"Loop zelf door" audio onderaan de roltrappen op spoor 5-7 op Utrecht Centraal | NS Community

"Loop zelf door" audio onderaan de roltrappen op spoor 5-7 op Utrecht Centraal

  • 4 September 2019
  • 79 reacties
  • 5463 Bekeken

Reputatie 1
Sinds enkele dagen word ik zeer dwingend toegesproken als ik op Utrecht CS het perron oploop: ‘Loop je even door!? Dan is er ruimte voor iedereen’ (bis).
Vervolgens prop ik me in de spits in -alweer- een extra korte trein.
ik wil hier van verschoond blijven. Loop zelf door!

79 reacties

Mijn excuses voor de late reactie.

Ik heb de volgende reactie ontvangen:

"Dit is een pilot om te komen tot een betere spreiding over het perron, waardoor het in- en uitstappen sneller moet gaan en mensen meer kans hebben op een zitplaats. In de praktijk blijkt dat veel reizigers bij de (rol)trapafgangen blijven staan, waardoor het daar ophoopt. Zowel het uitstappen als instappen wordt daardoor bemoeilijkt. Er wordt bekeken of door mensen aan te sporen door te lopen, dit verbetert. En hopelijk lopen de mensen dus verder door, omdat die stem zo irritant is als je deze om de 5 seconden hoort. In dat geval blijf je dus te dicht bij de (rol)trapafgang staan."

Ik heb doorgegeven dat het geluid verder ook te horen is. Dus niet alleen rondom de roltrap.
Vreemde strategie, misschien de reizigers dusdanig irriteren dat ze helemaal de trein niet meer nemen?
Ik vraag me echt af of er bij de NS geen zelf regulatie is dat als iemand met zo'n idee als dit komt dat men even toets, goh wat zouden onze reizigers hiervan vinden?

Misschien een tip maar zoek oplossingen niet in het bewust irriteren van je klanten, maar door je klanten te verleiden om het juiste te toen. Misschien deze afdeling eens een cursus usability laten doen? In de IT is namelijk al heel lang bekend dat om een gebruiker het juiste te doen je moet zorgen dat de werking van je applicatie zo is dat de gebruiker intuïtief aanvoelt wat de juiste handeling is.

Een mooi voorbeeld zijn de pontjes bij Amsterdam Centraal, daar was een probleem dat de afstappen de reizigers door de wachtende mensen massa moesten. Heel simpele oplossing was om bij de opstap plek de ruimte die nodig is om weg te rijden een rode kleur te schilderen en de beoogde wachtruimte met een groene kleur. Werkt natuurlijk niet 100%, maar het verschil was enorm en direct merkbaar.

Zo zou je je kunnen zorgen dat je boven aan de roltrap met pijlen op de grond vermeld waar de reizigers heen moet, zet daar gelijk bij welke kan het A gedeelte is en welke kant het B gedeelte (Voor onbekende reizigers is dat vaak onduidelijk en daarom blijven ze staan in het midden).
Combineer dat met een roodvlak op de plek waar je niet wil de reigers blijven staan, dit geeft veel mensen namelijk het gevoel daar fout te staan en gaan ze op zoek naar waar ze wel kunnen staan.
Mijn excuses voor de late reactie.

Ik heb de volgende reactie ontvangen:

...... En hopelijk lopen de mensen dus verder door, omdat die stem zo irritant is als je deze om de 5 seconden hoort. In dat geval blijf je dus te dicht bij de (rol)trapafgang staan."

Ik heb doorgegeven dat het geluid verder ook te horen is. Dus niet alleen rondom de roltrap.

Dit gaat toch wel een beetje heel erg veel in tegen een positieve klantbeleving bij een treinreis, is dit echt het officiële statement ??? 🤔 🤔🤔

Overigens hoor je het zelfs boven in de hal op Utrecht Centraal als je enigszins in de buurt van spoor 5 en de roltrap komt.
Reputatie 7
Badge +3
Doet me denken aan de Efteling muziek op Amsterdam Centraal op bepaalde tijden. Ook bedoeld om irritant te zijn.
https://www.at5.nl/artikelen/173334/efteling-muziek-tegen-hangjongeren-op-centraal-station

Rood schilderen of schuine witte of gele strepen of afkruizen (denk aan plekken waar men niet wilt dat je er parkeert) is minder irritant. Misschien nog ergens een aanduiding (bord/poster) dat je er niet stil moet staan maar doorlopen.
Doet me denken aan de Efteling muziek op Amsterdam Centraal op bepaalde tijden. Ook bedoeld om irritant te zijn.

Zit wel een gevoel voor humor in. En het is typisch Nederlands. Draai deze muziek anders in de buurt van de roltrappen 😉
Vreemde strategie, misschien de reizigers dusdanig irriteren dat ze helemaal de trein niet meer nemen?
Jij snapt het, dat is spoorweglogica. De beste overweg is geen overweg, de beste wissel is geen wissel en de beste reiziger is geen reiziger.

Die vervelende reizigers hinderen alleen maar het proces van het treintjesrijden.
Kunnen we die boodschap alsjeblieft vervangen met een zichtbaar bordje? Die gesproken boodschap is inderdaad ontzettend irritant.

Het betreft een proef, al deze feedback wordt meegenomen bij de evaluatie. Dus op dit moment wordt er nog niets aangepast.

