Hoe vaak is het bij jullie gebeurt dat de trein doorrijdt en de station overslaat

  • 30 October 2022
  • 42 reacties
  • 1286 Bekeken

Hoi het is mij nu de 2e keer dat de trein doorrijdt op duivendrecht. Ik word er echt gek van dat er nooit 1 dag een reis goed kan gaan


42 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik blijf erbij dat de huidige problematiek rondom de stops op Ede-Wageningen voortkomen uit teveel gehamer op continue gebruik van de tablet, het zogenaamde TimTim-programma welke de te maken stops en bijbehorende kilometrering weergeven. Na de werkzaamheden van enige weken geleden bij Ede-Wageningen werkt de weergave van de tablet rondom dit station niet correct meer. De collega's welke eraan gewend zijn volledig op de tablet te vertrouwen gaan daar nu mogelijk mee de mist in.

Je moet wegbekendheid hebben om daar te rijden en Ede wordt gewoon als eerstvolgende stop aangegeven. Het enige wat niet klopt is de kilometrering en het routelint. We zijn toch wel iets meer dan krukkendraaiers die niet zonder een goed werkende tablet kunnen rijden? Kom op hoor.

Reputatie 7

Ik blijf erbij dat de huidige problematiek rondom de stops op Ede-Wageningen voortkomen uit teveel gehamer op continue gebruik van de tablet, het zogenaamde TimTim-programma welke de te maken stops en bijbehorende kilometrering weergeven. Na de werkzaamheden van enige weken geleden bij Ede-Wageningen werkt de weergave van de tablet rondom dit station niet correct meer. De collega's welke eraan gewend zijn volledig op de tablet te vertrouwen gaan daar nu mogelijk mee de mist in.

Je moet wegbekendheid hebben om daar te rijden en Ede wordt gewoon als eerstvolgende stop aangegeven. Het enige wat niet klopt is de kilometrering en het routelint. We zijn toch wel iets meer dan krukkendraaiers die niet zonder een goed werkende tablet kunnen rijden? Kom op hoor.

Blijkbaar geldt het voor steeds meer collega's dus anders, helaas...

Reputatie 7
Badge +1

Ik blijf erbij dat de huidige problematiek rondom de stops op Ede-Wageningen voortkomen uit teveel gehamer op continue gebruik van de tablet, het zogenaamde TimTim-programma welke de te maken stops en bijbehorende kilometrering weergeven. Na de werkzaamheden van enige weken geleden bij Ede-Wageningen werkt de weergave van de tablet rondom dit station niet correct meer. De collega's welke eraan gewend zijn volledig op de tablet te vertrouwen gaan daar nu mogelijk mee de mist in.

Je moet wegbekendheid hebben om daar te rijden en Ede wordt gewoon als eerstvolgende stop aangegeven. Het enige wat niet klopt is de kilometrering en het routelint. We zijn toch wel iets meer dan krukkendraaiers die niet zonder een goed werkende tablet kunnen rijden? Kom op hoor.

 

Ik concludeer hieruit dat het antwoord gegeven op Twitter dus ook onzin is?

Reputatie 7
Badge +3

Bijzonder, gezien daar eigenlijk nooit toestemming voor wordt gegeven door de verkeersleiding. Vermoedelijk zal het erg glad zijn geweest en is de trein gaan glijden tijdens het remproces.

In dit geval was er blijkbaar wel toestemming voor gegeven.

Van Yren, raadslid van de VVD in Veenendaal, stond vanochtend iets na 9.00 uur op de trein te wachten bij het station in De Klomp. 

,,Toen we de trein zagen naderen, maakte iedereen op het perron zich klaar om in te stappen", vertelt hij. ,,Maar de trein minderde nauwelijks vaart en reed gewoon op hoge snelheid door.” Kort daarna kwam het gevaarte toch tot stilstand, na abrupt remmen van de machinist. ,,De trein stond op dat moment 100 meter verder dan het perron. Ik dacht toen nog: wat gaat ie nu doen? Zo’n trein rijdt toch niet gewoon achteruit?”

Maar dat gebeurde wel. De geel-blauwe slurf werd door de machinist in zijn achteruit gezet, waarna er ter hoogte van het perron gestopt werd en reizigers alsnog in en uit konden stappen. ,,De machinist riep om dat er te laat was geremd en dat er vervolgens toestemming was verkregen om een stukje terug te rijden.”

https://www.gelderlander.nl/ede/treinen-passeren-stations-in-vallei-zonder-te-stoppen-de-machinist-riep-om-dat-er-te-laat-was-geremd~a77d735b/

Reputatie 2

Een machinist weet toch zelf voor hij aan de rit begint ook wel welke haltes hij moet aandoen of niet? Even los van wat de tablet zegt enzo. 

