beantwoord

Foto identiteitskaart?


Beste,

Vandaag heb ik op station Breda een boete gekregen voor roken op een plek waar dat niet mocht.
De boete heb ik gekregen van een persoon die geen zichtbare NS kleding of iets in die richting aan had.
Ze identificeerde zich wel met een ns identiteitskaart.

Om mij de boete te geven heeft ze foto's gemaakt van mijn identiteitskaart met de opmerking dat de boete later binnen komt. Deze foto's zijn via whatsapp naar iemand verstuurd. Ik heb niks op papier ontvangen. Pas later (stom natuurlijk) bedacht ik me dat ik dit niet toe had moeten staan.

Nu twijfel ik om aangifte te doen van mogelijke identiteitsfraude. Is deze werkwijze binnen de NS toevallig bekend? Met andere woorden komt dit vaker voor? Ik kan de boete afwachten maar als ik het zo lees kan dit zes weken duren. Mocht het inderdaad een poging tot identiteitsfraude zijn dan kan er in die tijd een hoop gebeuren.

Henk.
icon

Beste antwoord door Slidestops 1 May 2017, 19:34

Bekijk origineel

52 reacties

Ik vind het een vreemde gang van zaken en identiteitsfraude is op deze manier zeker mogelijk. Heeft u een papieren afschrift van de boete ontvangen?
Beste Henk, ik zou er juist niet aan twijfelen. Het is idd niet handig om aan een weemdvreemde je ID kaart te laten zien. U dient dan zo spoedig mogelijk te bellen met de politie 0900-8844 (ze zijn dag en nacht bereikbaar). Of kijk op www.politie.nl
Ik vind het een vreemde gang van zaken en identiteitsfraude is op deze manier zeker mogelijk. Heeft u een papieren afschrift van de boete ontvangen?

Nee ik heb geen papieren afschrift ontvangen.
Neem even kijkje op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude
Bij het uitschrijven van een proces verbaal, wordt er een foto gemaakt van het ID bewijs en dit gaat via een app. Hetzelfde systeem als politie gebruikt. Deze foto wordt gebruikt om de gegevens gelijk over te nemen. Deze verdwijnt ook direct weer van de telefoon en wordt niet opgeslagen. Van een bekeuring krijg je bijna nooit meer een bewijsje mee (is niet verplicht).

Ook is het voldoende als de medewerker zich legitimeert als hij in burger is.
Nou Henk,

Slidestops is hc en die weet hoe het in de praktijk gaat. Dus dan zal het wel goed komen.

@Slidestops
Kun je wel om een bewijs vragen?
Je kunt erom vragen, maar je bent niet verplicht als BOA dit te geven. Je mag hem namelijk "aanzeggen" en dat is voldoende. Met andere woorden je moet wel mededelen dat hij thuis komt, maar dat wordt al bevestigd door TS.
Ik vind het wel zo vreemd dat die gasten een foto heeft gemaakt van zijn ID Kaart. Dat lijkt mij niet wenselijk en ook niet zoals dat hoort. Er moet toch wel een eerlijk proces verbaal anders zijn opgelegd of niet?
In de app van de proces verbalen kun je een foto maken zodat je niet alles met de hand over hoeft te nemen, zodat het sneller gaat. Dit voorkomt agressie en dergelijke. De politie doet het niet anders en werkt met hetzelfde systeem. Ook kun je met deze app een GBA controle doen, dus de gegevens van de persoon natrekken en bekijken. Dit mag je alleen bij het uitschrijven van een proces verbaal.
Dus alleen omdat hij stond te roken kreeg hij een proces verbaal opgelegd? In dat geval is het wel terecht alleen ik vind het zo jammer dat de politie dan weinig privacy gunt. Het lijkt mij dat het leven dan dubbel zou gaan schaden op die manier en het roken van je sigaret op de verkeerde plek en om je privacy. 😞
Waarom he privacy? Er wordt niets opgeslagen. Bij een overtreding, dat is roken, krijg je een bekeuring op basis van artikel 72 wpv2000. Dan moet je dat niet doen, heb je er ook geen last van.

Het is in dit geval niet de verbalisant die de fout in gaat, maar de overtreder. Dus laten we die niet in bescherming nemen.
Bedankt Slidetops voor je antwoord.

Ik laat even in het midden of de boete terecht was, de (hopelijk) BOA was van mening dat dit wel het geval was. De app waarmee ze de foto's verstuurde leek verdacht veel op whatsapp. Ik zag ook tekstballontjes met (tekst)berichten. Ben jij bekend met deze app? Zo jij lijkt dit erop?
O op die fiets. Nou maar hopen dat op station Tilburg camera's staan om voldoende ermee te kunnen bewijzen dat hij het niet gedaan heeft.
Het beginscherm ziet er ongeveer zo uit:



Verderop als je echt gegevens gaat scannen en invullen krijg je idd tekstvakjes en dergelijke, waar de gegevens van de verdachte komen te staan, hier zijn echter geen foto's van omdat dat niet is toegestaan te fotograferen. Maar ik vermoed dat dit wel is waar jij het over hebt 😉
Zelf zou ik het ook verwarrend vinden als iemand in burger, een NS-ID laat zien, waarvan ik geen idee heb hoe deze eruit ziet, foto's maakt van mijn id met een mobiele telefoon en deze verstuurd en geen afschiftje krijg. Het wordt wel gedaan door iemand in burger en dan is het voor de gewone burger dus niet na te gaan of het zuivere koffie betreft.
Bedankt nogmaals Slidestops voor je antwoord.

