mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt? | NS Community
beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?


Reputatie 5

Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen? Er wordt gezegd dat de verplichting in het OV nog blijft, maar ik neem aan dat dat alleen in de voertuigen zelf is, wanneer er geen 1,5m afstand gehouden kan worden.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 18 June 2021, 14:56

Bekijk origineel

180 reacties

Reputatie 6

Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op.

Het probleem is dat er anderzijds ook juist weer een grote groep reizigers afhaakt als de mondkapjes worden afgeschaft. Daar zit het dilemma, een bepaald deel haakt af wat je ook doet.

 

De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen.

Die maatschappelijke functie wordt mijns inziens nogal overdreven. Buiten de Randstad bestond al voor corona 70% van de reizigers uit scholieren en studenten, op de plattelandslijnen is het vaak 90% of zelfs nog meer. Het gevolg is dat er in de avond, het weekend en de schoolvakanties op veel lijnen nauwelijks reizigers zijn.

Er wordt altijd geschermd met bejaarden maar uit de cijfers blijkt steeds dat juist die groep nauwelijks gebruik maakt van de bus en liever met auto of gesubsidieerde taxi reist.

Net als dat je inderdaad niet eindeloos rekening kunt blijven houden met een kleine groep vaccinweigeraars kun je dat ook niet doen met de enkeling op het platteland die nog met het OV gaat. Het moet immers niet alleen maatschappelijk maar ook financieel verantwoord blijven.

Het is natuurlijk een samenspel. Naarmate openbaar vervoer verdwijnt, zal het ook minder gebruikt worden. Dan gaan mensen echt geen moeite meer doen om die bus die 1 keer per uur rijdt in de stad, te gebruiken. Heb ik in mijn stad ook gezien. Toen het stadsvervoer frequent reed en ook in de avonduren en weekenden reed, was er een goede bezetting. Maar toen vielen de avonddiensten weg, daarna de weekenddiensten, en reden bussen alleen nog tijdens kantooruren door de week. Logisch dus dat het OV dan onaantrekkelijker wordt, want je kunt er niet van op aan. Je kunt niet meer in de avond met de bus naar je club, je vereniging, een verjaardag, enz. en dan kiezen mensen al gauw voor ander vervoer. Je kunt niet meer op zaterdag of op koopavond met de bus naar de stad, want dan rijdt de bus niet. Logisch dus dat mensen dan de bus gaan mijden. 

Reputatie 7

Buiten de Randstad bestond al voor corona 70% van de reizigers uit scholieren en studenten, op de plattelandslijnen is het vaak 90% of zelfs nog meer. Het gevolg is dat er in de avond, het weekend en de schoolvakanties op veel lijnen nauwelijks reizigers zijn.

Er wordt altijd geschermd met bejaarden maar uit de cijfers blijkt steeds dat juist die groep nauwelijks gebruik maakt van de bus en liever met auto of gesubsidieerde taxi reist.

De vraag is dan waarom ouderen er niet meer zijn te vinden en werkenden ook wegblijven. Teveel gedoe, onveiligheidsgevoel, niet tussen al die jeugd willen zitten, welvarender ouderen? Of is het toch de te hoge tarieven, slechte aansluitingen of gebrek aan vervoer in avond en weekend? Als op de latere avond de bus niet meer rijdt, maak je de heenreis vaak ook niet per bus. Voor mijn werk moest ik weleens op zondagochtend 09.30 uur beginnen. Dan reed ik met een ander mee omdat op zondagochtend er dan nog niet eens busvervoer is. En dan heb ik het over Breda, toch een behoorlijke stad ! Dit was ook de reden dat collega's allemaal een auto hadden....en dan dus automatisch al letterlijk nooit meer met ov gingen. Ook niet per trein want die heb je dan ook niet nodig. Dit betekent ook dat wil het ov succesvol zijn, er een goed en betaalbaar aanbod dient te zijn en bedrijven samen dienen te werken en goed af te stemmen. Slechte aansluitingen, lange overstaptijden bus/trein zijn sowieso al funest.

Toen ik 15 jaar geleden in Arnhem woonde zaten veel stadsbussen goed vol. Ook in de avonden en in het weekend was het behoorlijk gevuld. Ideaal om mee te reizen. Toen had je nog het papieren eurokaartje. Voor 1 euro enkele reis de stad in of naar het station. Heel laagdrempelig! Groot succes, zelfs in de gelede trolleybussen moest vaak gestaan worden. Veel bussen reden frequent, overdag vaak om de 10 minuten. Die kaartjes zijn er niet meer. Zonder kortingsabonnement reizen is nu vrij prijzig. De files in Arnhem zijn sindsdien alleen maar gegroeid (tot aan corona).

