NS is onlangs weer een campagne begonnen, ik heb er helaas tot op heden weinig (niets) van gemerkt. Toen de rookpalen werden weggehaald zijn bij mij op het station de mensen gewoon weer op de bankjes gaan roken, dat is nu nog steeds zo. Het weghalen van de rookpalen heeft dus op mijn station eerder tot een verslechtering dan tot een verbetering geleid. Zie ook onderstaand topic.
Ik zou het handig vinden dat reizigers, anoniem, via de NS-App, actueel meldingen van misstanden, waaronder roken op perrons kunnen melden.
Dan zijn er na een week 100 meldingen. En dan?
Tja vandaag zag ik er ook 1 roken op Utrecht Centraal, niet eens is op een afstand maar gewoon in de buurt van alle andere reizigers... De campange doet wonderen.
Niet dat het mij wat uitmaakt, dood ga ik toch wel en het kan me een worst wezen wat jij met je leven wilt doen, maar andere reizigers zullen er wel last van hebben.
NS moet verplicht zijn om die perrons te handhaven en boetes snel te geven voor dit soort van asociaal gedrag. Ik zal die meldingen gewoon doen.
NS moet verplicht zijn om die perrons te handhaven en boetes snel te geven voor dit soort van asociaal gedrag. Ik zal die meldingen gewoon doen.
Daar is personeel voor nodig
We moeten gewoon weer investeren in de samenleving en dus ook in personeel.
Ja, ik weet dat dat geld kost en ik betaal ook belasting en treinkaartjes. Veel mensen hebben een stok achter de deur nodig, dat is nu eenmaal zo. Erich Fromm schreef het al: de mens wil vrijheid, maar kan het niet aan. Met alle reacties van dien. (Voor de boekenlezers: Escape from freedom)
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
We moeten gewoon weer investeren in de samenleving en dus ook in personeel.
Ja, ik weet dat dat geld kost en ik betaal ook belasting en treinkaartjes. Veel mensen hebben een stok achter de deur nodig, dat is nu eenmaal zo. Erich Fromm schreef het al: de mens wil vrijheid, maar kan het niet aan. Met alle reacties van dien. (Voor de boekenlezers: Escape from freedom)
Volstrekte luchtfietserij. Dat personeel is er nu al niet (en met de extreme vergrijzing en steeds verdere arbeidstijdverkorting straks helemaal niet meer) en daarnaast is dit volslagen onbetaalbaar.
Niemand is er bij gebaat als het OV qua kosten en tarieven nog onbetaalbaarder wordt dan het nu al is. Wil het OV over 10-20 jaar nog bestaan dan zullen alle zeilen moeten worden bijgezet om het juist met minder personeel te gaan organiseren. Dat er dan er dan af en toe op het station gerookt wordt is jammer maar dat is van 1839 tot 2015 ook altijd zo geweest en dat hebben we ook overleefd.
………...Dat er dan er dan af en toe op het station gerookt wordt is jammer maar dat is van 1839 tot 2015 ook altijd zo geweest en dat hebben we ook overleefd.
Dus omdat het van 1839 tot 2015 altijd zo is geweest en we het hebben overleefd, moeten we maar toestaan/gedogen dat er gerookt wordt op de stations en perrons?
Als mensen roken op niet toegestane plekken getuigt dat van geen respect voor de niet-rokers. En ja, je kunt het ook asociaal noemen.
………...Dat er dan er dan af en toe op het station gerookt wordt is jammer maar dat is van 1839 tot 2015 ook altijd zo geweest en dat hebben we ook overleefd.
Dus omdat het van 1839 tot 2015 altijd zo is geweest en we het hebben overleefd, moeten we maar toestaan/gedogen dat er gerookt wordt op de stations en perrons?
Het houdt ook op.het spoor ergens een keer op met steeds meer personeelskosten. Wat jij wil is misschien in India betaalbaar maar niet in een land met torenhoge loonkosten als Nederland.
Erg triest als je in dit land alles maar zou moeten laten gebeuren omdat er geen financiële middelen zijn om regels te handhaven. Dit gaat dan om het rookverbod op het station, maar zo zijn nog talloze andere onderwerpen. Waar gaat het heen?
