mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt? | NS Community
beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?


Reputatie 5

Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen? Er wordt gezegd dat de verplichting in het OV nog blijft, maar ik neem aan dat dat alleen in de voertuigen zelf is, wanneer er geen 1,5m afstand gehouden kan worden.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 18 June 2021, 14:56

Bekijk origineel

180 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor veel woonwerkverkeer is het OV niet bepaald concurrerend qua reistijd. De aansluitingen van bus op trein zijn vaak slecht, zeker ‘s ochtends vroeg. Voor mij werkt de trein prima tussen Hilversum en Utrecht Overvecht. Het voor- en natransport doe ik tegenwoordig met een elektrische vouwfiets die ik zonder extra kosten in de spits in de trein kan meenemen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? 

 

Reis zelf nooit met de bus. De lokale en regionale bussen die ik zie rondrijden zijn over het algemeen (nagenoeg) geheel leeg. Weggegooid geld dus. Volstrekt oninteressant verder.

Vraag mij sowieso af wat deze hele busdiscussie op een NS-forum over het reizen met de trein doet. Laat staan dat het ook maar iets te maken heeft met mondkapjes op het station en perron.

Er bestaat toch een prima plek om busdiscussies te voeren, daar hoeft dit unieke forum toch niet voor misbruikt te worden: https://ovinnederland.nl/

 

Indirect heeft het er wel mee te maken. Mensen die per trein reizen, zullen toch eerst naar het station moeten en dat doen ze dan vaak ook met OV: de stads- of streekbus. Dus als het busvervoer achterblijft, heeft dat ook gevolgen voor het treinvervoer, want mensen die eenmaal in de auto stappen, laten niet alleen de bus, maar ook de trein links liggen. Die rijden dan gewoonlijk meteen door naar hun eindbestemming. Goed busvervoer en goed treinvervoer zijn dus aanvullend op elkaar.

 

Voor OV vraagstukken bestaat een geeigend platform: https://ovinnederland.nl/

Dit forum staat open voor het reizen met NS en dit topic betreft de mondkapjesplicht op het station en perron.

Reputatie 6

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? 

 

Reis zelf nooit met de bus. De lokale en regionale bussen die ik zie rondrijden zijn over het algemeen (nagenoeg) geheel leeg. Weggegooid geld dus. Volstrekt oninteressant verder.

Vraag mij sowieso af wat deze hele busdiscussie op een NS-forum over het reizen met de trein doet. Laat staan dat het ook maar iets te maken heeft met mondkapjes op het station en perron.

Er bestaat toch een prima plek om busdiscussies te voeren, daar hoeft dit unieke forum toch niet voor misbruikt te worden: https://ovinnederland.nl/

 

Indirect heeft het er wel mee te maken. Mensen die per trein reizen, zullen toch eerst naar het station moeten en dat doen ze dan vaak ook met OV: de stads- of streekbus. Dus als het busvervoer achterblijft, heeft dat ook gevolgen voor het treinvervoer, want mensen die eenmaal in de auto stappen, laten niet alleen de bus, maar ook de trein links liggen. Die rijden dan gewoonlijk meteen door naar hun eindbestemming. Goed busvervoer en goed treinvervoer zijn dus aanvullend op elkaar.

 

Voor OV vraagstukken bestaat een geeigend platform: https://ovinnederland.nl/

Dit forum staat open voor het reizen met NS en dit topic betreft de mondkapjesplicht op het station en perron.

Daar kan ik kort over zijn. Ik houd me overal en altijd netjes aan de regels, dus ook op het perron/in de trein waar het mondkapjes betreft. Dat wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb, maar zo lang de regels gelden, ben ik een braaf mens.

Reputatie 7

Die braafheid wordt zeer gewaardeerd, maar ondertussen plaats je wel berichten die niets met het betreffende sujet te maken hebben en zelfs niets van doen hebben met de doelstelling van deze community.  Dat is in flagrante strijd met de huisregels.