Het betreft een proef, al deze feedback wordt meegenomen bij de evaluatie. Dus op dit moment wordt er nog niets aangepast.

Dus de NS gaat liever nog even door met het irriteren van haar klanten? Zijn er ook positieve reacties binnengekomen?

Tot wanneer loopt deze proef?

Reputatie 7
Badge
Mijn excuses voor de late reactie.

Ik heb de volgende reactie ontvangen:

...... En hopelijk lopen de mensen dus verder door, omdat die stem zo irritant is als je deze om de 5 seconden hoort. In dat geval blijf je dus te dicht bij de (rol)trapafgang staan."

Ik heb doorgegeven dat het geluid verder ook te horen is. Dus niet alleen rondom de roltrap.

Dit gaat toch wel een beetje heel erg veel in tegen een positieve klantbeleving bij een treinreis, is dit echt het officiële statement ??? 🤔🤔🤔

Overigens hoor je het zelfs boven in de hal op Utrecht Centraal als je enigszins in de buurt van spoor 5 en de roltrap komt.

 

Echt serieus wordt je goede prima bericht niet genomen @Jeroen . Zelfs na een week geen inhoudelijke reactie, behalve dat het "wordt meegenomen". Tsja, dat wordt zo'n beetje alles op deze Community!

Ach @AbbeyRoad je weet hoe het werkt, vandaag mocht ik me ook weer irriteren aan dit bandje met deze tekst. Gelukkig was het alleen op het moment dat ik van de trein naar het verblijf onderweg was en helaas aangekomen was op spoor 5 met de trein.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

:joy::rofl:  Maar dan hoor ik het niet als er een reiziger is die nog een vraag heeft. Daarom stond ik  vanmorgen zelfs iets langer vlak bij de roltrap op spoor 5. :pensive: 

 

Of opper je nu het idee dat deze oordopjes uitgedeeld gaan worden bij perron 5 zowel op het perron als boven bij de roltrap. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Ik ging voor optie 1 :grin:

Voor optie 2 is deze nodig. Dergelijke dispensers zag ik 21 september op de open dag al wel hangen in de werkplaats in Haarlem.

Op basis van hoe snel deze leeg is kan NS beoordelen wat reizigers van deze omroep vinden :joy:

 

 

Reputatie 4

Ik ging voor optie 1 :grin:

Voor optie 2 is deze nodig. Dergelijke dispensers zag ik 21 september op de open dag al wel hangen in de werkplaats in Haarlem.

Op basis van hoe snel deze leeg is kan NS beoordelen wat reizigers van deze omroep vinden :joy:

 

 


Mwah, dan is dit toch effectiever. Volstaat voor de meeste luidsprekerkabeltjes. :relaxed:

Reputatie 7
Badge +3

Neem je dan ook een ladder mee om erbij te kunnen? :joy:

En ik denk dat je dan de complete omroep op dat perron uitschakelt, dus ook de nuttige. Misschien moet iedereen een voorbeeld nemen aan het boerenprotest en voor de deur van NS hoofdkwartier gaan protesteren. :laughing:

 

Persoonlijk vind ik het heel irritant hoe kort de tijd is tussen de herhalingen van het bericht. Als ik snel doorloop (wat ik al van plan was, omdat ik voorin wilde instappen), hoor ik alsnog het bericht een stuk of 6 keer voordat ik eindelijk ver genoeg ben van de luidsprekers. Ik ben blij dat ik niet dagelijks naar Amsterdam/Schiphol hoef.

Reputatie 5

En nog steeds liggen de mensen gestapeld in de coupe het dichtst bij de trap en is de rest van de coupe’s bijna leeg. :p

Reputatie 7
Badge +3

Voordeel voor jou toch dat je dit weet?  Dan weet jij tenminste waar je moet gaan zitten en zit de rest lekker opgepropt? :grin:

Ik ging voor optie 1 :grin:

Voor optie 2 is deze nodig. Dergelijke dispensers zag ik 21 september op de open dag al wel hangen in de werkplaats in Haarlem.

Op basis van hoe snel deze leeg is kan NS beoordelen wat reizigers van deze omroep vinden :joy:

 

 

Haha die dingen zijn toch voor reizen per helicopter? Triest dat die nu ook al voor reizen per trein nodig zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of ze ook voor reizen per helicopter worden gebruikt, kunnen natuurlijk in veel situaties toegepast worden. Kan ook een snurkende partner zijn :grin:  Als er weer eens een doos beschadigd terug gestuurd werd of blind was bij de vervoerder wilde mijn collega die graag hebben :zzz:

 

Badge +3

...

Badge +3

Nog wat meer info, ze werken met telefoonsignalen! :thinking:

Ik ga hier een melding van maken. Het kan zijn dat deze omroep te scherp is afgesteld. Deze werkt op telefoonsignalen. ^RW


Maar men gaat op onderzoek uit:

Dat zouden we dus intern moeten onderzoeken. Misschien wordt de stationshal wel opgevangen. Dan gaat het door. ^RW

Er is een team die gaat over deze pilot en de mogelijke aanpassingen. Het enige wat ik kan doen is alle reacties doorzetten. Alle feedback wordt meegenomen, meer kan ik helaas nu niet betekenen. Laat vooral je ervaring achter in dit topic.

 

Ik zal de titel aanpassen zodat deze beter vindbaar is voor bezoekers.

Reageer