Genderneutraal Hype



Toon eerste bericht

119 reacties

Reputatie 1
Nee dat zou dan geachte moeten zijn.

Maar volgens chielNS hoeven we niet te veranderen. Maar dat is niet juist. We krijgen het door de strot gedrukt. Je moet dus mee.

T is omdat ik nu geen alternatief heb om te op m werk te komen. Dan was ik nl na het zogenaamde makkelijker reizen met de chipkaart al lang al geen klant meer geweest.

Hoezo makkelijk? Voor stapte ik gewoon in de trein zonder vooraf en achteraf een pasje (met m/v aanduiding) tegen een paal te houden. Dat was veeeeeeeeeel makkelijker
Reputatie 5
Gender.. genus.. genetica.. Je bent een mannetje of vrouwtje en dat zit in je bloed, speeksel en elke haar op je lichaam, simpel.

We hebben 2 soorten (mannetje/vrouwtje) dus, en er bestaat geen tussenvorm! Maar als je jezelf als heer of dame wilt gedragen moet je zelf weten natuurlijk!
Trek een jurk en hoge hakken aan of laat jezelf compleet verbouwen en vol spuiten met hormonen zoveel je wilt. Maar weet dan dat je fysiek -de stoffelijke natuur, het lichaam betreffend- bent wat je bent, en dus zo aangesproken kunt worden al is het maar op basis van je identiteitsbewijs.

Je had de keuze! Natuurlijk kan je je naam en uiterlijk verdanderen en zo, maar je DNA is nogal uniek en bindend aan jou als individu. En m/v is daarvan ook een nogal unieke eigenschap. Nogmaals, er zijn GEEN tussenvormen.


Zo simpel is het niet, zelfs niet als je het man-vrouwonderscheid puur biologisch benadert (sekse) en de socio-culturele component (gender) buiten beschouwing laat. Om maar een voorbeeld te noemen: een DNA-analyse van het "bloed, speeksel en elke haar op het lichaam" van mensen met het androgeenongevoeligheidssyndroom laat een XY-chromosomenpaar zien (een man dus), terwijl ze (doorgaans) slechts de uiterlijke geslachtskenmerken van een vrouw hebben. Genotypisch zijn deze mensen dus mannen, fenotypisch zijn ze vrouwen. Omdat zowel genotype als fenotype belangrijk zijn in de genetica kun je stellen dat de genetica er zelf niet over uit is wat de sekse van deze mensen is.

Als ik je "rant" goed begrijp wil je dat mensen met een androgeenongevoeligheidssyndroom zich voortaan in officiële documenten identificeren als man, omdat ze over een XY-chromosomenpaar beschikken. Dit druist in tegen de bestaande praktijk, waarin de sekse van een kind vlak voor of na de geboorte vooral op basis van uiterlijke kenmerken wordt vastgesteld. Veel mensen met een androgeenongevoeligheidssyndroom komen er pas bij het aanbreken van de puberteit (en het daarbij uitblijven van menstruatie) achter dat ze genotypisch XY zijn en niet XX.

Wat zou je trouwens doen met mensen met slechts een X-chromosoon (syndroom van Turner) of mannen met een extra X-chromosoom (XXY, syndroom van Klinefelter)?
ik ben dan maar 14, maar ik wil hier toch even mijn mening over kwijt.
Ik vind persoonlijk dat er maar 2 geslachten zijn. ik kan me dan ook echt irriteren dat er 'speciale sneeuwvlokjes' zijn die per se anders moeten zijn. Neem bijvoorbeeld metroseksueel: Dat is geen geslacht maar gewoon anders gedrag dan de gemiddelde man (niks mis mee), maar oh nee hoor, daar komt de lgbtnog300geslachten aan en dan wordt het een geslacht. Nog een ander leuk puntje: die discussie over transgender wc's: transgender zijn is natuurlijk niets mis mee, maar als je je niet comfortabel voelt als vrouw, en je besluit je om te bouwen naar man, dan ga je maar lekker naar de mannen wc. Niks speciale behandeling. anyway, ik vind dat ns het gewoon had moeten houden bij 'dames en heren', of als ze zo nodig politiek correct willen zijn: dames, heren, metroseksuelen, transgenders, aseksuelen etc.
Veel mensen zeggen dat 'de jeugd van tegenwoordig' de maatschappij verpest, maar ik zelf vind dat de 'speciale sneeuwvlokjes'de maatschappij verpesten.
Rant over
Reputatie 1
Ik identificeer mij niet als reiziger, maar als forens. Wordt ik nu buitengesloten door de NS? ;_;
Reputatie 4
Ik zie niet wat er mis is met "dames en heren" als aankondiging, de omroep is zo algemeen dat duidelijk is dat iedereen aangesproken wordt. Nu is het vaak "beste reiziger" en dat maakt het heel onpersoonlijk, alsof we allemaal een collectief zijn, "beste reizigers" klinkt dan beter.

