Sinds vorige week zie ik op veel stations (De Klomp, Rheden, Velp, Zutphen) dat alle klokken op 12 uur staan. Het lijkt erop dat er iets kapot is in de centrale aansturing. Weet iemand dat ?
Er is een netwerkstoring waardoor veel klokken geen verbinding meer hebben en vast staan op 12 uur.
Er is geen netwerkstoring, het netwerk in de lucht. Het probleem schijnt te zijn dat sommige apparaten (klokken en schermen) om onduidelijke redenen geen connectie met het netwerk kunnen krijgen..
Een klok is een autonoom apparaat. Als die geen netwerkverbinding heeft (lijkt me alleen nodig om deze om de zoveel tijd gelijk te zetten) dan kan die toch gewoon doorlopen ?
Ik vind het maar raar dat alles continu met internet verbonden moet zijn om het überhaupt werkend te hebben, wat in veel gevallen niet nodig is, zeker bij iets simpels als een klok.
Ik heb liever dat een klok niet doorloopt en 2x per dag de juist tijd aangeeft dan een klok die wel doorloopt en nooit de juist tijd aangeeft.
Ik denk ook dat die overweging is gemaakt door ProRail.
Ook op station Maarssen staan de klokken op 12h00🤨
Er is een netwerkstoring waardoor veel klokken geen verbinding meer hebben en vast staan op 12 uur.
Er is geen netwerkstoring, het netwerk in de lucht. Het probleem schijnt te zijn dat sommige apparaten (klokken en schermen) om onduidelijke redenen geen connectie met het netwerk kunnen krijgen..
Een klok is een autonoom apparaat. Als die geen netwerkverbinding heeft (lijkt me alleen nodig om deze om de zoveel tijd gelijk te zetten) dan kan die toch gewoon doorlopen ?
Ik vind het maar raar dat alles continu met internet verbonden moet zijn om het überhaupt werkend te hebben, wat in veel gevallen niet nodig is, zeker bij iets simpels als een klok.
Ik heb liever dat een klok niet doorloopt en 2x per dag de juist tijd aangeeft dan een klok die wel doorloopt en nooit de juist tijd aangeeft.
Maar een simpel apparaat als een klok is zó nauwkeurig (met quartz) dat die weken lang op de minuut, zo niet een paar seconden nauwkeurig is. Het enige wat nodig is, is electriciteit en die is voor 99.9% beschikbaar. Voor de overige 0.1% stroomuitval is een battery backup (in de klok) de oplossing. En als die 1x per dag met het netwerk verbindt voor gelijkzetten op de seconde is dat voldoende.
Dus waarom ze deze ingewikkelde oplossing (centraal geregeld en permanent aan een netwerk) gekozen hebben snap ik niet.
De klokken werken al sinds jaar en dag zo, ook voordat er mobiele (data)netwerken waren. Ze krijgen elke minuut een TF ‘puls’ (toonsignaal), en je ziet dan ook bij klokken met een secondenwijzer dat die in een seconde of 58 rondgaat en dan stopt totdat de volgende ‘puls’ komt. Op zich een vrij robuust systeem.
Straatverlichting en hoog/laag tarief op een klassieke elektriciteitsmeter met een draaischijf werkt(e) op een soortgelijke manier, maar als er geen pulsen vanuit de moederklok komen staan ze inderdaad stil (of de straatverlichting schakelt niet in of uit).
Je zou ze kunnen voorzien van een uurwerk dat net zoals elke radiografische klok werkt met DCF77 (tijdzender in Duitsland) signalen, of er een (GPRS/UMTS) simkaart in stoppen die via NTP de tijd krijgt maar blijkbaar werkt dat al zo, via het GSM-R mobiele netwerk (dat onlangs geüpdatet is) met ProRail als provider…
Wellicht offtopic omdat de klok niet op klokslag 12 uur staat. (Grapje)
Maar... de stationsklok op het stationsgebouw van station Middelburg staat op 2 voor 12 .
De klokken werken al sinds jaar en dag zo, ook voordat er mobiele (data)netwerken waren. Ze krijgen elke minuut een TF ‘puls’ (toonsignaal), en je ziet dan ook bij klokken met een secondenwijzer dat die in een seconde of 58 rondgaat en dan stopt totdat de volgende ‘puls’ komt. Op zich een vrij robuust systeem.
Straatverlichting en hoog/laag tarief op een klassieke elektriciteitsmeter met een draaischijf werkt(e) op een soortgelijke manier, maar als er geen pulsen vanuit de moederklok komen staan ze inderdaad stil (of de straatverlichting schakelt niet in of uit).
