Foto gemaakt op station, boa wilt telefoon inkijken

  • 28 April 2019
  • 45 reacties
  • 2873 Bekeken

Was vanmorgen op doorreis en maakte wat foto's op Rotterdam CS. Komt er ineens een boa naar me toe dat ik geen foto's mag maken en wou kijken wat voor foto's ik gemaakt had. Vervolgens werd ik verzocht om het station te verlaten.

Wat ik nog het meest frustrerend vind is de bijzonder onbeschofte wijze hoe het heeft plaats gevonden. Kreeg nog een soort dreigement: "Als de foto's online komen weet ik je te vinden".

DWaarom ook graag advies wat ik wel en niet mag publiceren.

45 reacties

Reputatie 7
Badge
Foto's van treinen of het station zijn het probleem niet, maar zo gauw je iemand herkenbaar in beeld hebt en je publiceert dat zonder de toestemming van die persoon, kan je een probleem hebben.
Deze vraag is niet eenvoudig. Allereerst gaat het om het doel waarvoor je de foto's maakt. Een NS-station is geen publieke ruimte, dus is er toestemming nodig. De NS hebben dit al beschreven, als het niet om commerciële activiteiten gaat mag je foto's maken (en op die situatie ga ik dan ook in). Niemand die daar bezwaar tegen kan maken (mits het onderwerp van de foto het station of een trein is, maak je een foto van 2 geliefden die uitgebreid afscheid van elkaar staan te nemen is dat iets anders). Ook een BOA kan geen inzage in de foto's vorderen (immers, je hebt toestemming).

Het volgende is het publiceren. De vraag is dan waar je het gaat publiceren. Is dat je eigen instagram account is dat niet zo'n probleem, wil je de foto gebruiken voor publicatie op een lokale 112-site is dat wat anders. Wat betreft toestemming vragen, daar zitten ook weer wat haken en ogen aan (en meer dan ik hier kan beschrijven). Je moet bij publicatie rekening houden met de belangen van een gefotografeerde. In dit geval, is dat iemand die toevallig langsloopt op de achtergrond of is het, in geval van bv een BOA, iemand die een zwartrijder verbaliseert. Dan gaat het om een stuk herleidbaarheid. De BOA die een zwartrijder verbaliseert is sneller te herleiden dan een toevallige passant op de achtergrond. Bij twijfel geldt: vraag toestemming aan de persoon.

Er zitten nog veel meer mitsen en maren aan het verhaal, als je wat meer kunt vertellen over wat je waar wilt publiceren kan ik daar wellicht wat meer op ingaan.
Wat in ieder geval niet mag is foto's publiceren waar mensen herkenbaar op te zien zijn tenzij je hun toestemming hebt.
Reputatie 7
Badge +3
Het is niet zo ingewikkeld. Je mag op een station fotograferen wat je wilt. Maar je mag niet alles publiceren.

In Nederland vindt de toetsing van de regels achteraf plaats. Mogelijk dat je je voor de rechter moet verantwoorden wanneer je het publicatieverbod overtreedt. Dat zal niet gelden voor foto’s van treinen en gebouwen.

Een BOA kan en mag in dit verband niet op de stoel van de rechter gaan zitten en vragen stellen en inzage eisen. Die BOA moet nodig naar herinstuctie en moet bestraffend worden toegesproken door een leidinggevende. Dergelijk gedrag kan niet getolereerd worden.
Wat in ieder geval niet mag is foto's publiceren waar mensen herkenbaar op te zien zijn tenzij je hun toestemming hebt.

Dat probeerde ik aan te geven, dat is nog niet zo zwart-wit, iets wat wel vaak gedacht wordt.
Een BOA kan en mag in dit verband niet op de stoel van de rechter gaan zitten en vragen stellen en inzage eisen. Die BOA moet nodig naar herinstuctie en moet bestraffend worden toegesproken door een leidinggevende. Dergelijk gedrag kan niet getolereerd worden.

Dat lijkt mij inderdaad niet geheel overbodig
Reputatie 6
Wat een apart verhaal dit zeg....

Ik ben het volledig met @iMark eens. Om deze reden heb ik het topic via Twitter gedeeld met @ns_online. https://twitter.com/ovfanaticsander/status/1122409033833549824
Ik heb foto's van het perron en stationshal gemaakt. Niets vreemds hoor. Zoveel mogelijk geprobeerd om mensen op het shot te vermijden maar dat is natuurlijk erg moeilijk (lees onmogelijk) op een druk station.

