Genderneutraal Hype



Toon eerste bericht

119 reacties

Sssssst.:?🆒:S

https://www.youtube.com/watch?v=dRHetRTOD1Q

in dubio... :)

België....
Reputatie 7
Badge +4
Teletekst, voor de taalliefhebbers:

In de jaarlijkse verkiezing van het
woord dat uit het Nederlands zou moeten
verdwijnen, heeft 'genderneutraal' met
afstand de meeste stemmen gekregen.Op
twee en drie eindigden 'in je kracht
staan' en 'papadag'.

De verkiezing is een initiatief van het
Instituut voor de Nederlandse taal.Het
woord genderneutraal wordt volgens het
instituut om twee redenen verfoeid:
gender komt uit het Engels en het debat
erover wordt als irritant ervaren.

Ongeveer 23.000 mensen deden aan de
verkiezing mee.Vlamingen hebben vooral
een hekel aan 'ik heb zoiets van',
'me-time' en 'dagdagelijks'.

Dagdagelijks schijnt in Nederland 24/7 te zijn 😉
......
Heb nu de omroep met beste reizigers gehoord, moet zeggen dat het toch ook niet misstaat en wel wat heeft 🙂
Beroepsdeformatie Slidestops :?

Zal binnenkort een keer een geboortekaartje sturen. Niet roze, niet blauw...
Reputatie 7
Badge
Ik hoor de laatste tijd steeds vaker ´´beste reizigers´´ in plaats van ´´dames en heren´´
Reputatie 7
Badge
En ik vraag mij uiteraard ook af wanneer die automatische-omroep-mevrouw ook gaat beginnen met beste reiziger in plaats van dames en heren. Nu zegt zij nog steeds dames en heren.
Reputatie 5
Ik lig er niet wakker van. Enige wat ik hoor is:
Beste reizigers, vanaf 10 december gaat de nieuwe dienstregeling in.

Verder over vertragingen en uitval wordt gewoon nog dames en heren genoemd. Ik vind die hype te ver gaan, maar op stations vind ik het wel prima. Beste reizigers klinkt ook wel vriendelijker.
En ik vraag mij uiteraard ook af wanneer die automatische-omroep-mevrouw ook gaat beginnen met beste reiziger in plaats van dames en heren. Nu zegt zij nog steeds dames en heren.
In Den Bosch hoor ik sinds een paar dagen toch echt alleen nog maar "beste reizigers".
Reputatie 5
Ook de automatische omroep? Vanochtend was het nog gewoon dames en heren bij een vertraging van 10 minuten.
Reputatie 7
Badge


Verder over vertragingen en uitval wordt gewoon nog dames en heren genoemd. Ik vind die hype te ver gaan, maar op stations vind ik het wel prima. Beste reizigers klinkt ook wel vriendelijker.


Maar dat zal in de toekomst wel gaan gebeuren hoor. Zo meteen zal je bij iedere omroep ´´Beste reiziger´´ horen.
Reputatie 5
Vind ik niet erg om aan te horen.
De reden waarom ze het doen vind ik wel erg.
Reputatie 7
Badge

In Den Bosch hoor ik sinds een paar dagen toch echt alleen nog maar "beste reizigers".


Ja maar je kent die automatische omroep bij NS toch wel?.....zo´n computer-mevrouw. Hier in deze regio begind ze nog steeds met ´´dames en heren´´ ter aankondiging van een omroep.
Misschien dat dat in jouw regio anders is...
Reputatie 7
Badge
Vind ik niet erg om aan te horen.
De reden waarom ze het doen vind ik wel erg.


Ja dat vind ik ook. Maar ja....bij andere vervoerders schijnen ze dit al langer te doen. Bij het GVB bijv....daar doen ze omroepen met ´´beste reiziger´´ echt al jaren.
Reputatie 7
Badge
Ook de automatische omroep? Vanochtend was het nog gewoon dames en heren bij een vertraging van 10 minuten.

