"Loop zelf door" audio onderaan de roltrappen op spoor 5-7 op Utrecht Centraal

  • 4 September 2019
  • 79 reacties
  • 5479 Bekeken


Toon eerste bericht

79 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Straks behalve deze irritante omroep ook dranghekken, luchtstromen en lichteffecten?

 

Het aantal treinreizigers groeit zó veel sneller dan verwacht, dat ingrijpende maatregelen nodig zijn om risico’s van ongevallen op overvolle perrons te beperken. Daarvoor waarschuwt NS.

„We testen al gerichte in- en uitstapzones. Straks zijn ook hekken op perrons van de drukste stations niet meer te vermijden om de veiligheid van reizigers te waarborgen”, aldus ProRail.

Komende vijf jaar groeit het aantal treinreizigers volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid met zeker 16% – bus, tram en metro met 10%. „Als er niet extra wordt geïnvesteerd, loopt het ov vast. We moeten meer en langere treinen kunnen inzetten”, stelt een NS-woordvoerder. Veel stations moeten volgens een ProRail-zegsman worden uitgebreid. „We verlengen en verbreden waar mogelijk perrons en we halen obstakels weg. Reizigers moeten beter worden gespreid. Ook experimenteren we met luchtstromen en lichteffecten om mensen beter te sturen in de juiste richting.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1434233067/dranghekken-op-perrons 

Badge +3

Met als goede nieuws de fietsenstallingen natuurlijk :rofl: en o.a. Leiden en Eindhoven hebben de aandacht. Werd tijd!

 

Reputatie 6

Er is een team die gaat over deze pilot en de mogelijke aanpassingen. Het enige wat ik kan doen is alle reacties doorzetten. Alle feedback wordt meegenomen, meer kan ik helaas nu niet betekenen. Laat vooral je ervaring achter in dit topic.

 

Ik zal de titel aanpassen zodat deze beter vindbaar is voor bezoekers.

 

De pilot duurt nog steeds. Vandaag voor het eerst dit mee mogen maken. De trein van Schiphol van 7.41 had vertraging en het perron stond overvol. Ik paste er nog net bij (ik wachtte op de trein van 7.48 richting Enkhuizen).  Nou doorlopen had echt geen zin hoor. Dan is zo'n bericht irritant. 

Niet alleen de inhoud van het bericht, maar ook de frequentie en de toon. Lijkt wel een kleuterklas….

Ik ben een niet opvliegend persoon, maar de constante herhaling is tergend.

De toon en complete zinloosheid ervan (boodschap galmt over het perron terwijl er niemand bij de roltrap staat), is mens onteerend… Je voelt je sowieso al minderwaardig vee in het OV.

Ik heb het ‘probleem’ wat deze audioboodschap probeert op te lossen trouwens nooit echt meegemaakt.  Je spreekt elkaar er immers op aan. Maar goed mocht het een ding zijn, doe anders zo’n ‘niet stilstaan’ kruis op de vloer of een mooi rood gestreept vak oid. 

 

Voel me zelf nooit als minderwaardig vee in het OV….anders zou ik er ook geen gebruik van maken. Maar de manier waarop NS zich richting haar klanten uit voelt soms wel een beetje aan alsof dat de insteek is. Het hoeft van mij niet allemaal zo casual en hip. Ik kan er tegen, maar je zal maar een jaar of 50-60-70 zijn. Zou me er kapot aan ergeren. 

Reputatie 6

Ik ben een niet opvliegend persoon, maar de constante herhaling is tergend.

De toon en complete zinloosheid ervan (boodschap galmt over het perron terwijl er niemand bij de roltrap staat), is mens onteerend… Je voelt je sowieso al minderwaardig vee in het OV.

Ik heb het ‘probleem’ wat deze audioboodschap probeert op te lossen trouwens nooit echt meegemaakt.  Je spreekt elkaar er immers op aan. Maar goed mocht het een ding zijn, doe anders zo’n ‘niet stilstaan’ kruis op de vloer of een mooi rood gestreept vak oid. 

 

Het gaat niet zozeer om dat vak bij de roltrap. Men wil spreiding op het perron zodat de drukte zich niet ophoopt op één plek bij de trein (namelijk, bij de trappen).

