beantwoord

jongeren dagkaart te vaak gebruikt

  • 12 May 2023
  • 51 reacties
  • 2332 Bekeken


Toon eerste bericht

51 reacties

Badge +3

Ahaa, maarja stel je vergeet iets, is toch wel lullig als je daar met tijdsnood staat. Uiteindelijk ook vervelend voor de ns zelf, nu krijgen ze vaker klachten en moeten geld teruggeven

Er zal vast nog wel iets aan ‘gefinetuned’ kunnen worden, met name voor situaties als die van jou (oeps, verkeerde ingang, de AH ToGo zit in de andere)...

Reputatie 7
Badge +3

Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Dat een bepaalde barcode maar een beperkt aantal keren voor een poortje gebruikt kan worden, hoort niet in de reisvoorwaarden. Je mag immers je reis met een dagkaart of met een standaard internationaal ticket een onbeperkt aantal keer onderbreken, zo lang het maar binnen de geldigheidsperiode is.

In dit geval ging het om meerdere keren poortjes passeren op hetzelfde station.

Ahaa, maarja stel je vergeet iets, is toch wel lullig als je daar met tijdsnood staat. Uiteindelijk ook vervelend voor de ns zelf, nu krijgen ze vaker klachten en moeten geld teruggeven

Ze moeten geen geld terug geven. Als ze dat moeten doen als men meerdere keren door de poortjes is gegaan, werkt deze maatregel niet. Sterker nog, het werkt fraude in de hand.

 

Badge +3

Ze moeten geen geld terug geven. Als ze dat moeten doen als men meerdere keren door de poortjes is gegaan, werkt deze maatregel niet. Sterker nog, het werkt fraude in de hand.

In dit geval is het helder, want zo’n verhaal verzin je niet zomaar.

Drempels opwerpen tegen ‘mogelijk misbruik’ (je gaat tegen de spreekwoordelijke lamp of gesloten poortjes lopen) is prima.

Neem even contact op met uitleg en we kijken met je mee. En zo geschiedde.. 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Een systeem dat loopholes nodig heeft om te werken is een ontwerpblunder.

Of je zo’n signaal moet geven aan goedwillende reizigers is een ander verhaal. De insteek was dat zo’n (tijdelijke?) poortblokkade ‘in normale situaties’ niet snel voor zou komen.

Laat je die controle achterwege of versoepel je de regels (want het zou zomaar kunnen dat...) dan wordt er geheid misbruik van gemaakt.

Dat is dus een keuze, maar die ‘regels’ moeten dan wel ergens staan (zodat ‘we’ weten waar de grens van mogelijke fraude ligt, en ‘we’ andere loopholes kunnen gaan verzinnen) 🤣

Ik ben het zeker met je eens dat het ergens duidelijk vermeld moet staan, opzich hoeven de regels dan niet veranderd te worden. 

Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren 

Aha, wat we al dachten dus. Maar waarom staat het dan nergens vermeld dat er limieten zijn? Dat lijkt mij betere communicatie naar de “klant”.  Bijvoorbeeld vermelden dat je op hetzelfde perron niet te vaak in en uit moet checken ofzoiets?

ja als je niks mag zeggen gaat dat eigenlijk wel lastig, dus er is eigenlijk geen oplossing voor…

Badge +3

De enige echte oplossing is om dit fraude-ticket zo snel mogelijk af te schaffen. Anders oplossing is om het alleen nog via de automaat te verkopen en daarbij op een persoonlijke chipkaart te zetten.

Leuk bedacht, maar de laatste keer dat ik een actiekaartje bij een automaat op een (persoonlijke) ov-chipkaart kon laden was 2015 of zo.

Ik weet het nog goed want dat ging om een Dagkaart Voordeeluren (zonder middagspits) voor € 12,50 en was vergeten die op mijn kaart te zetten dus een keurig handgeschreven UvB!

Het ticket stond de volgende dag natuurlijk als ‘verlopen/nooit opgehaald’ in het systeem, dus die UvB (en de brief met acceptgiro die een paar dagen late volgde) mocht ik verscheuren.

