Skip to main content

Beste, 

Gisteren is mijn dure elektrische fiets gestolen uit de bewaakte NS-fietsenstalling op station Amersfoort. Deze stalling is niet gratis en wordt bewaakt, waardoor ik ervan uitging dat mijn fiets hier veilig zou staan. Helaas is dit niet het geval gebleken. 

Toen ik het incident meldde bij het aanwezige personeel, werd mij verteld dat zij niet bevoegd zijn om de camerabeelden te bekijken en dat alleen de politie toegang heeft tot deze beelden. Hierdoor kon het personeel mij op dat moment niet verder helpen met mijn gestolen fiets. Dit vond ik bijzonder teleurstellend, gezien de verwachting die de bewaakte stalling wekt en de kosten die daarvoor betaald moet worden. 

Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie, maar ik heb geen hoop dat mijn fiets teruggevonden zal worden, aangezien de politie andere, dringender prioriteiten heeft dan fietsdiefstal. 

Daarnaast had ik ook geen verzekering voor mijn fiets, wat dit verlies extra zwaar maakt. 

Ik heb vernomen dat NS een vergoeding biedt voor gestolen fietsen in bewaakte stallingen. Daarom wil ik graag aanspraak maken op een vergoeding voor mijn gestolen fiets. Graag ontvang ik informatie over het proces en welke documenten ik hiervoor moet aanleveren. 

Ik zie uw reactie en verdere afhandeling graag tegemoet. 
Alvast Bedankt.

Goedemiddag Noctowl en welkom bij de NS community,

Wat spijtig om te lezen dat jouw fiets gestolen is uit een bewaakte fietsenstalling. 

Het klopt dat er een compensatie aangevraagd kan worden als een fiets is gestolen uit een bewaakte NS stalling. Daarvoor hebben we wel een aantal bewijsstukken nodig, welke je kunt opsturen naar:

NS Klantenservice, postbus 2572, 3500GN Utrecht.

Het gaat om de volgende bewijsstukken:

-Een uitdraai waaruit blijkt dat de fiets gestald is. Zoals een print van de reishistorie.
-Het aankoopbewijs van de fiets, of ander bewijs van de gemaakte kosten.
-De twee originele en identieke fietssleutels die bij de vermiste fiets horen. (Het is verstandig om deze op een stuk karton te plakken zodat ze de envelop niet kunnen beschadigen)
-Een kopie van de aangifte van diefstal

Stuur dit op samen met een begeleidende brief met je voorletters, achternaam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mailadres, IBAN en OV-chipkaartnummer, waarin je tevens de situatie toelicht.

Houdt er wel rekening mee dat er enige tijd overheen kan gaan voordat het opgepakt wordt en je een afhandeling ontvangt.

Heb je enig idee hoe lang dat ongeveer zal duren, en hoeveel er precies vergoed wordt?

Overigens opvallend dat de diefstal gezien het moment van posten op een zaterdag heeft plaatsgevonden: dan is in Amersfoort maar één uitgang open, dus zou het toch moeten opvallen als je zonder uit te checken met een fiets de stalling uit loopt.

Gezien de langwerpige aard van de stalling met een knik halverwege en het feit dat het er op zaterdag doorgaans vrij rustig is zal het open breken van het slot niet zo opvallen. Waar NS wel makkelijker wat aan kan doen is echter dat er totaal geen zicht vanuit het kantoortje op passerende reizigers is. 's Avonds zit het personeel daar vaak even te eten en dan zien ze je niet en zie je zelf het personeel niet. Dat is echt een ontwerpfout, maar gezien NS ook al een half jaar heeft gedaan over het repareren van een defecte deur bij de hellingbaan verwacht ik daar niet snel verbetering in. Meer dan één personeelslid in het weekend zou allicht al helpen voor beter overzicht.

Overigens opvallend dat de diefstal gezien het moment van posten op een zaterdag heeft plaatsgevonden: dan is in Amersfoort maar één uitgang open, dus zou het toch moeten opvallen als je zonder uit te checken met een fiets de stalling uit loopt.

Gezien de langwerpige aard van de stalling met een knik halverwege en het feit dat het er op zaterdag doorgaans vrij rustig is zal het open breken van het slot niet zo opvallen. Waar NS wel makkelijker wat aan kan doen is echter dat er totaal geen zicht vanuit het kantoortje op passerende reizigers is. 's Avonds zit het personeel daar vaak even te eten en dan zien ze je niet en zie je zelf het personeel niet. Dat is echt een ontwerpfout, maar gezien NS ook al een half jaar heeft gedaan over het repareren van een defecte deur bij de hellingbaan verwacht ik daar niet snel verbetering in. Meer dan één personeelslid in het weekend zou allicht al helpen voor beter overzicht.

Ik denk dat als je een fiets wil meenemen vanaf Amersfoort je altijd via de helling moet lopen. Die andere uitgang is toch met draaipoortjes? NS is alleen maar bezig het personeel op stationsstallingen te verminderen cq weg te saneren door er een met camera bewaakte stalling van te maken, dus ik zie een personeelsuitbreiding absoluut niet gebeuren. Vergoeding is volgens mij € 750,00 en daar zal jij geen nieuwe elektrische fiets van kunnen kopen.

Zie ook dit topic

Ik denk dat als je een fiets wil meenemen vanaf Amersfoort je altijd via de helling moet lopen. Die andere uitgang is toch met draaipoortjes? 

Er zijn twee hellingen: omhoog naar het Stationsplein en omlaag naar het Smallepad. Die laatste is in het weekend dicht en sowieso minder in het zicht als het personeel reizigers bij de andere uitgang aan het uitchecken is.

@Jesse NS Hoeveel wordt er maximaal vergoed bij een elektrische fiets?

Dat betreft 1250 euro inclusief accu.

Reageer