Skip to main content

Hoi,

 

Laatst wilde ik gaan spotten op het emplacement en toen kwam er iemand van ProRail en zei: "Hebben jullie een kaartje?" Wij zeiden nee, we zijn spotters, waarom dan nou, bla bla dit, bla bla dat. Maar ik spot daar bijna altijd en ben nog nooit aangesproken door een HC of MCN.

 

Dus ik vind dit raar en onnodig. Wat van het station is nou van NS en wat van ProRail?

 

(Sorry voor het taalgebruik)

 

MvG,

Lars

 

Ik heb een vermoeden, maar als je geen vervoerbewijs hebt mag je officieel niet het station betreden.


Perrons zijn van ProRail, stationsgebouwen over het algemeen van de NS. ProRail heeft wel BOA's, maar geen idee of die zich ook met vervoersbewijzen bezig houden of überhaupt wel een kaartlezer bij zich hebben. De ProRail BOA's houden zich volgens mij meer bezig met toezicht houden op spoorlopen en oversteken bij gesloten spoorbomen, niet bij controle op vervoersbewijzen. Maar het klopt wel dat je zonder vervoersbewijs geen toegang hebt tot het perron.


Dus je mag niet eens op het perron wezen zonder vervoersbewijs ookal heeft het station geen poortjes?

Mensen uitzwaaien mag dus ook niet eens?

Vind dat toch vrij bijzonder…

En even extra inchecken puur om ProRail en NS gelukkig te houden lijkt mij overbodig, maar goed het is hun perron...


Perrons zijn van ProRail

Dus ja, ProRail mag je daar wegsturen. Daarnaast ben je zonder vervoerbewijs op het perron juridisch aan het zwartrijden. Artikel 70 WP2000 stelt: "Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen." En in de voorwaarden van NS (vervoerder) staar (duidelijk kenbaar gemaakt) "U moet in de trein, op het perron en op het station in de zone die gelegen is tussen de poortjes of paaltjes en in de trein, in het bezit te zijn van een geldig Vervoerbewijs."

Dus je mag niet eens op het perron wezen zonder vervoersbewijs ookal heeft het station geen poortjes?

Dat klopt

Mensen uitzwaaien mag dus ook niet eens?

Niet zonder vervoerbewijs vanaf het perron. Overigens is dat niks nieuws, er wordt alleen haast nooit op gehandhaafd.


Uit het verhaal van TS valt ook niet duidelijk op te halen wat voor ProRail personeel dit was. Naar mijn weten heeft incidentenbestrijding soms BOA bevoegdheid, maar houden zij zich bezig met de overwegcontroles en ondersteunen bij grote evenementen (naast hun andere taken als reiniging bij aanrijding enz.). 
Op Amsterdam Centraal zie ik de laatste tijd ook veel crowdcontrol van ProRail. Dat zijn gewoon mensen met fluoriderende hesjes met ProRail erop.

Dus ik ben wel benieuwd door wie je bent aangesproken. Maar zoals Erryt inderdaad al zegt, officieel is het nodig om een vervoersbewijs te hebben als je het station betreedt. Door veel HC’s zal het, zolang er geen overlast veroorzaakt wordt, wel worden gedoogd (je kan als HC op een trein moeilijk iedereen die zich in een stationsgebied ophoudt controleren). Machinisten kunnen er zelf niet veel mee en ik vermoed dat die de afweging maken ‘oké, als ik nu mijn HC moet oproepen om te vragen of hij even checkt of deze jongen een vervoersbewijs heeft, ga ik met +5 weg, nah, laat die jongen lekker,’ tenzij je echt op een gevaarlijk punt gaat staan. 

 


in de voorwaarden van NS (vervoerder) staar (duidelijk kenbaar gemaakt) "U moet in de trein, op het perron en op het station in de zone die gelegen is tussen de poortjes of paaltjes en in de trein, in het bezit te zijn van een geldig Vervoerbewijs."

In de huisregels van NS en ProRail op perrons staat trouwens iets vergelijkbaars.


Uit het verhaal van TS valt ook niet duidelijk op te halen wat voor ProRail personeel dit was. Naar mijn weten heeft incidentenbestrijding soms BOA bevoegdheid, maar houden zij zich bezig met de overwegcontroles en ondersteunen bij grote evenementen (naast hun andere taken als reiniging bij aanrijding enz.). 

Dat is verder ook niet heel relevant als niemand je heeft willen beboeten ofzo, toch? Als de eigenaar van een pand je wegstuurt, moet je in principe gewoon zijn pand verlaten.


Uit het verhaal van TS valt ook niet duidelijk op te halen wat voor ProRail personeel dit was. Naar mijn weten heeft incidentenbestrijding soms BOA bevoegdheid, maar houden zij zich bezig met de overwegcontroles en ondersteunen bij grote evenementen (naast hun andere taken als reiniging bij aanrijding enz.). 

Dat is verder ook niet heel relevant als niemand je heeft willen beboeten ofzo, toch? Als de eigenaar van een pand je wegstuurt, moet je in principe gewoon zijn pand verlaten.

Als de eigenaar het doet wel ja, maar niet elke werknemer mag mensen zo maar wegsturen.

Ik zou mijn leidinggevende erbij moeten halen en die beoordeeld de situatie. Tenzij ik toevallig eindverantwoordelijke ben, maar zelfs dan moet je er alsnog iemand bij roepen.