@Rene74

Wat betreft ouderen: de categorie ouderen die nooit een auto had gehad is de laatste 20 jaar geleidelijk letterlijk uitgestorven. Ouderen van nu zijn hun hele leven een auto gewend, zijn gemiddeld de rijkste groep in de samenleving en kunnen daarom veelal makkelijk één of zelfs twee auto's betalen. En de ouderen met een laag inkomen mogen vrijwel gratis met de WMO-taxi.

In veel gemeenten is daarnaast in het verleden gekozen voor een fijnmazig netwerk met als consequentie lage frequenties, het ideale recept om reizigers de bus uit te jagen.

Daarnaast zijn de tarieven inderdaad flink gestegen, enerzijds doordat subsidies zijn verminderd en anderzijds omdat de personeelskosten in het OV uit de hand zijn gelopen door dure CAO's (de CAO na de staking van het streekvervoer in 2018 betekende bijv. een jaarlijkse kostenstijging van 11%). Tot slot is ook de vergoeding voor de Studenten OV in 2017 verlaagd. 

Reputatie 6

@Rene74

Wat betreft ouderen: de categorie ouderen die nooit een auto had gehad is de laatste 20 jaar geleidelijk letterlijk uitgestorven. Ouderen van nu zijn hun hele leven een auto gewend, zijn gemiddeld de rijkste groep in de samenleving en kunnen daarom veelal makkelijk één of zelfs twee auto's betalen. En de ouderen met een laag inkomen mogen vrijwel gratis met de WMO-taxi.

In veel gemeenten is daarnaast in het verleden gekozen voor een fijnmazig netwerk met als consequentie lage frequenties, het ideale recept om reizigers de bus uit te jagen.

Daarnaast zijn de tarieven inderdaad flink gestegen, enerzijds doordat subsidies zijn verminderd en anderzijds omdat de personeelskosten in het OV uit de hand zijn gelopen door dure CAO's (de CAO na de staking van het streekvervoer in 2018 betekende bijv. een kostenstijging van 11%). Tot slot is ook de vergoeding voor de Studenten OV verlaagd. 

Waar het om gaat, is mensen mét een auto terug te krijgen in het OV, bijvoorbeeld omdat de stad verstopt raakt door auto's, zeker de oude binnensteden met smalle straten en weinig parkeerruimte. Dus zorg ervoor bijv. dat er adequaat vervoer is op koopavonden en koopzaterdagen en -zondagen naar het centrum, zodat ook mensen die wél een auto hebben, het OV als redelijk alternatief gaan zien omdat ze dan niet eerst een half uur moeten rondrijden om een parkeerplaats te vinden en daar dan ook nog eens de hoofdprijs voor te moeten betalen. Maar dan moet dat vervoer er natuurlijk wél zijn, op koopavonden en in het weekend, én moet het een betaalbaar alternatief zijn, én moet er een fijnmazige dekking over de wijken zijn. Als je op een paar minuten lopen in de bus kunt stappen en die brengt je voor een redelijke prijs naar het centrum, zijn veel mensen best bereid de auto te laten staan, want daarmee besparen ze eindeloos rondrijden voor het zoeken naar een parkeerplaats waar ze dan ook nog eens 10 euro per uur voor moeten betalen. Bijkomend voordeel: je kunt na het winkelen ook nog een paar biertjes op een terras drinken, want je hoeft toch niet meer te rijden...

@PeterJKH

Je hebt er wel vaker een handje van om van alles te willen zonder te vertellen waar het allemaal van betaald moet worden. 

Een fijnmazig, frequent OV is in Nederland door de weinig compacte laagbouw sowieso volslagen onbetaalbaar.Verder hebben de meeste mensen helemaal geen behoefte aan OV, die gaan wel met de auto of de fiets, zeker nu na corona. 

Reputatie 6

@PeterJKH

Je hebt er wel vaker een handje van om van alles te willen zonder te vertellen waar het allemaal van betaald moet worden. 

Een fijnmazig, frequent OV is in Nederland door de weinig compacte laagbouw sowieso volslagen onbetaalbaar.Verder hebben de meeste mensen helemaal geen behoefte aan OV, die gaan wel met de auto of de fiets, zeker nu na corona. 

Maar als je die auto of die fiets nergens kwijt kunt in het centrum, of alleen tegen een enorm bedrag, en de bus stopt bij je om de hoek en die brengt je in 15 minuten voor een redelijke prijs naar verschillende plekken in het centrum, zodat je kunt uitstappen in de buurt van je bestemming, dan ligt het anders. Dan zou ik liever die bus pakken voor een euro per persoon dan in de auto stappen, in de stad nog eens een half uur moeten rondrijden om een parkeerplek te vinden, en daar dan 10 euro per uur voor te moeten aftikken.

