"Loop zelf door" audio onderaan de roltrappen op spoor 5-7 op Utrecht Centraal

  • 4 september 2019
  • 63 reacties
  • 4203 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Straks behalve deze irritante omroep ook dranghekken, luchtstromen en lichteffecten?

 

Het aantal treinreizigers groeit zó veel sneller dan verwacht, dat ingrijpende maatregelen nodig zijn om risico’s van ongevallen op overvolle perrons te beperken. Daarvoor waarschuwt NS.

„We testen al gerichte in- en uitstapzones. Straks zijn ook hekken op perrons van de drukste stations niet meer te vermijden om de veiligheid van reizigers te waarborgen”, aldus ProRail.

Komende vijf jaar groeit het aantal treinreizigers volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid met zeker 16% – bus, tram en metro met 10%. „Als er niet extra wordt geïnvesteerd, loopt het ov vast. We moeten meer en langere treinen kunnen inzetten”, stelt een NS-woordvoerder. Veel stations moeten volgens een ProRail-zegsman worden uitgebreid. „We verlengen en verbreden waar mogelijk perrons en we halen obstakels weg. Reizigers moeten beter worden gespreid. Ook experimenteren we met luchtstromen en lichteffecten om mensen beter te sturen in de juiste richting.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1434233067/dranghekken-op-perrons 

Badge +3

Met als goede nieuws de fietsenstallingen natuurlijk :rofl: en o.a. Leiden en Eindhoven hebben de aandacht. Werd tijd!

 

Reputatie 5

Er is een team die gaat over deze pilot en de mogelijke aanpassingen. Het enige wat ik kan doen is alle reacties doorzetten. Alle feedback wordt meegenomen, meer kan ik helaas nu niet betekenen. Laat vooral je ervaring achter in dit topic.

 

Ik zal de titel aanpassen zodat deze beter vindbaar is voor bezoekers.

 

De pilot duurt nog steeds. Vandaag voor het eerst dit mee mogen maken. De trein van Schiphol van 7.41 had vertraging en het perron stond overvol. Ik paste er nog net bij (ik wachtte op de trein van 7.48 richting Enkhuizen).  Nou doorlopen had echt geen zin hoor. Dan is zo'n bericht irritant. 

Reputatie 5

Niet alleen de inhoud van het bericht, maar ook de frequentie en de toon. Lijkt wel een kleuterklas….

Ik ben een niet opvliegend persoon, maar de constante herhaling is tergend.

De toon en complete zinloosheid ervan (boodschap galmt over het perron terwijl er niemand bij de roltrap staat), is mens onteerend… Je voelt je sowieso al minderwaardig vee in het OV.

Ik heb het ‘probleem’ wat deze audioboodschap probeert op te lossen trouwens nooit echt meegemaakt.  Je spreekt elkaar er immers op aan. Maar goed mocht het een ding zijn, doe anders zo’n ‘niet stilstaan’ kruis op de vloer of een mooi rood gestreept vak oid. 

 

Reputatie 5

Voel me zelf nooit als minderwaardig vee in het OV….anders zou ik er ook geen gebruik van maken. Maar de manier waarop NS zich richting haar klanten uit voelt soms wel een beetje aan alsof dat de insteek is. Het hoeft van mij niet allemaal zo casual en hip. Ik kan er tegen, maar je zal maar een jaar of 50-60-70 zijn. Zou me er kapot aan ergeren. 

Reputatie 5

Ik ben een niet opvliegend persoon, maar de constante herhaling is tergend.

De toon en complete zinloosheid ervan (boodschap galmt over het perron terwijl er niemand bij de roltrap staat), is mens onteerend… Je voelt je sowieso al minderwaardig vee in het OV.

Ik heb het ‘probleem’ wat deze audioboodschap probeert op te lossen trouwens nooit echt meegemaakt.  Je spreekt elkaar er immers op aan. Maar goed mocht het een ding zijn, doe anders zo’n ‘niet stilstaan’ kruis op de vloer of een mooi rood gestreept vak oid. 

 

Het gaat niet zozeer om dat vak bij de roltrap. Men wil spreiding op het perron zodat de drukte zich niet ophoopt op één plek bij de trein (namelijk, bij de trappen).

 

Is deze test al bijna afgelopen?

Nee, de komende maanden loopt de test nog door.

Badge +3

Is toch te gek voor woorden.. 

  • Efteling toontje
  • Blijft herhalen ook al staat er bijna niemand
  • Als er een korte trein komt mag je terug lopen/rennen naar een deur
  • Werkt blijkbaar op telefoon/wifi/bluetooth signalen, dus misschien worden die uit de stationshal ook wel opgevangen (aldus de NS!)? Dan is er echt niet over nagedacht...

Heb er nog niemand over gehoord die het positief vond. Zal nog even deze pagina met reacties (vanaf reactie 50+ inmiddels) door tweeten naar ProRail.

What’s next? Een scheet/fartmachine met bijbehorende zwavel/rotte eierengeur onderaan de (rol)trappen?

Ik kijk altijd op de app hoe lang de trein precies is en waar je kunt instappen (bij welk vak moet ik staan voor eerste klas, bijvoorbeeld).

NS, maak die functie van de app nou toegankelijker of laat dat op een scherm op het perron zien. Veel effectiever dan dit irritante bericht.

Keerzijde van dit verhaal: ik kan me voorstellen dat het wel vriendelijker kan en misschien ook anders. Maar ik reis via station Ede-Wageningen, en daar heeft het drukste perron (spoor 3/4) één trap met paal daarachter 65 incheckpaaltjes. Daar draait niet zo'n bandje.

Helaas blijven daar vaak hele meutes staan (bij voorkeur met grote tassen en koffers), zodat je vanaf de trap soms amper het perron op kunt (het is gelukkig geen roltrap...:relaxed: ) en ook bij verlaten van het station je tussen de meute door moet slalommen om het station te verlaten...

Reputatie 6

Is toch te gek voor woorden.. 

  • Efteling toontje
  • Blijft herhalen ook al staat er bijna niemand
  • Als er een korte trein komt mag je terug lopen/rennen naar een deur
  • Werkt blijkbaar op telefoon/wifi/bluetooth signalen, dus misschien worden die uit de stationshal ook wel opgevangen? Dan is er echt niet over nagedacht...

Heb er nog niemand over gehoord die het positief vond. Zal nog even deze pagina met reacties (vanaf reactie 50+ inmiddels) door tweeten naar ProRail.

What’s next? Een scheet/fartmachine met bijbehorende zwavel/rotte eierengeur onderaan de (rol)trappen?

 

Ik dacht zelf meer aan een rookmachine. Dat je dan door een walm van sigarettenrook moet.

NS draait daar ook al een hoop pilots mee.

 

Reageer