beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?


Reputatie 5

Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen? Er wordt gezegd dat de verplichting in het OV nog blijft, maar ik neem aan dat dat alleen in de voertuigen zelf is, wanneer er geen 1,5m afstand gehouden kan worden.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 18 June 2021, 14:56

Bekijk origineel

180 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hou op met deze fabel en laat het gaan. Corona is voorbij en we kunnen ons weer druk gaan maken over de minder tijdelijkeproblemen in de wereld.

Corona voorbij? Dan leeft u in een parallelle werkelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

Het zoum.i.verstandig zijn als NS het dragen van mondkapjes op de stations en op de perrons afschaft. Het is met de huidige versoepelingen totaal onlogisch en dus gaan de gemiddelde Nederlanders hier dan ook tegen in. Voor in de trein natuurlijk wel het mondkapje verplicht stellen en daar nu eindelijk ook eens op gaan handhaven. Dus inderdaad de conducteurs vanuit hun stoel graag de trein weer in en naast de controle op de kaartjes ook controle op het dragen van een mondkapje.


Het is niet NS maar de overheid die mondkapjes in het OV en op het station/perron verplicht heeft gesteld.

Reputatie 6

Het zou onbegrijpelijk zijn als in het OV wél mondkapjes verplicht zouden zijn, maar in de kroeg, op het terras, in het restaurant, in de winkels, enz. niet. Daar ligt dan geen enkele logische onderbouwing aan ten grondslag.

Reputatie 3

Als je zoveel moeite hebt met het mondkapjesbeleid zou je beter geen gebruik meer kunnen maken van het OV lijkt mij, aangezien het nog steeds verplicht is een mondkapje te dragen, zowel in het OV als op de stations. Dat lijkt me een beter alternatief dan bijvoorbeeld reizigers die zich kwetsbaar voelen door het niet naleven van het mondkapjesbeleid aan te raden dan maar niet meer met het OV te reizen. We hebben nu eenmaal te maken met een pandemie en helaas horen daar ook gedragsregels bij.

Reputatie 7

Typisch allemaal. Op het station zelf is makkelijk anderhalve meter afstand te houden als je erop let- maar toch mondkapje nog verplicht. De kapper kan onmogelijk afstand bewaren, maar die mag het mondkapje afzetten.…

Ik zie al tijden op perrons veel mensen zonder kapje. Met name op kleinere stations zonder personeel. Ze duikelen hem op uit hun broekzak als ze in gaan stappen. Wie let er op, niemand.

Volgens mij is het hek vanaf 26 juni echt van de dam en gaat er nog meer gesjoemeld worden met de kapjes in het drukker wordende ov. Ik las dat onderzoek uitwijst dat 6 van de 10 mensen er helemaal klaar mee zijn. En gehandhaafd wordt er niet, is ook niet haalbaar.

Daarnaast is het totaal zinloos om kapjes te dragen in de trein. Ook al zou het in theorie werken: bijna geen is er schoon, mensen lopen weken voor de show met hetzelfde ding op en dan heeft het sowieso nul komma nul effect.

Reputatie 6

Hou op met deze fabel en laat het gaan. Corona is voorbij en we kunnen ons weer druk gaan maken over de minder tijdelijkeproblemen in de wereld.

Corona voorbij? Dan leeft u in een parallelle werkelijkheid.

Ik ben van 1970 en krijg vrijdag 16 juli a.s. mijn tweede vaccinatie en dan duurt het nog twee weken voordat ik voldoende beschermd ben. We zijn er dus nog niet.

En dit is te wijten aan alle leeftijdsgroepen niet alleen jongeren en studenten. Ook in mijn eigen leeftijdsgroep kwam ik veel ontkenners en onverschilligen tegen. En ik kwam ook juist veel jongeren tegen die voorzichtig waren.

Op het station viel het me gisteren op dat er vooral veel ouderen rondliepen zonder mondkapje onder het motto "ik ben ingeënt, dus mij kan niets gebeuren".

Reputatie 4

Wat me meer stoort aan de inmiddels wat twijfelachtige noodzaak achter het dragen van kapjes op perrons is het ontbreken van handhaving van de verplichting. Als NS en overheid dit zo nodig vinden moeten ze daar ook achter gaan staan. Heel irritant om zoveel mensen ongestoord rond te zien lopen zonder kapje terwijl je het zelf wel altijd netjes doet. Helemaal met de inmiddels twijfelachtige noodzaak van het dragen in het achterhoofd. 


Twijfelachtige noodzaak? Inmiddels is het in de verpleeghuizen waar ik werk weer noodzaak. Waar er 2 weken geleden in iets meer dan 20 verpleeghuizen minimaal 1 coronabesmetting was, is nu de 100 al gepasseerd. Let wel, bewoners in verpleeghuizen zijn volledig gevaccineerd. Wij lopen nu alweer bijna 2 weken met een mondkapje te werken. En dan zeurt men over de mondkapjesplicht in het OV….

