beantwoord

Omroep op Utrecht Centraal geeft verwarring aan reizigers

  • 30 May 2022
  • 4 reacties
  • 172 Bekeken

Reputatie 6

Het komt niet vaak voor dat ik zelf een topic start maar ik wil het volgende even aankaarten:

 

Vanmorgen stond ik op Utrecht Centraal rond 9 uur. Op spoor 11 uit mijn hoofd stond de intercity richting Gouda en Rotterdam Centraal die om 09:03 uur zou gaan vertrekken.

De intercity die via Schiphol en Leiden naar Rotterdam zou gaan rijden om 09:02 uur is uitgevallen door herstelwerkzaamheden. De omroepinstallatie roept om dat de trein niet rijdt, maar nu komt het. De omroepinstallatie riep om:

"De intercity richting Rotterdam Centraal van 9 uur 2 rijdt niet."

Dat is mooi, maar als je een minuut later een intercity hebt die naar Rotterdam gaat dan is er verwarring. Ik zag allemaal mensen verward kijken en er liepen een hoop mensen richting het personeel om te vragen of de 2800 naar Rotterdam wel reed of niet. 

Is het een idee om zo'n trein als de 3200 serie anders om te roepen als die uitvalt, bijvoorbeeld: "De intercity richting Schiphol en Leiden van 09:02 uur rijdt niet"? Er is zo'n mooie update gedaan op de reisinformatieschermen door Schiphol -> Rotterdam er van te maken. Hoe mooi zou het zijn als de omroep dat ook overneemt? Immers kan het nu wel omdat we gebruik maken van TTS. 

Ik kan me ook ergens vaag herinneren dat er was gezegd dat de omroepinstallatie nuttiger gebruikt ging worden. Als treinen niet rijden, kan je nu makkelijker een alternatief noemen lijkt mij. Gaat dit nog geïmplementeerd worden? 

icon

Beste antwoord door Laura NS 30 May 2022, 11:57

Bekijk origineel

4 reacties

Wat je beschrijft zou mooi zijn! Volgens mij is dat ook al de bedoeling, en ik weet niet waarom dit nu precies zo is gebeurd. Dit had duidelijker gekund. Ik zal deze situatie even doorspelen!

Reputatie 7
Badge +2

De bestemmingsvermelding "Schiphol -> Rotterdam Centraal" is begin deze dienstregeling ingevoerd voor de 3200 als proef. Dat zou later landelijk uitgerold worden, maar om onduidelijke redenen is dat nog niet gebeurd.

Afgelopen weekend was net een ongelukkige situatie omdat de 3700 door werkzaamheden slechts tot Rotterdam reed, daardoor was dus het verschil in bestemming ook weg. Zelf ook ingestonken overigens: toen ik in Rotterdam richting Delft wilde overstappen zag ik uiteraard de IC naar Venlo als reismogelijkheid over het hoofd.

Reputatie 7
Badge +1

Maar op die kleine screens (bvb in de lage tunnel) staat enkel de eindbestemming-in dit geval dus erg verwarrend. En voorzover ik me nu kan herinneren (in de middag, zelfde situatie) op de grote screens op perron ook vooral heel duidelijk Rotterdam.

Reputatie 7
Badge +2

Ja, omdat het de 3700 (normaal Venlo - Dordrecht) was die tot Rotterdam reed afgelopen weekend. De aanpassing is alleen voor de 3200 (Arnhem C. - Rotterdam C.) ingevoerd momenteel.

 

Overigens wordt "Schiphol -> Rotterdam Centraal" dan op alle schermen zo getoond. Dus ook op de kleine in de tunnel en ook op de schermen met de eerstvolgende zeven treinen vanaf een station. Maar dus wel uitsluitend bij de 3200.

Reageer