Skip to main content

Ik had vernomen dat anarchistische groeperingen van plan zijn maandag a.s. op verschillende stations anti-Israeldemonstraties te gaan houden. Met de ervaringen van de gewelddadige demonstraties in o.a. Amsterdam van enige tijd geleden vraag ik me af of het wel veilig is voor reizigers die gedwongen via een van de betreffende stations moeten reizen die dag. Raadt NS af te reizen van/naar/via de betreffende stations of worden voor reizigers geen problemen verwacht?

Wat voor problemen zouden er dan zijn?


Wat een onzinnige post. Er is voor maandag niks voorzien dat onrust zou kunnen veroorzaken. Demonstraties zullen er inderdaad zijn, o.a. tegen het 1-jarige "jubileum" van de gruwelijke massamoorden in het Midden-Oosten. Die hebben tot op heden in ieder geval niet tot onrust of conflict geleid op de stations.

Uiteraard betekent het niet dat ze de juiste plek hebben gekozen voor een demonstratie; op het stationsplein is er meer ruimte en kan er veiliger worden georganiseerd.


Wat voor problemen zouden er dan zijn?

Gevechten tussen de demonstranten en de politie/ME, reizigers die gehinderd worden, treinenloop die verstoord wordt etc. 

Als je bv die demonstraties op de snelweg bij Den Haag ziet (hoewel die demonstraties natuurlijk een ander thema hebben en wellicht ook andere mensen trekken) vind ik dat soort problemen helemaal niet denkbeeldig.


Die problemen zullen vooral op straat plaatsvinden als ze sowieso gebeuren. 


Wat voor problemen zouden er dan zijn?

Gevechten tussen de demonstranten en de politie/ME, reizigers die gehinderd worden, treinenloop die verstoord wordt etc. 

Ik denk dat je de weg een beetje kwijt bent.


Gaat dit nog over manifestaties op stations of over voetbalrellen en traktorkolonnes?


Die problemen zullen vooral op straat plaatsvinden als ze sowieso gebeuren. 

Nou, in Amsterdam is er van 16.00-18.00 uur een pro-Israëldemonstratie op de Dam, terwijl pro-Palestijnse demonstranten om 18.30 uur een sit-in voor Amsterdam Centraal willen houden. Ik zou Amsterdam Centraal dan toch liever mijden, al gaat het waarschijnlijk goed. 


'Anarchistische groeperingen' 😂👍.


'Anarchistische groeperingen' 😂👍.

"anti-Israël". de TS doet weinig tot geen moeite om neutraal te lijken. Dat de samenleving walgt van zinloos geweld tegen burgers waaronder vele duizenden gezinnen met kinderen en huisdieren, telt blijkbaar dan weer wel als het kiezen van een zijde.

Nu meer dan ooit een geldige reden om te demonstreren, dus. Wat mij betreft zelfs in een stationshal.


1 dode door een conflict is 1 dode te veel, aan welke 'kant' deze ook mag vallen.

een anti-oorlog demonstratie is dus alleen maar mooi :) 

Geweld gebruiken in zo'n demonstratie werkt alleen maar averechts, je demonstreert tegen geweld door zelf geweld te gebruiken?

Het zal dus allemaal wel mee vallen.


We zijn op de hoogte van de aangekondigde acties en hoewel ik op dit punt geen verder statement heb om te geven, raad ik iedereen aan om onze app/website door de dag in de gaten te houden. 

Verder wil ik ook de nadruk leggen dat dit niet de plek is om politieke statements te maken of naar voren te brengen. Bij deze dan ook de vraag om neutrale taal te gebruiken wanneer mogelijk.


NS-stations een veilige plek voor iedereen moet zijn en dat de acties van pro Palestijnen zeer ongewenst zijn. Bij ieder NS station gelden huisregels en die gelden voor iedereen.


NS-stations een veilige plek voor iedereen moet zijn en dat de acties van pro Palestijnen zeer ongewenst zijn. Bij ieder NS station gelden huisregels en die gelden voor iedereen.