Reputatie 6

Die braafheid wordt zeer gewaardeerd, maar ondertussen plaats je wel berichten die niets met het betreffende sujet te maken hebben en zelfs niets van doen hebben met de doelstelling van deze community.  Dat is in flagrante strijd met de huisregels.

Welk sujet? Een onguur sujet?

Soms ontwikkelt een gesprek zich. Ik neem aan dat je dat op bijv. een verjaardag ook wel eens hebt meegemaakt. Je begint over de planten in je tuin, en een kwartier later heeft het gesprek zich via diverse zijpaden verplaatst naar een nieuw recept voor coq-au-vin, of naar de vakantieverhalen van je buurvrouw. Zo gaat dat met gesprekken.

Badge +3

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer).

Ik ben verwend met een bushalte op nog geen 100 meter van mijn huis, wel halfuurdienst buiten de spits en in het weekend eens per uur.

Voorheen had ik een (gratis) Dal Vrij abonnement voor de stadsbussen, dus waarom niet met de bus? Tegenwoordig fiets ik meestal, ben in 10 minuten op het station/in het centrum en dat is net zo lang als met de bus.

Bij slecht weer of als ik verder moet dan het station (je fiets parkeren is een ramp rond Eindhoven Centraal en de gemeentelijke (gratis) stalling heeft beperkte openingstijden, die volgen ongeveer de winkelsluitingstijden) neem ik alsnog de bus, want dat is goedkoper dan mijn fiets stallen onder het station (€ 1,25 en géén eerste 24 uur gratis).

Voor mijn vaccinaties moest ik naar Veldhoven MMC (45 minuten fietsen) dus ook maar met de bus want die stopt voor de deur en het regende. Als ik een auto had zou ik die genomen hebben, want gratis uitrijkaart bij een prik. Nu zit het ziekenhuis daar wel ‘naast ASML’ dus in de spits is de bus sneller (HOV busbaan).

Dus ja, als de bus een goede optie is neem ik die. Studenten/scholieren zijn er amper.

Reputatie 7

 

Srtebvdgyu gxso ghcsweq khgtreo !

 

Het was inderdaad een spannende pot gisteravond! 

 

Wat Bruno eigenlijk probeert te zeggen is dat jullie wel erg off-topic gaan en daar moet ik hem wel gelijk ingeven. 

Reputatie 7

Fijn die serviceverlening door de moderatie nu ook nog even handhaven. Tja NS.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kan er dan ook eens een ander antwoord komen als beste antwoord, ipv dat “er op dit moment nog niks officieels over bekend is en dat er naar verwachting die avond meer details gegeven zullen worden tijdens de personferentie”.

Die persconferentie is allang geweest en daarop was bekend gemaakt dat in situaties waarin niet altijd de 1,5 meter afstand kan worden gehouden het mondkapkje nog steeds verplicht is. En onder die situaties wordt ook het perron gerekend. 

Dus het antwoord op de vraag “Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen?” is heel simpel “Nee, die verdwijnt niet”. Misschien kan Stijn zijn antwoord veranderen of aanvullen.

Reputatie 7

Die braafheid wordt zeer gewaardeerd, maar ondertussen plaats je wel berichten die niets met het betreffende sujet te maken hebben en zelfs niets van doen hebben met de doelstelling van deze community.  Dat is in flagrante strijd met de huisregels.

Welk sujet? Een onguur sujet?

 

Was geen Freudiaanse verschrijving maar mogelijk wel een weinig gangbaar woord met verschillende betekenissen.

https://www.ensie.nl/van-dale/sujet

Sorry voor de turbatie

Reputatie 6

Misschien kan er dan ook eens een ander antwoord komen als beste antwoord, ipv dat “er op dit moment nog niks officieels over bekend is en dat er naar verwachting die avond meer details gegeven zullen worden tijdens de personferentie”.