 

Is deze test al bijna afgelopen?

Nee, de komende maanden loopt de test nog door.

Badge +3

Is toch te gek voor woorden.. 

  • Efteling toontje
  • Blijft herhalen ook al staat er bijna niemand
  • Als er een korte trein komt mag je terug lopen/rennen naar een deur
  • Werkt blijkbaar op telefoon/wifi/bluetooth signalen, dus misschien worden die uit de stationshal ook wel opgevangen (aldus de NS!)? Dan is er echt niet over nagedacht...

Heb er nog niemand over gehoord die het positief vond. Zal nog even deze pagina met reacties (vanaf reactie 50+ inmiddels) door tweeten naar ProRail.

What’s next? Een scheet/fartmachine met bijbehorende zwavel/rotte eierengeur onderaan de (rol)trappen?

Ik kijk altijd op de app hoe lang de trein precies is en waar je kunt instappen (bij welk vak moet ik staan voor eerste klas, bijvoorbeeld).

NS, maak die functie van de app nou toegankelijker of laat dat op een scherm op het perron zien. Veel effectiever dan dit irritante bericht.

Keerzijde van dit verhaal: ik kan me voorstellen dat het wel vriendelijker kan en misschien ook anders. Maar ik reis via station Ede-Wageningen, en daar heeft het drukste perron (spoor 3/4) één trap met paal daarachter 65 incheckpaaltjes. Daar draait niet zo'n bandje.

Helaas blijven daar vaak hele meutes staan (bij voorkeur met grote tassen en koffers), zodat je vanaf de trap soms amper het perron op kunt (het is gelukkig geen roltrap...:relaxed: ) en ook bij verlaten van het station je tussen de meute door moet slalommen om het station te verlaten...

Reputatie 7

Is toch te gek voor woorden.. 

  • Efteling toontje
  • Blijft herhalen ook al staat er bijna niemand
  • Als er een korte trein komt mag je terug lopen/rennen naar een deur
  • Werkt blijkbaar op telefoon/wifi/bluetooth signalen, dus misschien worden die uit de stationshal ook wel opgevangen? Dan is er echt niet over nagedacht...

Heb er nog niemand over gehoord die het positief vond. Zal nog even deze pagina met reacties (vanaf reactie 50+ inmiddels) door tweeten naar ProRail.

What’s next? Een scheet/fartmachine met bijbehorende zwavel/rotte eierengeur onderaan de (rol)trappen?

 

Ik dacht zelf meer aan een rookmachine. Dat je dan door een walm van sigarettenrook moet.

NS draait daar ook al een hoop pilots mee.

 

Ik overweeg inmiddels een luchtbuks mee te nemen om de speakers stuk te schieten. 
Crowd management kan ook op andere manieren dan met vragend gebod. 
Velen hebben reeds gevraagd waarom de lengte van de trein op geen enkele manier wordt getoond op het perron, maar slechts in de app. Weten dat je doorloopt naar een rustiger deel van de trein is positieve beïnvloeding; maar botweg betalende klanten vragen om op te krassen doet me ernstig overwegen om, na ruim dertig jaar NS-fan geweest te zijn, over te stappen op ander vervoer. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn.  

Badge +3

Het betreft een proef, al deze feedback wordt meegenomen bij de evaluatie. Dus op dit moment wordt er nog niets aangepast.

Dus de NS gaat liever nog even door met het irriteren van haar klanten? Zijn er ook positieve reacties binnengekomen?

Tot wanneer loopt deze proef?

Een half jaar na deze vraag als conclusie: het houdt niet op, niet vanzelf…

Gisteren op Twitter nog steeds verbazing over de aanhoudende boodschap. Dus @fredtdtje neem maar mee die buks, want je kunt op CS een kanon afschieten!:rolling_eyes:

https://twitter.com/wennekendonk/status/1256661900265480194

Oh wacht, dat was als reactie op iets uit oktober 2019. Neem aan dat die omroep nu wel uit staat, toch?

Stel ik je erg teleur als die tekst, zelfs met een leeg perron, nog afgespeelt werd pas geleden ?

Reputatie 7
Badge +3

Misschien weet niemand meer waar de uitknop zit? :rofl:

Badge +3

Stel ik je erg teleur als die tekst, zelfs met een leeg perron, nog afgespeelt werd pas geleden ?

