NS beveiliging algemeen | NS Community
beantwoord

NS beveiliging algemeen

  • 25 August 2021
  • 5 reacties
  • 704 Bekeken

Beste community,

Ik heb een vraag wat betreft het gereedschap en uiteindelijk de kleding die door de NS beveiliging gedragen worden.  Mits men goed observeert kan men zien dat de beveiliging openlijk naast het dragen van een kogelwerende vest ook handboeien dragen. Mijn vraag is: wie heeft hiervoor het mandaat gegeven?

Het is namelijk redelijk absurd dat men bij het gebruik van een station vaker (grotere) groepen van deze (pseudo)gemilitariseerde mensen tegen komt en het ziet er gewoonweg niet uit, in zo verre dat het er gevoelsmatig meer erop begint te lijken dat men bij een Israëlisch-Palestijnse grensovergang is dan op een treinstation. Lees: dit heeft een negatieve invloed op de reiservaring.
Ik snap dat dit een kleiner probleem is dan bijvoorbeeld de aftroggel-prijzen die voor het gebruik van de NS gehanteerd worden, of de archaïsche indeling van de treinen in 1ste en 2de klas maar toch zou ik hierover graag uitleg willen!

 

Groeten.

 

icon

Beste antwoord door JerVoo 25 August 2021, 08:51

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4

Om maar even niet op de bewoording in te gaan: de “beveiliging” van NS bestaat uit een aantal BOA's. Dit zijn, volgens een besluit geldend vanaf 1 oktober 2019, een maximum van 750 personen die niet alleen als taak hebben de veiligheid te bewaken, maar ook een opsporende taak hebben.

Doordat zij Buitengewoon Opsporingsambtenaar zijn, zijn zij ook bevoegd om mensen te arresteren, wanneer de situatie daarom vraagt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reizigers die hevig overlast veroorzaken, zwartrijders die agressief worden, ga zo maar door. Zij zullen een verdachte in dat geval vasthouden totdat de politie arriveert, die de verdachte van de BOA zal overnemen.

Om maar even niet op de bewoording in te gaan: de “beveiliging” van NS bestaat uit een aantal BOA's. Dit zijn, volgens een besluit geldend vanaf 1 oktober 2019, een maximum van 750 personen die niet alleen als taak hebben de veiligheid te bewaken, maar ook een opsporende taak hebben.

Doordat zij Buitengewoon Opsporingsambtenaar zijn, zijn zij ook bevoegd om mensen te arresteren, wanneer de situatie daarom vraagt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reizigers die hevig overlast veroorzaken, zwartrijders die agressief worden, ga zo maar door. Zij zullen een verdachte in dat geval vasthouden totdat de politie arriveert, die de verdachte van de BOA zal overnemen.

Dat klinkt allemaal prachtig maar naar eigen ervaring en dergelijke studies van de klachtenstroom, met daar in het speciaal de in acht genomen  gedrag protocollen en regels van V&S medewerkers.

deze is DEZE TIJD nog altijd beneden pijl. Nog niet inhoudend gesproken over het intimiderend gedrag.

ik heb in de afgelopen tijd (zomer 2018 einde zomer 2021) mondelinge onderzoeken uitgevoerd en vastgesteld dat vele collega BOA’s (binnen NS groep NV  Afdeling NS Security) het gedrag van collega boa’s heftig afkeuren.  en zelfs bekritiseren en categoriseren als cowboy gedrag.

een voorbeeld van een anonieme NS boa ambt (regio zuid limburg-Brabant)
Quote>>>na een aanspraak met 2 reizigers en deze na lang praten tot aan station Den bosch tot benaderen te hebben gekregen en tot rede vatbaar   kwamen mijn collega’s van V&S waarna er letterlijk in een vingerknip en een zeer ongepaste handeling en uitspraak van mijn collega een worsteling ontstond.  Waar heb ik dan al die tijd aan verspild….. (week later spreek ik deze HC opnieuw om naar een mening te vragen)  Quote>>>> Ik heb de betreffende reiziger weer gezien en gesproken deze duidde er op dankbaar te zijn voor mijn adequate handelen en bejegening. en vertelde aangifte te hebben gedaan tegen mijn 4 collega boa's.

 

Ook het provocerend gedrag is zeer duidelijk aanwezig, let hierbij op herhalend achtervolgen van reizigers en het tot zelfs tijdens de rit blijven aanstaren tot reactie van de reiziger.

Tevens is er een behoorlijke rel in de omgeving twente-overijsel ontstaan over het onbehoorlijke gedrag van Boa personeel van de ns.
Voorbeeld:
een niets vermoedende passant buiten ns erkend werkomgeving  word bekeurd voor een weliswaar strafbaar feit, maar wat naar eigen zeggen van de verbalisant op een maandag rond 18:30 heeft plaats gevonden. Leg mij dan maar eens uit waarop een boa zich het recht mag ontlenen om radicaal 24uur later een p.v. op te maken. en dit te volharden terwijl er duidelijk zichtbaar is dat de 2 verbalisanten hun BODYCAM deactiveren.


Vele H.C’ers zijn het dan unaniem met elkander eens, de transitie van de daadwerkelijk aanwezige spoorwegpolitie zoals voorheen zal volgens hen weer terug moeten keren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tevens wil ik  ook even inhaken op de Nederlandse wet en regelgeving.

 

Wet publiek toegankelijke ruimtes

De algemene regel die geldt is: filmen en fotograferen op de openbare weg en in openbare ruimtes mag. Het filmen en fotograferen is toegestaan, omdat het valt onder de zogeheten ‘vrijheid van informatiegaring’. Dit is een onderdeel van de vrijheid van meningsuiting (artikel 10 EVRM).

