Skip to main content

Ik had vernomen dat anarchistische groeperingen van plan zijn maandag a.s. op verschillende stations anti-Israeldemonstraties te gaan houden. Met de ervaringen van de gewelddadige demonstraties in o.a. Amsterdam van enige tijd geleden vraag ik me af of het wel veilig is voor reizigers die gedwongen via een van de betreffende stations moeten reizen die dag. Raadt NS af te reizen van/naar/via de betreffende stations of worden voor reizigers geen problemen verwacht?

Ik zit in Spanje en zal dus vandaag gelukkig niet op het Nederlandse spoor te hoeven reizen. Ik vind dat hier wel erg lichtzinnige reacties staan. Heel veel Nederlanders zijn die demonstraties zat en er hoeft er maar één tussen te zitten die hier wat actief aan gaat doen om het behoorlijk mis te laten gaan.

Tja, maar dan nog klopt de angst voor de demonstranten niet. Want in dit geval is het weer iemand die het er niet mee eens is die de boel verziekt ☺️.

Zo lang de demonstranten niet beginnen met agressief zijn is er geen reden om bang te zijn voor die demonstranten.

Gossie, waarom wordt er zo geframed.

 

Deze topic is puur gemaakt omdat het een pro palestijnse demonstratie is, niet omdat het een demonstratie is en dat is wel duidelijk te lezen aan wat TS heeft gezegd.

Het is al te zien in het eerste bericht:

'Anarchistische groeperingen' en 'Anti Israël demonstraties'

 

Zover ik weet wordt er niks anders gedaan bij een sit-in dan zitten en kreten roepen.


 

 

 

precies, stations zijn om te reizen, niet om te demonstreren. Ga lekker naar het Malieveld of ergens buiten staan. 

Zo werkt de demonstratiewet niet. In principe is demonstreren overal toegestaan. Dat u er niet mee geconfronteerd wil worden is daarbij geen argument.

Ik ben met Gorott eens dat de bezwaren in dit geval niet specifiek om een demonstratie lijken te gaan maar om het pro-palestijnse karakter van de demonstratie. En dan krijg je toch sterk de indruk dat men onder het mom van veiligheid bepaalde meningen min of meer wil verbieden.

Die indruk wordt versterkt door de oproep van een aantal VVD'ers dit weekend, die roepen dat ze het demonstratierecht niet willen aantasten, maar vervolgens met een aantal argumenten komen dat ze dat in dit geval eigenlijk toch willen en NS van anti-semitisme beschuldigen.


Laat ik het dan zo zeggen om toch een beetje TS te strelen…

Het kan minder veilig zijn, maar niet omdat het pro palestijnse demonstranten zijn. Elke demonstratie brengt risico's met zich mee, maar zo lang je de situatie vermijd zou er niks aan de hand moeten zijn. Als ze net bezig zijn op het perron waar jij moet zijn dan is dat niet anders 🤷‍♂️.

 

Sta zo ver weg als je kunt of reis op een ander moment zou ik zeggen als je echt een enorme angst hebt voor deze vredige demonstratie, sterkte.


De NS komt nu ook met een verklaring. Ze geven geen toestemming voor de demonstraties maar zijn ook niet bevoegd om in te grijpen. De toonzetting in deze verklaring komt over dat de NS ook niet blij is met deze demonstraties en ze nauwlettend in de gaten houd om te zien of het fatsoenlijk blijft, maar de NS heeft zelf geen bevoegdheid tot ingrijpen.

https://nieuws.ns.nl/standpunt-ns-demonstraties-op-stations/


De NS komt nu ook met een verklaring. Ze geven geen toestemming voor de demonstraties maar zijn ook niet bevoegd om in te grijpen. De toonzetting in deze verklaring komt over dat de NS ook niet blij is met deze demonstraties en ze nauwlettend in de gaten houd om te zien of het fatsoenlijk blijft, maar de NS heeft zelf geen bevoegdheid tot ingrijpen.

https://nieuws.ns.nl/standpunt-ns-demonstraties-op-stations/

Dat is al tijden bekend. Het staat duidelijk in de huisregels dat het niet mag, maar je kunt ze niet weg sturen tenzij ze agressief worden, omdat ze het recht hebben om te demonstreren.

