Skip to main content

Ik heb vandaag (12/05) een jongerendagkaart gekocht, ik liep door een station omdat dat sneller was en check weer uit. Wanneer ik bij het station weer wil inchecken krijg ik de melding dat ik mijn dagkaart te vaak heb gebruikt. In kon daardoor niet meer inchecken en heb op mijn betaalpas moeten reizen. Ik wil eigenlijk wel mijn geld terug want dit was niet mijn schuld.

Precies. Het is heel vreemd om reizigers met een geldig vervoerbewijs een limiet op te leggen voor het aantal keren dat een station betreden mag worden. Zeker wanneer dat ook nog eens niet medegedeeld wordt bij de aanschaf van het kaartje.

NS zou aan deze idioterie ogenblikkelijk een einde kunnen maken door die Jongerenkaarten alleen nog via de automaat te verkopen.

Ja, maar ze zijn juist alleen te koop via de NS app. Tot voor kort ook gewoon online via https://www.ns.nl/producten/s/jongerendagkaart maar dat werkt inmiddels niet meer. Uitprinten schijnt ook niet meer te kunnen.


Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Dat een bepaalde barcode maar een beperkt aantal keren voor een poortje gebruikt kan worden, hoort niet in de reisvoorwaarden. Je mag immers je reis met een dagkaart of met een standaard internationaal ticket een onbeperkt aantal keer onderbreken, zo lang het maar binnen de geldigheidsperiode is.

In dit geval ging het om meerdere keren poortjes passeren op hetzelfde station.

Ahaa, maarja stel je vergeet iets, is toch wel lullig als je daar met tijdsnood staat. Uiteindelijk ook vervelend voor de ns zelf, nu krijgen ze vaker klachten en moeten geld teruggeven


Precies. Het is heel vreemd om reizigers met een geldig vervoerbewijs een limiet op te leggen voor het aantal keren dat een station betreden mag worden. Zeker wanneer dat ook nog eens niet medegedeeld wordt bij de aanschaf van het kaartje.

NS zou aan deze idioterie ogenblikkelijk een einde kunnen maken door die Jongerenkaarten alleen nog via de automaat te verkopen.

Ja, maar ze zijn juist alleen te koop via de NS app. Tot voor kort ook gewoon online via https://www.ns.nl/producten/s/jongerendagkaart maar dat werkt inmiddels niet meer. Uitprinten schijnt ook niet meer te kunnen.

Waarschijnlijk ook tegen de fraude


Ahaa, maarja stel je vergeet iets, is toch wel lullig als je daar met tijdsnood staat. Uiteindelijk ook vervelend voor de ns zelf, nu krijgen ze vaker klachten en moeten geld teruggeven

Er zal vast nog wel iets aan ‘gefinetuned’ kunnen worden, met name voor situaties als die van jou (oeps, verkeerde ingang, de AH ToGo zit in de andere)...


Ahaa, maarja stel je vergeet iets, is toch wel lullig als je daar met tijdsnood staat. Uiteindelijk ook vervelend voor de ns zelf, nu krijgen ze vaker klachten en moeten geld teruggeven

Er zal vast nog wel iets aan ‘gefinetuned’ kunnen worden, met name voor situaties als die van jou (oeps, verkeerde ingang, de AH ToGo zit in de andere)...

Jup, maarja… het is iig opgelost :)


Precies. Het is heel vreemd om reizigers met een geldig vervoerbewijs een limiet op te leggen voor het aantal keren dat een station betreden mag worden. Zeker wanneer dat ook nog eens niet medegedeeld wordt bij de aanschaf van het kaartje.

NS zou aan deze idioterie ogenblikkelijk een einde kunnen maken door die Jongerenkaarten alleen nog via de automaat te verkopen.

Ja, maar ze zijn juist alleen te koop via de NS app. Tot voor kort ook gewoon online via https://www.ns.nl/producten/s/jongerendagkaart maar dat werkt inmiddels niet meer. Uitprinten schijnt ook niet meer te kunnen.

En dat is precies het probleem. Met een eenmalige chipkaart uit de automaat zou je al deze fraudeproblemen niet hebben.


Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Dat een bepaalde barcode maar een beperkt aantal keren voor een poortje gebruikt kan worden, hoort niet in de reisvoorwaarden. Je mag immers je reis met een dagkaart of met een standaard internationaal ticket een onbeperkt aantal keer onderbreken, zo lang het maar binnen de geldigheidsperiode is.

In dit geval ging het om meerdere keren poortjes passeren op hetzelfde station.

Ahaa, maarja stel je vergeet iets, is toch wel lullig als je daar met tijdsnood staat. Uiteindelijk ook vervelend voor de ns zelf, nu krijgen ze vaker klachten en moeten geld teruggeven

Ze moeten geen geld terug geven. Als ze dat moeten doen als men meerdere keren door de poortjes is gegaan, werkt deze maatregel niet. Sterker nog, het werkt fraude in de hand.

