Genderneutraal Hype



Toon eerste bericht

119 reacties

Badge +3
Tutoyeren vind ik persoonlijk prima. Ik ben blijkbaar van nét na de generatie die nog u zei tegen hun eigen ouders. Bij hun voornaam noemen deden we niet (geboren 1968).

Tegen treinpersoneel zeg ik (zit er in gebakken) gewoon u, behalve tegen teenager caissières bij een supermarkt of bij de McDonalds en zo. Daarvan verwacht ik ook gewoon een U tegen mij.

Soms hier zelfs als het duidelijk over 60+ mensen gaat, ook al word ik volgend jaar ook gewoon 50.
Ik zit echt met verbazing te lezen
als je nu met U of dank je wel wordt aangesproken is allebei nette omgang vormen
Reputatie 7
Badge
Niet als de conducteur tegen de ene reiziger u zegt en tegen de andere niet.

Dat kan toch ook aan het leeftijdverschil liggen?
Reputatie 7
Badge +3
Tutoyeren vind ik persoonlijk prima. Ik ben blijkbaar van nét na de generatie die nog u zei tegen hun eigen ouders. Bij hun voornaam noemen deden we niet (geboren 1968).
In mijn familie daarentegen was het gebruikelijk om iedereen, ongeacht leeftijd of generatie, te tutoyeren. Bij klasgenoten wisselde het nogal. Sommige kinderen zeiden u tegen hun ouders maar heel veel kinderen tutoyeerden hun ouders.
Reputatie 4
Kijk wat er op uw persoonlijke OV-chipkaart staat, dat zegt iets over de relatie. Staat daar Daan / Sophie, of staat daar meneer D. de Jong / mevrouw S. Jansen.

Het is tegenwoordig hip om als klant getutoyeert te worden, maar wees dan ook consistent.

Ik denk niet dat je er teveel achter moet zoeken, ik gebruik ze ook door mekaar heen, om een beetje af te wisselen, anders ben ik net zo'n robot. En dan probeer ik nog n beetje in te schatten wat ik tegen wie kan zeggen.. maar zit echt niets achter haha
Aangezien de NS beleid heeft ingevoerd dat de reiziger neutraal aangesproken dient te worden, lijkt het mij dat dit niet binnen het beleid valt. In het Nederlands is er een verschil tussen u en jij, daar kunt u niet omheen.
"Hallo reiziger, het vervoersbewijs graag"
Reputatie 6
Badge
"Hallo reiziger, het vervoersbewijs graag"

Het enthousiasme spat ervan af! (Dus niet)
Dat is neutraal omroepen/aanspreken, je slaat de spijker op zijn kop, daar zit geen enthousiasme in en klinkt voor geen meter. Daarom zijn kleine variaties juist leuk 😉
Badge +3
Ik ben gisteren naast het Forum op Twitter actief geweest. Het was ontzettend druk, heel veel mensen hadden hier wat over te zeggen.

Het is voor ons een kleine wijziging, waar we een kleine groep mensen zich beter door laten voelen maar verder niemand mee kwetsen. Voor de NS is het een kleine wijziging, alleen is het door de media opgepakt en uitgebreid besproken.


Late reactie (2 weken laten bezinken dus). Maar Chiel NS dat allemaal wijzigen kost best wel een boel geld, ook voor NS (omroep berichten opnieuw laten inspreken en zo).

Okee, maar dan wil ik een ov-chipkaart met {geboortedatum} M zonder die letter, anders weten jullie dat ik man ben! Ik blijf me verbazen, toiletten okee (kijk eens, die zijn al lang genderneutraal!) maar het moet ergens ophouden, en dat was eigenlijk de insteek van dit topic. Dank voor alle reacties en dat XY chromosoom je toch best wel als man bestempelt, ook al staat er een V op je id omdat je uiterlijk afwijkt. Dat zijn uitzonderingen waar 'de rest' geen rekening mee hoeft te houden, toch?

