Hoe vaak is het bij jullie gebeurt dat de trein doorrijdt en de station overslaat

  • 30 October 2022
  • 42 reacties
  • 1375 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7

Bijzonder, gezien daar eigenlijk nooit toestemming voor wordt gegeven door de verkeersleiding. Vermoedelijk zal het erg glad zijn geweest en is de trein gaan glijden tijdens het remproces.

Reputatie 4

Echt? Twee keer op 1 dag? Die van 10:02 reed zonet ook al het station De Klomp voorbij! En met volle vaart, dus >140

Reputatie 3

Ik kan me niet voorstellen dat gladde sporen de enige reden is dat de treinen doorrijden. Als dat zo zou zijn, dan zou ik mogen aannemen dat dat wel onder de machinisten wordt gecommuniceerd zodat er eerder geremd kan worden!

Reputatie 3

De trein van 09:02 ging niet met volle snelheid langs het station, hij reed stevig remmend door het station heen. Dus dat is dan wel anders dan de trein van 10:02.

Een enkel keertje: de IC naar Den Helder reed Zaandam binnen op spoor 3… Waar dus geen perron was. Er werd daarna een extra stop gemaakt op station Koog aan de Zaan. Het treinpersoneel klonk heel heel verbaasd over de omroep.

Reputatie 7

Ik kan me niet voorstellen dat gladde sporen de enige reden is dat de treinen doorrijden. Als dat zo zou zijn, dan zou ik mogen aannemen dat dat wel onder de machinisten wordt gecommuniceerd zodat er eerder geremd kan worden!

Dan nog kan het gebeuren. Het is daar in deze tijd van het jaar echt spiegelglad. Het is me al eens gebeurd dat mijn trein zelfs met 10 km/u het hele perron langsgleed.

 

Ook een keer gehad idd (niet bij de Klomp overigens), toen nog met die fijne SGM'en die als ze eenmaal begonnen met glijden gewoon bleven glijden. Reed met 40 km/u, snelremmetje alles erop en eraan, maar de SGM bleef gewoon 40 rijden zo het hele perron voorbij. Nog geluk gehad dat dit op een station aan de vrije baan gebeurde, als er op het eind van het perron een sein of nog erger een open overweg had gelegen hadden de gevolgen rampzalig kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Trein waar ik nu in zit, maakte zoeven een extra stop op Veenendaal De Klomp reden werd niet omgeroepen, maar het zou zomaar kunnen zijn dat de vorige trein is vergeten te stoppen.

Reputatie 7
Badge +1

Het is wel heel hardnekkig nu weer Ede-Wageningen.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Gaat echt goed vandaag op dit traject. Zijn er nieuwe machinisten ingevlogen?

Badge +3

 

Ook een keer gehad idd (niet bij de Klomp overigens), toen nog met die fijne SGM'en die als ze eenmaal begonnen met glijden gewoon bleven glijden. Reed met 40 km/u, snelremmetje alles erop en eraan, maar de SGM bleef gewoon 40 rijden zo het hele perron voorbij. Nog geluk gehad dat dit op een station aan de vrije baan gebeurde, als er op het eind van het perron een sein of nog erger een open overweg had gelegen hadden de gevolgen rampzalig kunnen zijn.

Bij (mogelijke) gladheid wordt bij zulke overwegen toch de stop-door uitgeschakeld? Herinner me nog wel Driebergen-Zeist, wat voor het wegverkeer de nodige wachttijden opleverde maar wel zo veilig natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +1

Treinen van 16.34 en 18.34 uur zijn beide niet gestopt op Ede-Wageningen. Op twitter wordt nu onderstaande aangegeven. Blijf het overigens vreemd vinden dat op een station waar altijd gestopt wordt toch wordt doorgereden. Als ik hetgeen GM geschreven heeft nog een keer teruglees vind ik het wel een warrig verhaal eerlijk gezegd.

 

 

Reputatie 5

Natuurlijk alle begrip dat de conducteur door een seinstoring op het verkeerde been wordt gezet en blijkbaar even het station over het hoofd ziet. Hopelijk kan hij de volgende keer dan wel op tijd de machinist even inseinen.