Reputatie 7
Badge +2

Bij een station als Ede-Wageningen zou het wel algemeen bekend moeten zijn dat je er moet stoppen, daar stopt immers alles behalve de ICE. Daar voorbij rijden is dus niet zo logisch.

Veenendaal-De Klomp is dan weer een ander geval: daar stopt maar de helft van de treinen als er 4x/uur gereden wordt en alles als er 2x/uur gereden wordt. Echter is dat doordeweeks en in het weekend dus niet dezelfde treinserie, dus een vrij grote kans op verwarring. En machinisten die er een tijdje niet geweest zijn hebben wellicht ook nog gewenning aan niet moeten stoppen als het perron wel vol staat. (Voor de uitdunningen kwam de 3200 die er stopte bijvoorbeeld maar 6 minuten na de 3100, dus stonden er gegarandeerd al reizigers op het perron. Maar nu moet die 3100 doordeweeks juist wel stoppen).

Reputatie 2

Waarom wordt De Klomp op zo’n ingewikkelde wijze bediend ? Zijn er zo weinig in en uitstappers dat het eigenlijk alleen door een Sprinter bediend zou moeten worden? 

Badge +3

Waarom wordt De Klomp op zo’n ingewikkelde wijze bediend ? Zijn er zo weinig in en uitstappers dat het eigenlijk alleen door een Sprinter bediend zou moeten worden? 

Ja, met name omdat Veenendaal al twee andere (sprinter)stations heeft. Door De Klomp 2x per uur te bedienen kan er ‘om en om’ op Driebergen-Zeist gestopt worden (waar vroeger de sneltreinen stopten).

Een sprinter Utrecht - Arnhem zit er niet echt in, want er rijden al sprinters Utrecht - Rhenen en Ede-Wageningen - Arnhem, die op het traject Utrecht - Arnhem alle andere stations bedienen… 

Reputatie 7
Badge +2

Ja, met name omdat Veenendaal al twee andere (sprinter)stations heeft. Door De klomp 2x per uur te bedienen kan er ‘om en om’ op Driebergen-Zeist gestopt worden (waar vroeger sneltreinen stopten).

Nee, de ingewikkelde bediening is er alleen maar gekomen omdat NS van mening was dat (vanwege de capaciteit op het baanvak geloof ik) dat na de invoering van ETMET de serie die alleen doordeweeks overdag reed (3200 Arnhem - Rotterdam) er moest gaan stoppen. Die reed alleen niet 's avonds, dus op die momenten ging de 3100 (Nijmegen - Schiphol) er stoppen. En als die niet reed de 3000 (Nijmegen - Den Helder)

Voorafgaand aan ETMET was het gewoon altijd de IC Nijmegen - Den Helder die er stopte, wat ook veel praktischer was voor aansluitingen met overig OV (hele dag dezelfde tijden).

Overigens stamt de IC-stop op Veenendaal-De Klomp uit de tijd dat er op de A12 gewerkt werd en het station als P+R locatie richting Utrecht ging dienen. Daarbij was een snelle trein naar Utrecht en Amsterdam gewenst.
Vervolgens heeft die IC-stop zijn uitwerking niet gemist: door het regelmatiger patroon konden bussen uit Veenendaal en de Vallei goed op de treinen gaan aansluiten. Daardoor is er, zeker in de spitsuren, een grote reizigersstroom vanuit Veenendaal en Ede-Noord richting Utrecht ontstaan. Terwijl vanuit de Vallei (en deels uit Veenendaal) ook een flinke studentenstroom richting Arnhem en Nijmegen het station is gaan gebruiken.

Zeker in de spitsuren is Veenendaal-De Klomp daarmee een zeer goed gebruikt station geworden, het is ook nu alweer een redelijk druk station. In de avond en het weekend is het gebruik wel zeer beperkt inderdaad. En de forensen vanaf Ede-Noord zijn hun verbinding kwijt omdat het huidige patroon ervoor zorgde dat hun bus niet meer goed kon aansluiten op De Klomp.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is Utrecht - Arnhem een traject waar te veel IC’s rijden en te weinig Sprinters. Iedere half uur een Sprinter Utrecht - Arnhem zou wel wat kunnen opleveren omdat dan IC-stops in De Klomp en Driebergen-Zeist kunnen vervallen.