Terug naar het topic, @Tamzin jij vindt dus dat alle jongeren eerst maar een persoonlijke ov-chipkaart moeten regelen om er een Jongeren Dagkaart Daluren op te zetten?

Krijgen we weer dat je daarmee moet inchecken, en een incheck buiten de spits je dus een geldig vervoerbewijs oplevert, en dat andere vervoerders hun systemen (weer) moeten aanpassen voor dat soort uitzonderlijke producten.

Als het Qbuzz (Merwedelingelijn oftewel DMG) al 4 jaar niet lukt om dal/spits overstappen met NS Flex te herkennen is het einde zoek. Niet aan beginnen dus.

Reputatie 7
Badge +1

Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Dat een bepaalde barcode maar een beperkt aantal keren voor een poortje gebruikt kan worden, hoort niet in de reisvoorwaarden. Je mag immers je reis met een dagkaart of met een standaard internationaal ticket een onbeperkt aantal keer onderbreken, zo lang het maar binnen de geldigheidsperiode is.

In dit geval ging het om meerdere keren poortjes passeren op hetzelfde station.

Ook dat is onbeperkt toegestaan.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten.

Enig idee waarom die limieten (ogenschijnlijk) ook op gewone internationale kaartjes (of alle e-tickets?) worden toegepast?

Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten.

Enig idee waarom die limieten (ogenschijnlijk) ook op gewone internationale kaartjes (of alle e-tickets?) worden toegepast?

Ook vanwege de fraude denk ik..

Dit is het gevolg van een hoop fraude met jongerendagkaarten. Er zijn limieten, maar die mag ik niet communiceren 

Een hele slechte zaak aangezien je gewoon vrij zou moeten kunnen reizen met de NS met dit kaartje, Gewoon weer dom dat de NS vasthoudt aan de E-tickets ook in deze omdat dat makkelijker voor ze is, wanneer leren ze het nu eens bij de NS dat E-tickets fraude gevoelig zijn en dat ze die juist zo min mogelijk moeten toepassen. Dom Dommer Domst.

Jaren geleden intern dit al eens aangekaart met de suggestie om dit online te kunnen kopen en dan af te kunnen halen bij de ticket automaat op het station, maar dat wilde de NS juist niet vanwege de extra kosten die gemoeid zijn met zo'n automaat.  Wat kost deze fraude de NS jaarlijks ???

Denk dat het ze behoorlijk veel kost idd..

Badge +3

Ik denk dat het een zeer populair kaartje is bij de jongeren en dat daar dus best wat geld in omgaat. En een draak van een product dat kunnen we dan ook zeggen over de keuzedagen en de kidskaartjes van 2,50

Hetzelfde voor 1e klas Weekend Vrij (en tot op zekere hoogte Dal Vrij met 65+ korting). Die zijn per 2023 fors duurder geworden (gecapped op 20%, Dal Vrij senioren zou zelfs 23% duurder worden eigenlijk (€ 89,95 maar nog steeds goedkoop).

Bron 

Voor kids (4-11 jaar) snap ik het nog wel, die reizen in veel andere landen ook voor een prikkie of gratis. De senioren (Keuzedagen voor 60+ of flinke 65+ korting op een abonnement, tot wel 72 euro per maand) zouden inderdaad niet mogen klagen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je met een geldig ticket reist hoef je natuurlijk niet extra te betalen wanneer een poortje niet opengaat.

Je kunt in zo'n geval op de blauwe knop drukken bij een infozuil bij de poortjes. Je krijgt dan contact met de meldkamer. Zij kunnen dan op afstand het poortje voor je openen.

Wel vreemd dat je een melding kreeg het kaartje te vaak gebruikt was

Als je met een geldig ticket reist hoef je natuurlijk niet extra te betalen wanneer een poortje niet opengaat.

Je kunt in zo'n geval op de blauwe knop drukken bij een infozuil bij de poortjes. Je krijgt dan contact met de meldkamer. Zij kunnen dan op afstand het poortje voor je openen.