Ja precies. 🙂 Hier bij ons is het ook nog steeds ´´dames en heren´´
Badge
Als ik het goed kan herinneren, wordt vanaf 10 december "beste reizigers" universeel ingevoerd. Tot nu toe heb ik het alleen sporadisch gehoord bij berichten over de ingang van de nieuwe dienstregeling (en bij omroepen van overijverige conducteurs).
Reputatie 7
Badge
Ach ja dat is natuurlijk ook zo. DDietzen heeft helemaal gelijk. Het gaat natuurlijk definitief veranderen op 10 december. 🙂 De dienstregeling gaat dan ook veranderen. En natuurlijk de 10 minuten regeling naar Eindhoven zal ook gaan starten op 10 december, dacht ik.
Badge
Alle ballen op 10 december! :D
Uiteraard, alle grote veranderingen vinden 10 december plaats. Zelfs de RB Hengelo - Bielefeld (of nee, toch niet). Zelfs de IC Enschede - Zwolle (nee hoor, grapje). Zelfs station Zwolle Stadshagen (got ya there!). Zelfs de Benelux-plus (1 april!). :8
Reputatie 7
Badge
Alle ballen op 10 december! :D
Uiteraard, alle grote veranderingen vinden 10 december plaats. Zelfs de RB Hengelo - Bielefeld (of nee, toch niet). Zelfs de IC Enschede - Zwolle (nee hoor, grapje). Zelfs station Zwolle Stadshagen (got ya there!). Zelfs de Benelux-plus (1 april!). :8


Zo zo, ben je leuke grapjes aan het maken? 🙂
Maar uuh..... het is wel echt waar hoor. De 10 minuten regeling gaat heus waar veranderen op 10 december
Dus als jij toevallig in die omgeving woont dan wil ik alleen maar tegen je zeggen....maak je borst maar nat, because it's gonna be a bumpy ride. 😛
Badge
Nee, joh, natuurlijk begint PHS 10 december. Wie de overvloedige berichtgeving de afgelopen maanden door NS, NOS et al. gemist heeft, leeft onder een steen. En een flinke steen ook nog :P

Maar we dwalen af. Back on topic?
Reputatie 7
Badge
Nee, joh, natuurlijk begint PHS 10 december. Wie de overvloedige berichtgeving de afgelopen maanden door NS, NOS et al. gemist heeft, leeft onder een steen. En een flinke steen ook nog :P

Dat jij iedere seconde het nieuws volgt wil niet zeggen dat de rest onder een steen leeft. 😛
Badge
Voor de beeldvorming: ik kijk nooit naar het nieuws, en toch word ik echt doodgegooid met juichende reclame voor PHS. Onderhand toch wel een beetje moe van de term "spoorboekloos reizen" en dergelijke zaken die door politiek en media herhaaldelijk worden aangehaald.

En nu weer on-topic. Het lijkt me sterk dat "spoorboekloos reizen" genderneutraal wil worden aangesproken.
Reputatie 7
Badge


Maar we dwalen af. Back on topic?


Ja inderdaad. on topic maar weer!
Reputatie 7
Badge +4
De discussie is voldoende uitgekauwd en hoeft wat mij betreft niet herhaald te worden. Ik heb wel iets met taal en vond deze insteek wel grappig. Het is in de praktijk zo dat men doorgaans niet zozeer een woord vervelend vindt, maar de associatie die het oproept. In Nederland krijg je een wazige blik bij 'dagdagelijks' en in België wordt het wel gebruikt, en ook zodanig dat het weerstand oproept.
Reputatie 7
Badge +3
Kan iemand van NS uitleggen waarom alleen in het Nederlands "genderneutraal" wordt omgeroepen? Gisteren hoorde ik de automatische omroepmiep toch duidelijk "Ladies and Gentlemen" zeggen in plaats van "Dear Passengers".

Reageer