beantwoord

Lift defect


Op 11 april 2022 reisde ik met de trein van Arnhem naar Dordrecht met een bepakte fiets.

Op het station Dordrecht waren twee liften buiten werking. Er was niemand van het NS personeel die me wilde helpen. Eén was een conducteur die aan het werk moest, de zes anderen waren schoonmakers. Er  stonden twee telefoonnummers bij de lift die je kon bellen als je afhankelijk van de lift was. 030-7515098, na lang in de wacht te hebben gestaan moest ze een nummer hebben die niet op de lift stond. Einde gesprek. Het tweede nummer 0307515098 was makkelijk bereikbaar en een vriendelijke dame zou iemand sturen om me te helpen. Vervolgens niemand gezien en mijn geduld was op. Ik moest toen zelf een paar maal op en neer lopen om bagage en fiets uit het station te krijgen. Ik heb problemen met trap lopen. Ik vond het geen service van de NS dat er geen alternatief is geregeld voor als een lift het niet doet. Hierover dien ik bij deze een klacht in. 

icon

Beste antwoord door Aurora NS 19 April 2022, 12:14

Bekijk origineel

19 reacties

Op 11 april 2022 reisde ik met de trein van Arnhem naar Dordrecht met een bepakte fiets.

Op het station Dordrecht waren twee liften buiten werking. Er was niemand van het NS personeel die me wilde helpen. Eén was een conducteur die aan het werk moest, de zes anderen waren schoonmakers. Er  stonden twee telefoonnummers bij de lift die je kon bellen als je afhankelijk van de lift was. 030-7515098, na lang in de wacht te hebben gestaan moest ze een nummer hebben die niet op de lift stond. Einde gesprek. Het tweede nummer 0307515098 was makkelijk bereikbaar en een vriendelijke dame zou iemand sturen om me te helpen. Vervolgens niemand gezien en mijn geduld was op. Ik moest toen zelf een paar maal op en neer lopen om bagage en fiets uit het station te krijgen. Ik heb problemen met trap lopen. Ik vond het geen service van de NS dat er geen alternatief is geregeld voor als een lift het niet doet. Hierover dien ik bij deze een klacht in. 

Hoi Bonte1953, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je zo'n negatieve ervaring hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt.
Natuurlijk dien ik een klacht voor je in.
Kun je mij ook vertellen om welke twee liften het precies gaat? Dan maak ik hier ook meteen melding van, zodat we er voor kunnen zorgen dat ze zo snel mogelijk weer aan de praat zijn.

Dit is al maanden zo. Soms doet 1 van de liften het weer en dan weer niet meer. Er moeten gewoon nieuwe liften komen. Op Rotterdam Blaak dezelfde ellende, maar daar hebben ze de lift of groot deel ervan vervangen. Daar dus eindelijk bij 1 vd 2 liften opgelost. Actie vereist want er zijn gewoon mensen die niet meer met de trein kunnen of willen van en naar dordrecht als ze afhankelijk zijn van de lift(en). Zelf sleuren we wat af met de kinderwagen, trap op, trap af. En ja, ook wij gaan soms maar niet om geen zin te hebben dit weer te moeten doen.

Beste NS,

Dat de lift regelmatig kapot is in Assen is ook een bekend verhaal, ik heb hierover al zeker 5x dit jaar een melding van gemaakt en gevraagd of ze het station in Assen zodra de liften weer langdurig kapot zijn rolstoel vriendelijk kunnen maken of voor mensen met een kinderwagen door middel van een alternatief voor de stijle trappen in Assen. 
Dit gebeurd steeds niet, er is ook geen loket van de ns op station Assen en de sos paal staat op het perron waar je niet bij kan als je met de rolstoel

of kinderwagen bent. 
nu staat er een stuk van een defecte lift op rtl nieuws Instagram. 
Een vrouw met een rolstoel die zittend met rolstoel van de trappen af moet omdat de NS geen rekening houd met alternatieven voor minder invaliden. 
Schandalig is dit! Er wordt ook geen terugkoppeling gegeven als je hebt gebeld waar je 100 jaar in de wacht staat of een compensatie. 
 

Schandalig is dit! Er wordt ook geen terugkoppeling gegeven als je hebt gebeld waar je 100 jaar in de wacht staat of een compensatie. 

Er zijn geen onderdelen (wachttijd maanden) en er is een groot tekort aan technisch personeel (we willen allemaal een baan achter de computer zodat we thuis kunnen werken). Overigens bleek uit onderzoek deze week dat de meeste defecten aan liften niet komen door storingen maar door vandalisme.

U kunt wel schande roepen maar het zal voorlopig niet beter worden.

Reputatie 2

In Woerden is op perron 5/6 de lift al meer dan 6 WEKEN STUK .....Dit is echt schandalig ....

