Het grootste probleem met openbaar vervoer in ieder land

  • 1 February 2022
  • 5 reacties
  • 295 Bekeken

Hallo, 

Een aantal dagen geleden reed ik met de trein van Delft naar Den Bosch toe. Na een hevig tentamen, kwam ik tot het besef, dat ik op misschien wel op de grootste probleem op ieder station tegen. Nu zat ik daar, vermoeid, geirriteerd, in de kou en alleen. Al 2,5 uur onderweg naar me huis toe, om uit te kijken naar de koude regenrit die ik nog naar huis moest fietsen. 

Die dag was me laatste tentamen, en had zo naast andere werk al 2 dagen niet geslapen, die avond was ik neergeslagen en zat daar me dooie tijd te vullen op het station, dat was het, je kunt niets op station. 

Op elk station, als er vertraging is of een slechte aansluiting is men slachtoffer van gedwongen voor zich uit te staren en op zijn telefoon te zitten. Men kan niet produceren, werken, of men is geheel onbruikbaar om zichzelf nuttig maken. En dit gebeurd overal, elke dag in ieder land, op elk station, 10^9 uren voor heel onze planeet al onze reizigers per dag. Compleet dode tijd. 

Ik bedacht me, hoeveel kost een dokter? en een psychiater? Als deze 2 uur lang niets moeten doen. Hoeveel verspilde tijd en geld is dat dan? De maatschappelijke verliezen lopen in de miljoenen. De overstapper is immers geneigd maar met de stilte mee te gaan. 

De reiziger, die arme reiziger is gedwongen zich maar te vervelen, te kijken naar andere mensen, of wel de stenen op de vloer te tellen en heel soms een leuk gesprek te hebben. Hierom, de oplossing, bankjes met tafels! Op elke perron moeten er bureau’s komen, betonnen bureau's die niet meer dan 200 euro kosten, maar ten goede van miljoenen omzet, op elk perron moet er worden gebouwd. Ongeveer 4 a 6 stuks per perron. Er hoeft niet eens een stopcontact te zijn, maar alleen een mogelijkheid om te zitten en te werken aan een tafel. Zo doende kan de burgermeester of de brandweerman, toch ook in vertraging als slechte aansluiting anderen blijven dienen. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Vincent

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hebben ze in FR nu in veel wat grotere stations gemaakt. Ziet er zelfs wat aantrekkelijk uit, nep-lederen banken en zetels, en zelfs een soort toonbank met draaikrukken EN; stopcontacten en USB-laders. WiFi wordt geadverteerd, en dan komt de kleine deceptie: werkt enkel voor FRanse nrs! In wat meer gebudgette vorm ook wel hier en daar in Zwitserland.

Nu rijden bijna overal de treintjes in FR-gesteld althans dat er niet weer eens gestaakt wordt-veel minder vaak als in NL-als ze elk uur gaan is het al een enorm ruim aanbod. En gemiste aanslutingen e.d. zijn er zeldzaam. Het is meest in toch anders leegstaande delen van de hal (van de verloren voetstappen-de franse vertaling) of de oude wachtkamer. Heel vaak is er een soort behoorlijk dure gemakswinkel, combi van de oude leeskiosk en AH/JBO toGo, of drankautomaten. Het is niet eens afsluitbaar voor vandalismetijden.

Dat is immer weer HET problem van dit soort geriefelijkheden in NL; de ontstellende hoeveelheid vandalisme van de oververwende of in prikkels tekortkomende puberjeugd. Alles mag tog?

Wat ik hier en daar zie op verlaten stophaltes is vooral ´ s morgens nog voor de schoonmaak is langsgekomen de resten aan peuken/blikkies (graag die blauwgrijze van rooie stier)/flessenscherven die doen vermoeden dat het plaatselijk jeugdhonk een dependance had geopend.

Maar positief tot slot: ook in NL, her en der, niet de allerkleinste stations is er wel een dgl. concept: heet StationsHUISkamer, combi van wachtruimte/KIOSK/verkoop, verwarmd, eigenlijk heel aardig. Kan me Zevenaar en den Haag CS (bovenin) herinneren. Er zal vast wel ergens een lijst rondslingeren waar ze allemaal op staan. Maarre: dus gesloten net op die tijen dat jij rillend van de kou 29 min op je aansl. moet wachten

Reputatie 7
Badge +3

Het grootste probleem van OV is gebrek aan vermaak op stations?

Hallo, 

Een aantal dagen geleden reed ik met de trein van Delft naar Den Bosch toe. Na een hevig tentamen, kwam ik tot het besef, dat ik op misschien wel op de grootste probleem op ieder station tegen. Nu zat ik daar, vermoeid, geirriteerd, in de kou en alleen. Al 2,5 uur onderweg naar me huis toe, om uit te kijken naar de koude regenrit die ik nog naar huis moest fietsen. 

Een kamer in Delft zoeken? Een van de nadelen van de Studenten-OV is dat studenten over absurde afstanden gaan pendelen. Misschien per maand een maximaal aantal kilometers per student gaan invoeren. 

Reputatie 7
Badge +3

Al 2,5 uur onderweg…. Volgens reisplanner 1.19 uur van Delft naar den Bosch

Reputatie 2

Het is juist goed als mensen even niets doen. Moderne hersenen worden al voortdurend overprikkeld.

Overigens werk ik gewoon op het station met een laptop. Die past namelijk gewoon op mijn lap. Mobiel wifinetwerkje maken met mijn telefoon en klaar is Kees. Ook bij veel koffietentjes op het station is er wifi en werkruimte. 

Reageer