Ik heb vandaag (12/05) een jongerendagkaart gekocht, ik liep door een station omdat dat sneller was en check weer uit. Wanneer ik bij het station weer wil inchecken krijg ik de melding dat ik mijn dagkaart te vaak heb gebruikt. In kon daardoor niet meer inchecken en heb op mijn betaalpas moeten reizen. Ik wil eigenlijk wel mijn geld terug want dit was niet mijn schuld.
Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren
Dom Dommer Domst.
Jaren geleden intern dit al eens aangekaart met de suggestie om dit online te kunnen kopen en dan af te kunnen halen bij de ticket automaat op het station, maar dat wilde de NS juist niet vanwege de extra kosten die gemoeid zijn met zo'n automaat. Wat kost deze fraude de NS jaarlijks ???
Denk dat het ze behoorlijk veel kost idd..
Even ironisch: ik denk dat de schade nog wel meevalt omdat die jongerentickets als er wel voor betaald wordt ook nauwelijks wat opleveren. Het is sowieso een draak van een product.
Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren
Dom Dommer Domst.
Jaren geleden intern dit al eens aangekaart met de suggestie om dit online te kunnen kopen en dan af te kunnen halen bij de ticket automaat op het station, maar dat wilde de NS juist niet vanwege de extra kosten die gemoeid zijn met zo'n automaat. Wat kost deze fraude de NS jaarlijks ???
Denk dat het ze behoorlijk veel kost idd..
Even ironisch: ik denk dat de schade nog wel meevalt omdat die jongerentickets als er wel voor betaald wordt ook nauwelijks wat opleveren. Het is sowieso een draak van een product.
Ik denk dat het een zeer populair kaartje is bij de jongeren en dat daar dus best wat geld in omgaat. En een draak van een product dat kunnen we dan ook zeggen over de keuzedagen en de kidskaartjes van 2,50
blijkbaar zit er ook een limiet aan door de poortjes gaan.
Ik ben wel benieuwd wat voor limiet dat is. Voor een internationaal dagretour had ik al eens gemerkt dat er blijkbaar een limiet is, met een soortgelijke foutmelding. 4x op 1 dag op hetzelfde station door de poortjes was blijkbaar te veel. Of 6x in totaal.
Het zou interessant zijn om te weten waar en wanneer er in dit geval poortpassages zijn geweest met de dagkaart. Misschien ontdekken we dan een patroon.
ik denk dat er idd een limiet zit op 4x. Ik checkte uit in haarlem en ben naar een afspraak gegaan. Na de afspraak ben ik teruggegaan naar station haarlem, daar heb ik ingechekt en ben ik naar het einde gelopen om te kijken of daar de appie to go was. Die was er niet dus ik weer uit checken en een ingang verder gelopen, daar moest ik weer inchecken en uitchecken om naar de appie te kunnen. Toen ik weer in wilde checken kreeg ik de foutmelding.
ik heb contact gehad met ns en het geld dat ik had betaald voor mijn terugreis, krijg ik weer terug :)
Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren
Een hele slechte zaak aangezien je gewoon vrij zou moeten kunnen reizen met de NS met dit kaartje, Gewoon weer dom dat de NS vasthoudt aan de E-tickets ook in deze omdat dat makkelijker voor ze is, wanneer leren ze het nu eens bij de NS dat E-tickets fraude gevoelig zijn en dat ze die juist zo min mogelijk moeten toepassen. Dom Dommer Domst.
Jaren geleden intern dit al eens aangekaart met de suggestie om dit online te kunnen kopen en dan af te kunnen halen bij de ticket automaat op het station, maar dat wilde de NS juist niet vanwege de extra kosten die gemoeid zijn met zo'n automaat. Wat kost deze fraude de NS jaarlijks ???
Precies. Het is heel vreemd om reizigers met een geldig vervoerbewijs een limiet op te leggen voor het aantal keren dat een station betreden mag worden. Zeker wanneer dat ook nog eens niet medegedeeld wordt bij de aanschaf van het kaartje.
NS zou aan deze idioterie ogenblikkelijk een einde kunnen maken door die Jongerenkaarten alleen nog via de automaat te verkopen.
Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren
Gamification? WelNee.
De enige echte oplossing is om dit fraude-ticket zo snel mogelijk af te schaffen. Anders oplossing is om het alleen nog via de automaat te verkopen en daarbij op een persoonlijke chipkaart te zetten.
Terug naar het topic,
Krijgen we weer dat je daarmee moet inchecken, en een incheck buiten de spits je dus een geldig vervoerbewijs oplevert, en dat andere vervoerders hun systemen (weer) moeten aanpassen voor dat soort uitzonderlijke producten.
Ja, wat is het probleem?
Andere vervoerders hoeven niets aan te passen want het jongerenticket is alleen bij NS geldig.
Ahaa, maarja stel je vergeet iets, is toch wel lullig als je daar met tijdsnood staat. Uiteindelijk ook vervelend voor de ns zelf, nu krijgen ze vaker klachten en moeten geld teruggeven
Er zal vast nog wel iets aan ‘gefinetuned’ kunnen worden, met name voor situaties als die van jou (oeps, verkeerde ingang, de AH ToGo zit in de andere)...
Jup, maarja… het is iig opgelost :)
Precies. Het is heel vreemd om reizigers met een geldig vervoerbewijs een limiet op te leggen voor het aantal keren dat een station betreden mag worden. Zeker wanneer dat ook nog eens niet medegedeeld wordt bij de aanschaf van het kaartje.
NS zou aan deze idioterie ogenblikkelijk een einde kunnen maken door die Jongerenkaarten alleen nog via de automaat te verkopen.
Ja, maar ze zijn juist alleen te koop via de NS app. Tot voor kort ook gewoon online via https://www.ns.nl/producten/s/jongerendagkaart maar dat werkt inmiddels niet meer. Uitprinten schijnt ook niet meer te kunnen.
En dat is precies het probleem. Met een eenmalige chipkaart uit de automaat zou je al deze fraudeproblemen niet hebben.
Hoi Isa_0704,
Voor verzoeken tot restitutie moet je rechtstreeks contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter.
't Is wel de eerste keer dat ik dit hoor. Blijkbaar is dit een van de nieuwe maatregelen om fraude tegen te gaan. Dit zou dan ook wel gecommuniceerd moeten worden.
De enige echte oplossing is om dit fraude-ticket zo snel mogelijk af te schaffen. Anders oplossing is om het alleen nog via de automaat te verkopen en daarbij op een persoonlijke chipkaart te zetten.
Of je zo’n signaal moet geven aan goedwillende reizigers is een ander verhaal. De insteek was dat zo’n (tijdelijke?) poortblokkade ‘in normale situaties’ niet snel voor zou komen.
Laat je die controle achterwege of versoepel je de regels (want het zou zomaar kunnen dat...) dan wordt er geheid misbruik van gemaakt.
Dat is dus een keuze, maar die ‘regels’ moeten dan wel ergens staan (zodat ‘we’ weten waar de grens van mogelijke fraude ligt, en ‘we’ andere loopholes kunnen gaan verzinnen)
Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren
Aha, wat we al dachten dus. Maar waarom staat het dan nergens vermeld dat er limieten zijn? Dat lijkt mij betere communicatie naar de “klant”. Bijvoorbeeld vermelden dat je op hetzelfde perron niet te vaak in en uit moet checken ofzoiets?
ja als je niks mag zeggen gaat dat eigenlijk wel lastig, dus er is eigenlijk geen oplossing voor…
Dan zoekt men andere mazen...
Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren
Aha, wat we al dachten dus. Maar waarom staat het dan nergens vermeld dat er limieten zijn? Dat lijkt mij betere communicatie naar de “klant”. Bijvoorbeeld vermelden dat je op hetzelfde perron niet te vaak in en uit moet checken ofzoiets?
ja als je niks mag zeggen gaat dat eigenlijk wel lastig, dus er is eigenlijk geen oplossing voor…
Dat heb je mede te danken aan al die fraudeurs. Maar ja je hebt gelijk, een oplossing is er niet. Behalve bankpas gebruiken voor passage bijvoorbeeld.