Die persconferentie is allang geweest en daarop was bekend gemaakt dat in situaties waarin niet altijd de 1,5 meter afstand kan worden gehouden het mondkapkje nog steeds verplicht is. En onder die situaties wordt ook het perron gerekend. 

Dus het antwoord op de vraag “Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen?” is heel simpel “Nee, die verdwijnt niet”. Misschien kan Stijn zijn antwoord veranderen of aanvullen.

Op “mijn” station is voldoende ruimte om de anderhalve meter in acht te nemen tijdens het wachten. Dus zie het probleem niet om géén mondkapje te dragen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zeg ook niet dat die ruimte er niet is op de diverse stations, alleen dat dit door het kabinet is aangegeven. En dat was dan ook het antwoord op de gestelde vraag. (dank Stijn voor de update van je antwoord).

Plus op andere stations en/of op andere, drukkere momenten zal het misschien weer niet mogelijk zijn, bv bij het in of uitstappen. Net als dat er verschil is in treinen, in de ene trein ben je misschien de enige in de coupé en in de andere zijn alle plaatsen bezet. Maar je moet wel in allebei de gevallen een mondkapje op. 

Reputatie 3

Wat me meer stoort aan de inmiddels wat twijfelachtige noodzaak achter het dragen van kapjes op perrons is het ontbreken van handhaving van de verplichting. 


Twijfelachtige noodzaak? Inmiddels is het in de verpleeghuizen waar ik werk weer noodzaak. Waar er 2 weken geleden in iets meer dan 20 verpleeghuizen minimaal 1 coronabesmetting was, is nu de 100 al gepasseerd. Let wel, bewoners in verpleeghuizen zijn volledig gevaccineerd. Wij lopen nu alweer bijna 2 weken met een mondkapje te werken. En dan zeurt men over de mondkapjesplicht in het OV….

Het perron is vanzelfsprekend heel iets anders dan een verpleeghuis 😉 In de trein kan ik me mondkapjesplicht nog wel voorstellen (hoewel het niet veel zal bijdragen) maar op perrons en stations blijft het onbegrijpelijk: ruimte in overvloed en de overvolle perrons en spitsen van weleer zijn er niet meer.  Maar omdat het nog steeds wettelijke plicht is..... doen we het maar en zetten we het ding op om geen gedoe te krijgen en om je dan maar met tegenzin aan die wet te houden. Want dat is wel hoe veel mensen erin staan. En dan irriteert het inderdaad wel mateloos dat er geen enkele handhaving is en jijzelf met frisse tegenzin keurig uit plicht dat lapje draagt terwijl tientallen mensen die je ziet het nul komma nul interesseert en doen alsof hun neus bloedt en ermee wegkomen.

Ik draag zelf wel een mondkapje op het perron en ook als ik boodschappen doe. En als dan iemand in mijn buurt moet niezen of hoesten hoop ik maar dat het mondkapje mij ook nog enige bescherming biedt naast de bescherming die het dragen van een mondkapje anderen biedt. 

Reputatie 7

Plus op andere stations en/of op andere, drukkere momenten zal het misschien weer niet mogelijk zijn, bv bij het in of uitstappen. Net als dat er verschil is in treinen, in de ene trein ben je misschien de enige in de coupé en in de andere zijn alle plaatsen bezet. Maar je moet wel in allebei de gevallen een mondkapje op. 

Ja, dat moet van het kabinet. Daar is geen speld tussen te krijgen. De realiteit is echter dat steeds meer mensen die regel aan hun laars lappen en niemand die daar iets aan doet of kan doen. Of het nu moet van het kabinet of niet zal ze worst zijn. Met de week zie je meer mensen zonder kapje of kapje onder de kin. En uit meerdere topics hier weten we dat handhaving nihil is dus zal het niet anders worden.

Reputatie 7

Dan zou men eindelijk eens de 1e klas moeten vrijgeven . Dit om in ieder geval een betere spreiding over de trein mogelijk te maken zodat men zo veel  als mogelijk afstand kan houden.

