Beste NS,
Onze treinen worden steeds toegankelijker, zodat ook rolstoelgebruikers zelfstandig de trein kunnen gebruiken. Hier ben ik erg blij mee. Ik maak redelijk veel gebruik van de trein en als het enigszins kan gebruik ik de sprinter, zodat ik zelfstandig kan reizen.
Dankzij de NS App kan ik precies zien wanneer ik wel of geen assistentie nodig heb. Echter heb ik hierover wel een vraag.
Zo af en toe kom ik tegen dat de App zegt dat ik assistentie nodig heb. Maar ben ik op het betreffende station/perron, dan blijkt dat ik zo de trein uit kan rijden met mijn rolstoel. Graag zou ik het volgende willen weten.
- Wordt de toegankelijkheid getoetst per perron of per station?
- Als bijvoorbeeld één perron wel is aangepast of toegankelijk is en twee niet, wordt het dan in de App opgenomen als predicaat standaard assistentie benodigd?
- Wat zijn de vereiste? Waar moet een perron aan voldoen om als volledig toegankelijk genoemd te worden?
Zelf woon ik in Tilburg. Daar ervaar ik dat spoor 1 als volledig toegankelijk. Het perron sluit mooi aan op de uitschuiftrede. Spoor 2 is wellicht twijfelachtig. Er is iets meer ruimte tussen het perron en de uitschuiftrede. Met mijn rolstoel lukt het wel. Spoor 3 voldoet volgens mij niet tot de norm. Het perron ligt volgens mij iets te laag. Ik kan met mijn rolstoel niet zonder assistentie in de sprinter of de ICNG komen.
Mijn vraag is wellicht iets te omvangrijk om dit hier zo helemaal uit te leggen. Maar is er online informatie over deze (technische) vraagstukken. Waar kan ik dit dan vinden?
In ieder geval, nu ga ik er volledig vanuit, wanneer de App zegt dat er assistentie nodig is, dat dit ook klopt en kies ik voor de assistentie.
Graag hoor ik van u.
Met vriendelijke groet,
Ad van de Wouw