mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt? | NS Community
beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?


Reputatie 5

Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen? Er wordt gezegd dat de verplichting in het OV nog blijft, maar ik neem aan dat dat alleen in de voertuigen zelf is, wanneer er geen 1,5m afstand gehouden kan worden.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 18 June 2021, 14:56

Bekijk origineel

180 reacties

Reputatie 7

De wet verplicht het en op goede gronden. het maakt niet uit wat iemand er van vindt. 

 

Dit wordt een contradictio in terminis genoemd.

Verder maakt het wel degelijk (zo niet alles) uit wat een ieder er van vindt. We leven gelukkig niet in een dictatuur (ook al zouden zouden sommigen hier dat wel willen).

U begrijpt het begrip democratie niet zo goed. Dat is iets anders dan anarchie.

 

Boute veronderstelling. Legt u dat eens uit.

Reputatie 7

 

Punt is dat men de eigen grenzen steeds meer oprekt. Niet nodig vinden op een leeg perron, wordt perron, wordt (bijna lege) coupé, wordt helemaal niet meer. Want waarom zou je het nog doen als dat in de horeca niet hoeft…..

 

Zo werkt dat inderdaad. Het is wel duidelijk dat de meeste reizigers het buiten de trein of bus niet meer zo serieus nemen met dat kapje, het draagvlak kalft flink af. Snappen niet waarom je in vredesnaam op een perron het kapje verplicht moet dragen. En dan krijg je het oprekken van eigen grenzen, kapje half op enz…..

Reputatie 5

Met de snel stijgende besmettingen, lijkt mij afschaffing van mondkapjesplicht in het OV het laatste waar je aan moet denken.

 

Ja, omdat afgelopen week in bomvolle discotheken een aantal grote besmettingshaarden waren, is een mondkapjesverplichting op een leeg perron ineens wel zinvol ofzo?


Zeker weten, want dan 'vergeet' men deze niet op te doen voor het instappen 😉

 

 

Met die redenering kun je hem het beste 24 uur per dag ophouden: “Je kunt hem beter als je de deur uit gaat al op doen want dan vergeet je hem niet als je bij het station komt” > “Je kunt hem beter thuis al dragen, want dan vergeet je hem buiten niet op te doen” etc. 

Reputatie 5

Momenteel op station Breda. Bijna iedereen op de perrons draagt óf geen kapje, óf heeft het onder de kin of net onder de lippen hangen. Een paar mensen dragen het zoals het moet.

Je kan erop hameren met de nog altijd geldende plicht wat je wil maar de realiteit is anders. Een flink deel van de mensen heeft er maling aan.

Maar dat is toch begrijpelijk? In Nederland is er nooit, zelfs niet in december, vlak na de invoering, een verplichting geweest om er een in de buitenlucht te dragen, behalve op stations. En nu hoeft het binnen op de meeste plaatsen ook niet meer, maar buiten op het perron is het blijkbaar nog steeds nodig. Dat is toch volstrekt onlogisch beleid?

Reputatie 3

Als je zoveel moeite hebt met het mondkapjesbeleid zou je beter geen gebruik meer kunnen maken van het OV lijkt mij, aangezien het nog steeds verplicht is een mondkapje te dragen, zowel in het OV als op de stations. Dat lijkt me een beter alternatief dan bijvoorbeeld reizigers die zich kwetsbaar voelen door het niet naleven van het mondkapjesbeleid aan te raden dan maar niet meer met het OV te reizen. We hebben nu eenmaal te maken met een pandemie en helaas horen daar ook gedragsregels bij.

Reputatie 7

Als je zoveel moeite hebt met het mondkapjesbeleid zou je beter geen gebruik meer kunnen maken van het OV lijkt mij, aangezien het nog steeds verplicht is een mondkapje te dragen.

Dat zou kunnen, maar doet dus niemand, wegblijven.  Ook vanavond weer genoeg mensen zonder kapje op het station gezien. En ik denk dat nog geen 0.01% daarvan op deze community kijkt dus die krijgen verder ook niets mee van wat anderen daarvan vinden. En op het station spreekt niemand ze aan, dus ja....