 

Reputatie 7
Badge +3

De 1e klas vrijgeven voor mondkapjesdragers!

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Dan zou men eindelijk eens de 1e klas moeten vrijgeven . Dit om in ieder geval een betere spreiding over de trein mogelijk te maken zodat men zo veel  als mogelijk afstand kan houden.

 

🤣🤣🤣

 

Reputatie 6

Dan zou men eindelijk eens de 1e klas moeten vrijgeven . Dit om in ieder geval een betere spreiding over de trein mogelijk te maken zodat men zo veel  als mogelijk afstand kan houden.

 

De 1e klasse is al vrijgegeven. Het staat iedereen vrij een 1e klasse kaartje te kopen en vervolgens in de 1e klasse plaats te nemen.

Reputatie 6

Ik zeg ook niet dat die ruimte er niet is op de diverse stations, alleen dat dit door het kabinet is aangegeven. En dat was dan ook het antwoord op de gestelde vraag. (dank Stijn voor de update van je antwoord).

Plus op andere stations en/of op andere, drukkere momenten zal het misschien weer niet mogelijk zijn, bv bij het in of uitstappen. Net als dat er verschil is in treinen, in de ene trein ben je misschien de enige in de coupé en in de andere zijn alle plaatsen bezet. Maar je moet wel in allebei de gevallen een mondkapje op. 

Doe ik ook braaf, maak je geen zorgen. Maar als ik als enige in een 1e klasse coupé zit (ik reis vrijwel altijd 1e klasse), dan bekruipt me echt wel eens het gevoel voor WIE ik dat mondkapje dan eigenlijk draag, want er is in de verre omtrek niemand te bekennen die ik zou kunnen besmetten met wat dan ook, niet met schurft, niet met waterpokken, niet met psoriasis, niet met buikgriep, en dus ook niet met corona. Met inbegrip van de conducteur, want die zie je 99 van de 100 keer toch niet.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou men eindelijk eens de 1e klas moeten vrijgeven . Dit om in ieder geval een betere spreiding over de trein mogelijk te maken zodat men zo veel  als mogelijk afstand kan houden.

 


En dat werkt? Er zijn minder plaatsen in de 1e klas dan in de 2e klas en bij vrijgeven van de 1e klas is die binnen een mum van tijd vol. Want iedereen wil.graag 1e klas zitten zonder het bijbehorende tarief.

Een betere spreiding krijg je nog steeds door alleen te reizen als het echt noodzakelijk is. En door verplichte reservering.

Reputatie 7
Badge +3

Doe ik ook braaf, maak je geen zorgen. Maar als ik als enige in een 1e klasse coupé zit (ik reis vrijwel altijd 1e klasse), dan bekruipt me echt wel eens het gevoel voor WIE ik dat mondkapje dan eigenlijk draag, want er is in de verre omtrek niemand te bekennen die ik zou kunnen besmetten met wat dan ook, niet met schurft, niet met waterpokken, niet met psoriasis, niet met buikgriep, en dus ook niet met corona. Met inbegrip van de conducteur, want die zie je 99 van de 100 keer toch niet.

 

Als ik op straat fiets en er is in de verste verte geen andere weggebruiker te bekennen en het stoplicht staat op rood vraag ik me wel eens af voor wie ik dan zou moeten stoppen. En ja, dan rij ik ook wel eens door rood geef ik eerlijk toe. Maar de regel is wel dat je dan wacht op groen, niet dat je als er niets aankomt gewoon door kan rijden. Dus mocht er toch ergens achter de bosjes een agent zijn dat zou het volkomen terecht zijn als ik daar een boete voor krijg. 

maar wat betreft mondkapjes, wat men niet zal willen is dat je zelf gaat bepalen wanneer je het wel of niet nodig zou achten, De ene persoon vind het dan misschien niet nodig als die de enige persoon in de coupé of het perron is, een ander als er 1 ander persoon 4 of 5 meter verder is, en nog een ander als er meerdere personen zijn maar wel op 1,5 meter afstand. Plus je krijgt dat je het mondkapje vaker op en afzet en vaker aanraakt. 