NS mag daar in mee gaan, dat is prima (en het mag dus wat kosten, dus graag ook geen mails meer met 'geachte mevouw/mijnheer') en zo. "Beste Robert" vind ik ook prima, zoals eerder gezegd #51

Slidestops zei het goed "reiziger uw vervoersbewijs alstu(je)blieft"... 😃
Nieuwe ov-chipkaarten staat al geen geslacht meer op. De kosten voor het inspreken van die paar automatische omroepberichten zijn nihil doordat het pas per nieuwe drgl nodig is. Die paar regels pak je dus zo even mee wanneer de nieuwe stations e.d. ook worden ingesproken. De rest van de omroepen worden nog steeds handmatig door de MRI ingesproken die bij NS in dienst zijn.

Verder is er afgelopen week ook weer het nodige over gezegd.
Reputatie 4
Dat is neutraal omroepen/aanspreken, je slaat de spijker op zijn kop, daar zit geen enthousiasme in en klinkt voor geen meter. Daarom zijn kleine variaties juist leuk ;)
Als dat uw uitoefening van uw beroep leuk maakt. Ik zou mij schamen als ik mensen op zo'n slordige manier aan zou spreken.

Laat ik mijn studenten met u aan gaan spreken en mijn leidinggevende in hetzelfde gesprek met jij en dan als verklaring geven dat die kleine variatie het uitoefenen van mijn beroep leuk maakt. Kijken binnen hoeveel tijd ik dan vervreemd ben van mijn collegas.
Dit bericht is verwijderd door Sivan NS, op verzoek van de poster (sz1rnbegjyx2v).
Reputatie 3
Eigenlijk toch wel bijzonder dat we elkaar aanspreken bij geslacht, alhoewel het nu misschien min of meer een geaccepteerde aanspreekvorm is.

Met alles wat nieuw is moet men aan wennen, waarschijnlijk ook bij dit onderwerp. Mensen spreken vaak uit de ervaring die iemand niet met het onderwerp heeft met negatieve reacties als gevolg.

Er wordt vaak ook uit zich zelf gedacht:'' ik heb er geen last van dus zal een ander er ook wel geen last van hebben''. Op zich nog geen grote ramp, maar het wordt pas een probleem als het omslaat in: '' ik heb er geen last van, een ander wel, maar dat interesseert me niet''.
In sommige reacties is die tweede gedachtegang duidelijk voelbaar.

Goed dat je hier een sterk signaal over afgeeft.

Goed dat je hier een sterk signaal over afgeeft.
Wat een aardige reactie, hartelijk dank!!

Eigenlijk toch wel bijzonder dat we elkaar aanspreken bij geslacht, alhoewel het nu misschien min of meer een geaccepteerde aanspreekvorm is. Leuk dat u het bijzondere ervan inziet.

Even offtopic: ik moet altijd lachen als ik uw gebruikersnaam en avatar zie! En ik hoop dat u het op de juiste manier: als een compliment opvat. Ik vind het origineel bedacht en ik word gewoon melig van de schuine positie van de bezemsteel. Bij plaatjes wordt er altijd bij mij iets teweeg gebracht en bij deze bezem is dat dus plezier :D


...Mensen spreken vaak uit de ervaring die iemand niet met het onderwerp heeft met negatieve reacties als gevolg.
Dit begrijp ik niet helemaal.
Oh ik geloof dat u bedoelt dat iemand reageert uit die ervaring en dat "negatieve reacties" niet gaat over reacties van weer anderen op het "spreken" van die "mensen", "uit de ervaring". Haha ik hoop dat het nog te volgen is.
Reputatie 5
Wat ik ook grappig vond:
Ik zat laatst in de trein tussen Hengelo en Enschede. Gaat zo'n conducteur omroepen:

Beste dames en heren, en alles wat er tussenin zit, want dat moet blijkbaar tegenwoordig!
Over enkele minuten komen we aan op station Enschede blabla.

Hij bracht het op een leuke manier en ik kon er wel om lachen, net als de rest vd trein.
Badge +3
Ik ben in shock van sommige reacties en de openingspost van dit topic.
Mooi zo sz1rnbegjyx2v en zo bedoelde ik het ook (de media aandacht schockeerde mij ook nogal, toen ik het hier neer plempte), en zie alle reacties!