Ah, Hans was me net voor want ik was op zoek naar hoe ik de defecte lift in Woerden moest melden.. Het is erg vervelend, moet morgen met mijn kleintje naar het ziekenhuis en ik vind het een vervelend idee dat ik iemand moet vragen om te helpen met het tillen van de kinderwagen. 

Maar door de berichten heb ik nu wel iets meer begrip voor het feit dat het al zo lang duurt, als men wacht op onderdelen en personeel.. Hopen op een helpende hand morgen en hopelijk doet ie het gauw weer! 

Reputatie 2

Ah, Hans was me net voor want ik was op zoek naar hoe ik de defecte lift in Woerden moest melden.. Het is erg vervelend, moet morgen met mijn kleintje naar het ziekenhuis en ik vind het een vervelend idee dat ik iemand moet vragen om te helpen met het tillen van de kinderwagen. 

Maar door de berichten heb ik nu wel iets meer begrip voor het feit dat het al zo lang duurt, als men wacht op onderdelen en personeel.. Hopen op een helpende hand morgen en hopelijk doet ie het gauw weer! 

Het excuus wat ze geven is een standaard excuus/smoesje , de liften in Woerden schijnen van een dusdanig oud model te zijn dat de onderdelen in China speciaal gemaakt moeten worden en dat kost tijd , zegt men ....... Maar nieuwere liften plaatsen vind men te duur en mensen moeten niet zo zeuren ...... In het verleden is er al tegen iemand gezegd met een rolstoel dat ie maar een taxi moest nemen naar het volgende station en daar maar verder moest gaan met de trein ,...... Maar dit is niet de eerste keer dat er een lift kapot is en zal ook niet de laatste keer zijn .

Ah, Hans was me net voor want ik was op zoek naar hoe ik de defecte lift in Woerden moest melden.. Het is erg vervelend, moet morgen met mijn kleintje naar het ziekenhuis en ik vind het een vervelend idee dat ik iemand moet vragen om te helpen met het tillen van de kinderwagen. 

Maar door de berichten heb ik nu wel iets meer begrip voor het feit dat het al zo lang duurt, als men wacht op onderdelen en personeel.. Hopen op een helpende hand morgen en hopelijk doet ie het gauw weer! 

Het excuus wat ze geven is een standaard excuus/smoesje , de liften in Woerden schijnen van een dusdanig oud model te zijn dat de onderdelen in China speciaal gemaakt moeten worden en dat kost tijd , zegt men ....... 

Liften hebben geen standaard maten waardoor veel defecte onderdelen altijd op maat bijgemaakt moeten worden bij de fabriek of ze nou oud zijn of nieuw. Er is weinig standaardisatie omdat liften anders niet inpasbaar zijn. 

Defecten aan liften zijn volgens ProRail overigens voornamelijk een gevolg van vandalisme en daar hebben nieuwe liften net zo veel last van als oudere modellen.

 

Reputatie 3

Schandalig hoeveel roltrappen het elke keer niet doen! Ook op Utrecht Centraal…..Niet normaal!

 

Reputatie 7
Badge +3

Schandalig hoeveel roltrappen het elke keer niet doen! Ook op Utrecht Centraal…..Niet normaal!

 

Heb je dit ook gemeld bij NS klantenservice?

Schandalig hoeveel roltrappen het elke keer niet doen! Ook op Utrecht Centraal…..Niet normaal!

Wat is er schandalig? Het vandalisme, dat roltrappen niet gestandaardiseerd zijn, dat er te weinig technisch personeel is in Nederland, dat mensen weigeren trappen te lopen, etc?

Reputatie 7
Badge +3

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5309930/lift-ns-kapot-leveringsproblemen-china-corona-probleem

Reputatie 6

Schandalig is dit! Er wordt ook geen terugkoppeling gegeven als je hebt gebeld waar je 100 jaar in de wacht staat of een compensatie. 

Er zijn geen onderdelen (wachttijd maanden) en er is een groot tekort aan technisch personeel (we willen allemaal een baan achter de computer zodat we thuis kunnen werken).

Onzin, bij mij op het werk krijgen we de vacatures voor administratieve functies ook moeilijk ingevuld.

In Woerden is op perron 5/6 de lift al meer dan 6 WEKEN STUK .....Dit is echt schandalig ....

Ik heb er even achteraan gebeld in de hoop op een prognose, maar helaas is die niet bekend. Er wordt nog steeds gewacht op het leveren van onderdelen. Meer kan ik er niet van maken. :/

Ah, Hans was me net voor want ik was op zoek naar hoe ik de defecte lift in Woerden moest melden.. Het is erg vervelend, moet morgen met mijn kleintje naar het ziekenhuis en ik vind het een vervelend idee dat ik iemand moet vragen om te helpen met het tillen van de kinderwagen. 

