Skip to main content

Fietsenstalling Jaarbeursplein dicht voor onderzoek

De fietsenstalling aan het Jaarbeursplein is uit voorzorg per direct dicht voor onderzoek. Mensen die hun fiets hebben gestald kunnen deze tot 11 oktober 22.00 uur ophalen. We weten nog niet hoe lang de fietsenstalling dicht is.

Wat is er aan de hand? 

Tijdens een controle zijn scheurtjes gevonden in de constructie. Er is verder onderzoek nodig om erachter te komen wat de oorzaak is. Om de veiligheid van gebruikers te garanderen en zorgvuldig onderzoek te doen, hebben we uit voorzorg besloten de stalling per direct te sluiten voor nieuwe gebruikers.

Omdat er geen acuut gevaar is, kunt u tot 11 oktober 22.00 uur de fiets uit de stalling ophalen. Om het dak van de stalling te ontlasten wordt een deel van het Stadsplateau afgesloten voor voetgangers. Op dit moment is nog niet duidelijk hoelang de sluiting zal duren.  

Wat kunt u doen? 

Wie nu een fiets in de stalling aan het Jaarbeursplein heeft staan, kan deze fiets tot uiterlijk 11 oktober 22.00 uur ophalen. De fietsenstalling is per direct gesloten voor nieuwe gebruikers. We begrijpen dat dit heel vervelend is voor mensen die gebruik maken van de fietsenstalling, maar uit voorzorg is dit noodzakelijk. We informeren gebruikers zodra we meer weten.  

Fietsers kunnen gebruik maken van één van de andere stallingen in de stad. Andere mogelijkheden voor fietsenstallingen zijn de Knoop (Knooppassage 10) en Stationsplein (Stationsplein 2).  

 

https://www.utrecht.nl/bestuur-en-organisatie/fietsenstalling-jaarbeursplein-dicht-voor-onderzoek

In de eerste plaats goed dat je dit deelt. Staat dit inmiddels ook op X (twitter)?

 

Ik denk dat dit maandag wel voor behoorlijke commotie gaat zorgen. Veel mensen gebruiken de fietsenstalling om vandaar naar hun werk te gaan. Er zullen dus maandag veel mensen voor een dichte deur staan. (veel mensen werken niet op vrijdag)

Ik neem even aan dat de fietsen niet worden verplaatst?? 


De gemeente heeft het bericht op X gedeeld, ProRail heeft 'm gedeeld, maar NS (nog) niet.

Heb ze even getagged in een bericht, hopelijk wordt t snel opgepakt.

 

Denk inderdaad dat dit nogal wat teweeg gaat brengen. 1 van de alternatieven (Knoop) is sowieso maar beperkt open en zelfs die tijden kloppen niet altijd.

 

Van wat ik las, ga ik er ook vanuit dat de fietsen niet worden verplaatst.


De gemeente heeft het bericht op X gedeeld, maar NS (nog) niet.

 

Denk inderdaad dat dit nogal wat teweeg gaat brengen. 1 van de alternatieven (Knoop) is sowieso maar beperkt open en zelfs die tijden kloppen niet altijd.

 

Van wat ik las, ga ik er ook vanuit dat de fietsen niet worden verplaatst.

Better save than sorry, we weten denk ik nog allemaal van die ingestorte parkeergarage in Eindhoven of die ingestorte tribune bij NEC. Zo'n stalling zal echt niet om een wissewasje gesloten worden. 


Ik heb het ook al even intern aangekaart om dit wat wijder te verspreiden. 


Bericht staat intussen bij diverse Utrechtse media sites, en ook op AD, Telegraaf en NOS. Maar dan nog zullen veel mensen dit niet lezen, of wel lezen maar niet in de gelegenheid zijn om hun fiets voor vanavond 22:00 daar weg te halen. 

 

Gezien de informatie op de site die Edwin geeft, zullen de niet opgehaalde fietsen voor nu in de stalling blijven staan. 

Wat gebeurt er met de fietsen die niet voor 11 oktober 22.00 uur opgehaald worden?

Deze fietsen blijven voor nu in de stalling staan. We snappen dat dit vervelend is en proberen zo snel mogelijk een oplossing te vinden. Zodra er meer informatie is laten we dit op deze pagina weten. 

 


Ik heb het ook al even intern aangekaart om dit wat wijder te verspreiden. 

Verspreid de ophaal datum maar even zou ik zeggen. Hoevaak wordt de constructie gecontroleerd.

Wellicht waren de scheurtjes net na de voorlaatste keuring ontstaan. Een paar dagen langer openhouden zal het probleem niet zijn. Dat er een probleem is zal ik niet ontkennen.


Ik heb het ook al even intern aangekaart om dit wat wijder te verspreiden. 

Verspreid de ophaal datum maar even zou ik zeggen. Hoevaak wordt de constructie gecontroleerd.