  • Men hoeft, indien ze gebruik maken van een met de hand vastgehouden camera, een ander niet te waarschuwen voordat hij/zij in beeld is.
  • Er mag ook met een aangebrachte camera gefotografeerd worden, indien de aanwezigheid van de aangebrachte camera duidelijk is aangegeven. Mensen moeten hiervoor gewaarschuwd worden vóórdat ze gefilmd worden.

    het hierboven genoemde is dus zeer belangrijk dat boa ambtenaren goed moeten afwegen welke handelingen zij gaan verrichten. Let hier bij op het feit dat ik slachtoffers van letselschade na excessief handelen van NS boa's heb gesporken voor dit onderzoek, en zelfs ook in eerdere NS forum topcis zich hierover uitten.

    ook geld hier het volgende wettelijke beleid.

    Mag je een politieagent/Boa filmen?

    Het komt steeds vaker voor dat werk van politieagenten/Boa’s op straat wordt gefilmd. Er wordt door de filmer dan beweerd dat hij/zij ‘gewoon mag filmen, want dit is de openbare weg’.

    De filmer heeft in zo’n geval gelijk, ware het niet dat deze filmpjes vaak worden gepubliceerd op internet. En dat kan dan weer in strijd zijn met het hierboven besproken portretrecht.

    De rechter zal in zo’n geval een afweging moeten maken.

    zoals boven onder Art10 EVRM gemeld
    Kan een Rechter beelden opvragen ter bewijslast als er een strafbaar feit of ambtsmisbruik word vastgelegd door een filmer of een benadeelde/slachtoffer.

  • Enerzijds oefent de politieagent/boa een openbare taak uit, waarbij soepeler wordt omgegaan met portretrecht, mits de politieagent/boa zich niet schuldig maakt aan ambtsmisbruik of excessief handelen, of het niet naleven van de door de organisatie gestelde gedrag procedures/protocollen.
  • Anderzijds kan het zijn dat de gefilmde politieagent nadelige gevolgen ondervindt van de publicatie van het filmpje, bijvoorbeeld als hij in zijn privéleven wordt aangesproken op bepaalde politieacties.
  • Wanneer de rechter publicatie van het filmmateriaal verbiedt, is het vaak echter al te laat: het filmpje is dan al vaak gedeeld op internet en social media. Een eventuele schadevergoeding kan dan worden verhaald op de maker van het filmmateriaal. Mits de politieagent/boa zich niet schuldig maakt aan ambtsmisbruik of excessief handelen, of het niet naleven van de door de organisatie gestelde gedrag procedures/protocollen.

    Het is daarom slim om gezichten van politieagenten/boa's te vervagen alvorens dergelijke filmpjes te publiceren. mits deze zwaarwegend belang van de rechtsgang behoeven.

    Dus even voor collega Veiligheid en Service NS groep N.V.
    onder leiding van afdeling NS security. ( @Slidestops )


    Zoals ik in meerdere klacht schriften heb gelezen na aanleiding van uwer antwoorden, is een medewerker v&s niet bevoegd iemand/een reiziger  in een openbare ruimten/ns station te verbieden te filmen als dit  (ook in uwer geval noch collega's positief noch ter bescherming) ten behoeve gaat als bewijslast in een dergelijk bezwaarschrift noch bewijslast ten behoeve van de rechtsgang.

    Doet men dit wel, is men in overtreding. En kan men worden geciteerd door de rechtbank voor obstructie van de rechtsgang.


    in de hoop de Nederlandse Spoorwegen NS.groep N.V.
    voldoende te hebben geïnformeerd

Wat een lap tekst.

Er bestaat wat het filmen betreft ook nog iets als portretrecht.

Maar goed, waar het om draait is dat er in ieder geval geen publicatie plaats vind.

Ook mogen de werkzaamheden niet worden verhinderd of belemmerd.

Verder lijkt het me een beetje een uit de lucht gegrepen onderwerp, dus daar ga ik verder niet op in.

Wat een lap tekst.

Er bestaat wat het filmen betreft ook nog iets als portretrecht.

Maar goed, waar het om draait is dat er in ieder geval geen publicatie plaats vind.

Ook mogen de werkzaamheden niet worden verhinderd of belemmerd.

Verder lijkt het me een beetje een uit de lucht gegrepen onderwerp, dus daar ga ik verder niet op in.

Enerzijds oefent de politieagent/boa een openbare taak uit, waarbij soepeler wordt omgegaan met portretrecht, mits de politieagent/boa zich niet schuldig maakt aan ambtsmisbruik of excessief handelen, of het niet naleven van de door de organisatie gestelde gedrag procedures/protocollen.

let hierbij dat ik aanduid dat het hier gaat om het kopje bewijslast.

Het publiceren op social media is bij aanvang van aangeven van de gefilmde verboden,
i.v.m. portret recht.  Dit komt anderzijds te vervallen bij het moment dat er een strafbaar feit of misbruik van ambt plaatsvind.

QUOTE>>> Ook mogen de werkzaamheden niet worden verhinderd of belemmerd.

dit is natuurlijk onzin…

op het moment dat een individu zich onjuist bejegend acht, mag de betrokkene zich beroepen op het recht van informatiegaring   en mag dit ten alle tijden vastleggen op beeld en/of geluidsopname.

dit recht is zowel voor de betrokkene als voor de verbalisant.

dit is strikt technisch genomen zodat er bij een eventuele procedure 2 kanten van het verhaal kunnen worden afgewogen alvorens een vonnis/uitspraak.

Reageer