NS veiligheid en service, ik zoek meer toelichting in de exacte werkzaamheden en bevoegdheden | NS Community
beantwoord

NS veiligheid en service, ik zoek meer toelichting in de exacte werkzaamheden en bevoegdheden

  • 9 January 2018
  • 16 reacties
  • 6832 Bekeken

Hallo,

wie kan mij in meer detail vertellen hoe een gemiddelde dag eruit ziet bij V&S?
ik ben me aan het voorbereiden op de selectieprocedure en daar werd gesteld dat het handig is me goed in te lezen.
Alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Slidestops 9 January 2018, 13:43

Bekijk origineel

16 reacties

Das iets voor Slidestops om te vertellen.
Deze vraag schreeuwt om Slidestops inderdaad 😃

Je zou eventueel eens kunnen kijken bij 'collega's aan het woord' op deze website :)
Je hebt verschillende diensten. Een flex dienst, backup dienst en extra dienst.

De flex dienst dan ben je flexibel inzetbaar. Je gaat controleren en volgt je dienstkaartje, indien van toepassing. Soms wordt er vanuit de veiligheidscentrale verwacht dat je een bepaalde trein controleert of een bepaald station aanwezig bent, of op een bepaald traject. Buiten dit dienstkaartje ben je zelf vrij om te gaan waar je wil (binnen je regio) de bedoeling van deze dienst is controleren, assisteren conducteur, preventief aanwezig zijn en op probleem plekken aanwezig te zijn en deze te verhelpen/voorkomen. Handhaven op de huisregels. Service verlenen doe je uiteraard ook tussendoor!

Een backup dienst is een dienst waar je de hele dienst op 1 station staat. Je staat er dan voor de veiligheid, om te assisteren bij oproepen van collega's, je bent preventief aanwezig en vooral zichtbaar aanwezig zijn. Uiteraard handhaaf je ook op de huisregels van het station.

Dan heb je nog een extra dienst, Die heb ik zo voor het gemak even genoemd - je kunt ingezet worden bij evenementen, bij werkzaamheden etc. Hier is het afhankelijk van het soort dienst wat je precies doet, het is vaak een combi van bovenstaande.


Als V&S medewerker ben je BOA + geweldsbevoegd. Je mag als BOA optreden voor artikel 70 TM 73 van Wet personenvervoer 2000, evenals nog wat andere zaken die in jouw beschermingspakket vallen. Je mag staande houden, verbaliseren en aanhouden.

De geweldsbevoegdheid wil zeggen Dat je net iets meer mag als een normale BOA (zoals de HC is) je mag iemand met geweld aanhouden, je mag handboeien, je mag fouilleren.

Dat is even in een notendop wat info, mocht je meer willen weten, stuur maar een berichtje
In deze post heb ik trouwens ook 2 filmpjes gelinkt met meer info over V&S, best leerzaam! https://forum.ns.nl/off-topic-32/veiligheid-en-service-36315
Bedankt voor de informatie!
Weet weer iets meer...
Veel succes, Alex1976. Hopelijk kunnen we je binnenkort verwelkomen als nieuwe medewerker Service & Veiligheid 😃
Hallo, ik heb ook een vraag. Ik begin per 5 april met de opleiding voor S&V en was benieuwd of er ergens iets te vinden is om enigszins voorbereid de opleiding in te gaan? heb al heel wat artikelen gelezen en bezig deze in me pannetje te stampen. gaandeweg komt dat ook wel. zijn er nog andere nuttige tips waar ik echt iets mee kan?

Bij voorbaat mijn dank.
Vooral niet teveel wetsartikelen enzo uit je hoofd leren, is nergens voor nodig 🙂

Als voorbereiding zou je alvast wat topo kunnen doen van alle stations bij jou in de regio, verder gaan ze je alles in de opleiding uitgebreid uitleggen en vertellen, dus mak je niet al te druk 🙂
dank je wel voor je snelle reactie. goeie tip.
Reputatie 3
ik zag poos geleden mensen van s en v in de nmbs trein naar luik en zelfs op het station guillemins. hebben ze daar ook bevoegdheden?
Op Nederlands grondgebied zijn ze bevoegd, over de grens alleen nog maar als een soort toezichthouder. In principe hebben ze daar niets meer te doen..
Reputatie 7
Badge +4
V en S stapt in Eijsden uit of in. Ik heb ze één keer in Visé gezien

@Slidestops, ik heb een vraagje over tijdens de opleiding. Krijg je ook betaald tijdens de opleiding of hoe zit dat? Ik heb namelijk net ook gesolliciteerd en wacht op een telefoontje van de recruitment. 

@Atilla28 Ja, vanaf je eerste dag dat je begint krijg je salaris.

Dit werk lijkt mijn interessant. Alleen mijn vraag is: hoe zit dat op de werkvloer, sta je 8 uur lang of heb je nog wel tijd om te rusten? 

Dit werk lijkt mijn interessant. Alleen mijn vraag is: hoe zit dat op de werkvloer, sta je 8 uur lang of heb je nog wel tijd om te rusten? 

Je loopt je dienst waneer je flexdienst hebt aan de hand van een dienstkaartje je hebt ook recht op pauze volgens dienstkaartje, echter is die in de praktijk niet altijd te realiseren en heb je pauze op een ander moment. Tevens waneer je bijvoorbeeld op de trein zit om een kaart controle toe te doen, kun je daarna altijd even zitten. Dus concreet antwoord op je vraag, je hoeft niet de hele dag te staan of lopen, maar als je ervoor kiest kan het wel. Je hebt best veel vrijheid hierin, zolang je je werk maar doet.

Reageer