Reputatie 1

u bent bekend met waar de letters OV voor staan? Openbaar wil zeggen, voor iedereen. dat dat op voorwaarde van een (vaak duur) vervoerbewijs is tot daar aan toe. Maar het opleggen van socio-wetenschappelijke pseudomaatregelen is ver buiten proportie. en zelfs de volgzame Nederlander prikt daar vroeg of laat doorheen. 

 

Hou op met deze fabel en laat het gaan. Corona is voorbij en we kunnen ons weer druk gaan maken over de minder tijdelijkeproblemen in de wereld.

Hou op met deze fabel en laat het gaan. Corona is voorbij en we kunnen ons weer druk gaan maken over de minder tijdelijkeproblemen in de wereld.

De Tweede Kamer maakt zich anders zorgen dat Nederland gezien het aantal besmettingen van de laatste dagen binnenkort als enige EU-land code rood krijgt wat betekent dat je als je naar het buitenland (op vakantie) gaat overal in quarantaine moet. Hoezo voorbij?

Reputatie 1

Hou toch op met deze infantiele bangmakerij aub, dit heeft echt niks meer met het originele onderwerp te maken. De kamer spreekt in scenario's van dingen die toch niet zonder flinke slag of stoot kunnen gebeuren.

Badge +3

In Eindhoven is het alweer einde van de open terrassen in het ‘uitgaansgebied’.

Geen wet voor nodig, de burgemeester vindt het onveilig en terecht eigenlijk. Omdat:

1100 van de laatste besmettingen op 7-7 te wijten zijn aan 20-29 jarigen in Noord- en Zuid-Holland.

Burgemeester zegt niet in ‘mijn stad dat soort dingen’.

Reputatie 7
Badge +3

Hou op met deze fabel en laat het gaan. Corona is voorbij en we kunnen ons weer druk gaan maken over de minder tijdelijkeproblemen in de wereld.

Corona voorbij? Dan leeft u in een parallelle werkelijkheid.

Reputatie 6

Hou op met deze fabel en laat het gaan. Corona is voorbij en we kunnen ons weer druk gaan maken over de minder tijdelijkeproblemen in de wereld.

Corona voorbij? Dan leeft u in een parallelle werkelijkheid.

Ik ben van 1970 en krijg vrijdag 16 juli a.s. mijn tweede vaccinatie en dan duurt het nog twee weken voordat ik voldoende beschermd ben. We zijn er dus nog niet.

Reputatie 7

Allen die hier zo makkelijk over dachten krijgen morgen het deksel op de neus corona is nog niet over en er worden weer versoepelingen terug gedraaid. We waren aan de laatste loodjes bezig maar het zal nog even langer duren omdat een aantal de basis maatregelen aan de laars gingen lappen.

En dit is te wijten aan alle leeftijdsgroepen niet alleen jongeren en studenten. Ook in mijn eigen leeftijdsgroep kwam ik veel ontkenners en onverschilligen tegen. En ik kwam ook juist veel jongeren tegen die voorzichtig waren.

En let wel kritisch zijn en kanttekeningen plaatsen daar heb ik geen moeite mee zolang men zich wel aan de basis maatregelen houd.

En dit is te wijten aan alle leeftijdsgroepen niet alleen jongeren en studenten. Ook in mijn eigen leeftijdsgroep kwam ik veel ontkenners en onverschilligen tegen. En ik kwam ook juist veel jongeren tegen die voorzichtig waren.

Op het station viel het me gisteren op dat er vooral veel ouderen rondliepen zonder mondkapje onder het motto "ik ben ingeënt, dus mij kan niets gebeuren".

Reputatie 1

Corona is voorbij. Deze onzin wekt alleen afgunst bij normale gevaccineerde mensen die gewoon hun levens willen leven. Nu zijn de corona angsthazen inmiddels wel een minderheid, straks zijn jullie een miniscuul clubje aan de rand van de samenleving. Pardon maar wij doen inmiddels weer normaal. dus 3 zoenen op de wang, tjuus, ik ga me er niet eens meer mee bemoeien. In de echte wereld speelt dit hele onderwerp al niet meer.