Wellicht waren de scheurtjes net na de voorlaatste keuring ontstaan. Een paar dagen langer openhouden zal het probleem niet zijn. Dat er een probleem is zal ik niet ontkennen.

Zoals Henkpeetersen aangaf, better safe than sorry.

Er wordt niet zo maar besloten om de fietsenstalling per direct te sluiten met zo'n korte ophaaltermijn er zal dus wel reden tot urgentie zijn.


Inmiddels ook op nu.nl. 

 

https://www.nu.nl/binnenland/6331381/scheurtjes-ontdekt-in-constructie-fietsenstalling-jaarbeursplein-utrecht-haal-je-fiets-op.html


https://www.utrecht.nl/bestuur-en-organisatie/fietsenstalling-jaarbeursplein-dicht-voor-onderzoek

 


Goh.. We informeren gebruikers zodra we meer weten.

Maar als er een mobiel paaltje verkeerd geprogrammeerd staat mag men (kuch, AVG) helemaal geen contact opnemen met gebruikers, toch ❓


Goh.. We informeren gebruikers zodra we meer weten.

Maar als er een mobiel paaltje verkeerd geprogrammeerd staat mag men (kuch, AVG) helemaal geen contact opnemen met gebruikers, toch ❓

Staat er dat mensen persoonlijk worden ingelicht? Met een nieuwsbericht informeer je je gebruikers ook, met een bord voor de stalling eveneens.


Staat er dat mensen persoonlijk worden ingelicht? Met een nieuwsbericht informeer je je gebruikers ook, met een bord voor de stalling eveneens.

Was ironisch/sarcastisch bedoeld, want natuurlijk mag je (bekende) gebruikers informeren per e-mail of sms of brief… 

Dat kan eventueel via OV-chipkaart (zonder dat je weet om wie het gaat), maar de NS doet daar dus enorm moeilijk over (neem zelf maar contact op)… 🤔

In soortgelijke situaties (Amsterdam Centraal) was er dagelijks een tijdslot waar je je kon melden bij een andere stalling en dan samen met personeel je fiets uit de gesloten stalling mocht halen.


Goh.. We informeren gebruikers zodra we meer weten.

Maar als er een mobiel paaltje verkeerd geprogrammeerd staat mag men (kuch, AVG) helemaal geen contact opnemen met gebruikers, toch ❓

Dat is in het desbetreffende topic inmiddels debunked. Dat men het niet doet is een andere kwestie.


Zoals al eerder aangegeven heeft de gemeente Utrecht een duidelijke pagina gemaakt met antwoord op veel vragen. Alleen de Engelse toelichting is wel heel summier. Nieuw is dat i.t.t. eerdere berichten er wel een tijdelijke stalling komt op het jaarbeursplein.

 

https://www.utrecht.nl/bestuur-en-organisatie/fietsenstalling-jaarbeursplein-dicht-voor-onderzoek


De stalling gaat tijdelijk open zodat mensen hun fiets kunnen ophalen.

De stalling gaat vrijdagavond open tussen 16.00 en 22.00 uur. Zaterdag en zondag kunnen fietseigenaren terecht tussen 12.00 en 18.00 uur. Maandag is het nog mogelijk om tussen 14.00 en 20.00 uur je fiets terug te krijgen. Daarna gaat de stalling weer voor onbepaalde tijd op slot. Mensen kunnen de komende dagen niet in de stalling terecht om een nieuwe fiets te stallen.

Alle fietsen die niet worden opgehaald, worden dinsdag naar een fietsdepot gebracht.

 

https://nos.nl/artikel/2541104-stalling-in-utrecht-die-kampt-met-scheurtjes-tijdelijk-open-voor-ophalen-fietsen


Je bent me net voor Momo! 😁


Aanvulling:

U kunt uw fiets gratis ophalen. U hoeft uw fiets niet uit te checken. Daardoor worden geen kosten in rekening gebracht voor langere stallingsduur.  

U hoeft geen afspraak te maken. U kunt op bovengenoemde tijden gewoon langskomen.

Hebt u kosten gemaakt voor ander vervoer voor de dagen dat uw fiets langer in de fietsenstalling stond en u daarom geen fiets had? Dan kunt u compensatie aanvragen via NS Klantenservice.  


Aanvulling:

U kunt uw fiets gratis ophalen. U hoeft uw fiets niet uit te checken. Daardoor worden geen kosten in rekening gebracht voor langere stallingsduur.  

U hoeft geen afspraak te maken. U kunt op bovengenoemde tijden gewoon langskomen.

Hebt u kosten gemaakt voor ander vervoer voor de dagen dat uw fiets langer in de fietsenstalling stond en u daarom geen fiets had? Dan kunt u compensatie aanvragen via NS Klantenservice.  

Ik voorzie toch wel gevallen waar kosten gerekend worden voor langer stallen van een fiets, maar mooi dat je kosten voor ander vervoer vergoed kunt krijgen!


Reageer