Reputatie 7

Ik vind het allemaal heel zonde. Maar ik zal wel te idealistisch zijn. De trein gaat nog maar het lokale en regionale busvervoer is zo ten dode opgeschreven en wordt een reliek uit vervlogen tijden. Dat is een verloren strijd op deze manier en het wordt door de kapjesplicht en besmettingsangst nog eens verergerd. Op den duur blijven er buiten de Randstad alleen nog bussen naar onderwijsinstellingen en dergelijke over. De mensen zonder rijbewijs of auto worden op den duur gedwongen om dat maar aan te schaffen. Kan dat niet dan moet je je maar behelpen op andere manier of verhuizen. Wat je tegenwoordig leest over allerlei kunst- en vliegwerk oplossingen dmv allerlei concepten als haltetaxi's, diverse soorten belbusjes, Hoppers en integratie met doelgroepvervoer belooft weinig goeds. En ieder jaar is het weer anders. Zulke dingen gaan ook niet werken. Niemand zit daar op te wachten. Daarom is het standaard dat je zodra het kan zo snel als mogelijk voor je rijbewijs opgaat en dan is het tabé OV. Vrijheid blijheid, wat het ook moge kosten. Als je dat niet doet ben je een apart geval blijkbaar. Ik ken geen enkele jongere van 18+ zonder rijbewijs, uitgezonderd eentje dan maar die is visueel beperkt. Sommige hebben zelfs al een eigen auto en gaan daarmee naar school, die hebben niet eens een ov- studentenkaart.

Ik word oud.

Ik vind het allemaal heel zonde. Maar ik zal wel te idealistisch zijn. De trein gaat nog maar het lokale en regionale busvervoer is zo ten dode opgeschreven en wordt een reliek uit vervlogen tijden. Dat is een verloren strijd op deze manier en het wordt door de kapjesplicht en besmettingsangst nog eens verergerd. Op den duur blijven er buiten de Randstad alleen nog bussen naar onderwijsinstellingen en dergelijke over. De mensen zonder rijbewijs of auto worden op den duur gedwongen om dat maar aan te schaffen. Kan dat niet dan moet je je maar behelpen op andere manier of verhuizen. Wat je tegenwoordig leest over allerlei kunst- en vliegwerk oplossingen dmv allerlei concepten als haltetaxi's, diverse soorten belbusjes, Hoppers en integratie met doelgroepvervoer belooft weinig goeds. En ieder jaar is het weer anders. Zulke dingen gaan ook niet werken. Niemand zit daar op te wachten. Daarom is het standaard dat je zodra het kan zo snel als mogelijk voor je rijbewijs opgaat en dan is het tabé OV. Vrijheid blijheid, wat het ook moge kosten. Als je dat niet doet ben je een apart geval blijkbaar. Ik ken geen enkele jongere van 18+ zonder rijbewijs, uitgezonderd eentje dan maar die is visueel beperkt. Sommige hebben zelfs al een eigen auto en gaan daarmee naar school, die hebben niet eens een ov- studentenkaart.

Deze analyse is wel heel somber maar de onderliggende boodschap is wel correct. Het OV kalft steeds verder af en kan de concurrentie met auto, elektrische scooter maar ook de fiets (vergeet die vooral niet) niet aan. Bussen zijn te infrequent en daarnaast ook nog eens erg duur. Ik denk dat buiten de Randstad een groot deel van het busvervoer over een jaar of tien alleen nog maar op ma-vr van 7-19 uur rijdt. Allerlei nieuwe vraagafhankelijke concepten floppen omdat ze te ingewikkeld zijn en daarnaast vaak nog meer subsidie vreten dan een reguliere bus. De huidige coronamaatregelen versnellen het proces weliswaar maar de neergang als zodanig is al jaren gaande. Met nog maar een handjevol reizigers kun je nu eenmaal geen uitgebreid OV in stand houden en ik zie ook niet hoe je de bussen weer vol zou kunnen krijgen. . 

 

Florida vormt geen uitzondering.

Het is dat ik over dit soort zaken geen weddenschappen afsluit waardoor ik nu mogelijk een onvergetelijke dag bij de NS ben misgelopen. Eerst een boeiende rondleiding over de NS-burelen waarbij rechtstreeks en zonder enig voorbehoud al mijn onbeantwoorde vragen zouden worden beantwoord, vervolgens een voortreffelijke lunch in het restauratierijtuig van de Orient Express in het Spoorwegmuseum en tenslotte als absoluut hoogtepunt van de dag, een kijkje in de cabine met uitleg door Jeroen himself. Toch jammer.

https://thepointsguy.com/news/disney-world-face-masks-again/

@BrunoEst  Heb je enig idee hoe het leven hier in Florida alweer terug gekeerd is naar normaal?  Mensen staan hier gewoon in de drukte te luisteren en swingen bij bandjes die bij de uitgaanscentra buiten staan te spelen.  Er worden concerten gegeven waar het hele stadion gewoon gevuld is en nagenoeg niemand een mondkapje opheeft.

