beantwoord

inchecken met code reisbiljet app NMBS internationaal lukt niet


Op woensdag 22 juni 2022 wilde ik met een kaartje gekocht bij Nmbs, opgeladen in de app van Nmbs internationaal, reizen van station Roosendaal naar Antwerpen. Het toegangspoortje op station Roosendaal weigerde toegang. Op het scherm van het poortje kwam bij herhaling de melding dat ik een OV-chipkaart moest aanbieden. Waarom werkt dat poortje niet zoals het moet?Weet iemand hiervoor een oplossing?

icon

Beste antwoord door Robert B 24 June 2022, 18:53

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +1
  1. Is het een poortje met scanner? Er zijn immers ook poortjes zonder scanner, die alleen chipkaarten kunnen lezen. Poortjes met een scanner hebben een glasplaat; poortjes zonder scanner hebben geen glasplaat.
  2. Wat voor barcode heb je? Een tweedimensionale QR-code of een eendimensionale streepjescode?

Het was een poortje met scanner en het ging om een qr-code.

Reputatie 7
Badge +1

Dan is de volgende vraag eigenlijk voor NS: die moeten kijken of de QR-code in orde is en zo ja, of er iets mis is met het poortje.

Goedenavond Carl Brusewitz en welkom bij de NS Community!

Ik moet zeggen dat dit wel een apart probleem is, en voor ons ook lastig te controleren omdat wij de tickets die bij NMBS zijn gekocht niet kunnen controleren. Mijn ervaringen met Belgische tickets reiken maar tot internationale vervoerbewijzen, en die hebben het steevast goed gedaan.

De melding die het poortje geeft (‘bied een OV-chipkaart aan’) herken ik niet direct als melding voor een e-ticket, maar eerder omdat er een pasje bij het poortje wordt gehouden waar een RFID-chip in zit, zoals een betaalpas of een Nederlandse identiteitskaart. Heb je heel toevallig pasjes of andere dingen met een dergelijke chip in de buurt van je telefoon? Dan bestaat de kans dat het poortje die heeft herkend. Tegenwoordig kunnen we ook betalen met de mobiele telefoon, en dat werkt ook niet bij een poortje.

Kan het een van deze situaties zijn geweest?

Badge +3

Als het een e-ticket op een telefoon is dan zit waarschijnlijk de NFC functie van de telefoon in de weg, en zien poortjes je telefoon als een bankpas of ander contactloos pasje waarna je de melding ‘bied een OV-chipkaart aan’ krijgt.

Het goede nieuws is dat je bij Android toestellen de NFC functie uit kunt schakelen. Bij Apple toestellen zou je dan de NS (international) app open moeten hebben om dit te onderdrukken.

Het is inderdaad erg onhandig als je een qr-code als pdf hebt, of in een andere app dan die van NS.

Voor meer info zie dit topic: 

 

Bedankt voor je antwoord. Ik ga ervan uit dat de RFID-chip in mijn telefoon het probleem veroorzaakt. Dat je die zou moeten uitschakelen gaat mij wat ver. Met een papieren kaartje uit de automaat ik er geen probleem. Maar ik vind het niet te veel gevraagd dat ik met een Belgisch grensoverschrijdend kaartje op mijn telefoon zonder problemen in Roosendaal in een Belgische trein kan stappen.

Dat zou er ook niet mogen zijn, maar zoals Robert B aangeeft willen de NFC-chips van telefoons zo nu en dan storen met de poortjes. Wat in mijn ervaring nog wel eens wil werken is om de barcode op een wat grotere afstand op volle schermhelderheid te scannen. En voor de situaties waarin het echt niet lukt is er ook een informatiezuil bij de poortjes. De collega's aan de andere kant van die verbinding kunnen de poortjes ook op afstand voor je openmaken.

Reputatie 7
Badge +1

Er KAN een mogelijk andere oorzaak zijn: Rsdl-en Mstr, maar dat heeft gelukkig geen poorten, zijn een apart statuut voor NMBS-en gelden NIET als INTernat-ik vermoed zelfs dat je biljet via Breda geldt? Binnenlands tarief+opslag gelden naar daar-en die biljetten zijn gewoon uit de NMBS automaat te koop aldaar-waarom mensen toch zo moeilijk doen met die fones blijft mij een raadsel.

Overigens -ook als het via Breda was, dan nog zou dit niet mogelijk dienen te zijn en NS-poorten codes moeten slikken. Dat geldt voor op paper toch zeker wel.

Hier speelt hetzelfde issue als in dit topic: 

De NMBS app onderdrukt niet de NFC functionaliteit van de telefoon als er een ticket getoond wordt. Dat is helaas een tekortkoming in de NMBS app en zal ook door hen opgelost moeten worden. Daarvoor kan ik alleen aanraden om met de klantendienst van NMBS contact op te nemen. Wellicht dat als er genoeg klachten over komen, dat ze het willen implementeren in hun app.

Wat hierboven al gezegd wordt kan helpen: even NFC uitschakelen zodat niet die functionaliteit door de poortjes geactiveerd wordt. Indien dat niet gewenst of lastig te doen is, dan is de enige tip die ik kan geven, zoals rvdborgt aangaf in dat topic, om de Informatieknop op de informatiezuil naast de poortjes te gebruiken. De collega's kunnen dan op afstand een poortje openen.

Badge +3

Ik vraag me af of de NS app(s) daadwerkelijk NFC uitschakelen op een iPhone, of alleen maar voorkomen dat je Wallet of Apple Pay op de voorgrond komt, waardoor je een qr-code ineens niet meer kunt scannen?

Aan de melding op een iPhone te zien ‘Wallet werkt niet als de app NS actief is’ (of iets van die strekking) denk ik dat laatste.

Poortjes zouden dan zo in ieder geval ‘slim’ moeten zijn om bij die melding ‘Bied een OV-chipkaart aan’ alsnog open te gaan als er een geldige qr-code aangeboden wordt. 🤔

Waarbij qr-codes van NMBS tickets op Roosendaal natuurlijk gewoon geaccepteerd worden, anders waren daar wel veel meer klachten over.

Reputatie 7
Badge +1

Er KAN een mogelijk andere oorzaak zijn: Rsdl-en Mstr, maar dat heeft gelukkig geen poorten, zijn een apart statuut voor NMBS-en gelden NIET als INTernat

Onzin. Er was lange tijd een bijzonder tarief tussen België en Roosendaal/Maastricht maar dat maakt nog niet dat ze plotseling als Belgisch station werden beschouwd. Inmiddels is er geen bijzonder tarief voor Roosendaal en Maastricht meer maar is er een aanbod voor alle reizen via die grensovergangen.

ik vermoed zelfs dat je biljet via Breda geldt?

Dat weten we niet wegens gebrek aan informatie maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat dat dat veel duurder is een veel langer duurt.

 

Bedankt voor alle tips en suggesties. Voor de volledigheid: het ging om een bij NMBS online gekocht ticket, geladen in de app van NMBS internationaal voor het traject Roosendaal naar Antwerpen (direct, dus zonder overstap in Breda). Het lukte me niet om het poortje te openen, je hebt ook wel eens dat een poortje in het geheel niet reageert (hoe helder je scherm ook staat) maar in deze situatie kwam dus we een reactie op het display 'bied een OV-chipkaart aan'.

Reageer