Ik vind die welkom en nuttig (of totaal niet, moet ik zelf weten).

Samengevat 'niet druk over maken' toch? Ik kan er totaal naast zitten met mijn opmerkingen, maar dat mag want ik werk tenslotte niet voor NS.

Wat gaat er gebeuren met e-mails? Daar staat nu gewoon 'geachte heer/mevrouw' in.

Moet dat 'Geacht ding' worden? Ze kunnen niet weten of je vrouw, man, klant, reiziger of wat dan ook bent tenslotte. 😛 Okee, Beste Robert vind ik prima :D

Communiceert lekker op die manier zeg.. Ik zeg NIET DOEN!
Samengevat 'niet druk over maken' toch? Ik kan er totaal naast zitten met mijn opmerkingen, maar dat mag want ik werk tenslotte niet voor NS. Dat mag zeker, ja 😛. Oke, ik slaap er gelukkig niet minder van (alle negatieve reacties op het dingetje dat NS nu "geachte reizigers" wil gaan zeggen om genderneutraal te zijn) maar maak me er wel druk om :(

Moet dat 'Geacht ding' worden? Ze kunnen niet weten of je vrouw, man, klant, reiziger of wat dan ook bent tenslotte. Okee, Beste Robert vind ik prima

Communiceert lekker op die manier zeg.. Ik zeg NIET DOEN!

Een idee als de belangenorganisaties voor deze groep gezamelijk een "fatsoenlijke"/"leuke" aanspreekvorm bedenken voor in brieven/e-mails? Ik zou het eigenlijk ook niet weten terwijl ik er wel belang bij heb.
Misschien "geachte reiziger"? Maar ja, dat vind ik erg...blahhhr
"Geacht mens" :?
Lastig! Een "personal touch" van de conducteur waarmee hij zijn mening geeft over dit onderwerp. Soms zou ik het leuk vinden, als mijn hoofd goed staat! (in welke bui ik ben)
Ik weet eigenljk niet of het beleid van NS is dit soort dingen te verbieden, er zullen misschien conducteurs zijn die het eng vinden om iets van hun persoonlijke mening/houding in hun werk te laten zien en er zullen er ook wel zijn die het te bont maken :P
Wat ik ook grappig vond:...
Beste dames en heren, en alles wat er tussenin zit, want dat moet blijkbaar tegenwoordig!
Over enkele minuten komen we aan op station Enschede blabla.

Hij bracht het op een leuke manier en ik kon er wel om lachen, net als de rest vd trein.
Je hebt in de omroep altijd ruimte voor een persoonlijke touch, maar je moet wel professioneel blijven. Zo geld het eigenlijk voor al je werkzaamheden. De ene zal wat meer de grens opzoeken als de ander. Die verschillen houd je altijd. Ik ben overigens ook iemand die vaak wat "luchtiger" omroept, om het zo maar te noemen 😉
Reputatie 5
Altijd maar zo eentonig en zakelijk omroepen is ook zo saai.
Oke.
Twee jaar geleden was er in 1 van de laatste treinen van de avond waar ik in zat een conducteur met een hele zware "brom"stem die ook nog eens expres monotoon omriep: "...vergeet niet uw stoeptegels, kunstgebitten, rollators, laptoptassen, jassen, ... mee te nemen" ging zo minutenlang door, juist expres om alle vermoeide feestgangers melig te maken, oh ik hield het toen niet meer van het lachen, juist ook omdat hij heel grappig gebruik maakte van zijn stem en ook op het volume van een scheepstoeter...
Inmiddels is de grap wel achterhaald want een aantal conducteurs heb ik hem in minder overdreven mate horen gebruiken maar deze was wel wat mij betreft geniaal van de meneer met de zware stem!
Reputatie 4
Ik ben in shock van sommige reacties en de openingspost van dit topic.
Mooi zo sz1rnbegjyx2v en zo bedoelde ik het ook (de media aandacht schockeerde mij ook nogal, toen ik het hier neer plempte), en zie alle reacties!