Tja dat dat hogere cijfers geeft doordat velen niet gevaccineerd zijn … het is niet voor niets zo dat op veel plekken wordt aangegeven dat een mondkapje wordt aangeraden voor de mensen die niet gevaccineerd zijn.

Dat Disney nu weer mondkapjes heeft ingevoerd op de overdekte plekken is niet vreemd aangezien deze erg afgaan op de CDC aanbevelingen, simpelweg omdat ze al hun cruiseschepen ook weer in de running willen hebben en daarbij heel erg afhankelijk zijn van de CDC.

 

Reputatie 6

Ik vind het allemaal heel zonde. Maar ik zal wel te idealistisch zijn. De trein gaat nog maar het lokale en regionale busvervoer is zo ten dode opgeschreven en wordt een reliek uit vervlogen tijden. Dat is een verloren strijd op deze manier en het wordt door de kapjesplicht en besmettingsangst nog eens verergerd. Op den duur blijven er buiten de Randstad alleen nog bussen naar onderwijsinstellingen en dergelijke over. De mensen zonder rijbewijs of auto worden op den duur gedwongen om dat maar aan te schaffen. Kan dat niet dan moet je je maar behelpen op andere manier of verhuizen. Wat je tegenwoordig leest over allerlei kunst- en vliegwerk oplossingen dmv allerlei concepten als haltetaxi's, diverse soorten belbusjes, Hoppers en integratie met doelgroepvervoer belooft weinig goeds. En ieder jaar is het weer anders. Zulke dingen gaan ook niet werken. Niemand zit daar op te wachten. Daarom is het standaard dat je zodra het kan zo snel als mogelijk voor je rijbewijs opgaat en dan is het tabé OV. Vrijheid blijheid, wat het ook moge kosten. Als je dat niet doet ben je een apart geval blijkbaar. Ik ken geen enkele jongere van 18+ zonder rijbewijs, uitgezonderd eentje dan maar die is visueel beperkt. Sommige hebben zelfs al een eigen auto en gaan daarmee naar school, die hebben niet eens een ov- studentenkaart.

Deze analyse is wel heel somber maar de onderliggende boodschap is wel correct. Het OV kalft steeds verder af en kan de concurrentie met auto, elektrische scooter maar ook de fiets (vergeet die vooral niet) niet aan. Bussen zijn te infrequent en daarnaast ook nog eens erg duur. Ik denk dat buiten de Randstad een groot deel van het busvervoer over een jaar of tien alleen nog maar op ma-vr van 7-19 uur rijdt. Allerlei nieuwe vraagafhankelijke concepten floppen omdat ze te ingewikkeld zijn en daarnaast vaak nog meer subsidie vreten dan een reguliere bus. De huidige coronamaatregelen versnellen het proces weliswaar maar de neergang als zodanig is al jaren gaande. Met nog maar een handjevol reizigers kun je nu eenmaal geen uitgebreid OV in stand houden en ik zie ook niet hoe je de bussen weer vol zou kunnen krijgen. . 

Je kúnt de bussen wel vol(ler) krijgen, maar dan moet je anders gaan denken als vervoerder. Focus je op plekken waar mensen naartoe willen (bijvoorbeeld het stadscentrum of een winkeloutlet aan de rand van de stad) en ga kijken hoe je die behoefte op een goede manier kan invullen. Roep tijdelijke lijnen in het leven bij evenementen buiten de stad. De vaccinatielocatie hier lag bijvoorbeeld aan het verste uiteinde van het industrieterrein, volledig onbereikbaar met openbaar vervoer (de dichtstbijzijnde bushalte lag een half uur lopen verderop) en per fiets voor de meeste mensen 3 kwartier/een uur fietsen. Verzorg dan een tijdelijke lijn die elk half uur een verbinding biedt vanuit de stad met de vaccinatielocatie.

Maak reclame. Zo van: 20/30 euro betalen voor parkeren na eindeloos zoeken naar een plek? De bus brengt u voor de deur voor 1 euro! Maar ik zie nooit reclame voor de bus op TV of andere media.

 

Reputatie 7

 

Dat Disney nu weer mondkapjes heeft ingevoerd op de overdekte plekken is niet vreemd aangezien deze erg afgaan op de CDC aanbevelingen, simpelweg omdat ze al hun cruiseschepen ook weer in de running willen hebben en daarbij heel erg afhankelijk zijn van de CDC.