Maar door de berichten heb ik nu wel iets meer begrip voor het feit dat het al zo lang duurt, als men wacht op onderdelen en personeel.. Hopen op een helpende hand morgen en hopelijk doet ie het gauw weer! 

@Louise030 Als het gebruik van een lift vrij noodzakelijk is voor jouw reis dan wil ik adviseren om contact op te nemen met assistentieverlening. Op zijn minst kan de situatie dan even besproken worden en wellicht hebben zij een oplossing beschikbaar. Ze zijn bereikbaar via 030-235 78 22.

Reputatie 6

Zowel mechanische als elektronische onderdelen kunnen ook in Europa gemaakt worden en zijn regelmatig gewoon op voorraad bij buitenlandse lift bedrijven. Het wordt kennelijk aanvaardbaar gevonden om maanden te wachten op een onderdeel dat, ook in Europa gemaakt/gekocht kan worden. Dan is het onderdeel misschien 2 of 3 x zo duur maar vaak wel binnen 1 week beschikbaar. Dat monteurs niets kunnen doen omdat er geen onderdelen zijn vinden ook zij ergerlijk. Zoals een monteur zei: ‘de bazen zijn niet van plan om te investeren in een voorraad onderdelen, zouden ze dat wel doen zou er nooit een lift of roltrap lang buiten gebruik zijn.’ Voor klanten zoals Prorail of NS zoveel klachten krijgen dat zij het onaanvaardbaar vinden en ons vragen op te schieten ben je meestal vele maanden verder. Alles om het maar zo goedkoop mogelijk te houden. Sommige reparaties zouden we binnen 24 uur kunnen uitvoeren, die reparatie zou dan aan onderdelen €1500 kosten, 5 of 6 weken wachten op tot een nieuw onderdeel uit China komt kost niets… Alleen veel ergernis, maar daar hangt geen prijskaartje aan.
Gek genoeg zijn er wel altijd onderdelen voor liften in grote kantoorgebouwen beschikbaar, nog nooit meegemaakt dat alle liften daar 3 maanden buiten gebruik zijn….. NS en Prorail, misschien iets van dubbeltje en eerste rang???? 

Zowel mechanische als elektronische onderdelen kunnen ook in Europa gemaakt worden en zijn regelmatig gewoon op voorraad bij buitenlandse lift bedrijven.

In theorie wel maar daar heb je technisch personeel voor nodig dat er in Europa nauwelijks meer is en ook nog eens drie keer zo duur is. Daarnaast zitten ook die fabrieken dan weer met grondstoffen die er niet zijn. Bouwmaterialen worden bijv. hier lokaal gemaakt en ook daar zijn momenteel wachttijden oplopend tot 8 maanden.

Dat sommige bedrijven soms wel iets op voorraad hebben komt omdat de één wat meer op voorraad heeft dan de ander en het hangt ook van het onderdeel af.

 

Het wordt kennelijk aanvaardbaar gevonden om maanden te wachten op een onderdeel dat, ook in Europa gemaakt/gekocht kan worden. Dan is het onderdeel misschien 2 of 3 x zo duur maar vaak wel binnen 1 week beschikbaar.

Dan nog zit je met grondstoffen. Rubber voor allerlei onderdelen moet bijv. uit Maleisië of Indonesië komen omdat hier nu eenmaal geen rubber groeit. En dan staat die fabriek dus ook stil.

Verder wie betaalt dit? De treinkaartjes maar 30% extra verhogen of roept @Philned daar dan weer schande over? 

 

Gek genoeg zijn er wel altijd onderdelen voor liften in grote kantoorgebouwen beschikbaar, nog nooit meegemaakt dat alle liften daar 3 maanden buiten gebruik zijn….. NS en Prorail, misschien iets van dubbeltje en eerste rang???? 

Er is een groot verschil in weersinvloeden tussen binnen en buiten. Verder ontstaan de storingen op de stations (volgens een bericht van ProRail vorige week) voornamelijk door vandalisme. En van vandalisme heb je in een kantoorgebouw dat buiten de kantoortijden dicht is natuurlijk geen last.

Het probleem is dat mensen anno 2022 met geen enkel ongemak meer kunnen leven en over het minste of geringste moord en brand schreeuwen. De eerste 150 jaar hebben de spoorwegen het vrijwel zonder liften en roltrappen gedaan maar nu is het nationale ramp als er een paar defect zijn.

Reputatie 7
Badge +1

De eerste 150 jaar hebben de spoorwegen het vrijwel zonder liften en roltrappen gedaan maar nu is het nationale ramp als er een paar defect zijn.

 

@Tamzin : Nee het is voor de meeste reizigers natuurlijk geen ramp, maar voor de gehandicapte reiziger wel. Door liften kunnen deze gehandicapte reizigers vaak zelfstandig onderweg. Nu kunnen zij dat niet.

Reageer