Ik had het over het perron en niet over in de trein zelf of OV in het algemeen. Het nut van mondkapjes in de trein lijkt me volstrekt helder. Op het perron verre van. 

NS maakt er beter een advies van op momenten dat het zo druk is dat er niet voldoende afstand meer gehouden kan worden, net zoals er een advies bestaat om als het kan reizen op drukke tijden te vermijden. Die plicht op alle OV-gerelateerde plaatsen handhaven (lege coupés, uitgestorven perrons) ongeacht de drukte gaat juist helemaal in tegen het idee van “mondkapjes alleen als 1,5m niet mogelijk is.” 

Maar dan zou het ook wel fijn als mensen beter daarop letten, een grote ergernis is als mensen lekker voor je neus neerploffen terwijl er op andere plaatsen ruim plek is - op afstand

Ik snap niet zo goed waarom u de regels niet begrijpt. Alle zit- en staanplaatsen in de trein mogen gebruikt worden en iedereen dient een mondkapje te dragen. Dat lijkt me toch heel duidelijk. 

NS maakt er beter een advies van op momenten dat het zo druk is dat er niet voldoende afstand meer gehouden kan worden, net zoals er een advies bestaat om als het kan reizen op drukke tijden te vermijden. Die plicht op alle OV-gerelateerde plaatsen handhaven (lege coupés, uitgestorven perrons) ongeacht de drukte gaat juist helemaal in tegen het idee van “mondkapjes alleen als 1,5m niet mogelijk is.” 

Maar dan zou het ook wel fijn als mensen beter daarop letten, een grote ergernis is als mensen lekker voor je neus neerploffen terwijl er op andere plaatsen ruim plek is - op afstand

Ik snap niet zo goed waarom u de regels niet begrijpt. Alle zit- en staanplaatsen in de trein mogen gebruikt worden en iedereen dient een mondkapje te dragen. Dat lijkt me toch heel duidelijk. 

Ik snap niet dat u daaruit destilleert dat ik ‘de regels’ niet begrijp. Ik weet wat de regels zijn, ik ben het er niet mee eens. Bovendien is een van uw geliefde regels om afstand te houden, dichtbij iemand gaan zitten terwijl dat niet nodig is is dus tegen de regels. Ik begrijp niet waarom u dat niet snapt.

De regels gelden voor alle burgers, ook voor degenen die het daar niet mee eens zijn.

Zo werkt dat nu eenmaal in een rechtsstaat.

Reputatie 7
Badge +3

Voor veel woonwerkverkeer is het OV niet bepaald concurrerend qua reistijd. De aansluitingen van bus op trein zijn vaak slecht, zeker ‘s ochtends vroeg. Voor mij werkt de trein prima tussen Hilversum en Utrecht Overvecht. Het voor- en natransport doe ik tegenwoordig met een elektrische vouwfiets die ik zonder extra kosten in de spits in de trein kan meenemen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

Wij zitten gezamenlijk dagelijks zonder domme mondkapjes in het OV - omdat gevaccineerd - en lachen u keihard uit. Laat u toch niet zo gek maken. Het is over! we kunnen weer normaal doen. een beetje wederzijds begrip zal fijn zijn want als ik uw keuze respecteer om vrijwillig iets op uw gezicht te dragen, dan verwacht ik dat u mijn keuze evengoed respecteert. 


Wederzijds begrip is bij jou ver te zoeken. Door mensen die de Coronamaatregelen aan hun laars lappen kunnen kwetsbaren nog steeds niet het gewone leven op pakken. Vaccinatie is geen garantie. Je kunt nog steeds een besmetting oplopen en doorgeven. Bij sommige mensen (vaak met een minder goed werkend immuunsysteem) beschermt vaccinatie niet zoals het moet. Het zal jouw naaste zijn die vanwege jouw gedrag ondanks vaccinatie op de IC komt.

Reputatie 7

Vandaag in het nieuws: sinds drie weken steeds minder mondkapjes in ov zichtbaar, zeker op perrons. Klopt inderdaad. OV-sector maakt zich zorgen lees ik. De laatste week gaat het hard. De geest is gewoon uit de fles, daar doe je niks aan. Het kan steeds meer mensen niets schelen of het officieel nog de regel is. 

In de trein is nog een ander verhaal maar om het op stations - waar je altijd ruimte genoeg hebt - verplicht te dragen.....daar begrijp ik dat mensen denken het zal wel. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom men beweert dat 1.5 meter afstand op het perron niet mogelijk is. Dat zou je eerder verwachten in de horeca! Afgelopen week was ik Utrecht in de binnenstad, ik keek mijn ogen uit van verbazing. Begrijpelijk dat mensen het krom vinden.

