Hallo,
Een aantal dagen geleden reed ik met de trein van Delft naar Den Bosch toe. Na een hevig tentamen, kwam ik tot het besef, dat ik op misschien wel op de grootste probleem op ieder station tegen. Nu zat ik daar, vermoeid, geirriteerd, in de kou en alleen. Al 2,5 uur onderweg naar me huis toe, om uit te kijken naar de koude regenrit die ik nog naar huis moest fietsen.
Die dag was me laatste tentamen, en had zo naast andere werk al 2 dagen niet geslapen, die avond was ik neergeslagen en zat daar me dooie tijd te vullen op het station, dat was het, je kunt niets op station.
Op elk station, als er vertraging is of een slechte aansluiting is men slachtoffer van gedwongen voor zich uit te staren en op zijn telefoon te zitten. Men kan niet produceren, werken, of men is geheel onbruikbaar om zichzelf nuttig maken. En dit gebeurd overal, elke dag in ieder land, op elk station, 10^9 uren voor heel onze planeet al onze reizigers per dag. Compleet dode tijd.
Ik bedacht me, hoeveel kost een dokter? en een psychiater? Als deze 2 uur lang niets moeten doen. Hoeveel verspilde tijd en geld is dat dan? De maatschappelijke verliezen lopen in de miljoenen. De overstapper is immers geneigd maar met de stilte mee te gaan.
De reiziger, die arme reiziger is gedwongen zich maar te vervelen, te kijken naar andere mensen, of wel de stenen op de vloer te tellen en heel soms een leuk gesprek te hebben. Hierom, de oplossing, bankjes met tafels! Op elke perron moeten er bureau’s komen, betonnen bureau's die niet meer dan 200 euro kosten, maar ten goede van miljoenen omzet, op elk perron moet er worden gebouwd. Ongeveer 4 a 6 stuks per perron. Er hoeft niet eens een stopcontact te zijn, maar alleen een mogelijkheid om te zitten en te werken aan een tafel. Zo doende kan de burgermeester of de brandweerman, toch ook in vertraging als slechte aansluiting anderen blijven dienen.
Met vriendelijke groet,
Vincent