 

Deze regel kan dus eigenlijk helemaal niet gehandhaafd worden, en dat weten de demonstranten maar al te best.


 

 

Dat is al tijden bekend. Het staat duidelijk in de huisregels dat het niet mag, maar je kunt ze niet weg sturen tenzij ze agressief worden, omdat ze het recht hebben om te demonstreren.

Deze regel kan dus eigenlijk helemaal niet gehandhaafd worden, en dat weten de demonstranten maar al te best.

De rechter zal huisregels altijd afwegen tegen het belang van de algemene wetgeving. Sowieso mogen huisregels niet strijdig zijn met die wetgeving en bij botsende belangen zal de rechter oordelen wat voorrang krijgt. Dat geldt ook voor clubs, VVE's, andere publiek toegankelijke ruimtes, etc. 


NS-stations een veilige plek voor iedereen moet zijn en dat de acties van pro Palestijnen zeer ongewenst zijn. Bij ieder NS station gelden huisregels en die gelden voor iedereen.

Wanneer creëerde een pro palestijnse demonstratie op een station een 'onveilige' situatie voor jou?

Kan je dat opnoemen?

Een onveilig gevoel is overigens geen onveilige situatie.

Ik voel me onveilig bij grote groepen (10+ man), maar dat houdt niet in dat de situatie onveilig is.

Ja, bij een vorige demonstratie kon ik mijn weg niet vervolgen, voelde het niet veilig en was er dreiging van politie en harde omroep installaties.

En waarom was deze dreiging van politie er? Omdat de demonstraten agressief waren of omdat ze aan het demonstreren waren op een plek waar dat niet mag?

Ik vermoed zo maar het 2e.

 

En in dit geval voelde je je dus onveilig door de politie en niet de demonstranten anders had je wel 'dreiging van demonstraten' genoemd.

Je noemt geen agressieve demonstranten en dat beantwoord dus de vraag of je veilig met de trein kan reizen.

Joepie! @dorae_mon 

Wat wil je nou precies bereiken met je reacties?


En waarom was deze dreiging van politie er? Omdat de demonstraten agressief waren of omdat ze aan het demonstreren waren op een plek waar dat niet mag?

Ik vermoed zo maar het 2e.

 

En in dit geval voelde je je dus onveilig door de politie en niet de demonstranten anders had je wel 'dreiging van demonstraten' genoemd.

Je noemt geen agressieve demonstranten en dat beantwoord dus de vraag of je veilig met de trein kan reizen.

Joepie! @dorae_mon 

Wat wil je nou precies bereiken met je reacties?

Bewijzen dat de angst voor deze demonstranten onnodig is?


Zo onnodig dat inmiddels uit Amsterdam (de stad, niet het station) de eerste beelden komen dat mensen met gezichtsbedekking tegendemonstranten aanvallen. Bewijs dat de zorgen meer dan terecht zijn, maar hopelijk weten de ordetroepen de rust te bewaren en slaat dit niet over op de stations. Tot nu toe geen signalen dat ook mensen die niets met de demonstraties te maken hebben betrokken worden bij de opstootjes.


Jammer, maar dat laatste lijkt helaas een trend te zijn van de afgelopen jaren: om elke gelegenheid om te rellen / vandaliseren te benutten. Uiteindelijk zullen de goeien wel weer onder de kwaden lijden en kan je er op gaan rekenen dat het recht om te demonstreren aan banden gelegd gaat worden…

Echt jammer.