Wel vreemd dat je een melding kreeg het kaartje te vaak gebruikt was

Helemaal niet over nagedacht 🙈

thanks voor de tip!

Reputatie 7
Badge +3

Veel jongerenkaarten werden/worden gedeeld. Vanwege misbruik zijn er een aantal maatregelen genomen. Zo mag je het kaartje alleen in de app hebben staan of uitgeprint hebben. Screenshot en pdf mogen niet meer en blijkbaar zit er ook een limiet aan door de poortjes gaan.

Reputatie 7
Badge +1

blijkbaar zit er ook een limiet aan door de poortjes gaan.

Ik ben wel benieuwd wat voor limiet dat is. Voor een internationaal dagretour had ik al eens gemerkt dat er blijkbaar een limiet is, met een soortgelijke foutmelding. 4x op 1 dag op hetzelfde station door de poortjes was blijkbaar te veel. Of 6x in totaal.

Het zou interessant zijn om te weten waar en wanneer er in dit geval poortpassages zijn geweest met de dagkaart. Misschien ontdekken we dan een patroon.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben wel benieuwd wat voor limiet dat is. Voor een internationaal dagretour had ik al eens gemerkt dat er blijkbaar een limiet is, met een soortgelijke foutmelding. 4x op 1 dag op hetzelfde station door de poortjes was blijkbaar te veel. Of 6x in totaal.

Het zou interessant zijn om te weten waar en wanneer er in dit geval poortpassages zijn geweest met de dagkaart. Misschien ontdekken we dan een patroon.

ik denk dat er idd een limiet zit op 4x. Ik checkte uit in haarlem en ben naar een afspraak gegaan. Na de afspraak ben ik teruggegaan naar station haarlem, daar heb ik ingechekt en ben ik naar het einde gelopen om te kijken of daar de appie to go was. Die was er niet dus ik weer uit checken en een ingang verder gelopen, daar moest ik weer inchecken en uitchecken om naar de appie te kunnen. Toen ik weer in wilde checken kreeg ik de foutmelding.

Bedankt, de 4e (of 5e?) keer op hetzelfde station lijkt dan inderdaad "te veel” te zijn volgens Het Systeem.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me een nogal laag aantal voor grotere stations met poortjes die ook als passage gebruikt worden

Dat lijkt me een nogal laag aantal voor grotere stations met poortjes die ook als passage gebruikt worden

Ja inderdaad! Levert redelijk wat stress op als je ergens oprijd moet zijn lijkt mij. Maarja, denkt dat het idd met fraude te maken heeft

Badge +3

Die limiet is inderdaad één van de maatregelen om het misbruik van tickets tegen te gaan. Dit is om begrijpelijke redenen verder niet (in detail) gecommuniceerd. Er zullen nog wel meer maatregelen zijn, bijv. dat als jij ‘ingecheckt bent’ in Haarlem niet iemand anders met hetzelfde ticket in Utrecht naar binnen kan (ik noem maar wat, weet de details ook niet).

Hoewel een Jongeren Dagkaart bedoeld is om te reizen mag je er natuurlijk best een keer een stationspassage mee doen, met dus die limiet.

Om dit te voorkomen kan je een passage ook met een bankpas of ov-chipkaart doen.

Toen je niet meer binnen kon met je e-ticket had je ook het poortje kunnen openen met een ov-kaart of bankpas en dan aan de binnenkant van het poortje uitchecken. Je Jongeren Dagkaart is dan nog gewoon geldig want die is betaald en staat op jouw naam. Inchecken met een e-ticket is niet nodig/mogelijk.

Die limiet is inderdaad één van de maatregelen om het misbruik van tickets tegen te gaan. Dit is om begrijpelijke redenen verder niet (in detail) gecommuniceerd.

Hoewel een Jongeren Dagkaart bedoeld is om te reizen mag je er natuurlijk best een keer een stationspassage mee doen, met dus die limiet.