 

Dat is precies wat ik bedoeld heb en anderen (gaan) volgen:

https://www.cnbc.com/2021/07/28/ford-reinstates-mask-mandates-at-facilities-in-missouri-and-florida.html

https:// www.news4jax.com/news/florida/2021/07/26/town-of-palm-beach-face-mask-policy-reinstated/

https://floridapolitics.com/archives/443765-no-mask-no-service-broward-county-city-jumps-back-to-face-mask-requirement/

https://www.apple.com/retail/floridamall/

Pas maar op daar in Florida (“relaxed behavior is followed by a spike in cases”).  De piek wordt over  4 weken verwacht.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH De lijnvoering en de dienstregeling van het streekvervoer worden in Nederland niet bepaald door de vervoerders maar door de concessieverleners. De vervoerders hebben nauwelijks of geen budget om te adverteren.  

 
 
×
 
 
 

@PeterJKH

Steeds meer gemeenten verbieden juist bussen in het centrum (mensen moeten maar met de fiets) en dan is de bus sowieso geen alternatief meer voor fiets en auto. En door corona is het aantal bezoekers van het centrum overal stevig gedaald (mensen zijn gewend geraakt aan internet shoppen) en zitten veel gemeenten met onderbezette (en daardoor verliesgevende) parkeergarages. Die. gemeenten zitten dus helemaal niet te wachten op automobilisten die overstappen op de bus. Besef dat corona veel zaken voor het OV heeft veranderd, ten dele tijdelijk maar ten dele ook permanent. Mondkapjes wel/niet heeft daar maar weinig invloed op. 

Reputatie 7

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? Van mondkapjes trek ik me weinig aan; als het nog moet dan zet ik zo’n ding wel even op. Ik kan natuurlijk wel fietsen maar soms is dat te ver of tijdrovend of te lastig met spullen meenemen. Ik woon dicht bij het station maar veel plaatsen in de omgeving zijn niet bereikbaar per trein maar toch wel te ver voor de fiets. Ik realiseer me wel dat ik vaak alleen of maar met een handvol mensen per bus reis. Ik vind 10-15 minuten wachten op een overstap niet zo erg maar vrienden van me in bezit van mooie auto’s vinden zoiets een gruwel, voelen zich beperkt en afhankelijk dan, alles moet zo snel en makkelijk mogelijk gaan, tijd is kostbaar! Zij hebben ook kinderen en dan schijnt een auto zeker een must te zijn.

Op een bepaalde lijn hier zit het vrij vol met scholieren en studenten, maar nadat de hogescholen en MBO’s gepasseerd zijn is de bus goeddeels leeg. Als ik tot 23.00 uur moet werken ben ik blij dat er om 23.15 (nu tenminste) nog een bus naar huis gaat. Een station is niet aanwezig in de omgeving daar en 45-60 minuten fietsen zie ik dan niet meer zitten. Ik ben wél bijna altijd de enige reiziger dan, soms nog één of twee anderen maar daarmee houdt het wel op. Lijkt me ook oersaai voor chauffeurs. Ik kan natuurlijk opnieuw opgaan voor een rijbewijs en een auto aanschaffen, maar ik vind het ov (zeker de trein) gewoon prettiger in het algemeen, autorijden geeft me stress in Nederland en ov is véél goedkoper met mijn abonnement in relatie tot de vele kilometers die ik afleg in het hele land, zelfs in de 1e klas. Mondkapjes neem ik maar op koop toe.

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? Van mondkapjes trek ik me weinig aan; als het nog moet dan zet ik zo’n ding wel even op. Ik kan natuurlijk wel fietsen maar soms is dat te ver of tijdrovend of te lastig met spullen meenemen. Ik woon dicht bij het station maar veel plaatsen in de omgeving zijn niet bereikbaar per trein maar toch wel te ver voor de fiets. Ik realiseer me wel dat ik vaak alleen of maar met een handvol mensen per bus reis. Ik vind 10-15 minuten wachten op een overstap niet zo erg maar vrienden van me vinden zoiets een gruwel, voelen zich beperkt en afhankelijk dan, alles moet zo snel mogelijk gaan, tijd is kostbaar! 

Op een bepaalde lijn hier zit het vrij vol met scholieren en studenten, maar nadat de hogescholen en MBO’s gepasseerd zijn is de bus goeddeels leeg. Als ik tot 23.00 uur moet werken ben ik blij dat er om 23.15 (nu tenminste) nog een bus naar huis gaat. Een station is niet aanwezig in de omgeving daar en 45-60 minuten fietsen zie ik dan niet meer zitten. Ik ben wél bijna altijd de enige reiziger dan, soms nog één of twee anderen maar daarmee houdt het wel op. Lijkt me ook oersaai voor chauffeurs. Ik kan natuurlijk opnieuw opgaan voor een rijbewijs en een auto aanschaffen, maar ik vind het ov (zeker de trein) gewoon prettiger in het algemeen, autorijden geeft me stress in Nederland en ov is véél goedkoper met mijn abonnement in relatie tot de vele kilometers die ik afleg. Mondkapjes neem ik maar op koop toe.