Jammer, maar dat laatste lijkt helaas een trend te zijn van de afgelopen jaren: om elke gelegenheid om te rellen / vandaliseren te benutten. Uiteindelijk zullen de goeien wel weer onder de kwaden lijden en kan je er op gaan rekenen dat het recht om te demonstreren aan banden gelegd gaat worden…

Echt jammer.

Dat laatste zal niet gebeuren. Misdragen van de ene groep zijn geen reden om andere groepen te beperken. Bovendien helpt verbieden niet tegen dit soort tuig, want wat ze nu doen is al verboden. 

Ook triest dat wederom trams doelgericht worden belaagd. De angst van sommigen was dus wel degelijk terecht. 


Gelukkig was er in mijn stad wel een vredige demonstratie van beide kanten. Fijn weer dat we alleen het slechte hier delen 👍.

 

De demonstraties op stations zijn nog nooit met agressie gëeindigd en als dat wel het geval was hadden we dat allang gehoord en werd er veel strenger gekeken naar demonstraties op een station.

In Amsterdam kan er sowieso nooit normaal gedemonstreerd worden.


Als er op 10 plekken demonstraties zijn is de kans groot dat het op 9 plekken goed gaat, de raddraaiers opereren graag in groepen en zullen dus één locatie uitkiezen. Je weet echter niet van te voren welke (al is Amsterdam vaak een goede gok) dus waakzaamheid is overal geboden. Uiteindelijk heeft de ME een grote groep raddraaiers (veelal met gezichtsbedekking) ingesloten net buiten Amsterdam Centraal dus hopelijk is daarmee erger voorkomen. Wel zijn er mensen met Israëlische vlaggen aangevallen die onderweg waren van het station naar hun toegewezen demonstratieplek op de Dam. Leuk dat er volgens jou dus nooit agressie is op stations, maar net buiten het station aangevallen worden om je mening vind ik net zo ernstig.


Als er op 10 plekken demonstraties zijn is de kans groot dat het op 9 plekken goed gaat, de raddraaiers opereren graag in groepen en zullen dus één locatie uitkiezen. Je weet echter niet van te voren welke (al is Amsterdam vaak een goede gok) dus waakzaamheid is overal geboden. Uiteindelijk heeft de ME een grote groep raddraaiers (veelal met gezichtsbedekking) ingesloten net buiten Amsterdam Centraal dus hopelijk is daarmee erger voorkomen. Wel zijn er mensen met Israëlische vlaggen aangevallen die onderweg waren van het station naar hun toegewezen demonstratieplek op de Dam. Leuk dat er volgens jou dus nooit agressie is op stations, maar net buiten het station aangevallen worden om je mening vind ik net zo ernstig.

Tja, en wat gebeurt er. De demonstratie op die ene plek wordt onder een vergrootglas gegooid en gebruikt om de groepen weer lekker te framen op social media.

X staat er al weer vol mee.

 

Hoezee, de maatschappij gaat door de plee.

Wat zijn wij mensen toch geweldige wezens 🤢.


Het is hier een hulpverleningsforum van en voor reizigers en politiek is hooguit aan de orde als het direct met NS te maken heeft.

 

Veel beter: lees de vaak uitstekende stukken in de krant vandaag. NRC, Trouw en het Nederlands Dagblad springen er deze keer uit.


https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16890728/trommels-geschreeuw-en-spandoeken-dit-was-het-pro-palestijnse-protest-bij-het-station-in-middelburg

 

Hier in Middelburg liep het allemaal in iedergeval goed af, al zijn de reacties wel weer typisch 😅, ben niet anders gewend van die Zeeuwen.

Voor je rust naar het station gaan is overigens een slechte keuze, vooral omdat een Poolse meneer al een aantal dagen in de ochtend lekker zit te fluiten op z'n fluitje met wat blikjes bier terwijl ie lekker aan het lachen is met z'n denkbeeldige vrienden 😄. Nou dan heb je nu wat demonstranten 🤷‍♂️.


Reageer