Wat had ik dan moeten doen? Meneer de boa dreigde de politie erbij te halen en me naar het bureau mee te nemen. Omdat ik geen problemen wou heb ik met tegenzin maar wat fotos laten zien.

Heb gewoon me telefoon gebruikt, geen professionele camera.

Dus ja, wat doe ik dan verkeerd?
Voor alle duidelijkheid ben ik gewoon een simpele consument en heb ik geen plannen om iets te publiceren of zo. Deed het gewoon voor privé, als leuk aandenken. Snap daarom ook niet waarom daar zo'n heisa over wordt gemaakt.
Reputatie 6
Ik heb foto's van het perron en stationshal gemaakt. Niets vreemds hoor. Zoveel mogelijk geprobeerd om mensen op het shot te vermijden maar dat is natuurlijk erg moeilijk (lees onmogelijk) op een druk station.

Wat had ik dan moeten doen? Meneer de boa dreigde de politie erbij te halen en me naar het bureau mee te nemen. Omdat ik geen problemen wou heb ik met tegenzin maar wat fotos laten zien.

Heb gewoon me telefoon gebruikt, geen professionele camera.

Dus ja, wat doe ik dan verkeerd?


Je heb helemaal niks verkeerds gedaan. Het mag gewoon! Zelf ben ik in Zwolle ook een keer aangesproken erop. Toen heb ik gezegd dat ik de foto's allemaal controleer voordat ik ze publiceer. De BOA wou mij niet geloven, en toen heb ik die persoon even gewezen op het feit dat hij geen bevoegdheden heeft om mijn telefoon in te zien. Die heeft het daar vervolgens wel bij gelaten.

Ik wacht even af op de reactie van NS, zodra ik meer weet laat ik je het weten.
Reputatie 6
Voor alle duidelijkheid ben ik gewoon een simpele consument en heb ik geen plannen om iets te publiceren of zo. Deed het gewoon voor privé, als leuk aandenken. Snap daarom ook niet waarom daar zo'n heisa over wordt gemaakt.


Ik begrijp je frustraties heel goed! Ik ga dit voor je uitzoeken. Ik hou je op de hoogte!
Voor alle duidelijkheid ben ik gewoon een simpele consument en heb ik geen plannen om iets te publiceren of zo. Deed het gewoon voor privé, als leuk aandenken. Snap daarom ook niet waarom daar zo'n heisa over wordt gemaakt.

En dat mag ook gewoon, zoals iMark al aangaf, deze BOA moet heel nodig op herinstructie. Je had uiteraard op de politie kunnen wachten (hoewel ik niet denk dat ze alleen daarvoor zouden komen) maar dan zit jij met de ellende van extra reistijd. Ik zou hierover zeer zeker een klacht indienen bij de NS, deze BOA gaat flink buiten zijn boekje.
Reputatie 6

Voor alle duidelijkheid ben ik gewoon een simpele consument en heb ik geen plannen om iets te publiceren of zo. Deed het gewoon voor privé, als leuk aandenken. Snap daarom ook niet waarom daar zo'n heisa over wordt gemaakt.En dat mag ook gewoon, zoals iMark al aangaf, deze BOA moet heel nodig op herinstructie. Je had uiteraard op de politie kunnen wachten (hoewel ik niet denk dat ze alleen daarvoor zouden komen) maar dan zit jij met de ellende van extra reistijd. Ik zou hierover zeer zeker een klacht indienen bij de NS, deze BOA gaat flink buiten zijn boekje.



Sluit ik mij volledig bij aan! NS heeft nog niet gereageerd op mijn tweet in ieder geval, ik hoop dat ze er snel op reageren en anders zal ik ze straks er nogmaals op attenderen
Ik heb zeker in de laatste 2 weken berichtgeving gezien intern over het fotograferen en filmen op station en in de trein. Daar werd duidelijk onderscheidt gemaakt tussen consumenten en bedrijven.
Lang verhaal kort te houden, ik kan zeer weinig als men me fotografeert of filmt, maar ik waarschuw altijd wel dat ik geen toestemming geef tot publicatie.
Das geloof ik al de tendens die de antwoorden hadden.
Reputatie 6
Ik heb zeker in de laatste 2 weken berichtgeving gezien intern over het fotograferen en filmen op station en in de trein. Daar werd duidelijk onderscheidt gemaakt tussen consumenten en bedrijven.
Lang verhaal kort te houden, ik kan zeer weinig als men me fotografeert of filmt, maar ik waarschuw altijd wel dat ik geen toestemming geef tot publicatie.
Das geloof ik al de tendens die de antwoorden hadden.