Je denkt er precies hetzelfde over als ik. Ik heb wel een rijbewijs, maar aan OV betaal ik minder dan honderd euro per maand. Een auto kost minstens het drievoudige. Dat het soms langer duurt is een oefening in onthaasting ;).

Van een bus wordt niet verwacht dat die vol zit. Ik gebruik vaak lijn 107 van Putten naar Ede-Wageningen. Een gemiddelde rit in de daluren telt volgens Syntus zo'n vijftien reizigers per rit, in de spits het dubbele. De meeste reizigers reizen maar korte stukjes met deze lijn. De gemiddelde bezetting ligt rond de vijf reizigers. Dit alles voor corona. Dat houdt in dat de lijn het 'redelijk goed doet, maar er is geen ruimte voor uitbreiding van de uurdienst'. 

De functie van de lijn is dus om passagiers vanuit de dorpen naar de treinstations en busknooppunten te brengen. 

Opheffen leidt ertoe dat:

- De drukke bussen minder druk worden omdat passagiers niet meer goed bij de opstaphalte kunnen komen.

- De gemeente voor vervoer van bijstandsgerechtigden moet zorgen die naar het gemeentehuis moeten voor gesprekken over hun uitkering.

- Alle studenten uit die plaatsen op kamers moeten omdat ze niet meer bij hun studie kunnen komen. 

- Gezinnen trekken weg omdat hun kinderen straks niet naar hun studie kunnen.

- De leefbaarheid onder druk komt en scholen qua leerlingenaantal in de problemen komen.

Conclusie: de bus blijft. Dat zegt Syntus ook, ondanks corona.

 

 

 

Reputatie 6

@PeterJKH

Steeds meer gemeenten verbieden juist bussen in het centrum (mensen moeten maar met de fiets) en dan is de bus sowieso geen alternatief meer voor fiets en auto. En door corona is het aantal bezoekers van het centrum overal stevig gedaald (mensen zijn gewend geraakt aan internet shoppen) en zitten veel gemeenten met onderbezette (en daardoor verliesgevende) parkeergarages. Die. gemeenten zitten dus helemaal niet te wachten op automobilisten die overstappen op de bus. Besef dat corona veel zaken voor het OV heeft veranderd, ten dele tijdelijk maar ten dele ook permanent. Mondkapjes wel/niet heeft daar maar weinig invloed op. 

De meeste gemeenten hebben geen bezwaar tegen bussen in het centrum, mits daar tegenover staat dat er niet ook nog eindeloze stoeten auto's door die straten moeten. Je kan beter 1 keer per kwartier een bus door een straat hebben rijden dan een permanente stroom verkeer.

Reputatie 6

@PeterJKH De lijnvoering en de dienstregeling van het streekvervoer worden in Nederland niet bepaald door de vervoerders maar door de concessieverleners. De vervoerders hebben nauwelijks of geen budget om te adverteren.  

 
 
×
 
 
 

Tuurlijk is er budget om te adverteren. Arriva, Connexxion, Hermus, allemaal internationale grootbedrijven die het openbaar vervoer in vele landen in handen hebben. Geld zat.

Reputatie 7
Badge +3

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). 

 

Ik maak normaal gesproken al weinig gebruik van de bus en doe het meeste op de fiets (heb geen auto). Familie en de meeste andere bestemmingen waar ik heen ga zijn op fietsafstand, zeg max een half uur fietsen. Zou ik met de bus daarheen ga doe ik vaak zelfs nog langer over omdat die bus niet via de kortste route rijdt. Met de bus naar moeder of broer ga ik normaal alleen bij verjaardagen of kerstdagen/oudejaarsdag, niet omdat het te ver fietsen is maar omdat ik liever niet 's avonds laat of 's nachts fiets. Dan ga ik heen met de bus en wordt dan door mijn broer met de auto naar huis gebracht. Afgelopen jaar (en ook nu nog) met Corona kwam hij me ook ophalen. De mondkapjes plicht is wel iets wat mij weerhoudt om van het OV gebruik te maken, zeker als ik niet echt noodzakelijk met het OV hoef te gaan. 