Het was niet heel erg duidelijk, maar zo heb ik uw post ook gelezen: verontwaardiging over de reacties op het internet. Mensen die denken dat er alleen twee genders zijn: man of vrouw hebben geen goede biologieles gehad.

Ik snap niet helemaal wat LGBTQIAPs als groep hiermee te maken heeft sz1rnbegjyx2v? De sexuele geaardheid heeft toch niks met de discussie te maken, meer hoe de biologie in elkaar steekt. Een lesbische XX vrouw is toch een vrouw? Een asexuele XY man is toch een man? Een bisexuele XX of XY persoon is toch ook man of vrouw (los van hormoon afwijkingen)? We hebben het hier over biologie en een algemene omroepbericht.

Ik snap helemaal dat het ongemakkelijk is als iemand persoonlijk aangesproken wordt voor man of vrouw en dit niet klopt met de biologische/gevoelswereld, dat zeker. Zelf ook een keer iemand in een reflex aangesproken bij de apotheek, waar het mij niet duidelijk was of het om een man of een vrouw ging. Ik voelde mij beschaamd, dat ik geen goede aanspreekvorm gebruikte. Ik nam mij voor voortaan "deze persoon" te gebruiken.
Badge +3
Nogmaals en te laatsten male, ik vind het prima om mensen genderneutraal aan te spreken (ook al vind ikzelf het prettiger om met u of meneer aangesproken te worden) maar het kwam op mij over dat een klein deel van de bevolking eist dat er ineens overal rekening met ze gehouden moet worden (toiletten, geslacht in correspondentie en communicatie etc.) Ook dat is prima, als instanties daarin meegaan, maar lijkt me niet af te dwingen.

Kijk, geaardheid (de LGB zeg maar) is al helemaal geen issue. Of ik van mannen of vrouwen of allebei hou doet niets af aan het feit dat ik een mannetje ben, en wat er bijv. op mijn identiteitsbewijs staat.

Verder, als iemand een geslachtsoperatie ondergaat of zich (T) voordoet man/vrouw, dan zal die persoon het waarschijnlijk erg op prijs stellen om ook zo aangesproken te worden.

Blijven over de 'twijfelaars' (excuses voor deze woordkeuze, ik weet even niets anders) dus mensen die zich geen man of vrouw voelen, maar iets er tussenin. Dat zal inderdaad niet hun keuze zijn, maar dat is een zeer kleine groep.

Ik vind het geen noodzaak om daar zaken voor aan te passen (met bijkomende kosten), totdat daar een wettelijke verplichting voor is. Kleine aanpassingen ("geachte heer/mevrouw/anders" of "beste mensen" zeggen, of het weghalen van M/V bij toiletten) vind ik natuurlijk prima, maar ik kan me ook goed voorstellen dat velen zich ongemakkelijk voelen als er bijv. ineens ook mannen in de damestoiletten binnen komen lopen.

Dat er genderneutrale toiletten in treinen zijn is een noodzakelijk kwaad (maar in het voordeel van de 'inbetween' categorie natuurlijk) 😉. Ik denk overigens dat veel vrouwen juist een gat in de lucht zouden springen als er aparte damestoiletten waren, waar mannen de boel niet onderspetteren.

Nou ja, dat dus. Geven en nemen. Doe een onderzoek "hoe wilt u aangesproken worden, als meneer/mevrouw/maakt me niet uit/liever (of mag) neutraal"? :?
Reputatie 6
Badge
Is dit onderwerp (niet het topic!) niet een beetje misbruik van het recht op vrije meningsuiting? De mensen die dit onderwerp serieus namen, zijn inmiddels overal op Youtube te vinden in de meest belachelijke video's.
Badge +3
Wat jij zegt landrsthrn en op naar pagina 4 voor de reacties.

Lees in #73 dat ik mijn mening gegeven heb en er verder klaar mee ben. Daar blijf ik even bij.

Ze zien maar.. https://www.youtube.com/watch?v=2419y7ByJu4 allemaal in dubio wat kunnen we zeggen, en drama wat kunnen we eisen? 10 Zetels en dan boos gras maaien of zo? Temperament, kom in opstand als je wilt... 😛

Reageer