Waar ik mij wel aan stoor is dat men naar een vrouw van 20–40 nog refereert als "meisje", dat is misschien liefkozend bedoeld, maar ook denigrerend. Vervang het eens door "jongetje" als het om een man gaat. Probeer eens carriere te maken als "meisje": cognitieve dissonantie :8
Reputatie 7
Badge


Waar ik mij wel aan stoor is dat men naar een vrouw van 20–40 nog refereert als "meisje", dat is misschien liefkozend bedoeld, maar ook denigrerend. Vervang het eens door "jongetje" als het om een man gaat. Probeer eens carriere te maken als "meisje": cognitieve dissonantie :8


Sinds wanneer zegt een conducteur tegen een vrouw van 40 nog steeds meisje? :?
Reputatie 7
Badge +3
Ik zit zo'n 10 jaar boven die grens en ben onlangs "jongedame" genoemd. Misschien zie ik er jonger uit dan ik echt ben 😃
Reputatie 7
Badge
Ik zit zo'n 10 jaar boven die grens en ben onlangs "jongedame" genoemd. Misschien zie ik er jonger uit dan ik echt ben :D

´´Jongedame´´ klinkt dan ook wel even anders als ´´meisje´´ he.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer NS deze wijziging stilletjes had doorgevoerd had er geen haan naar gekraaid. Het is pas misgegaan op het moment dat er een ronkend persbericht is verschenen.

Overigens vind ik 'Beste reizigers' nogal nogal amicaal klinken. 'Geachte reizigers' heeft veel meer stijl en toont respect.
Reputatie 7
Badge
Wanneer NS deze wijziging stilletjes had doorgevoerd had er geen haan naar gekraaid. Het is pas misgegaan op het moment dat er een ronkend persbericht is verschenen.

Overigens vind ik 'Beste reizigers' nogal nogal amicaal klinken. 'Geachte reizigers' heeft veel meer stijl en toont respect.


Maar ben jij net als Momo ook wel eens aangesproken als ´´meisje´´ of ´´´jongedame´´ toevallig?
Gewoon lekker brabants: Vrouwke haha, kan voor alle leeftijden hahahaha
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer NS deze wijziging stilletjes had doorgevoerd had er geen haan naar gekraaid. Het is pas misgegaan op het moment dat er een ronkend persbericht is verschenen.

Overigens vind ik 'Beste reizigers' nogal nogal amicaal klinken. 'Geachte reizigers' heeft veel meer stijl en toont respect.


Maar ben jij net als Momo ook wel eens aangesproken als ´´meisje´´ of ´´´jongedame´´ toevallig?


Is dat een serieuze vraag?
Reputatie 7
Badge


Is dat een serieuze vraag?


Ja, eigenlijk wel.

Ik ben zelf gelukkig nog nooit aangesproken als jongedame. Zou wel een beetje raar zijn natuurlijk want ik ben een man.
Reputatie 7
Badge
Gewoon lekker brabants: Vrouwke haha, kan voor alle leeftijden hahahaha

Dit is inderdaad een hele goede. Vrouweke vind wel zo respectvol een beleeft klinken dat ik eigenlijk gewoon vind dat dit voortaan de nieuwe omroep moet zijn in de trein. 😳 haha.
Reputatie 1
Wanneer NS deze wijziging stilletjes had doorgevoerd had er geen haan naar gekraaid. Het is pas misgegaan op het moment dat er een ronkend persbericht is verschenen.

Overigens vind ik 'Beste reizigers' nogal nogal amicaal klinken. 'Geachte reizigers' heeft veel meer stijl en toont respect.