Dat is heel goed. Ik vind dan ook wel dat mensen daar zich aan moeten houden. Is het misschien een idee dat NS er ook een item over maakt naar de mensen toe? Misschien dat opheldering geeft!

Wat ik trouwens altijd doe als iemand niet wil dat hij/zij op de foto staat, is vragen of het wel onherkenbaar mag. Als dat mag, zorg ik dat de hele persoon niet zichtbaar is, en anders is het jammer maar dan moet de foto gewoon de prullenbak in.
Reputatie 7
Badge +3
Het is in dit verband misschien nuttig om er nog eens op te wijzen dat we ons als burgers moeten realiseren dat op de openbare weg iedereen alles mag filmen en fotograferen. Omdat tegenwoordig bijna iedereen een camera op zak heeft kunnen we ons maar beter een beetje netjes gedragen. Voordat je het weet staat er van alles op internet. Zo kun je in Nederland ook geen bezwaar maken tegen het publiceren van beelden van dashcams wanneer je huftergedrag in het verkeer hebt vertoond. (In Duitsland ligt dat heel anders. Daar worden dashcambeelden gezien als inbreuk op de privacy van de burgers. Mede daardoor is Google Streetview in Duitsland niet (meer) actief.)

Bij het reizen met het openbaar vervoer ligt het allemaal iets ingewikkelder. Stations behoren niet tot de openbare weg en je zult je daarom moeten houden aan de regels die die de vervoerder heeft gesteld. Zo heeft NS regels die stellen dat je zonder toestemming vooraf wel gebouwen en treinen mag fotograferen (en publiceren!). Mensen mogen wel gefotografeerd worden maar je mag die foto's niet zonder toestemming publiceren.
Ook de RET heeft een heel duidelijke pagina waarop uitdrukkelijk wordt uitgelegd wat en op welke manier je zonder toestemming mag fotograferen. Die is duidelijk bijgewerkt want in een recent verleden mocht je in de Rotterdamse metro helemaal niet fotograferen.
https://www.ret.nl/vraag-antwoord/over-de-ret/beleid-en-organisatie/algemene-informatie/ik-wil-als-particulier-foto-of-filmopnames-maken-in-de-bus-tram-of-metro-mag-ik-filmen-of-fotograferen.html
Het is goed om verwijzingen naar dergelijke pagina's bij je te hebben wanneer je vragen krijgt van een BOA die de regels niet kent.

In de metro in Amsterdam is het dan weer helemaal niet toegestaan te fotograferen en te filmen op stations wanneer daar de sticker hangt die dat verbiedt.
https://www.gvb.nl/reizen/reisregels/reisregels-metrostations
Bij mijn weten heeft dat vooral te maken met de veiligheid omdat bestuurders niet verblind mogen worden door flitslicht. Om discussies te voorkomen is het dan eenvoudiger om fotograferen geheel te verbieden.
Er wordt in dit topic expliciet over een boa gesproken. Wat van belang is, is of de boa ook daadwerkelijk zijn boa-bevoegdheden heeft gebruikt tijdens het gesprek. In dat geval zou je namelijk een boa-klacht kunnen indienen, waarvoor een strengere procedure geldt dan bij een reguliere klacht. Je hebt daarmee een sterkere (spreekwoordelijke) stok om mee te slaan. Zoiets moet wel schriftelijk gebeuren, en ik zou heel duidelijk vermelden dat het een boa-klacht betreft.

