beantwoord

Menselijke muur op perron 1 op Amsterdam Centraal

  • 31 March 2022
  • 5 reacties
  • 217 Bekeken

Elke werkdag neem ik de trein vanaf spoor 1 richting Zandvoort. Zodra mensen uit de sprinter (vanuit Zandvoort) uitstappen, ontstaat er een bizarre muur aan mensen die richting de centrale hal lopen. Hierdoor doe je erg je best om langs/door deze mensenmassa te lopen, soms kan dat alleen door nogal link op het rand van het perron te lopen. Ik denk dat het komt omdat dit perrondeel wat smaller is en ik vraag mij af of hier wat aan te doen is. Misschien helpt het om de loopichtingen duidelijker af te bakenen? Hoor graag wat anderen ervaren.

icon

Beste antwoord door eriksl 31 March 2022, 16:33

Bekijk origineel

5 reacties

Dit komt inderdaad voor maar niet alleen op dit perron, het is gewoon een probleem dat mensen geen rekening houden met mensen die de andere richting oplopen.  Pijlen o.i.d. neerzzetten heeft dan ook weinig nut omdat mensen daar niet naar kijken en zich er weinig van aantrekken. Overigens is dit 1 van de bredere perrons op Amsterdam CS.

Gewoon tegen de meute in door blijven lopen en zeker niet op de rand van het perron gaan lopen want dat is een groot risico voor uzelf.

Oke bedankt voor de constructieve input.

Ik ben zeker niet de enige die langs de rand geforceerd wordt te lopen. Ik stel dit even ter discussie voordat iemand die slechter te been is (of niet) daar valt. Vaak veranderen dingen nou eenmaal pas, als er een ongeluk gebeurd... Ik denk bijvoorbeeld dat kleurgebruik alleen al helpt. Neem de pontjes achter centraal station richting Amsterdam Noord. Mensen blijven op het groene deel staan als er mensen uit de pont komen (op het rode deel). Niet zo snel wegjorissen, dat is makkelijk. Ik ben het wel eens dat dit niet alleen voor dit perron geldt, ik zou de titel aan willen passen als dat kon.

Voor Amsterdam CS ligt er een groot plan klaar om het geheel te verbouwen waardoor de perrons breder zouden gaan worden maar waardoor er wel minder sporen overblijven op Amsterdam CS. Met als logisch gevolg dat het aantal treinen wat naar Amsterdam CS rijdt straks beperkt zal worden en deze treinen nar een nieuw Amsterdam Zuid station zullen gaan rijden welke flink uitgebreid gaat worden en wat straks ook het knooppunt gaat worden voor de internationale treinen.

Reputatie 6

En dan maar hopen dat mensen een sociaal gaan doen. En ook eens stoppen met voor de deuren gaan staan terwijl er nog mensen moeten uitstappen...

Interessant om te weten dat ze de perrons gaan vebreden op Amsterdam Centraal en dat uiteindelijk het treinverkeer daar afneemt, bedankt.

Ik denk wel dat mensen die ruimte snel weer weten op te vullen :') en dat het probleem dus blijft... Dus ik denk dat begeleidende ontwerpmaatregelen/ markering etc. misschien nog steeds nuttig/nodig zijn.

Reageer