Badge +3

Corona is voorbij. Deze onzin wekt alleen afgunst bij normale gevaccineerde mensen die gewoon hun levens willen leven. Nu zijn de corona angsthazen inmiddels wel een minderheid, straks zijn jullie een miniscuul clubje aan de rand van de samenleving. Pardon maar wij doen inmiddels weer normaal. dus 3 zoenen op de wang, tjuus, ik ga me er niet eens meer mee bemoeien. In de echte wereld speelt dit hele onderwerp al niet meer.

En de vertienvoudiging van het aantal besmettingen t.o.v. vorige weken dan?

Met uitzicht op sluiting van clubs (sommige hebben de deuren alweer gesloten, ter bescherming van o.a. hun personeel) en het mogelijk niet doorgaan van meerdaagse evenementen (Lowlands, publiek bij Formule 1)…

Nee, corona is voorbij en het hele onderwerp speelt niet meer. En bedankt hè! :mask:

Reputatie 7
Badge +3

Het is irrationeel wensdenken. We doen net of corona er niet meer is en dan is het er niet meer. Hoe naïef en kinderachtig wil je het hebben?

 
 
×
 
 
 
Reputatie 6

Het is irrationeel wensdenken. We doen net of corona er niet meer is en dan is het er niet meer. Hoe naïef en kinderachtig wil je het hebben?

 
Corona is er, corona is er de afgelopen decennia al geweest als (mede)veroorzaker van ernstige influenzagolven en zal er ook de komende decennia nog zijn.
De enige vraag die er daadwerkelijk ligt is: hoe gaan we ermee om? Gaan we van lockdown naar lockdown leven voortaan, of accepteren we gewoon dat virussen er gewoon zijn, het ene jaar meer slachtoffers maken dan het andere jaar, maar dat dat geen reden is de hele samenleving en economie aan banden te leggen (zeg maar, zoals we tot en met 2019 hebben gedaan).
 
×
 
 
 

 

Reputatie 7

Corona is voorbij. Deze onzin wekt alleen afgunst bij normale gevaccineerde mensen die gewoon hun levens willen leven. Nu zijn de corona angsthazen inmiddels wel een minderheid, straks zijn jullie een miniscuul clubje aan de rand van de samenleving. Pardon maar wij doen inmiddels weer normaal. dus 3 zoenen op de wang, tjuus, ik ga me er niet eens meer mee bemoeien. In de echte wereld speelt dit hele onderwerp al niet meer.

En de vertienvoudiging van het aantal besmettingen t.o.v. vorige week dan?

Met uitzicht op sluiting van clubs (sommige hebben de deuren alweer gesloten, ter bescherming van o.a. hun personeel) en het mogelijk niet doorgaan van meerdaagse evenementen (Lowlands, publiek bij Formule 1)…

Nee, corona is voorbij en het hele onderwerp speelt niet meer. En bedankt hè! :mask:

Zodra er iets massaals binnen wordt gehouden loopt het aantal besmettingen al snel hoog op. Ik kan mij eigenlijk geen buitenevenementen herinneren met veel besmettingen. Iemand wel?

Reputatie 7

In Eindhoven is het alweer einde van de open terrassen in het ‘uitgaansgebied’.

Geen wet voor nodig, de burgemeester vindt het onveilig en terecht eigenlijk. Omdat:

1100 van de laatste besmettingen op 7-7 te wijten zijn aan 20-29 jarigen in Noord- en Zuid-Holland.

Burgemeester zegt niet in ‘mijn stad dat soort dingen’.

 

Ik vond dat wel een heel bijzonder bericht en ik heb het originele bericht gevonden in het Eindhovens Dagblad. Het is nog wat bijzonderder: de terrassen mogen er wel degelijk zijn, maar ze moeten om 22h00 worden binnengehaald (in het weekeinde om 23h00). Dat is dus inclusief de terrassen die in de grond zijn vastgeschroefd of die uit betonblokken bestaan.