Alleen de acties van "pro-Palestijnen"? Dus dan ook de acties van anti-massamoord-demonstranten? En uiteraard ook de acties van "pro-Israel" demonstranten. We kiezen tenslotte geen zijde. 


NS-stations een veilige plek voor iedereen moet zijn en dat de acties van pro Palestijnen zeer ongewenst zijn. Bij ieder NS station gelden huisregels en die gelden voor iedereen.

Dat er ergens gedemonstreerd wordt betekent nog niet dat het onveilig is en daarmee ongewenst.

Dat veiligheidsargument wordt vaak misbruikt door mensen die anderen zo willen verbieden een mening te hebben die afwijkt van die van hun zelf.


Nog nooit hebben we dat laatste duidelijker zien gebeuren in het publieke debat, dan in het afgelopen jaar bij ELKE betuiging van sympathie en medeleven richting het Palestijnse volk in het afgelopen jaar, nog nooit in de moderne tjjd is een groep mensen zo gedemoniseerd en ontmenselijkt met de expliciete goedkeuring van onze politiek en media. Dat er dus morgen demonstraties plaatsvinden, kan absoluut niemand verbazen, en eigenlijk mag er ook vooral heel veel begrip voor zijn.

Verwacht dus geen onrust maar juist een respectvolle bijeenkomst waar de duizenden gedoden worden herdacht. 


NS-stations een veilige plek voor iedereen moet zijn en dat de acties van pro Palestijnen zeer ongewenst zijn. Bij ieder NS station gelden huisregels en die gelden voor iedereen.

Dat er ergens gedemonstreerd wordt betekent nog niet dat het onveilig is en daarmee ongewenst.

Dat veiligheidsargument wordt vaak misbruikt door mensen die anderen zo willen verbieden een mening te hebben die afwijkt van die van hun zelf.

 

Van mij mogen mensen best vreedzaam demonstreren voor iets dat ze belangrijk vinden, maar helaas gaan demonstraties regelmatig gepaard met onnodig geweld waar ik als reiziger/voorbijganger liever niet onbedoeld in wil belanden. 


Geweld bij demonstraties is gelukkig zeldzaam. Wel zijn er helaas de nodige intimidaties en vernielingen geweest het afgelopen jaar bij demonstraties over dit onderwerp. Ook het gebruik van gezichtsbedekking is regelmatig voorgekomen, wat het gevoel van veiligheid kan aantasten. Nu heeft het anarchistische deel van de demonstranten dat op onrust uit is zich volgens mij nog niet eerder op de stations laten zien., maar het is wel raadzaam om alert te blijven.


Volgens mij overkomt je niks als je het negeert en gewoon doorloopt. Toch? 


Geweld bij demonstraties is gelukkig zeldzaam. Wel zijn er helaas de nodige intimidaties en vernielingen geweest het afgelopen jaar bij demonstraties over dit onderwerp. Ook het gebruik van gezichtsbedekking is regelmatig voorgekomen, wat het gevoel van veiligheid kan aantasten. Nu heeft het anarchistische deel van de demonstranten dat op onrust uit is zich volgens mij nog niet eerder op de stations laten zien., maar het is wel raadzaam om alert te blijven.

En dan nog komt het geweld van een aantal rotte appels, die je overigens bij ELKE demonstratie hebt. De meerderheid die demonstreert is daar om vredig te demonstreren daar bereik je namelijk ook het meeste mee.

 

Van geweld komt alleen maar meer haat en woede en dat is het laatste wat de Pro-Palestijnen of Pro-Israëli nodig hebben.

 

Tuurlijk een enorme groep mensen ziet er intimiderend uit je bent immers maar alleen, maar zo lang jij niks geks doet hebben hun geen reden om agressief te doen als ze dat al willen doen.

Deze angst ontstaat alleen omdat de media Pro-Palestijnen naar beneden haalt, er zijn al velen vredige demonstraties geweest op stations alleen zie je daar vrij weinig over, want de media wilt weinig positiefs laten zien van de Pro-Palestijnen.

Net zoals dat andersom gaat voor Pro-Israël bij andere politieken die Pro-Palestijns zijn.

 

Vredige Pro-Palestijnen zijn geen anti-semieten en vredige Pro-Israëli zijn geen anti-moslima.