Het lijkt er niet echt op, maar misschien heb ik een ander scherm gezien. Ik wacht het wel af, meer kan ik op dit moment niet doen. Raar om te zeggen, maar ik hoop dat ik de boete binnen krijg. Lesje in ieder geval geleerd voor de volgende keer, meer navraag doen voor zover dit me nog eens overkomt uiteraard.
@Nooduitgang, de pas ziet er zo uit:

(foto bewerkt door Sivan NS)

V&S heeft hem vaak in deze houder:



Hc's in deze:




Wettelijk gezien is het voldoende je te legitimeren als BOA als je geen uniform aan hebt. Hier is dus heen speld tussen te krijgen.
Bedankt nogmaals Slidestops voor je antwoord.

Het lijkt er niet echt op, maar misschien heb ik een ander scherm gezien. Ik wacht het wel af, meer kan ik op dit moment niet doen. Raar om te zeggen, maar ik hoop dat ik de boete binnen krijg. Lesje in ieder geval geleerd voor de volgende keer, meer navraag doen voor zover dit me nog eens overkomt uiteraard.


In het echt is hij donkerder en zien de schermen er anders uit. Foto is van het hoofdmenu en de rest kan ik niet laten zien, maar je kunt van me aannemen dat het wel een beetje whatsapp-style is met de tekstvakjes en dergelijke.
Reputatie 7
Badge +4
Zeer verhelderend, Slidestops.
Het tonen van de ID ging nogal snel en ik was in de veronderstelling dat de persoon in kwestie mij iets anders wilde vragen. Nadat ik te horen kreeg wat er aan de hand was en ook tevens de cautie e.d. te horen heb gekregen ben ik er vanuit gegaan dat ik te maken had met een bevoegd persoon.

Omdat ik zelf niet zo snel begreep dat ik op de foute plek stond en mijn trein ieder moment aan kon komen heb ik er niet bij nagedacht om door te vragen en medewerking verleend aan het proces. In de trein bedacht ik me dat een foto maken een beetje vreemd was en mogelijk een poging tot fraude.

Je antwoord stelt me voorlopig gerust Slidetops waarvoor dank!
Bedankt Slidestops!
Reputatie 4
Met een simpele broekzakprinter zou een deel van de onduidelijkheid weggenomen kunnen worden. De app heeft er ook een optie voor zo te zien.
@Henk.Wel Ik zou alsnog aangifte doen van identiteitsfraude om 100% zeker te zijn dat er niets met uw gegevens gebeuren.
Om even heel het topic dicht te timmeren, voor in het geval er toch een foto is gemaakt, maar de app niet gebruikt is (lijkt me heel erg sterk maar toch):

Even korte uitleg; iedere conducteur is BOA, maar ook toezichthouder voor NS. Een toezichthouder heeft ook bepaalde bevoegdheden:

Afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kent aan toezichthouders reeds een algemeen pakket aan bevoegdheden toe. Genoemd moeten worden het betreden van plaatsen, het vorderen van inlichtingen, de bevoegdheid tot inzage in zakelijke gegevens en bescheiden en tot het maken van fotokopieën, het onderzoeken van zaken en het nemen van monsters en het onderzoeken van vervoermiddelen.


Het overschrijven van identiteitsgegevens, een foto maken, kopie maken het heeft allemaal 1 doel, personalia vergaren van betrokkene/verdachte, bij een staande houding, voor het opmaken van een proces verbaal of ontwerp proces verbaal.
De foto mag alleen absoluut niet voor andere doeleinden gebruikt worden en dient ook na het opmaken PV direct verwijdert te worden.
Bedrijfsefficiency is geen grond dat je een foto moet laten maken. Weigeren vanuit de Paspoortwet , genoemde id fraude. BOA gaat maar typen.

Verder filmen, want je krijgt geen bewijs dus je weet ook niet of later je verklaring aangepast is/wordt gevuld.

Helaas nodig in NL. Ik heb het niet hoog met de integriteit van BOA's.
Zoals aangegeven gaat het niet om een foto maken, maar over de app van de BOA. De laatste case gebruik ik als voorbeeld waarom een foto gemaakt zou kunnen worden, dit is echter zeker niet gebruikelijk en heb er ook nog nooit van gehoord verder. Puur ter kennisgeving.

Verder wordt je bij een staande houding gevorderd naar inzage van identiteitsgegevens en die worden gebruikt voor het opmaken van een proces-verbaal, in dit geval via een app.

Filmen is altijd een slecht advies, buiten dat je de situatie direct grimmiger maakt, is het niet toegestaan NS-personeel te filmen zonder uitdrukkelijke toestemming. Je bevind je immers niet op openbaar terrein. Filmmateriaal mag sowieso niet verspreid of gebruikt worden, dus je hebt er niets aan.

Een BOA neemt jouw verklaring op op ambtseed of belofte en het breken daarvan staan zware sancties (lees ontslag, bevoegdheid afgenomen en strafrechterlijke vervolging) dat lijkt me niet logisch.


Maar, het is heel makkelijk. Als je hier niets mee te maken wil hebben, zorg je ervoor dat je alles op orde hebt en geen overtredingen pleegt. Dan heb je hier nooit last van.

Ik heb het niet hoog met de integriteit van politici in Nederland en al helemaal geen vertrouwen in ze.

Reageer