Wel ben ik een aantal weken geleden met de bus gegaan omdat ik iets bij de Gamma moest halen wat te lastig was om met de fiets mee te nemen, had wel gekund maar dan had ik terug moeten gaan lopen en daar had ik nog minder zin in. De rit was vanaf station De Vink naar Lammenschans dus had ook met de trein kunnen gaan, alleen zit daar zo'n ellendig lange overstap in op Leiden Centraal, dan is bus 3 een stuk sneller. Ik heb wel de luxe om te kunnen kiezen uit 4 buslijnen vanaf mijn lokale sprinter stationnetje en nog een 5e één straat verder in Voorschoten. 

@PeterJKH De lijnvoering en de dienstregeling van het streekvervoer worden in Nederland niet bepaald door de vervoerders maar door de concessieverleners. De vervoerders hebben nauwelijks of geen budget om te adverteren.  

Tuurlijk is er budget om te adverteren. Arriva, Connexxion, Hermus, allemaal internationale grootbedrijven die het openbaar vervoer in vele landen in handen hebben. Geld zat.

Als je echt denk dat je van OV rijk kunt worden zou ik morgen een OV-bedrijf beginnen.

Mijn advies: bestudeer wel eerst het verschil tussen omzet en winst. 

@Jan Haverkamp

Bij de bezuinigingen op het busvervoer gaat het primair om lagere frequenties en het stoppen met rijden in de avonden en het weekend. Verder om lijnen die bijv. parallel aan de trein rijden. Het woon/werk en woon/school vervoer staat in het algemeen niet ter discussie. Ook gemeentehuizen zijn s'avonds en in het weekend dicht. 

Een voorbeeld bij mij in de regio: Arriva wil in het weekend stoppen met lijn 90 van Den Bosch naar Heesch. Gemiddeld heeft die lijn in het weekend 1 tot 2 passagiers per rit, de provincie subsidieert op dit moment daardoor iedere passagier met €50. De getroffen dorpen staan op hun achterste benen maar de realiteit is dat de inwoners van die dorpen in het weekend geen gebruik maken van de bus omdat ze bijna allemaal één of twee auto's hebben. 

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige?

Ik heb geen auto en reis vooral met streekvervoer. In de stad gebruik ik uitsluitend de fiets, vooral ook omdat de gemeente Den Bosch het hele centrum heeft verboden voor bussen zodat je met de bus altijd nog de helft van de afstand moet lopen. Ik ben in die zin a-typisch omdat ik de bus vrij altijd buiten de spits gebruik voor sociaal verkeer. Sinds corona zijn de bussen minder druk, alhoewel ik het gevoel heb dat de leegloop bij de bus stukken minder is dan bij bijv. de intercity-treinen. De frequentie is op veel buslijnen overigens afgelopen winter al wat verlaagd.

Reputatie 7

@Jan Haverkamp

Bij de bezuinigingen op het busvervoer gaat het primair om lagere frequenties en het stoppen met rijden in de avonden en het weekend. Verder om lijnen die bijv. parallel aan de trein rijden. Het woon/werk en woon/school vervoer staat in het algemeen niet ter discussie. Ook gemeentehuizen zijn s'avonds en in het weekend dicht. 

Een voorbeeld bij mij in de regio: Arriva wil in het weekend stoppen met lijn 90 van Den Bosch naar Heesch. Gemiddeld heeft die lijn in het weekend 1 tot 2 passagiers per rit, de provincie subsidieert op dit moment daardoor ieder passagier met €50. De getroffen dorpen staan op hun achterste benen maar de realiteit is dat de inwoners van die dorpen in het weekend geen gebruik maken van de bus omdat ze bijna allemaal één of twee auto's hebben. 

Dat betekent dat de bus er straks alleen nog zou zijn voor studie- en het standaard 9.00 tot 17.00 woon/werkverkeer. Vervoer voor vrijetijdsdoelen in avond en weekend bestaat dan niet meer.

Wat het genoemde voorbeeld betreft, dat is typerend voor heel veel dorpen en ook kleine steden zonder treinstation. Bij mij in de buurt ligt Oosterhout, een grote plaats zonder treinstation. Ik kom er weleens met de bus. In het weekend en avond zijn die behoorlijk leeg. Doordeweeks overdag zijn het hordes scholieren en studenten die naar Breda gaan en 's middags weer retour. De bussen naar Breda zijn vlot en frequent, voor een flink deel gaat de bus over de busbaan, je bent er eigenlijk zo. Toch heeft bijna iedereen daar een auto  Er staan soms files richting Breda. De noordelijke rondweg door Breda is een drama qua verkeer. Maar er is niet tegenop te vechten voor de bus. Die heeft gewoon een negatief imago, iets voor de armoedigen onder ons. De auto is simpelweg ook nog gewoon een statussymbool.