Je zou ze kunnen voorzien van een uurwerk dat net zoals elke radiografische klok werkt met DCF77 (tijdzender in Duitsland) signalen, of er een (GPRS/UMTS) simkaart in stoppen die via NTP de tijd krijgt maar blijkbaar werkt dat al zo, via het GSM-R mobiele netwerk (dat onlangs geüpdatet is) met ProRail als provider…
Nu na 12 dag nog steeds op station Rheden.
Wordt dat niet meer onderhouden of zo ?
Nu na 12 dag nog steeds op station Rheden.
Wordt dat niet meer onderhouden of zo ?
Er komen opeens tientallen meldingen van 'defecte' klokken binnen, het kan ook zo zijn dat ze bezig zijn met een oplossing vinden...
Het vreemde is dat ik nu in Den Haag Centraal ben en daar wel een Stand Alone klok zie die wel de juiste tijd aangeeft.
Het vreemde is dat ik nu in Den Haag Centraal ben en daar wel een Stand Alone klok zie die wel de juiste tijd aangeeft.
Het is ook niet bij elke klok, zo doen die in Goes, Arnemuiden en Middelburg (behalve die op het stationsgebouw) het wel maar op de rest van het Zeeuwse spoor niet. Een beetje gek, maar misschien is er bij die klokken geen update geweest?
Ik denk overigens dat die klok op het stationsgebouw in Middelburg niet op hetzelfde systeem werkt.
Ik denk overigens dat die klok op het stationsgebouw in Middelburg niet op hetzelfde systeem werkt.
Denk het ook, want was jij het niet die een foto postte van een zwart scherm in Middelburg? Die klok werkte ook, toch?
Denk het ook, want was jij het niet die een foto postte van een zwart scherm in Middelburg? Die klok werkte ook, toch?
Uh... nee ik denk het niet, Er was wel een klok die niet werkte bij een scherm in Middelburg (stond ook op klokslag 12 uur). Maar die klok doet het op magische wijze weer, en dat was nadat de melding kwam dat andere (losse) klokken het niet doen.
Maar de klok op het stationsgebouw is vrij oud en mag volgens mij ook niet vernieuwd worden, omdat het een rijksmonument is. Dus ik denk ook niet dat het systeem helemaal aangepast kan worden. Wellicht dat ie daarom ook op 2 voor 12 staat in plaats van klokslag 12 uur.
Uh... nee ik denk het niet, Er was wel een klok die niet werkte bij een scherm in Middelburg (stond ook op klokslag 12 uur). Maar die klok doet het op magische wijze weer, en dat was nadat de melding kwam dat andere (losse) klokken het niet doen.
Oh nee, het was deze (Bergen op Zoom, eergisteren):
Kiek noe 'ns!
De klok op het stationsgebouw van station Goes staat op 5 voor 12 .
Het gaat dus verder dan alleen de losse klokken, ook de klokken op stationsgebouwen zijn slachtoffer .
Mogelijk. Als iemand nog meer stations weet lees ik dat graag, dan zet ik dit bij de melding in!
Op station Brandevoort staat de klok ook stil op 12 uur
Bedankt voor het doorgeven, ook dit zet ik door!
Ook op stations Vierlingsbeek staat een klok stil. Dat is overigens wel een Arriva station, of maakt dat niet uit?
groet,
Erik
Ik denk niet dat het heel veel zin heeft om alle klokken te blijven melden. Zoals eerder aangegeven komt dit door een netwerkstoring bij ProRail, ze zijn ervan op de hoogte en er wordt aan gewerkt.
https://www.computable.nl/2024/11/29/update-gsm-r-zet-utrechtse-stationsklokken-stil-op-12-uur/
Ik denk niet dat het heel veel zin heeft om alle klokken te blijven melden. Zoals eerder aangegeven komt dit door een netwerkstoring bij ProRail, ze zijn ervan op de hoogte en er wordt aan gewerkt.
https://www.computable.nl/2024/11/29/update-gsm-r-zet-utrechtse-stationsklokken-stil-op-12-uur/
Opzich wel in de eerste link staat:
Door de netwerkupdate kunnen sommige klokken geen verbinding maken met het systeem. De problemen begonnen in de nacht van 23 op 24 november. Doordat de verkeerde tijd wordt getoond, raken sommige reizigers in verwarring. Dit gebeurt het vaakst rond het middaguur. Reizigers kunnen defecte klokken doorgeven aan ProRail. Volgens een woordvoerder kan de organisatie in de systemen niet zien welke klokken stilstaan.
maar laten we dan in iedergeval zorgen dat niet steeds dezelfde klokken gemeld worden .
Ik zag vandaag dat best wat klokken het weer deden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.