Skip to main content

Er zijn al eerder topics geweest over dit probleem op station Arnhem Centraal (centrumzijde), maar ik wil het graag nog een keer onder de aandacht brengen bij NS. 

In deze bewaakte fietsenstalling zijn ongeveer 20 plekken voor afwijkende fietsen, dit is op veel doordeweekse dagen echter veel te weinig. Steeds meer reizigers komen op bakfietsen en fatbikes naar het station, waardoor alle plekken al (ruim) voor 08:30 bezet zijn. De medewerkers zijn altijd erg aardig en helpen mee, door bv de fatbikes zo dicht mogelijk tegen elkaar aan te zetten. Zij zeggen ook dat ze continu bij hun leidinggevenden aangeven dat er meer plekken moeten komen, maar er gebeurd niks. Zelf kom ik op dinsdag (en soms donderdag) met de bakfiets naar het station om 08:30, maar tegenwoordig probeer ik het al niet meer en zet mijn bakfiets op Willemsplein. Dat is wel bewaakt maar niet overdekt.

Zelfs op het allerdrukste moment van de week (dinsdag) zijn er onderin de fietsenstalling nog honderden plekken voor gewone fietsen. Complete rekken zijn helemaal leeg. 

Als het eerste gewone fietsenrek weggehaald zou worden dan zou er voorlopig meer dan genoeg plek zijn voor alle afwijkende fietsen. Of onderin de stalling een rek weghalen voor extra plekken. 

Ik hoor graag of er al iets gepland staat.

Er is natuurlijk geen enkele verplichting om overal maar plaatsen vrij te maken voor "doelfietsen" van welk formaat dan ook.


Natuurlijk niet, maar ik neem aan dat de NS wel de plekken willen aanbieden waar vraag naar is.


Natuurlijk niet, maar ik neem aan dat de NS wel de plekken willen aanbieden waar vraag naar is.

Dat is nog maar de vraag omdat dat ook weer het gebruik van meer ruimte verslindende speciale fietsen stimuleert. NS is er ook bij gebaat dat mensen op een standaard fiets naar het station komen.


Ik kan niets beloven, maar ik zal je suggestie doorzetten. Ik denk dat door de enorme groei van de Fatbikes er wel heel veel nieuwe plekken moeten komen. Met de toekomstige plannen om wellicht een helmplicht of minimale leeftijd aan deze te verbinden is het misschien wijs om eerst dit af te wachten.


Reageer