Reputatie 6

@Jan Haverkamp

Bij de bezuinigingen op het busvervoer gaat het primair om lagere frequenties en het stoppen met rijden in de avonden en het weekend. Verder om lijnen die bijv. parallel aan de trein rijden. Het woon/werk en woon/school vervoer staat in het algemeen niet ter discussie. Ook gemeentehuizen zijn s'avonds en in het weekend dicht. 

Een voorbeeld bij mij in de regio: Arriva wil in het weekend stoppen met lijn 90 van Den Bosch naar Heesch. Gemiddeld heeft die lijn in het weekend 1 tot 2 passagiers per rit, de provincie subsidieert op dit moment daardoor ieder passagier met €50. De getroffen dorpen staan op hun achterste benen maar de realiteit is dat de inwoners van die dorpen in het weekend geen gebruik maken van de bus omdat ze bijna allemaal één of twee auto's hebben. 

Dat betekent dat de bus er straks alleen nog zou zijn voor studie- en het standaard 9.00 tot 17.00 woon/werkverkeer. Vervoer voor vrijetijdsdoelen in avond en weekend bestaat dan niet meer.

Wat het genoemde voorbeeld betreft, dat is typerend voor heel veel dorpen en ook kleine steden zonder treinstation. Bij mij in de buurt ligt Oosterhout, een grote plaats zonder treinstation. Ik kom er weleens met de bus. In het weekend en avond zijn die behoorlijk leeg. Doordeweeks overdag zijn het hordes scholieren en studenten die naar Breda gaan en 's middags weer retour. De bussen naar Breda zijn vlot en frequent, voor een flink deel gaat de bus over de busbaan, je bent er eigenlijk zo. Toch heeft bijna iedereen daar een auto  Er staan soms files richting Breda. De noordelijke rondweg door Breda is een drama qua verkeer. Maar er is niet tegenop te vechten voor de bus. Die heeft gewoon een negatief imago, iets voor de armoedigen onder ons. De auto is simpelweg ook nog gewoon een statussymbool.

Maar dat houdt natuurlijk op als je nergens meer kunt parkeren en áls je wél kunt parkeren, dat (in een binnenstad) 50 euro kost bijvoorbeeld. Steden klagen enerzijds steen en been over de grote verkeersdruk in (oude) binnensteden, waar de smalle straten de stromen auto's gewoonweg niet aan kunnen, maar openen tegelijkertijd de ene parkeergarage na de andere in die stadscentra. Tja. Wat wil je nou? Een beter beleid zou m.i. zijn het openbaar vervoer te propageren, actief, middels spotjes op TV, desnoods via acties als korting op de ritprijs op zaterdag en koopavond. Dat laatste heeft men hier jaren geleden gedaan (15 jaar geleden ofzo) en zowaar, de zaterdagse bussen naar het centrum begonnen (aanzienlijk) drukker te worden. Een succes dus, zou je zeggen. En wat deed busmaatschappij Hermes vervolgens? Die schafte de stadsbus in de weekenden helemaal af...

Reputatie 7

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? 

 

Reis zelf nooit met de bus. De lokale en regionale bussen die ik zie rondrijden zijn over het algemeen (nagenoeg) geheel leeg. Weggegooid geld dus. Volstrekt oninteressant verder.

Vraag mij sowieso af wat deze hele busdiscussie op een NS-forum over het reizen met de trein doet. Laat staan dat het ook maar iets te maken heeft met mondkapjes op het station en perron.

Er bestaat toch een prima plek om busdiscussies te voeren, daar hoeft dit unieke forum toch niet voor misbruikt te worden: https://ovinnederland.nl/

 

Reputatie 6

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? 

 

Reis zelf nooit met de bus. De lokale en regionale bussen die ik zie rondrijden zijn over het algemeen (nagenoeg) geheel leeg. Weggegooid geld dus. Volstrekt oninteressant verder.

Vraag mij sowieso af wat deze hele busdiscussie op een NS-forum over het reizen met de trein doet. Laat staan dat het ook maar iets te maken heeft met mondkapjes op het station en perron.

Er bestaat toch een prima plek om busdiscussies te voeren, daar hoeft dit unieke forum toch niet voor misbruikt te worden: https://ovinnederland.nl/

 

Indirect heeft het er wel mee te maken. Mensen die per trein reizen, zullen toch eerst naar het station moeten en dat doen ze dan vaak ook met OV: de stads- of streekbus. Dus als het busvervoer achterblijft, heeft dat ook gevolgen voor het treinvervoer, want mensen die eenmaal in de auto stappen, laten niet alleen de bus, maar ook de trein links liggen. Die rijden dan gewoonlijk meteen door naar hun eindbestemming. Goed busvervoer en goed treinvervoer zijn dus aanvullend op elkaar.

Reageer