Maar zonder gekheid, de machinist weet toch gewoon dat hij altijd in Ede-Wageningen moet stoppen. En seinstoring of niet: hij berijdt het baanvak niet voor het eerst, en er staan toch netjes van die witte borden met een grote zwarte S om de machinist te attenderen op een naderend station (dus afremmen)?

Reputatie 7
Badge +2

Klopt, echter moet het gladde spoor dan wel eerst gemeld zijn aan de treindienstleider, het is geen proces wat automatisch in wordt gezet.

Er waren toch ook trajecten/stations waar standaard in de herfst de stop/doorschakelingen werden uitgeschakeld?

(Helpt bij Veenendaal-De Klomp alleen niet, want daar ligt het perron na de overweg)

Reputatie 7

Ik blijf erbij dat de huidige problematiek rondom de stops op Ede-Wageningen voortkomen uit teveel gehamer op continue gebruik van de tablet, het zogenaamde TimTim-programma welke de te maken stops en bijbehorende kilometrering weergeven. Na de werkzaamheden van enige weken geleden bij Ede-Wageningen werkt de weergave van de tablet rondom dit station niet correct meer. De collega's welke eraan gewend zijn volledig op de tablet te vertrouwen gaan daar nu mogelijk mee de mist in.

Je moet wegbekendheid hebben om daar te rijden en Ede wordt gewoon als eerstvolgende stop aangegeven. Het enige wat niet klopt is de kilometrering en het routelint. We zijn toch wel iets meer dan krukkendraaiers die niet zonder een goed werkende tablet kunnen rijden? Kom op hoor.

Blijkbaar geldt het voor steeds meer collega's dus anders, helaas...

Reputatie 7
Badge +1

Ik blijf erbij dat de huidige problematiek rondom de stops op Ede-Wageningen voortkomen uit teveel gehamer op continue gebruik van de tablet, het zogenaamde TimTim-programma welke de te maken stops en bijbehorende kilometrering weergeven. Na de werkzaamheden van enige weken geleden bij Ede-Wageningen werkt de weergave van de tablet rondom dit station niet correct meer. De collega's welke eraan gewend zijn volledig op de tablet te vertrouwen gaan daar nu mogelijk mee de mist in.

Je moet wegbekendheid hebben om daar te rijden en Ede wordt gewoon als eerstvolgende stop aangegeven. Het enige wat niet klopt is de kilometrering en het routelint. We zijn toch wel iets meer dan krukkendraaiers die niet zonder een goed werkende tablet kunnen rijden? Kom op hoor.

 

Ik concludeer hieruit dat het antwoord gegeven op Twitter dus ook onzin is?

Reputatie 7
Badge +3

Bijzonder, gezien daar eigenlijk nooit toestemming voor wordt gegeven door de verkeersleiding. Vermoedelijk zal het erg glad zijn geweest en is de trein gaan glijden tijdens het remproces.

In dit geval was er blijkbaar wel toestemming voor gegeven.

Van Yren, raadslid van de VVD in Veenendaal, stond vanochtend iets na 9.00 uur op de trein te wachten bij het station in De Klomp. 

,,Toen we de trein zagen naderen, maakte iedereen op het perron zich klaar om in te stappen", vertelt hij. ,,Maar de trein minderde nauwelijks vaart en reed gewoon op hoge snelheid door.” Kort daarna kwam het gevaarte toch tot stilstand, na abrupt remmen van de machinist. ,,De trein stond op dat moment 100 meter verder dan het perron. Ik dacht toen nog: wat gaat ie nu doen? Zo’n trein rijdt toch niet gewoon achteruit?”

Maar dat gebeurde wel. De geel-blauwe slurf werd door de machinist in zijn achteruit gezet, waarna er ter hoogte van het perron gestopt werd en reizigers alsnog in en uit konden stappen. ,,De machinist riep om dat er te laat was geremd en dat er vervolgens toestemming was verkregen om een stukje terug te rijden.”

https://www.gelderlander.nl/ede/treinen-passeren-stations-in-vallei-zonder-te-stoppen-de-machinist-riep-om-dat-er-te-laat-was-geremd~a77d735b/

Reputatie 2

Waarom wordt De Klomp op zo’n ingewikkelde wijze bediend ? Zijn er zo weinig in en uitstappers dat het eigenlijk alleen door een Sprinter bediend zou moeten worden? 

Reageer