Badge +3

Volgens mij is Utrecht - Arnhem een traject waar te veel IC’s rijden en te weinig Sprinters. Iedere half uur een Sprinter Utrecht - Arnhem zou wel wat kunnen opleveren omdat dan IC-stops in De Klomp en Driebergen-Zeist kunnen vervallen.

Zouden reizigers van/naar Utrecht Vaartsche Rijn, Bunnik en Maarn helemaal niet erg vinden inderdaad 🤣 Bij Driebergen-Zeist kan er al gepasseerd worden door intercity’s.

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij is Utrecht - Arnhem een traject waar te veel IC’s rijden en te weinig Sprinters. Iedere half uur een Sprinter Utrecht - Arnhem zou wel wat kunnen opleveren omdat dan IC-stops in De Klomp en Driebergen-Zeist kunnen vervallen.

Het probleem met Sprinters Utrecht - Arnhem is dat het traject net wat te lang is om zo'n Sprinter goed in te kunnen passen.

Jaaaren terug, in 2005, liep ik stage in Arnhem en heb ik een enkele keer wel eens de toen nog bestaande Sprinter naar Utrecht gehad. Die reed überhaupt alleen in de spits (tijdens de daluren nam de sneltrein de stop op De Klomp over) en ging op het goederenemplacement bij Maarn aan de kant om ingehaald te worden. Dat zou tegenwoordig dan in Driebergen kunnen.

Maar toen reed er ook nog maar 2x/uur een Sprinter op de Veenendaallijn. En zes sprinters per uur in Maarn, Driebergen en Bunnik is wellicht ook weer wat teveel van het goede.

Reputatie 7

Wild idee: 1 intercity voor de stops Arnhem - Ede - De Klomp - Driebergen - Utrecht, gedurende de hele dag, heb je direct een vaste verbinding tussen De Klomp en Driebergen. 1 intercity Arnhem - Ede - Utrecht tot een uur of 20. Verder een sprinter Arnhem - Utrecht die als het ware de sprinter Arnhem - Ede in zich opneemt en tevens wat nu de sprinter Utrecht - Driebergen Zeist / Veenendaal centrum is waarbij de spitsverbinding in de Veenendaalse stations dan dus komt te vervallen.

Reputatie 7
Badge +3

Goede en regelmatige Sprinterdiensten zijn de sleutel tot groei. Regionaal vervoer wordt zwaar onderbelicht door NS. Dat is al jaren zo. IC’s hebben prestige, Sprinters niet. 
Je zou best wat mensen uit de auto kunnen krijgen door gratis of heel goedkoop P+R aan te bieden en vervolgens een regelmatige Sprinterdienst naar een grote stad. Ook moet je dan goede fietsparkeervoorzieningen regelen. 

 

Reputatie 3

Met eenzelfde scherm als bij de passagiers zou het voor de machinist duidelijk zijn waar gestopt moest worden. En als er blaadjes op de rails liggen begin je wat eerder vaart te minderen.

Badge +3

Wild idee: 1 intercity voor de stops Arnhem - Ede - De Klomp - Driebergen - Utrecht, gedurende de hele dag, heb je direct een vaste verbinding tussen De Klomp en Driebergen. 1 intercity Arnhem - Ede - Utrecht tot een uur of 20. Verder een sprinter Arnhem - Utrecht die als het ware de sprinter Arnhem - Ede in zich opneemt en tevens wat nu de sprinter Utrecht - Driebergen Zeist / Veenendaal centrum is waarbij de spitsverbinding in de Veenendaalse stations dan dus komt te vervallen.

Zonder terugsteken via Utrecht (moest altijd al en mag tegenwoordig ook wel via Ede-Wageningen) geef ik een +1 voor een directe (sprinter) verbinding tussen Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp.

Omdat ik nabij Klp (loopafstand) werkte en mijn vriendin in Zeist woonde… en dan nog met de bus of OV-fiets naar Db (het station) 😅

Maar Harderwijk dan ook intercity’s natuurlijk! Niet eens zo’n gek idee tijdelijk, als Lelystad - Dronten er uit ligt. 🤣

Reputatie 7
Badge +1

Trein waar ik nu in zit, maakte zoeven een extra stop op Veenendaal De Klomp reden werd niet omgeroepen, maar het zou zomaar kunnen zijn dat de vorige trein is vergeten te stoppen.

Reageer