Om dit te voorkomen kan je een passage ook met een bankpas of ov-chipkaart doen.

Toen je niet meer binnen kon met je e-ticket had je ook het poortje kunnen openen met een ov-kaart of bankpas en dan aan de binnenkant van het poortje uitchecken. Je Jongeren Dagkaart is dan nog gewoon geldig want die is betaald en staat op jouw naam. Inchecken met een e-ticket is niet nodig/mogelijk.

Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Badge +3

Nee @Robert B ik begrijp hier helemaal geen bal van. Wat is er mis met het publiceren van de reisvoorwaarden? 🤗

Niets, maar het is niet aan de grote klok gehangen om de frauderende jeugd niet in de kaart te spelen. Zie ook het topic van @rvdborgt, waaruit blijkt dat het ook geldt voor internationale e-tickets, en daar staat ook nergens hoe vaak je precies door poortjes mag.

Wie met een trein aankomt mag dus naar buiten en weer naar binnen, en nogmaals naar buiten maar dan houdt het dus (blijkbaar) op. Naar buiten zal overigens altijd wel lukken want poortjes mogen je niet ‘gijzelen’ als het vervoerbewijs verder geldig is (reisdatum e.d.)

Badge +3

Voor internationale e-tickets staat het volgens @Sanne NS wel ergens:

De vierkante barcode op uw internationale ticket biedt u voldoende mogelijkheden om de poortjes te openen voor:

  • Een eventuele terugreis;
  • Het onderbreken van uw reis;
  • Het betreden of verlaten van een station om bijvoorbeeld iets uit een bagagekluis te halen. Gaan de poortjes na een aantal passages niet meer open? Ga dan naar de Informatiezuil bij de poortjes en druk op de blauwe knop. De medewerker waarmee u contact krijgt, helpt u graag verder. U kunt ook naar een servicemedewerker gaan als die op het station aanwezig is.

In een ander (archief)topic gaf @Slidestops aan dat keycards die zij en internatinale conducteurs hebben (en de code op de achterkant van een UvB) 8 keer te gebruiken is.

Die limiet is inderdaad één van de maatregelen om het misbruik van tickets tegen te gaan. Dit is om begrijpelijke redenen verder niet (in detail) gecommuniceerd. Er zullen nog wel meer maatregelen zijn, bijv. dat als jij ‘ingecheckt bent’ in Haarlem niet iemand anders met hetzelfde ticket in Utrecht naar binnen kan (ik noem maar wat, weet de details ook niet).

Hoewel een Jongeren Dagkaart bedoeld is om te reizen mag je er natuurlijk best een keer een stationspassage mee doen, met dus die limiet.

Om dit te voorkomen kan je een passage ook met een bankpas of ov-chipkaart doen.

Toen je niet meer binnen kon met je e-ticket had je ook het poortje kunnen openen met een ov-kaart of bankpas en dan aan de binnenkant van het poortje uitchecken. Je Jongeren Dagkaart is dan nog gewoon geldig want die is betaald en staat op jouw naam. Inchecken met een e-ticket is niet nodig/mogelijk.

Goede oplossing, had ik zo snel in alle haast niet over nagedacht :)

Voor internationale e-tickets staat het volgens @Sanne NS wel ergens:

De vierkante barcode op uw internationale ticket biedt u voldoende mogelijkheden om de poortjes te openen voor:

  • Een eventuele terugreis;
  • Het onderbreken van uw reis;
  • Het betreden of verlaten van een station om bijvoorbeeld iets uit een bagagekluis te halen. Gaan de poortjes na een aantal passages niet meer open? Ga dan naar de Informatiezuil bij de poortjes en druk op de blauwe knop. De medewerker waarmee u contact krijgt, helpt u graag verder. U kunt ook naar een servicemedewerker gaan als die op het station aanwezig is.

In een ander (archief)topic gaf @Slidestops aan dat keycards die zij en internatinale conducteurs hebben (en de code op de achterkant van een UvB) 8 keer te gebruiken is.

8 keer te gebruiken op 1 station bedoel je?

Reageer