Tussen 1839 en begin 21e eeuw ergens mocht je ook roken in de trein, dat heeft de mensheid ook overleefd, maar het gebruik is ook (gelukkig) veranderd. In de jaren 60 en 70 was er geen verjaardag of feestje zonder een tafel met glazen vol sigaretten en sigaren.
Het is gewoon een vrijbrief voor asociaal gedrag - en vele nemen het er dan ook lekker van. Dat zie ik iedere dag. Roken op het station en dan zonder aanwezigheid van rookpalen gewoon de peuk op de grond uitdrukken, stiekem gevape op station en soms zelfs in de trein, bewust met studentenOV in de 1e klas gaan zitten, poortjesspringers, op vol volume muziek op telefoon aan zonder oortjes. Opvoeding gehad?
Allemaal eigen belang!
Erg triest als je in dit land alles maar zou moeten laten gebeuren omdat er geen financiële middelen zijn om regels te handhaven. Dit gaat dan om het rookverbod op het station, maar zo zijn nog talloze andere onderwerpen. Waar gaat het heen?
Het is gewoon een vrijbrief voor asociaal gedrag - en vele nemen het er dan ook lekker van. Dat zie ik iedere dag.
Geen financiële middelen is één, maar er zijn ook te weinig werknemers. En ja ik geloof best dat iemand lievere een kantoorbaan accepteert dan dat hij bij NS allerlei klappen moet gaan opvangen.
Personeelstekort is tegenwoordig overal. Maar om dan regels en normen maar te laten zitten is een giftige weg.
Wat het roken op stations betreft, het is hier al vaker gezegd: hang grote posters met dikke letters op of zet borden weg. Net als het VK het doet. Het zal niet al het gerook voorkomen, maar wel een flink deel en dan heb je al veel gewonnen.
Dan heb je ook geen extra personeel nodig. Maar dit gebeurt helaas ook weer niet. Onbegrijpelijk toch?
Nederland, land van halfslachtige aanpak.
Het is gewoon een vrijbrief voor asociaal gedrag - en vele nemen het er dan ook lekker van. Dat zie ik iedere dag. Roken op het station en dan zonder aanwezigheid van rookpalen gewoon de peuk op de grond uitdrukken, stiekem gevape op station en soms zelfs in de trein, bewust met studentenOV in de 1e klas gaan zitten, poortjesspringers, op vol volume muziek op telefoon aan zonder oortjes. Opvoeding gehad?
Dit is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Het andere deel is dat veel mensen zich groen en geel ergeren aan het uit de hand gelopen aantal regeltjes en de kont tegen de krib gooien. In het gunstigste geval negeren ze de regels, in het ongunstigste geval gaan ze ze zelfs bewust overtreden wetende dat er inmiddels zoveel regeltjes zijn dat daar niet toch niet tegenop te controleren is.
Wat betreft het rookverbod. Als NS dat beperkt had tot in de trein, in stationshallen en in stationshoreca dan was het behapbaar geweest maar een verbod op perrons in de open lucht gaat veel mensen (ook niet-rokers) te ver en dan krijg je dat mensen dat verbod gewoon aan hun laars lappen. Middelvinger omhoog dus, ook bij een deel van het het NS-personeel trouwens
Zoals je verder aangeeft: NS heeft op dit moment wel belangrijkere problemen waarvan je er zelf al wat noemt. Nog los van de rampzalige financiële situatie.
Personeelstekort is tegenwoordig overal. Maar om dan regels en normen maar te laten zitten is een giftige weg.
Wat het roken op stations betreft, het is hier al vaker gezegd: hang grote posters met dikke letters op of zet borden weg. Net als het VK het doet. Het zal niet al het gerook voorkomen, maar wel een flink deel en dan heb je al veel gewonnen.
Dan heb je ook geen extra personeel nodig. Maar dit gebeurt helaas ook weer niet. Onbegrijpelijk toch?
Nederland, land van halfslachtige aanpak.