Ja, jongens, dat gaat ‘em worden.

 

Ondertussen vier ik mijn jaarlijkse verlof in het vaderland en ik ben heel blij om geen mondonderbroek te moeten dragen in de supermarkt of - ja, ja - buiten, op de fiets ! Als we nu in Zeeland een stel mafklappers met mondmasker in de buitenlucht zien, dan weten we “Ha, Belgen !”

Helaas is het ook stuitend om te zien, dat de weinige maatregelen die nog wel gelden OOK niet worden opgevolgd. Is het echt te veel gevraagd om 1,5m afstand te houden in plaats van in mijn kont te kruipen ? Is het echt te veel gevraagd om een winkelmandje te pakken (en VOORAL niet binnen te gaan als ze op zijn - daar dienen die mandjes voor) ?

Of zoals mijn vrouw vroeg: “Zijn Nederlanders analfabeet ?”

“Wat zou een analfabeet niet snappen aan een pijl, liefste ?”

(Terzijde: ook de Duitsers vreten het uit. Voor hen is Zeeland net Barcelona: vakantie = de regels gelden niet)

De situatie in het OV heb ik niet bekeken. Ik heb nen oto. Maar ik heb wel medelijden met Loes en haar collega’s, die toch dat complete circus in bedwang moeten houden.

Als jullie de regels te moelijk vinden, geloof mij: dat kan nog veel erger !

 

Badge +3

Ik vond dat wel een heel bijzonder bericht en ik heb het originele bericht gevonden in het Eindhovens Dagblad. Het is nog wat bijzonderder: de terrassen mogen er wel degelijk zijn, maar ze moeten om 22h00 worden binnengehaald (in het weekeinde om 23h00). Dat is dus inclusief de terrassen die in de grond zijn vastgeschroefd of die uit betonblokken bestaan.

Ja, jongens, dat gaat ‘em worden.

Ik had het even wat versimpeld getikt maar je laatste zin zegt het al…

Op de ruim opgezette Markt of Wilhelminaplein in Eindhoven (met wat ouder publiek) natuurlijk weinig aan de hand maar in de ‘kroegenstraat’ (lees: Stratumseind) is/was het natuurlijk anarchie met de terrassen erbij. Veel jeugd die het helemaal geweldig vindt, want we mogen weer en wie maakt ons wat?!

Verstandig om die op tijd (avondklok-achtig) de terrassen binnen te halen, maar dan willen degenen die buiten zaten ook ergens naar binnen natuurlijk.

Bij een supermarkt (of een NS trein met een fiets) is dat dan “iedereen een winkelwagentje, en als ze allemaal in gebruik zijn dan wacht je maar!”

Eerste probleem, mensen die op een terrasje zaten wachten niet. Je gaat naar de wc en bent binnen (of krijg je dan een armbandje of stempeltje?)!

En voor wie niet naar de wc hoeft, wie doet het deurbeleid? (vergelijk: fietsen in de trein). Hey, we hebben keurig gereserveerd voor de groep dus de helft buiten laten staan is geen optie.

Reputatie 4

Wat me meer stoort aan de inmiddels wat twijfelachtige noodzaak achter het dragen van kapjes op perrons is het ontbreken van handhaving van de verplichting. Als NS en overheid dit zo nodig vinden moeten ze daar ook achter gaan staan. Heel irritant om zoveel mensen ongestoord rond te zien lopen zonder kapje terwijl je het zelf wel altijd netjes doet. Helemaal met de inmiddels twijfelachtige noodzaak van het dragen in het achterhoofd. 

Reputatie 7

Wat me meer stoort aan de inmiddels wat twijfelachtige noodzaak achter het dragen van kapjes op perrons is het ontbreken van handhaving van de verplichting. Als NS en overheid dit zo nodig vinden moeten ze daar ook achter gaan staan. Heel irritant om zoveel mensen ongestoord rond te zien lopen zonder kapje terwijl je het zelf wel altijd netjes doet. Helemaal met de inmiddels twijfelachtige noodzaak van het dragen in het achterhoofd. 