Over dat de kapjes allemaal verkeerd gebruikt en gerecycled worden zal ik het verder niet hebben 🤔

Reputatie 5

Met de snel stijgende besmettingen, lijkt mij afschaffing van mondkapjesplicht in het OV het laatste waar je aan moet denken.

 

Ja, omdat afgelopen week in bomvolle discotheken een aantal grote besmettingshaarden waren, is een mondkapjesverplichting op een leeg perron ineens wel zinvol ofzo?

Reputatie 7

De wet verplicht het en op goede gronden. het maakt niet uit wat iemand er van vindt. 

 

Dit wordt een contradictio in terminis genoemd.

Verder maakt het wel degelijk (zo niet alles) uit wat een ieder er van vindt. We leven gelukkig niet in een dictatuur (ook al zouden zouden sommigen hier dat wel willen).

Reputatie 6

Maar waarom maken we ons druk om regels die in de USA gelden, of in Turkije, of in Zuid-Afrika? Kunnen we niet beter kijken hoe terecht de maatregelen in Nederland nog zijn, en pas in het verlengde daarvan hoe terecht beperkingen en maatregelen in andere landen zijn, en dan met name ten aanzien van vrij verkeer van mensen?

Badge +3

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer).

Ik ben verwend met een bushalte op nog geen 100 meter van mijn huis, wel halfuurdienst buiten de spits en in het weekend eens per uur.

Voorheen had ik een (gratis) Dal Vrij abonnement voor de stadsbussen, dus waarom niet met de bus? Tegenwoordig fiets ik meestal, ben in 10 minuten op het station/in het centrum en dat is net zo lang als met de bus.

Bij slecht weer of als ik verder moet dan het station (je fiets parkeren is een ramp rond Eindhoven Centraal en de gemeentelijke (gratis) stalling heeft beperkte openingstijden, die volgen ongeveer de winkelsluitingstijden) neem ik alsnog de bus, want dat is goedkoper dan mijn fiets stallen onder het station (€ 1,25 en géén eerste 24 uur gratis).

Voor mijn vaccinaties moest ik naar Veldhoven MMC (45 minuten fietsen) dus ook maar met de bus want die stopt voor de deur en het regende. Als ik een auto had zou ik die genomen hebben, want gratis uitrijkaart bij een prik. Nu zit het ziekenhuis daar wel ‘naast ASML’ dus in de spits is de bus sneller (HOV busbaan).

Dus ja, als de bus een goede optie is neem ik die. Studenten/scholieren zijn er amper.

Het was inderdaad een spannende pot gisteravond! 

 

Wat Bruno eigenlijk probeert te zeggen is dat jullie wel erg off-topic gaan en daar moet ik hem wel gelijk ingeven. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou onbegrijpelijk zijn als in het OV wél mondkapjes verplicht zouden zijn, maar in de kroeg, op het terras, in het restaurant, in de winkels, enz. niet. Daar ligt dan geen enkele logische onderbouwing aan ten grondslag.

Die onderbouwing komt vanuit de anderhalve meter. In het OV is die afstand onmogelijk te houden dus mondkapje, in de andere gevallen die je noemt is die afstand wel te houden dus geen mondkapje. De afstandsmaatregel geldt nog gewoon in de horeca, tenzij een horecagelegendheid werkt met toegangsbewijzen (gevaccineerd/negatief getest/al Corona gehad) en in winkels zal nog steeds een maximaal aantal klanten per vierkante meter zijn zodat iedereen afstand kan houden (of iedereen dat ook doet is iets anders).

Of een mondkapje in het OV met deze lage besmettingscijfers en veel mensen al gevaccinneerd (en wat nog lager c.q. meer zal worden) nog veel nut heeft is een tweede, maar de onderbouwing is ‘geen anderhalve meter dan mondkapje’.

Met deze redenatie zou je ook in het voorbeeld over op kantoor werken waarbij bv de lift een beperkende factor zou zijn omdat je daar geen afstand kan houden, ook een mondkapje in de lift verplicht kunnen stellen. 

Reputatie 7
Badge +3

Vaccinatie geeft geen garantie dat je geen corona meer kunt krijgen. En als je corona hebt gehad, kun je het ook nog een keer krijgen. Op dit moment versoepelt Nederland meer dan andere landen in Europa en dat terwijl Nederland veel meer besmettingen per 100.000 heeft dan andere Europese landen. 

Men kan wel klagen over mondkapjes in OV, Nederland heeft in tegenstelling tot andere landen geen mondkapjesplicht buiten gehad.