Altijd een second opinion nodig 😊.


1 blik op de huisregels die bij iedere ingang van het station hangen:

 


Hoi,

 

Laatst wilde ik gaan spotten op het emplacement .

 

Maar een emplacement hoort toch helemaal niet bij het (publieke deel van het) station? Daar mag je toch sowieso niet als onbevoegd persoon rondbanjeren, ongeacht of je een vervoerbewijs hebt?


Uit het verhaal van TS valt ook niet duidelijk op te halen wat voor ProRail personeel dit was. Naar mijn weten heeft incidentenbestrijding soms BOA bevoegdheid, maar houden zij zich bezig met de overwegcontroles en ondersteunen bij grote evenementen (naast hun andere taken als reiniging bij aanrijding enz.). 

In het verleden zijn er ook mensen weggestuurd die vanaf perrons bij werkzaamheden aan het spoor fotografeerden. Dit omdat het personeel dat aan het werk was vanwege de privacy niet gefotografeerd wilde/mocht worden.


Uit het verhaal van TS valt ook niet duidelijk op te halen wat voor ProRail personeel dit was. Naar mijn weten heeft incidentenbestrijding soms BOA bevoegdheid, maar houden zij zich bezig met de overwegcontroles en ondersteunen bij grote evenementen (naast hun andere taken als reiniging bij aanrijding enz.). 

Dat is verder ook niet heel relevant als niemand je heeft willen beboeten ofzo, toch? Als de eigenaar van een pand je wegstuurt, moet je in principe gewoon zijn pand verlaten.

Als de eigenaar het doet wel ja, maar niet elke werknemer mag mensen zo maar wegsturen.

Ik zou mijn leidinggevende erbij moeten halen en die beoordeeld de situatie. Tenzij ik toevallig eindverantwoordelijke ben, maar zelfs dan moet je er alsnog iemand bij roepen.

Altijd een second opinion nodig 😊.

Als reiziger neem ik aan dat je qan moet nemen dat personeel zijn werkgever vertegenwoordigt en personeel moet zich uiteraard aan zijn instructies houden.


Als bevoegd personeel (kan een willekeurige boa zijn) vindt dat jij je onbevoegd op een perron bevindt… Treinpersoneel is toezichthouder en mag er ook iets van vinden… 

Op een perron zou je op zijn minst een vervoerbewijs moeten kunnen tonen, al is dat is niet zo want iemand uitzwaaien mag ook (binnen poortjes met een stationspassage(pas), en dat is geen vervoerbewijs!) En voor de rest, perronkaartjes bestaan al een tijdje niet meer.

Dus als je (zoals TS) treinen wilt spotten op een perron, dan moet je gewoon even inchecken (en binnen 60 minuten weer kosteloos uitchecken), met bijv. je bankpas als vervoerbewijs (naar nergens) 🙄

Over iemand uitzwaaien of ophalen op een station zonder poortjes zal niemand moeilijk doen, maar hier was dus meer aan de hand… 


Hoi,

 

Laatst wilde ik gaan spotten op het emplacement .

 

Maar een emplacement hoort toch helemaal niet bij het (publieke deel van het) station? Daar mag je toch sowieso niet als onbevoegd persoon rondbanjeren, ongeacht of je een vervoerbewijs hebt?

Ik heb zeg maar zo hulp gebruikt voor nettere berichten ik denk dat het daar mis ging…


Perrons zijn van ProRail

Dus ja, ProRail mag je daar wegsturen. Daarnaast ben je zonder vervoerbewijs op het perron juridisch aan het zwartrijden. Artikel 70 WP2000 stelt: "Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen." En in de voorwaarden van NS (vervoerder) staar (duidelijk kenbaar gemaakt) "U moet in de trein, op het perron en op het station in de zone die gelegen is tussen de poortjes of paaltjes en in de trein, in het bezit te zijn van een geldig Vervoerbewijs."

Dus je mag niet eens op het perron wezen zonder vervoersbewijs ookal heeft het station geen poortjes?

Dat klopt

Mensen uitzwaaien mag dus ook niet eens?

Niet zonder vervoerbewijs vanaf het perron. Overigens is dat niks nieuws, er wordt alleen haast nooit op gehandhaafd.

Maar er staat dus tussen de paaltjes dus ik zou gewoon net ervoor kunnen spotten want daar is het perron al


Volgens de voorwaarden niet. Er staat "en". Dus op het perron moet je een vervoerbewijs hebben, net als in de trein en - ook als dat al voor het perron is - binnen de poortjes of paaltjes. Echter zal men daar niet op handhaven, want mensen die met een ov-chipkaart reizen kunnen las voorbij de poortjes of paaltjes een vervoerbewijs hebben, aangezien je daarvoor moet inchecken.


Je kunt denken of vinden of geïrriteerd zijn zoveel je wilt, maar voor verblijf op een station en met name een perron heb je (eigenlijk) een geldig vervoerbewijs of passagerecht nodig, dus de persoon van ProRail? die dat jullie vertelde (maar dus niet weggestuurd heeft?) had gewoon gelijk.

Aan de andere kant zal een groepje spotters (met statief) niet snel gezien worden als suïcidaal of alsof je iets op het spoor gaat gooien, maar ga zelf niet op het randje van een perron staan natuurlijk.


Reageer