 


Ze moeten geen geld terug geven. Als ze dat moeten doen als men meerdere keren door de poortjes is gegaan, werkt deze maatregel niet. Sterker nog, het werkt fraude in de hand.

In dit geval is het helder, want zo’n verhaal verzin je niet zomaar.

Drempels opwerpen tegen ‘mogelijk misbruik’ (je gaat tegen de spreekwoordelijke lamp of gesloten poortjes lopen) is prima.

Neem even contact op met uitleg en we kijken met je mee. En zo geschiedde.. 🤣


De enige echte oplossing is om dit fraude-ticket zo snel mogelijk af te schaffen. Anders oplossing is om het alleen nog via de automaat te verkopen en daarbij op een persoonlijke chipkaart te zetten.


Of je zo’n signaal moet geven aan goedwillende reizigers is een ander verhaal. De insteek was dat zo’n (tijdelijke?) poortblokkade ‘in normale situaties’ niet snel voor zou komen.

Laat je die controle achterwege of versoepel je de regels (want het zou zomaar kunnen dat...) dan wordt er geheid misbruik van gemaakt.

Dat is dus een keuze, maar die ‘regels’ moeten dan wel ergens staan (zodat ‘we’ weten waar de grens van mogelijke fraude ligt, en ‘we’ andere loopholes kunnen gaan verzinnen) 🤣


Een systeem dat loopholes nodig heeft om te werken is een ontwerpblunder.


Of je zo’n signaal moet geven aan goedwillende reizigers is een ander verhaal. De insteek was dat zo’n (tijdelijke?) poortblokkade ‘in normale situaties’ niet snel voor zou komen.

Laat je die controle achterwege of versoepel je de regels (want het zou zomaar kunnen dat...) dan wordt er geheid misbruik van gemaakt.

Dat is dus een keuze, maar die ‘regels’ moeten dan wel ergens staan (zodat ‘we’ weten waar de grens van mogelijke fraude ligt, en ‘we’ andere loopholes kunnen gaan verzinnen) 🤣

Ik ben het zeker met je eens dat het ergens duidelijk vermeld moet staan, opzich hoeven de regels dan niet veranderd te worden. 


Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren 


Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren 

Aha, wat we al dachten dus. Maar waarom staat het dan nergens vermeld dat er limieten zijn? Dat lijkt mij betere communicatie naar de “klant”.  Bijvoorbeeld vermelden dat je op hetzelfde perron niet te vaak in en uit moet checken ofzoiets?

ja als je niks mag zeggen gaat dat eigenlijk wel lastig, dus er is eigenlijk geen oplossing voor…


Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren 

Aha, wat we al dachten dus. Maar waarom staat het dan nergens vermeld dat er limieten zijn? Dat lijkt mij betere communicatie naar de “klant”.  Bijvoorbeeld vermelden dat je op hetzelfde perron niet te vaak in en uit moet checken ofzoiets?

ja als je niks mag zeggen gaat dat eigenlijk wel lastig, dus er is eigenlijk geen oplossing voor…

Dan zoekt men andere mazen...


De enige echte oplossing is om dit fraude-ticket zo snel mogelijk af te schaffen. Anders oplossing is om het alleen nog via de automaat te verkopen en daarbij op een persoonlijke chipkaart te zetten.

Leuk bedacht, maar de laatste keer dat ik een actiekaartje bij een automaat op een (persoonlijke) ov-chipkaart kon laden was 2015 of zo.

Ik weet het nog goed want dat ging om een Dagkaart Voordeeluren (zonder middagspits) voor € 12,50 en was vergeten die op mijn kaart te zetten dus bij controle in de trein een keurig handgeschreven UvB!

Het ticket stond de volgende dag natuurlijk als ‘verlopen/nooit opgehaald’ in het systeem, dus die UvB (en de brief met acceptgiro die een paar dagen late volgde) mocht ik verscheuren.

Terug naar het topic, @Tamzin jij vindt dus dat alle jongeren eerst maar een persoonlijke ov-chipkaart moeten regelen om er een Jongeren Dagkaart Daluren op te zetten?

Krijgen we weer dat je daarmee moet inchecken, en een incheck buiten de spits je dus een geldig vervoerbewijs oplevert, en dat andere vervoerders hun systemen (weer) moeten aanpassen voor dat soort uitzonderlijke producten.

Als het Qbuzz (Merwedelingelijn oftewel DMG) al 4 jaar niet lukt om dal/spits overstappen met NS Flex te herkennen is het einde zoek. Niet aan beginnen dus.


De enige echte oplossing is om dit fraude-ticket zo snel mogelijk af te schaffen. Anders oplossing is om het alleen nog via de automaat te verkopen en daarbij op een persoonlijke chipkaart te zetten.