Hou op met deze fabel en laat het gaan. Corona is voorbij en we kunnen ons weer druk gaan maken over de minder tijdelijkeproblemen in de wereld.

De Tweede Kamer maakt zich anders zorgen dat Nederland gezien het aantal besmettingen van de laatste dagen binnenkort als enige EU-land code rood krijgt wat betekent dat je als je naar het buitenland (op vakantie) gaat overal in quarantaine moet. Hoezo voorbij?

Badge +3

In Eindhoven is het alweer einde van de open terrassen in het ‘uitgaansgebied’.

Geen wet voor nodig, de burgemeester vindt het onveilig en terecht eigenlijk. Omdat:

1100 van de laatste besmettingen op 7-7 te wijten zijn aan 20-29 jarigen in Noord- en Zuid-Holland.

Burgemeester zegt niet in ‘mijn stad dat soort dingen’.

Reputatie 7

Allen die hier zo makkelijk over dachten krijgen morgen het deksel op de neus corona is nog niet over en er worden weer versoepelingen terug gedraaid. We waren aan de laatste loodjes bezig maar het zal nog even langer duren omdat een aantal de basis maatregelen aan de laars gingen lappen.

En dit is te wijten aan alle leeftijdsgroepen niet alleen jongeren en studenten. Ook in mijn eigen leeftijdsgroep kwam ik veel ontkenners en onverschilligen tegen. En ik kwam ook juist veel jongeren tegen die voorzichtig waren.

En let wel kritisch zijn en kanttekeningen plaatsen daar heb ik geen moeite mee zolang men zich wel aan de basis maatregelen houd.

Badge +3

Corona is voorbij. Deze onzin wekt alleen afgunst bij normale gevaccineerde mensen die gewoon hun levens willen leven. Nu zijn de corona angsthazen inmiddels wel een minderheid, straks zijn jullie een miniscuul clubje aan de rand van de samenleving. Pardon maar wij doen inmiddels weer normaal. dus 3 zoenen op de wang, tjuus, ik ga me er niet eens meer mee bemoeien. In de echte wereld speelt dit hele onderwerp al niet meer.

En de vertienvoudiging van het aantal besmettingen t.o.v. vorige weken dan?

Met uitzicht op sluiting van clubs (sommige hebben de deuren alweer gesloten, ter bescherming van o.a. hun personeel) en het mogelijk niet doorgaan van meerdaagse evenementen (Lowlands, publiek bij Formule 1)…

Nee, corona is voorbij en het hele onderwerp speelt niet meer. En bedankt hè! :mask:

Reputatie 6

Voor het OV is dit een vervelend dilemma. De mondkapjesplicht houdt nu een deel van de potentiële reizigers weg, maar zodra je die afschaft haakt weer een deel van de huidige reizigers af die het dan niet veilig meer vinden.

De oorsprong van het probleem ligt bij het destijds beperken van het OV tot uitsluitend noodzakelijke reizen waarmee in feite gecommuniceerd werd dat het OV zeer onveilig is. Een en ander was weer een gevolg van de persoonlijke opvattingen van Jaap van Dissel, die een alternatieve oplossing met mondkapjes blokkeerde..

In België, Duitsland, etc. is altijd gecommuniceerd dat het OV voor iedereen veilig is mits een mondkapje wordt gebruikt. De daling van het OV-gebruik is in andere landen daardoor ook veel minder dan hier.

Tegelijkertijd kan het OV niet onbeperkt blijven doorgaan om met 50.% van de reizigers toch de volledige dienstregeling te rijden. Financieel is de huidige situatie niet eindeloos vol te houden. Ik denk dat als blijkt dat in september/oktober de reizigers nog steeds niet massaal terugkeren er toch ingrepen gaan komen.

Ingrepen zijn al bekend gemaakt, weliswaar niet wat de trein betreft, maar nu is al bekend dat vele stads- en streekdiensten (bussen) minder frequent zullen gaan rijden in de nieuwe dienstregeling, minder haltes zullen aandoen, kortere routes zullen gaan rijden omdat ze stadsdelen overslaan, enz. Een kwalijke ontwikkeling, vind ik. Openbaar vervoer heeft in de eerste plaats een maatschappelijk belang, en dat wordt wel eens vergeten. Sinds de privatiseringen en het overhevelen van onze nationale vervoersbedrijven naar de internationale giganten Hermes, Connexxion, Arriva, enz. is maatschappelijk belang ondergeschikt geraakt aan commercieel belang. Denk er eens goed bij na: vrijwel geen enkel busbedrijf in Nederland is meer in Nederlandse handen, allemaal buitenlandse bedrijven. Hetzelfde geldt voor de spoorlijnen die door Arriva of Connexxion worden geëxploiteerd: niks Nederlands meer aan.

Reageer