beantwoord

klacht over fietsenstalling Breda

  • 14 June 2022
  • 8 reacties
  • 292 Bekeken

Hallo,

 

Ik ben een vrouw van 62 met een reumatische aandoening. Dagelijks maak ik gebruik van de fietsenstalling om op mijn werk te komen.  Ik heb een elektrische fiets. Daartoe is een deel van de fietsenstalling ingericht. Dat deel is altijd vol. Dat heeft al eerder tot conflicten geleid. Na een goed gesprek met de medewerkers hebben we nu de afspraak dat, als ik geen plekje vind, ik hulp mag vragen. Vandaag deed ik dat. De medewerker wilde niet eens luisteren. Na aandringen liep hij met me mee en zei dat ik de fiets in een hoog rek moest plaatsten. Maar daar past de fiets niet in: het stuur is te breed. Dat had ik hem al gemeld. Hij was zeer geïrriteerd en liep naar de plek van van bakfietsen. Daar schoof hij een paar fietsen opzij en zei dat ik m daar moest zetten (ik heb geen bakfiets en al eerder gedonder gehad als ik de fiets verkeerd plaatste). En, ze beet hij me toe, dat had ik zelf ook wel kunnen doen. Ik legde hem nogmaals uit dat ik reuma heb, maar hij wilde niet luisteren. 
u begrijpt: hulp vragen aan iemand die je op zo’n manier behandelt, is niet aangenaam. De man in kwestie staat daar elke ochtend en ik voel me gewoon niet op m’n gemak. Wat kan ik hieraan doen? 
 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 14 June 2022, 11:30

Bekijk origineel

8 reacties

Goedemorgen AnnelienvH, welkom op de NS Community!

 

Dat lijkt mij inderdaad een erg lastige situatie. Het gaat dus om het deel voor elektrische fietsen dat altijd vol is, maar belangrijker nog is dat je afgesproken hebt dat je hiervoor hulp mag vragen, maar dat deze vanmorgen niet werd geboden? Sterker nog, de reactie van de medewerker is helemaal niet netjes.

Ik ben zelf minder bekend in Breda, en ik zie in ons systeem twee stallingen in Breda: een aan de Belcrumzijde en een aan de Centrumzijde. Kun je mij vertellen om welke van de twee het gaat? Dan kan ik in ieder geval je signaal delen met de fietsenstalling.

Ik begrijp verder dat je deze medewerker elke ochtend treft en dat er verder geen ander personeel is in deze stalling?

Heel herkenbaar helaas.

Werd net eveneens bijzonder onprettig te woord gestaan omdat ik hulp vroeg bij het in het rek zetten van mijn fiets met mand.

Blijkbaar is er structureel een tekort aan plaatsen voor speciale fietsen, daar waar de reguliere rekken amper gevuld zijn. 
Overigens lijkt er ook een tekort aan vrolijk en behulpzaam personeel! 😉

Het stallingstekort is overigens aan beide zijden van het station. Erg frustrerend!

Wanneer wordt stallingsprobleem elektrische fietsen bij NS station Breda opgelost?

Bedoel je dat deze nog altijd vol is wanneer je een fiets wil stallen? En aan welke zijde?

Ik heb hetzelfde probleem van Annelien twee keer gehad met het personeel (2 man) van de fietsstallingen van Belcrum. Ik heb hulp gevraagd om mijn fiets op een plank erboven te zetten omdat er geen ruimte was op de speciale fiets plaats. Mijn fiets is te zwaar voor mij en past niet op de lagere plaats, dus heb ik eenvoudigweg om hulp gevraagd. Eén van de mannen begon tegen mij te schreeuwen dat het niet zijn probleem was en dat hij mij zal vragen de fietsstallingen te verlaten als ik hem de volgende keer lastig val. Zijn er regels die hen verbieden mensen te helpen? En zelfs als dat wel zo is, is dit niet de manier waarop je mensen behandelt. Ze schreeuwen en zijn erg onbeleefd.

Zijn er regels die hen verbieden mensen te helpen? En zelfs als dat wel zo is, is dit niet de manier waarop je mensen behandelt. Ze schreeuwen en zijn erg onbeleefd.

Ik denk niet dat er regels zijn die hen expliciet verbieden om een keer extra hulp te verlenen maar ik denk ook niet dat er regels zijn die hen verplichten extra hulp te geven. In principe is het niet hun taak fietsen in/uit de rekken te halen..

De medewerkers van de fietsenstalling hebben primair een belangrijke taak bij het toezicht houden op wie/wat er de stalling in en uit gaat. Als zij steeds ergens tussen de rekken bezig zijn met hulp verlenen gaat dat wel ten koste van dat toezicht houden.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou kunnen zijn dat medewerkers arbotechnisch niet mogen meehelpen met (zware) fietsen in/uit rekken te doen.

Treinmedewerkers mogen ook niet helpen met bagage.

Zelf zoek ik een andere stalling als ik mijn fiets niet onderin kan plaatsen, maar dan moet deze net in de buurt zijn.

Het zou kunnen zijn dat medewerkers arbotechnisch niet mogen meehelpen met (zware) fietsen in/uit rekken te doen.

Treinmedewerkers mogen ook niet helpen met bagage.

Bij NS zijn de regels inderdaad zo extreem dat er geen fiets of bagage mag worden aangeraakt. Overigens had ik begrepen dat dat niet te maken had met arboregels maar met het risico om aansprakelijk gesteld te worden als er iets beschadigd raakt.

De medewerkers van de fietsenstallingen zijn voor zover ik weet geen NS-medewerkers en bij andere bedrijven zijn de regels meestal veel minder extreem.

Reageer