Skip to main content
beantwoord

Monitoring roltrappen

  • 28 May 2024
  • 7 reacties
  • 169 Bekeken

Beste NS Community,

Het afgelopen half jaar maak ik wekelijks via de NS chat meerdere meldingen van roltrappen die niet functioneren. Hier word ik altijd uitstekend geholpen door vriendelijke mensen (of chatbot). De roltrappen worden vaak gerepareerd (zover ik dit kan checken), maar elke reis is het wel weer ergens raak.

Het valt mij echter op dat ik telkens de eerste ben die het meld; heb nog nooit meegemaakt dat het reeds bekend was bij de NS. Hierdoor krijg ik de indruk dat het functioneren van essentiële infrastructuur op stations wordt gemonitord doordat ondergetekende toevallig langs een random station komt. Dit kan onmogelijk het meeste effectieve systeem zijn om het functioneren van bv. roltrappen te monitoren.

Mijn vraag is dan ook; hoe wordt dit gemonitord? Loopt elke ochtend de beheerder van ieder station een rondje? Is het (niet) functioneren van deze trappen te monitoren op afstand? 

Groet,

Mathijs

 

7 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed dat beheerders niet elke dag een inspectieronde houden. Of helemaal niet. Dus ze zullen het vooral moeten hebben van meldingen door reizend publiek. En dat zullen er ook niet veel zijn denk ik.

Iedereen kan natuurlijk een defectie lift, roltrap of andere tekortkoming melden aan een station. Reizigers, maar zeker ook stations- en rijdend personeel spelen daar een belangrijke rol.

Helaas gaan er veel roltrappen en liften defect door vandalisme, maar ook omdat voor de lol op de noodknop wordt gedrukt.

Echter het ene moment werkt alles nog, een minuutje later is het defect, dus melden is vaak een momentopname.

Maar veel reizigers accepteren een defect zonder er een melding van te maken, dus als je veeeel meldingen doet zal je zeker ook regelmatig de eerste zijn.......

Hierdoor krijg ik de indruk dat het functioneren van essentiële infrastructuur op stations wordt gemonitord doordat ondergetekende toevallig langs een random station komt. 

Ik denk dat roltrappen niet worden gezien als essentiële infrastructuur en daarom niet op dagelijkse basis gecontroleerd worden.

Reputatie 7
Badge

Ik weet dat heel veel roltrappen en liften automatisch gemonitord worden. Ontwikkelaars kunnen via het NDOV-loket een datastroom binnenhengelen. En binnen NS en ProRail gebeurt dit ongetwijfeld ook. 

Het is dweilen met de kraan open jammer genoeg, waar het water sneller uit de kraan stroomt dan er gedweild wordt. Om in de metafoor te blijven spreken. 

Zie wel regelmatig monteurs werken aan roltrappen die ik gemeld heb, dus er wordt weldegelijk (snel) iets mee gedaan. Jammer genoeg is er ook weer net zo snel weer een boel roltrappen defect.

 

Ik vermoed dat beheerders niet elke dag een inspectieronde houden. Of helemaal niet. Dus ze zullen het vooral moeten hebben van meldingen door reizend publiek. En dat zullen er ook niet veel zijn denk ik.

Dank voor de suggesties. Helaas moeten we het doen met "vermoedens".

 

Iedereen kan natuurlijk een defectie lift, roltrap of andere tekortkoming melden aan een station. Reizigers, maar zeker ook stations- en rijdend personeel spelen daar een belangrijke rol.

Helaas gaan er veel roltrappen en liften defect door vandalisme, maar ook omdat voor de lol op de noodknop wordt gedrukt.

Echter het ene moment werkt alles nog, een minuutje later is het defect, dus melden is vaak een momentopname.

Maar veel reizigers accepteren een defect zonder er een melding van te maken, dus als je veeeel meldingen doet zal je zeker ook regelmatig de eerste zijn.......

Ah met vandalisme of grappenmakers die op de stop knop drukken, had ik geen eens rekening gehouden.

 

Hierdoor krijg ik de indruk dat het functioneren van essentiële infrastructuur op stations wordt gemonitord doordat ondergetekende toevallig langs een random station komt. 

Ik denk dat roltrappen niet worden gezien als essentiële infrastructuur en daarom niet op dagelijkse basis gecontroleerd worden.

Dat zou ik zeer vreemd vinden, aangezien de cruciale rol die roltrappen spelen op een flink aantal stations. Denk aan Bijlmer Arena waar het de enige trap is naar de perrons (op de noodtrappen na).  

Ik weet dat heel veel roltrappen en liften automatisch gemonitord worden. Ontwikkelaars kunnen via het NDOV-loket een datastroom binnenhengelen. En binnen NS en ProRail gebeurt dit ongetwijfeld ook. 

Ah interessant! Heb er even naar lopen Googlen en zie inderdaad aanbieders van dit soort producten voorbij komen, maar het is voor mij onduidelijk of ProRail/NS hier gebruik van maakt. 

Heb overigens een test uitgevoerd door iemand anders dezelfde defecte roltrap te melden, nadat ik het al had gedaan. Er was nog geen melding bekend. 

foutje

Reageer