Maar ben jij net als Momo ook wel eens aangesproken als ´´meisje´´ of ´´´jongedame´´ toevallig?


Is dat een serieuze vraag?


Is dat een rhetorische vraag?
Reputatie 7
Badge +3
Ik zit zo'n 10 jaar boven die grens en ben onlangs "jongedame" genoemd. Misschien zie ik er jonger uit dan ik echt ben :D

´´Jongedame´´ klinkt dan ook wel even anders als ´´meisje´´ he.


Klinkt inderdaad wel anders, maar als je dit opzoekt is het bv een beleefde aanduiding voor een meisje.
En toen Jeroen Pauw Marianne met jongedame aansprak was daar ophef over.

http://www.ad.nl/show/pauw-biedt-thieme-excuses-aan-voor-jongedame-opmerking~ab6e1708/
Reputatie 7
Badge +3

Ik ben zelf gelukkig nog nooit aangesproken als jongedame. Zou wel een beetje raar zijn natuurlijk want ik ben een man.


Ik weet niet hou oud je bent maar een man van 50 jaar oud spreek je toch ook niet aan als jongeman?
Reputatie 7
Badge


Ik weet niet hou oud je bent maar een man van 50 jaar oud spreek je toch ook niet aan als jongeman?


Ik ben in de 20.
Reputatie 4
Klinkt inderdaad wel anders, maar als je dit opzoekt is het bv een beleefde aanduiding voor een meisje.
En toen Jeroen Pauw Marianne met jongedame aansprak was daar ophef over.

http://www.ad.nl/show/pauw-biedt-thieme-excuses-aan-voor-jongedame-opmerking~ab6e1708/

Goed om dat te lezen, als iets sociaal geaccepteerd is hoeft het nog niet goed te zijn. Woorden hebben een lading en dat heeft implicaties (onbewust of bewust). Goed dat het niet geaccepteerd werd in het geval van Thieme en dat Pauw daar gepast op reageerde.

Ik ben doctor ingenieur, maar op mijn werk ben ik in eerste plaats een mw. De mannen zijn allemaal wel gewoon doctor ingenieurs, bij hun staat hun geslacht niet vermeld :8 Onlangs nog gevraagd om de titulatuur genderneutraal te maken, met het risico voortaan als man aangesproken te worden :8 Tja, de maatschappij is hier blijkbaar nog niet klaar voor, dus wel goed dat de NS open staat voor verandering.
Reputatie 4
Maar ben jij net als Momo ook wel eens aangesproken als ´´meisje´´ of ´´´jongedame´´ toevallig?
Net komt er een conducteur langs om de kaartjes te controleren, tegen de ene zegt hij "dank u", tegen de ander "dankjewel". Erg merkwaardig, blijkbaar verdiend de ene reiziger meer respect dan de ander.
Reputatie 7
Badge

Net komt er een conducteur langs om de kaartjes te controleren, tegen de ene zegt hij "dank u", tegen de ander "dankjewel". Erg merkwaardig, blijkbaar verdiend de ene reiziger meer respect dan de ander.


Nou dat denk ik niet hoor, volgens mij word iedere reiziger gewoon gelijk behandelt lijkt mij.
Niet als de conducteur tegen de ene reiziger u zegt en tegen de andere niet.
Reputatie 4
Nou dat denk ik niet hoor, volgens mij word iedere reiziger gewoon gelijk behandelt lijkt mij.
Waarom wordt de ene reiziger dan met u aangesproken en de andere niet?

De reiziger tegenover mij was van mijn generatie, ik schat 15 jaar jonger. Deze persoon werd gevousvoyeert, ik werd getutoyeert. Op basis waarvan werd dit verschil gemaakt en met welk doel? De rest van het coupe werd zo 50/50 gevousvoyeert/getutoyeert, merkwaardig. Zeker geen neutrale aansprekingsvorm.
Ik denk niet dat je er teveel achter moet zoeken, ik gebruik ze ook door mekaar heen, om een beetje af te wisselen, anders ben ik net zo'n robot. En dan probeer ik nog n beetje in te schatten wat ik tegen wie kan zeggen.. maar zit echt niets achter haha
Reputatie 6
Badge
''Goede dag meneer/mevrouw. Vervoersbewijs graag.'' Probleem opgelost, geen u/je/gij aan te pas gekomen.

Reageer