Meer over boa-klachten hier: https://www.justis.nl/producten/boa/boa-worden/toezicht-en-klachten/index.aspx

De aanwijzing om het station te verlaten is in principe iets wat als toezichthouder kan zijn uitgevoerd, dat hoeft niet direct een boa-bevoegdheid te zijn. Ik persoonlijk zou sowieso (ook) een boa-klacht indienen, zelfs al zou die worden afgewezen, maar dat ben ik.
Er wordt in dit topic expliciet over een boa gesproken. Wat van belang is, is of de boa ook daadwerkelijk zijn boa-bevoegdheden heeft gebruikt tijdens het gesprek. In dat geval zou je namelijk een boa-klacht kunnen indienen, waarvoor een strengere procedure geldt dan bij een reguliere klacht. Je hebt daarmee een sterkere (spreekwoordelijke) stok om mee te slaan. Zoiets moet wel schriftelijk gebeuren, en ik zou heel duidelijk vermelden dat het een boa-klacht betreft.

Meer over boa-klachten hier: https://www.justis.nl/producten/boa/boa-worden/toezicht-en-klachten/index.aspx


Is dat van wezenlijk belang? Volgens de ambtsinstructie art 2 is (ongevraagd) legitimeren alleen verplicht bij optreden in burger, zou je niet kunnen stellen dat bij optreden in uniform (met BOA-embleem) automatisch sprake is van een "verzoek" dat ambtshalve gedaan wordt?

Overigens een goede tip om (ook) een klacht in te dienen bij Justis
Dat is inderdaad de tour die ik persoonlijk op zou gaan, maar daar kunnen we over discussieren. Om die reden ben ik in mijn reacties hier wat genuanceerder.
Reputatie 7
Badge +3
Het kan nooit kwaad om een BOA te vragen zich te legitimeren. Meteen de gegevens opschrijven. Zeg daarbij vooral dat je zijn/haar gegevens wilt hebben omdat je overweegt een klacht in te dienen.


Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer

Als burger hebben we in Nederland de identificatieplicht. Tegelijkertijd hebben toezichthouders de legitimatieplicht. Het maakt niet uit of de toezichthouder in uniform is of niet. Ik vraag me af hoeveel toezichthouders zich bewust zijn van het feit dat ze zich gevraagd moeten legitimeren.
Het merkwaardige was wel dat er boa collega's (3 geloof ik) naast stonden. Je zou denken dat ze onderling wel even overleggen om uit te zoeken wat nou de regels zijn.

Moet altijd wel lachen om die tv-programma's waarin ze boa's volgen, altijd correct en beleefd maar dat geeft echt geen realistische weergave van de werkelijkheid. Je hebt er genoeg gasten bij zitten die zichzelf boven de wet plaatsen en misbruik maken van hun autoriteit.
@iMark

In ieder geval eentje, ik ben op de hoogte en legitimeer me op verzoek en ook in sommige gevallen pro-actief. Legitimeren als BOA doe ik veel vaker dan als Toezichthouder, maar ik houd me graag aan de wet, zoals je weet 😉
Reputatie 7
Badge +3
@Loes
Ik verwacht niet anders van je! Maar ik betwijfel of degenen die in Rotterdam en Zwolle moeilijk doen over het nemen van foto's wel van deze regels op de hoogte zijn.

Ik neem aan dat je het ook geen probleem vindt wanneer iemand dan je naam zou noteren. Een burger heeft volgens mij het recht om te weten wie hem verbaliseert.
Dat heb ik nog niet aan de hand gehad, maar ik heb niets te verbergen.
Reputatie 7
Het merkwaardige was wel dat er boa collega's (3 geloof ik) naast stonden. Je zou denken dat ze onderling wel even overleggen om uit te zoeken wat nou de regels zijn.

Moet altijd wel lachen om die tv-programma's waarin ze boa's volgen, altijd correct en beleefd maar dat geeft echt geen realistische weergave van de werkelijkheid. Je hebt er genoeg gasten bij zitten die zichzelf boven de wet plaatsen en misbruik maken van hun autoriteit.


Inderdaad.

Een paar dagen geleden een bericht van een betalende NS-klant die door een paar gele hesjes wordt besprongen, omdat hij ooit met een fiets is gezien...

Nu dit weer.

Nu, met echte politie-agenten heb je dit soort fratsen tegenwoordig niet zo vaak meer. Er is blijkbaar wel degelijk een kwaliteits-selectie geweest de afgelopen jaren.

Ondertussen heeft de NS-klant hier behoorlijk last mee.

Edit: ongepaste woordkeuze.

Reageer