 

NS en handhaven op de perrons??? NS handhaaft al nauwelijks in de treinen en al helemaal niet op perrons. Op perrons kan je ook nog vinden dat Pro Rail eigenlijk moet handhaven. Overheid geldt hetzelfde voor doet ook nauwelijks aan handhaving.

Reputatie 6

In Eindhoven is het alweer einde van de open terrassen in het ‘uitgaansgebied’.

Geen wet voor nodig, de burgemeester vindt het onveilig en terecht eigenlijk. Omdat:

1100 van de laatste besmettingen op 7-7 te wijten zijn aan 20-29 jarigen in Noord- en Zuid-Holland.

Burgemeester zegt niet in ‘mijn stad dat soort dingen’.

 

Ik vond dat wel een heel bijzonder bericht en ik heb het originele bericht gevonden in het Eindhovens Dagblad. Het is nog wat bijzonderder: de terrassen mogen er wel degelijk zijn, maar ze moeten om 22h00 worden binnengehaald (in het weekeinde om 23h00). Dat is dus inclusief de terrassen die in de grond zijn vastgeschroefd of die uit betonblokken bestaan.

Ja, jongens, dat gaat ‘em worden.

 

Ondertussen vier ik mijn jaarlijkse verlof in het vaderland en ik ben heel blij om geen mondonderbroek te moeten dragen in de supermarkt of - ja, ja - buiten, op de fiets ! Als we nu in Zeeland een stel mafklappers met mondmasker in de buitenlucht zien, dan weten we “Ha, Belgen !”

Helaas is het ook stuitend om te zien, dat de weinige maatregelen die nog wel gelden OOK niet worden opgevolgd. Is het echt te veel gevraagd om 1,5m afstand te houden in plaats van in mijn kont te kruipen ? Is het echt te veel gevraagd om een winkelmandje te pakken (en VOORAL niet binnen te gaan als ze op zijn - daar dienen die mandjes voor) ?

Of zoals mijn vrouw vroeg: “Zijn Nederlanders analfabeet ?”

“Wat zou een analfabeet niet snappen aan een pijl, liefste ?”

(Terzijde: ook de Duitsers vreten het uit. Voor hen is Zeeland net Barcelona: vakantie = de regels gelden niet)

De situatie in het OV heb ik niet bekeken. Ik heb nen oto. Maar ik heb wel medelijden met Loes en haar collega’s, die toch dat complete circus in bedwang moeten houden.

Als jullie de regels te moelijk vinden, geloof mij: dat kan nog veel erger !

 

Dat mandjesbeleid in winkels werkt natuurlijk alleen maar als ALLE gebruikte mandjes direct weer naast de voordeur worden gezet. Laatst kwam ik de supermarkt in, geen mandje te zien bij de ingang, wat blijkt, die stonden allemaal op enorme stapels bij de kassa's en niemand die de moeite had genomen die weer bij de ingang te zetten. Dus hoe wil je het dan bijhouden?

Reputatie 7
Badge +3

Wat me meer stoort aan de inmiddels wat twijfelachtige noodzaak achter het dragen van kapjes op perrons is het ontbreken van handhaving van de verplichting. Als NS en overheid dit zo nodig vinden moeten ze daar ook achter gaan staan. Heel irritant om zoveel mensen ongestoord rond te zien lopen zonder kapje terwijl je het zelf wel altijd netjes doet. Helemaal met de inmiddels twijfelachtige noodzaak van het dragen in het achterhoofd. 


Twijfelachtige noodzaak? Inmiddels is het in de verpleeghuizen waar ik werk weer noodzaak. Waar er 2 weken geleden in iets meer dan 20 verpleeghuizen minimaal 1 coronabesmetting was, is nu de 100 al gepasseerd. Let wel, bewoners in verpleeghuizen zijn volledig gevaccineerd. Wij lopen nu alweer bijna 2 weken met een mondkapje te werken. En dan zeurt men over de mondkapjesplicht in het OV….

Reageer