Terug naar het topic, @Tamzin jij vindt dus dat alle jongeren eerst maar een persoonlijke ov-chipkaart moeten regelen om er een Jongeren Dagkaart Daluren op te zetten?

Krijgen we weer dat je daarmee moet inchecken, en een incheck buiten de spits je dus een geldig vervoerbewijs oplevert, en dat andere vervoerders hun systemen (weer) moeten aanpassen voor dat soort uitzonderlijke producten.

Ja, wat is het probleem?

Andere vervoerders hoeven niets aan te passen want het jongerenticket is alleen bij NS geldig.


Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren 

Aha, wat we al dachten dus. Maar waarom staat het dan nergens vermeld dat er limieten zijn? Dat lijkt mij betere communicatie naar de “klant”.  Bijvoorbeeld vermelden dat je op hetzelfde perron niet te vaak in en uit moet checken ofzoiets?

ja als je niks mag zeggen gaat dat eigenlijk wel lastig, dus er is eigenlijk geen oplossing voor…

Dat heb je mede te danken aan al die fraudeurs. Maar ja je hebt gelijk, een oplossing is er niet. Behalve bankpas gebruiken voor passage bijvoorbeeld.


Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Dat een bepaalde barcode maar een beperkt aantal keren voor een poortje gebruikt kan worden, hoort niet in de reisvoorwaarden. Je mag immers je reis met een dagkaart of met een standaard internationaal ticket een onbeperkt aantal keer onderbreken, zo lang het maar binnen de geldigheidsperiode is.

In dit geval ging het om meerdere keren poortjes passeren op hetzelfde station.

Ook dat is onbeperkt toegestaan.


Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten.

Enig idee waarom die limieten (ogenschijnlijk) ook op gewone internationale kaartjes (of alle e-tickets?) worden toegepast?


Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten.

Enig idee waarom die limieten (ogenschijnlijk) ook op gewone internationale kaartjes (of alle e-tickets?) worden toegepast?

Ook vanwege de fraude denk ik..


Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren 

Een hele slechte zaak aangezien je gewoon vrij zou moeten kunnen reizen met de NS met dit kaartje, Gewoon weer dom dat de NS vasthoudt aan de E-tickets ook in deze omdat dat makkelijker voor ze is, wanneer leren ze het nu eens bij de NS dat E-tickets fraude gevoelig zijn en dat ze die juist zo min mogelijk moeten toepassen. Dom Dommer Domst.

Jaren geleden intern dit al eens aangekaart met de suggestie om dit online te kunnen kopen en dan af te kunnen halen bij de ticket automaat op het station, maar dat wilde de NS juist niet vanwege de extra kosten die gemoeid zijn met zo'n automaat.  Wat kost deze fraude de NS jaarlijks ???


Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren 

Een hele slechte zaak aangezien je gewoon vrij zou moeten kunnen reizen met de NS met dit kaartje, Gewoon weer dom dat de NS vasthoudt aan de E-tickets ook in deze omdat dat makkelijker voor ze is, wanneer leren ze het nu eens bij de NS dat E-tickets fraude gevoelig zijn en dat ze die juist zo min mogelijk moeten toepassen. Dom Dommer Domst.

Jaren geleden intern dit al eens aangekaart met de suggestie om dit online te kunnen kopen en dan af te kunnen halen bij de ticket automaat op het station, maar dat wilde de NS juist niet vanwege de extra kosten die gemoeid zijn met zo'n automaat.  Wat kost deze fraude de NS jaarlijks ???

Denk dat het ze behoorlijk veel kost idd..


Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren 

Dom Dommer Domst.

Jaren geleden intern dit al eens aangekaart met de suggestie om dit online te kunnen kopen en dan af te kunnen halen bij de ticket automaat op het station, maar dat wilde de NS juist niet vanwege de extra kosten die gemoeid zijn met zo'n automaat.  Wat kost deze fraude de NS jaarlijks ???

Denk dat het ze behoorlijk veel kost idd..

Even ironisch: ik denk dat de schade nog wel meevalt omdat die jongerentickets als er wel voor betaald wordt ook nauwelijks wat opleveren. Het is sowieso een draak van een product.


Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren 

Dom Dommer Domst.

Jaren geleden intern dit al eens aangekaart met de suggestie om dit online te kunnen kopen en dan af te kunnen halen bij de ticket automaat op het station, maar dat wilde de NS juist niet vanwege de extra kosten die gemoeid zijn met zo'n automaat.  Wat kost deze fraude de NS jaarlijks ???

Denk dat het ze behoorlijk veel kost idd..

Even ironisch: ik denk dat de schade nog wel meevalt omdat die jongerentickets als er wel voor betaald wordt ook nauwelijks wat opleveren. Het is sowieso een draak van een product.

Ik denk dat het een zeer populair kaartje is bij de jongeren en dat daar dus best wat geld in omgaat. En een draak van een product dat kunnen we dan ook zeggen over de keuzedagen en de kidskaartjes van 2,50


Reageer