 

En ik maak me geen zorgen hoor, ik denk sowieso nog steeds dat een mondkapje maar bar weinig bescherming biedt (in ieder geval de niet-medische dingen), maar ik probeer alleen de gedachte achter het verplichten in het OV inclusief het perron te volgen en aan te geven. Ik heb het ook niet bedacht.

Reputatie 6

Doe ik ook braaf, maak je geen zorgen. Maar als ik als enige in een 1e klasse coupé zit (ik reis vrijwel altijd 1e klasse), dan bekruipt me echt wel eens het gevoel voor WIE ik dat mondkapje dan eigenlijk draag, want er is in de verre omtrek niemand te bekennen die ik zou kunnen besmetten met wat dan ook, niet met schurft, niet met waterpokken, niet met psoriasis, niet met buikgriep, en dus ook niet met corona. Met inbegrip van de conducteur, want die zie je 99 van de 100 keer toch niet.

 

Als ik op straat fiets en er is in de verste verte geen andere weggebruiker te bekennen en het stoplicht staat op rood vraag ik me wel eens af voor wie ik dan zou moeten stoppen. En ja, dan rij ik ook wel eens door rood geef ik eerlijk toe. Maar de regel is wel dat je dan wacht op groen, niet dat je als er niets aankomt gewoon door kan rijden. Dus mocht er toch ergens achter de bosjes een agent zijn dat zou het volkomen terecht zijn als ik daar een boete voor krijg. 

maar wat betreft mondkapjes, wat men niet zal willen is dat je zelf gaat bepalen wanneer je het wel of niet nodig zou achten, De ene persoon vind het dan misschien niet nodig als die de enige persoon in de coupé of het perron is, een ander als er 1 ander persoon 4 of 5 meter verder is, en nog een ander als er meerdere personen zijn maar wel op 1,5 meter afstand. Plus je krijgt dat je het mondkapje vaker op en afzet en vaker aanraakt. 

 

En ik maak me geen zorgen hoor, ik denk sowieso nog steeds dat een mondkapje maar bar weinig bescherming biedt (in ieder geval de niet-medische dingen), maar ik probeer alleen de gedachte achter het verplichten in het OV inclusief het perron te volgen en aan te geven. Ik heb het ook niet bedacht.

Tja, ik ben dan de eenling die wel wacht op groen. Maar qua mondkapjes: logica zou fijn zijn.

Reputatie 7

Er is geen enkele al dan niet wettelijke regel waar eenieder zich steevast aan houdt. Dat geldt ook voor coronamaatregelen. En het kabinet weet dat ook. Zelfs de eigen bewindslieden en het Koninklijk Huis begaan af en toe al dan niet bewust een foutje of hebben hun eigen interpretatie van wat wel of niet zou moeten kunnen of mogen.

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!

Reputatie 7

Dan zou men eindelijk eens de 1e klas moeten vrijgeven . Dit om in ieder geval een betere spreiding over de trein mogelijk te maken zodat men zo veel  als mogelijk afstand kan houden.

 


En dat werkt? Er zijn minder plaatsen in de 1e klas dan in de 2e klas en bij vrijgeven van de 1e klas is die binnen een mum van tijd vol. Want iedereen wil.graag 1e klas zitten zonder het bijbehorende tarief.

 

Ja, dat werkt. Dat de 1e klas in een mum van tijd zou vollopen is prima. In de 1e klas zijn minder plaatsen, dus sowieso meer ruimte per plaats. In de 2e klas blijft dan meer ruimte over. Resultaat een optimale verdeling waarbij zo veel als mogelijk afstand kan worden gehouden.

Geniale vondst, nietwaar.

Reageer