Skip to main content

Het valt mij op dat er steeds mensen meelopen door de poortjes, zelf is het mij ook al meerdere malen gebeurd.

Als je ze dan aanspreekt, ben jij degene die er fout zit en worden ze boos op je, ik ben al een keer serieus aan de kant geduwd, uiteindelijk is dat nog redelijk afgelopen, maar het had wel erger kunnen zijn.

Zojuist is het ook weer gebeurd, dit keer bij het uitchecken, dan vind ik het al minder erg, maar het is nog steeds belachelijk en natuurlijk was ik weer degene die fout zat volgens de meneer die meeliep.

 

Nu heb ik twee vragen hierover;

1- Wat is hier aan te doen? Ik snap dat de NS niet altijd iemand bij de poortjes kan zetten, maar het lijkt mij ook niet dat het de taak is van de mensen die wel gewoon betalen om die mensen aan te spreken met alle gevolgen wat dat kan hebben

2- In hoeverre word dit mee genomen in de prijs? Alles word natuurlijk duurder, OV is soms al te duur in mijn ogen, maar als ik dan ook nog moet betalen omdat er, laten we zeggen, 10% bij de prijs opzit omdat er ook zwart rijders zijn, vind ik het natuurlijk al helemaal gek.

 

 

 

 

 

Het lijkt mij dat er bij regionale vervoer juist meer zwart gereden wordt door de ampere controle, want bij NS wordt er ook juist meer zwart gereden door de ampere controle.

Is het dan zo (volgens jou) dat meer controle contraproductief werkt?

Arriva werkt met teams die niets anders doen dan daadwerkelijk controleren. Ze gaan niet over de vertrekprocedure, niet over allerlei administratief geneuzel en ze zitten ook niet op hun mobiel te spelen in de achterste cabine of in de eerste klas.

Meer controle is effectief maar meer (peperdure) conducteurs zijn dat niet als ze zoals bij NS nauwelijks controleren. Eerder bleek dat met twee conducteurs op een trein de kans op controle juist lager werd omdat de conducteurs dan de neiging hebben met elkaar te gaan bijkletsen in plaats van te controleren.

Daarnaast kan controle voor het grootste deel ook heel effectief door poortjes worden gedaan zoals vrijwel alle metro's in de wereld dagelijks laten zien. Dat is systematischer en goedkoper. Met regelmatig wat toezichthouden op de poortjes kun je meelopers er ook meteen uitfilteren zonder dat je iedereen hoeft te controleren. Wat meer toezicht houden bij de poortjes is veel effectiever dan controle in de trein.


Reageer