Alle begrip voor het proberen terug te dringen van fraude. Maar fraudebestrijding moet niet ten koste gaan van bona fide betalende reiziger
Ik denk dat fraude nooit 100% tegen te houden is. Het is idd jammer dat ze deze regel dan hebben toegepast… ik wilde alleen maar een ijskoffietje 🥲
Alle begrip voor het proberen terug te dringen van fraude. Maar fraudebestrijding moet niet ten koste gaan van bona fide betalende reizigers.
Waarschijnlijk hebben ze er een limiet op gezet van x keer per station, om zo te voorkomen dat een mobiel met dagkaart doorgegeven wordt om poortjes voor meerdere mensen te openen.
Niet fijn dat
Wel fijn dat ze het geld wat ze moest betalen om verder te kunnen reizen terug gekregen heeft.
Ook fijn om te weten dat NS actief bezig is om zwartreizen mbt e-ticket delen te verminderen.
Nee
Dat een bepaalde barcode maar een beperkt aantal keren voor een poortje gebruikt kan worden, hoort niet in de reisvoorwaarden. Je mag immers je reis met een dagkaart of met een standaard internationaal ticket een onbeperkt aantal keer onderbreken, zo lang het maar binnen de geldigheidsperiode is.
In dit geval ging het om meerdere keren poortjes passeren op hetzelfde station.
Ook dat is onbeperkt toegestaan.
De enige echte oplossing is om dit fraude-ticket zo snel mogelijk af te schaffen. Anders oplossing is om het alleen nog via de automaat te verkopen en daarbij op een persoonlijke chipkaart te zetten.
Leuk bedacht, maar de laatste keer dat ik een actiekaartje bij een automaat op een (persoonlijke) ov-chipkaart kon laden was 2015 of zo.
Ik weet het nog goed want dat ging om een Dagkaart Voordeeluren (zonder middagspits) voor € 12,50 en was vergeten die op mijn kaart te zetten dus bij controle in de trein een keurig handgeschreven UvB!
Het ticket stond de volgende dag natuurlijk als ‘verlopen/nooit opgehaald’ in het systeem, dus die UvB (en de brief met acceptgiro die een paar dagen late volgde) mocht ik verscheuren.
Terug naar het topic,
Krijgen we weer dat je daarmee moet inchecken, en een incheck buiten de spits je dus een geldig vervoerbewijs oplevert, en dat andere vervoerders hun systemen (weer) moeten aanpassen voor dat soort uitzonderlijke producten.
Als het Qbuzz (Merwedelingelijn oftewel DMG) al 4 jaar niet lukt om dal/spits overstappen met NS Flex te herkennen is het einde zoek. Niet aan beginnen dus.
Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren
Aha, wat we al dachten dus. Maar waarom staat het dan nergens vermeld dat er limieten zijn? Dat lijkt mij betere communicatie naar de “klant”. Bijvoorbeeld vermelden dat je op hetzelfde perron niet te vaak in en uit moet checken ofzoiets?
ja als je niks mag zeggen gaat dat eigenlijk wel lastig, dus er is eigenlijk geen oplossing voor…
Of je zo’n signaal moet geven aan goedwillende reizigers is een ander verhaal. De insteek was dat zo’n (tijdelijke?) poortblokkade ‘in normale situaties’ niet snel voor zou komen.
Laat je die controle achterwege of versoepel je de regels (want het zou zomaar kunnen dat...) dan wordt er geheid misbruik van gemaakt.
Dat is dus een keuze, maar die ‘regels’ moeten dan wel ergens staan (zodat ‘we’ weten waar de grens van mogelijke fraude ligt, en ‘we’ andere loopholes kunnen gaan verzinnen)
Ik ben het zeker met je eens dat het ergens duidelijk vermeld moet staan, opzich hoeven de regels dan niet veranderd te worden.
Een systeem dat loopholes nodig heeft om te werken is een ontwerpblunder.
Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten.
Enig idee waarom die limieten (ogenschijnlijk) ook op gewone internationale kaartjes (of alle e-tickets?) worden toegepast?
Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten.
Enig idee waarom die limieten (ogenschijnlijk) ook op gewone internationale kaartjes (of alle e-tickets?) worden toegepast?
Ook vanwege de fraude denk ik..
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.