Was het maar halfslachtig dan was er nog iets gebeurd. Nu heeft NS/Prorail alleen de rookpalen weggehaald en een maand lang omgeroepen dat het verboden is te roken. Hoe naïef kan je als bedrijf zijn om te denken dat dan echt niet meer gerookt wordt op de perrons. Er was hier zelf een moderator die dacht dat alleen bij NS niet meer gerookt mocht worden (dus wel bij Arriva enz). Als het eigen personeel het al niet weet hoe kunnen de klanten het dan wel weten?
Personeelstekort is tegenwoordig overal. Maar om dan regels en normen maar te laten zitten is een giftige weg.
Als het niet kan zo als het moet dan moet het maar zoals het kan. En dat is mijns inziens: bepaal welke regeltjes je echt belangrijk vindt, die handhaaf je actief en de rest schaf je af. De maatschappij is nu eenmaal maar zeer beperkt maakbaar.
Er was hier zelf een moderator die dacht dat alleen bij NS niet meer gerookt mocht worden (dus wel bij Arriva enz).
In de treinen van Arriva mocht al eerder niet gerookt worden en geen alcohol geconsumeerd worden. Dat laatste is bij veel mensen trouwens nog steeds niet bekend.
Vol volume muziek op telefoon aan zonder oortjes.
Ik vind dit eerder een 'zeiken om het zeiken' probleem, net zoals mensen die zeiken om huilende babies.
Is het vervelend? Ja, maar het is niet verboden.
Tegenwoordig wordt het zachtste geluid al gezien als 'overlast'.
Misschien zelf oortjes overwegen? Of de stiltecoupé?
"Wilt u stoppen met ademen, ik ben hier voor m'n rust", daar gaan we naartoe.
Leg me het verschil uit tussen hard op praten en muziek luisteren / filmpjes kijken zonder oortjes, want het zou net zoveel overlast moeten leveren.
In de huisregels staat “Overal in de trein geldt: stoor uw medereizigers niet met luide (telefoon)gesprekken of muziek”. Telefoon staat hier tussen haakjes, dus hard praten met iemand is net zo goed in strijd met de huisregels als luid telefoneren. En tenzij je een slechthorende gesprekspartner hebt is het ook geheel onnodig om luid te praten tegen iemand die naast of tegenover je zit. Zo lawaaierig zijn de treinen tegenwoordig niet meer. Helaas hebben steeds meer mensen dat onderdeel van de opvoeding gemist.
In de huisregels staat “Overal in de trein geldt: stoor uw medereizigers niet met luide (telefoon)gesprekken of muziek”. Telefoon staat hier tussen haakjes, dus hard praten met iemand is net zo goed in strijd met de huisregels als luid telefoneren.
Ook weer zo'n regel die niet te handhaven is omdat nergens gedefinieerd staat wat "luid" is. Dat ontaardt dus altijd in welles-nietes. Mensen die regelmatig naar festivals of popconcerten gaan hebben bijv. vaak wat andere normen over wat "luid" is.
Persoonlijk vind ik muziek op je telefoon afspelen zonder oortjes of koptelefoon, ook in een niet-stiltecoupé, nogal asociaal. Maar dat zal wel een generatieding zijn. Ik heb dat zo meegekregen. Je valt een ander niet lastig met jouw muziek in een trein( of een bus, of een vliegtuig, of een bibliotheek - want zelfs daar heb ik het al eens gehoord) of dat nou hiphop, een Hollandse hit of een klassiek stuk is. Een treincoupé is geen plek om openlijk muziek af te spelen. Op normale toon met elkaar praten is iets totaal anders, de sociale norm daarover is ook anders.
Ik heb er weleens iemand, ook een jongere man, op aangesproken en gezegd dat hij dat maar thuis of in zijn auto moet doen, zijn eigen persoonlijke omgeving. Hij snapte er niks van maar zette de muziek al mopperend toch af.
Als ik het ‘kabaal’ (telefoongesprekken of muziek) hoor uit auto’s rondom me (stilstaand bij verkeerslichten) vraag ik me soms ook af of men doof is, of wil worden
Maar ja, zelf weten en het ging over roken toch?