Nee hoor, maar had anders verwacht na alle uitleg “Het werkt met camera's en close range (hoe dan, BlueTooth?) telefoonsignalen” en misschien worden die uit de stationshal boven ook wel opgevangen?

@Henk_NL kom er maar in… Snapt u het misschien?

 

Badge +3

Ik vind https://twitter.com/Charlotte_030/status/1187406316765093889 (oktober 2019) toch wel het ultieme bewijs dat niemand er iets van snapt of ooit zal van gaan snappen.

@Henk_NL kom er maar in… Snapt u het misschien?

 

Wilde gok: het plan was om er allerlei tracking aan te koppelen, in de praktijk is dat nooit in productie gebracht.

Badge +3

Voel me zelf nooit als minderwaardig vee in het OV….anders zou ik er ook geen gebruik van maken. Maar de manier waarop NS zich richting haar klanten uit voelt soms wel een beetje aan alsof dat de insteek is. Het hoeft van mij niet allemaal zo casual en hip. Ik kan er tegen, maar je zal maar een jaar of 50-60-70 zijn. Zou me er kapot aan ergeren. 

Och ja vandaag nog..  https://twitter.com/HSDJ5761/status/1256966395520303104

Hi? Sinds wanneer permitteert de NS zich ongevraagd te tutoyeren? Het niveau van uw dienstverlening is niet geweldig, maar van uw omgangsvormen al helemaal niet.

Wel mee eens.. als het over keuzedagen gaat (60+) dan zeg ikzelf ook al automatisch u eigenlijk. Soms ook tegen een 17 jarige caissière en zo. En @Thom als goede voorbeeld hier (verder off-topic).

Reputatie 7
Badge +3

NS durft schijnbaar gewoon geen keuze te maken. De ene communicatie is in jij-vorm, de andere weer in u-vorm, soms zelfs gecombineerd binnen één bericht. En ik snap op zich wel dat je met zo'n brede doelgroep iedereen tevreden wil stellen, maar juist die inconsequentie stelt mij ontevreden :slight_smile:

 

Badge +3

Game on inderdaad.. Ik werd gebeld en zei “hallo met wie?”

Na wat stilte (dat was al vedacht op zich, dus cold calling eigenlijk) “Spreek ik met de heer B?”

Ja, dat ben ik.. Oh hoi Robert dus?

Nou.. ehh ja, ik heet Robert inderdaad en wie bent u dan?!

Daar eindigt dit gesprek beste telecom provider of energieleverancier!

Ja maar, we hebben een aanbod… ? Niks maar.. klik! :sweat_smile:

Soms het beste moment van de dag.. Iemand kunnen afzeiken al is het maar een telemarketeer.

Verder ben ik wel lief hoor, dus voor wie dit leest geen zorgen. Welkom op spoor 5/7 in Utrecht eventueel…

Reputatie 7
Badge +3

Soms vind ik het wel jammer dat ik nooit meer gebeld wordt door dit soort telemarketeers, het bel-me-niet register werkt blijkbaar, af en toe lekker boos worden op ze is best wel eens leuk. 

NS durft schijnbaar gewoon geen keuze te maken. De ene communicatie is in jij-vorm, de andere weer in u-vorm, soms zelfs gecombineerd binnen één bericht. En ik snap op zich wel dat je met zo'n brede doelgroep iedereen tevreden wil stellen, maar juist die inconsequentie stelt mij ontevreden :slight_smile:

 

Goedemorgen MrFreeze, Dit kan ik je verklaren! Als je telefonisch of via e-mail contact met ons opneemt, dan doe je dit via een formeel kanaal en zal je aangesproken worden met u. Doe je dit via de Live-chat, Twitter, Facebook of hier op de Community, dan hanteren wij jij. Je hebt hier namelijk te maken met een informeel kanaal. Neemt dat iets van de verwarring weg? 

Dan wil ik wel nog even apart terugkomen op de e-mail die je hebt gekregen, want ik snap dat je dit een beetje vreemd vind. Helaas heb ik hier geen verklaring voor, maar kan ik op je verzoek wel een melding hierover doorzetten. Zou je willen dat ik dit voor je in orde maak?

Reageer