NS-stations een veilige plek voor iedereen moet zijn en dat de acties van pro Palestijnen zeer ongewenst zijn. Bij ieder NS station gelden huisregels en die gelden voor iedereen.

Wanneer creëerde een pro palestijnse demonstratie op een station een 'onveilige' situatie voor jou?

Kan je dat opnoemen?

Een onveilig gevoel is overigens geen onveilige situatie.

Ik voel me onveilig bij grote groepen (10+ man), maar dat houdt niet in dat de situatie onveilig is.


 

Van mij mogen mensen best vreedzaam demonstreren voor iets dat ze belangrijk vinden, maar helaas gaan demonstraties regelmatig gepaard met onnodig geweld waar ik als reiziger/voorbijganger liever niet onbedoeld in wil belanden. 

Gezien de toonzetting van je openingstekst heb ik ernstige twijfels aan je oprechtheid in dezen en vermoed ik je dat je een heel ander motief motief hebt dan de vrees voor geweld. Verder wil ik er daarom niet meer op reageren.


NS-stations een veilige plek voor iedereen moet zijn en dat de acties van pro Palestijnen zeer ongewenst zijn. Bij ieder NS station gelden huisregels en die gelden voor iedereen.

Dat er ergens gedemonstreerd wordt betekent nog niet dat het onveilig is en daarmee ongewenst.

Dat veiligheidsargument wordt vaak misbruikt door mensen die anderen zo willen verbieden een mening te hebben die afwijkt van die van hun zelf.

 

Van mij mogen mensen best vreedzaam demonstreren voor iets dat ze belangrijk vinden, maar helaas gaan demonstraties regelmatig gepaard met onnodig geweld waar ik als reiziger/voorbijganger liever niet onbedoeld in wil belanden. 

precies, stations zijn om te reizen, niet om te demonstreren. Ga lekker naar het Malieveld of ergens buiten staan. 


NS-stations een veilige plek voor iedereen moet zijn en dat de acties van pro Palestijnen zeer ongewenst zijn. Bij ieder NS station gelden huisregels en die gelden voor iedereen.

Wanneer creëerde een pro palestijnse demonstratie op een station een 'onveilige' situatie voor jou?

Kan je dat opnoemen?

Een onveilig gevoel is overigens geen onveilige situatie.

Ik voel me onveilig bij grote groepen (10+ man), maar dat houdt niet in dat de situatie onveilig is.

Ja, bij een vorige demonstratie kon ik mijn weg niet vervolgen, voelde het niet veilig en was er dreiging van politie en harde omroep installaties.


NS-stations een veilige plek voor iedereen moet zijn en dat de acties van pro Palestijnen zeer ongewenst zijn. Bij ieder NS station gelden huisregels en die gelden voor iedereen.

Wanneer creëerde een pro palestijnse demonstratie op een station een 'onveilige' situatie voor jou?

Kan je dat opnoemen?

Een onveilig gevoel is overigens geen onveilige situatie.

Ik voel me onveilig bij grote groepen (10+ man), maar dat houdt niet in dat de situatie onveilig is.

Ja, bij een vorige demonstratie kon ik mijn weg niet vervolgen, voelde het niet veilig en was er dreiging van politie en harde omroep installaties.

En waarom was deze dreiging van politie er? Omdat de demonstraten agressief waren of omdat ze aan het demonstreren waren op een plek waar dat niet mag?

Ik vermoed zo maar het 2e.

 

En in dit geval voelde je je dus onveilig door de politie en niet de demonstranten anders had je wel 'dreiging van demonstraten' genoemd.

Je noemt geen agressieve demonstranten en dat beantwoord dus de vraag of je veilig met de trein kan reizen.

Joepie! @dorae_mon 


Ik zit in Spanje en zal dus vandaag gelukkig niet op het Nederlandse spoor te hoeven reizen. Ik vind dat hier wel erg lichtzinnige reacties staan. Heel veel Nederlanders zijn die demonstraties zat en er hoeft er maar één tussen te zitten die hier wat actief aan gaat doen om het behoorlijk mis te laten gaan.


Reageer