Goedendag, deze info heb ik ook al direct aan de NS gesteld, maar zij kunnen/mogen mij geen antwoord geven en adviseerden mij om het in deze community te plaatsen.
Ik reis dagelijks van Apeldoorn naar Hilversum en terug. Hierbij stap ik over in Amersfoort Centraal. Er is een goede aansluiting van beide intercity treinen. De intercity Amsterdam staat op perron 5 en die van Utrecht/Den Haag op perron 4. Deze treinen staan jammer genoeg niet naast elkaar maar diagonaal. Voorheen stonden ze naast elkaar maar sinds enig tijd staat de ene op het a gedeelte (trein naar Den Haag) en de andere op het b gedeelte (trein naar Amsterdam) van het perron. Dit levert hinder op voor de reiziger, vooral voor de minder goed-ter-been-reizigers. En soms gevaarlijke situaties wanneer mensen rennend proberen net de trein te halen, omdat ze uit het deel van de trein komen dat ver verwijderd is van de andere trein. Het verzoek is dan ook om de intercity van en naar Amsterdam te laten stoppen naast de intercity uit Amersfoort. Andersom kan dit niet omdat er ook een sprinter staat op perron 4b. Perron 5 is echter geheel leeg. Overigens staat op de borden van perron 5 (zowel deel a als deel b) dat intercity Amsterdam op beide delen van het perron stopt. Dit is dus extra verwarrend wanneer je uitstapt op perron 4 en recht over naar perron 5 gaat. Je ziet dan op het bord de naam van intercity Amsterdam, maar die staat dus helemaal aan het andere eind. Het is onduidelijk waarom de Amsterdam Intercity niet iets centraler kan staan op het perron, omdat even later wanneer de trein vertrekt, deze trein langs het a deel van het perron rijdt (er staat daar geen andere trein). Ik heb dit al een aantal keren tegen een conducteur gezegd en gevraagd wat de reden was. Het antwoord is dat zij het niet weten, er niet overgaan, of het eens zullen vragen. Ik heb het ook gemeld bij de NS via de chat. Als antwoord kreeg ik dat dit een duidelijke vraag was en dat dit intern doorgezet werd. Op mijn vraag of ik hier nog een terugkoppeling over kreeg, werd geantwoord dat dit jammer genoeg niet mogelijk was.
Via ROVER kreeg ik al wel info. Zij meldden dat het inderdaad veranderd is en de reden is dat reizigers die vanuit het station de trap afkomen dan niet zo ver hoeven te lopen. Dat is een plausibele reden, maar dan blijft de vraag, waarom staat er nog steeds bij perron 5 b deel dat daar de intercity stopt terwijl die alleen bij deel b stopt. En nog beter zou zijn de trein iets centraler neer te zetten zodat reizigers van beide zijden niet zo ver hoeven te lopen. Als er een korte intercity is staat die vaak naast de trap en dan is het zeker voor oudere mensen een heel eind, een klein eindje voorbij de trap zou een mooie oplossing zijn. Of ben ik nu te praktisch?
Veel reizigers uit de Intercity hebben het er over, wanneer je weer een sprintje over het perron moet trekken. Wellicht is er een conducteur, machinist die dit mee leest en wat mee kan doen?
Met vriendelijke groeten Peetj