Skip to main content

Ik heb een aantal (zeer) slechte ervaringen met (zogenaamd) NS personeel omdat ik van mijn overstaptijd gebruik maak om even in de afvalbakken te kijken. "Hé jij daar". "Het is verboden in de afvalbakken te zitten". "je maakt de zakken stuk en er een rotzooi van". Pardon? A: ik ben juist aan het opruimen B:ik maak niets stuk, ik houd me aan de huisregels. C: juist omdat je een uniform aan hebt ben ik nog altijd "meneer" en "u" voor u. Ik ga hier niet speciaal voor op pad, maar heb wel altijd extra tasjes hiervoor bij me. Op al mijn klachten hierover krijg ik steevast te horen: "Nee hoor, zolang je je aan de huisregels houdt, mag je blikjes verzamelen". Kan ik dat zwart op wit krijgen. Nee. De NS is op geen enkele wijze schriftelijk bereikbaar.

Ik ben het beu om zo behandeld te worden. Ik denk goed te doen, maar word behandeld als een misdadiger. Daarom heb ik het ingediend bij de geschillencommissie. Ik ben op zoek naar soortgelijke ervaringen. Dat ze ongelijk hebben is niet het ergste. De manier waarop je behandeld wordt is erg: komt er weer zo'n macho in uniform (met 4 of 5 collega's erbij) jou even de les lezen en je staat machteloos. Bovendien moet je de aanwijzingen van het personeel opvolgen. Ook als ze willen dat ik op mijn knieën over de vloer kruip?

Ik ben benieuwd naar reacties. 

 

Tja, ik zie toch wel iets tegenstrijdigs in uw verhaal. Blikjes die in de afvalbak zitten zijn al opgeruimd dus die hoeft u niet te gaan opruimen door ze er weer uit te vissen. Wat daarmee onduidelijk is: bent u blikjes aan het inzamelen "om ze op te ruimen" (zoals u beweert) of bent u blikjes aan het inzamelen om er geld mee te verdienen?

Dat staat los van de vraag of je spullen uit afvalbakken op een station mag vissen. Er staat nergens expliciet in de huisregels dat je op een station geen blikjes mag inzamelen maar er zijn ook nogal wat algemene regels die je op dit inzamelen kunt toepassen (geen rommel maken, aanwijzingen van het personeel opvolgen, etc) waardoor onduidelijk is of vissen in afvalbakken nu wel of niet mag. Er is mijns inziens wel een duidelijk verschil tussen blikjes oprapen die bijv. op de grond liggen en blijkjes uit de afvalbak vissen.

Ik vraag me wel af of u bij de geschillencommissie aan het juiste adres bent. Die commissie gaat over het reizen met het OV en niet over het inzamelen van afval op stations. Grote kans dat uw klacht daarom niet ontvankelijk zal worden verklaard.


Tja, ik zie toch wel iets tegenstrijdigs in uw verhaal. Blikjes die in de afvalbak zitten zijn al opgeruimd dus die hoeft u niet te gaan opruimen door ze er weer uit te vissen. Wat daarmee onduidelijk is: bent u blikjes aan het inzamelen "om ze op te ruimen" (zoals u beweert) of bent u blikjes aan het inzamelen om er geld mee te verdienen?

Blikjes in afvalbakken zijn niet goed opgeruimd want ze horen in de statiegeldautomaat, in principe is TS dus wel aan het opruimen.


Tja, ik zie toch wel iets tegenstrijdigs in uw verhaal. Blikjes die in de afvalbak zitten zijn al opgeruimd dus die hoeft u niet te gaan opruimen door ze er weer uit te vissen. Wat daarmee onduidelijk is: bent u blikjes aan het inzamelen "om ze op te ruimen" (zoals u beweert) of bent u blikjes aan het inzamelen om er geld mee te verdienen?

Blikjes in afvalbakken zijn niet goed opgeruimd want ze horen in de statiegeldautomaat, in principe is TS dus wel aan het opruimen.

Dat is natuurlijk ook best discutabel: statiegeld is ingevoerd, zodat ze niet in het milieu komen. In de vuilnisbak is niet in het milieu, dus aan sich is het ook goed opgeruimd (thuis lever ik het bv wel altijd in, maar als ik op station bv een blikje fris heb, neem ik die niet mee naar huis).
 

Maar ik ben het wel eens dat er betere oplossingen zijn om overlast te beperken, twee ideeën:

 

In de trein zou er gewoon in de huisregels moeten staan dat het óf wel wordt toegestaan (bijvoorbeeld met de voorwaarde dat je geen overlast voor reizigers mag veroorzaken en als reizigers klagen, de conducteur anders mag besluiten), óf niet toegestaan (en dan ook een boete). 


 

Blikjes in afvalbakken zijn niet goed opgeruimd want ze horen in de statiegeldautomaat, in principe is TS dus wel aan het opruimen.

Het doel van het statiegeld is niet dat ze worden ingeleverd maar dat ze niet als zwerfvuil eindigen. Dat wordt ook bereikt als ze in de afvalbak gestopt worden.  


Ik zie steeds vaker mensen in vuilnisbakken gluren op stations. 


Ook als ze willen dat ik op mijn knieën over de vloer kruip?

Ik ben benieuwd naar reacties. 

 

Nou, als je statiegeldblikjes inzamelt, behoor je voor veel mensen tot de categorie bedelaars/daklozen. Dat soort mensen krijgt geen enkel respect in onze samenleving.

Ik ben een man van 26. Als ik in pak de trein in stap word ik totaal anders behandeld dan in mijn vrijetijdskleding. Het soort jongeren dat soms redelijk irritant kan zijn in de trein toont plotseling verbazingwekkend respect.

Conducteurs hebben jarenlange ervaring in het omgaan met mensen. Op basis van je uiterlijk en gedrag word je in een bepaald hokje gestopt. Het hokje bedelaars/daklozen is een problematisch hokje, want dat soort mensen veroorzaakt vaak overlast. 

Het is gewoon toegestaan, punt uit. Het beste is dan maar weg te lopen, te wachten tot de conducteur weg is en het dan weer opnieuw te proberen. Met een klacht bij de geschillencommissie ga je weinig bereiken. Blikjesinzamelaars hebben nu eenmaal geen rechten. Ze kunnen weggestuurd worden, ook als ze niets verkeerd doen. 

 


Ik ben een man van 26. Als ik in pak de trein in stap word ik totaal anders behandeld dan in mijn vrijetijdskleding. Het soort jongeren dat soms redelijk irritant kan zijn in de trein toont plotseling verbazingwekkend respect.

 

Sorry maar de laatste mensen waar ik respect voor zal voelen zijn mensen in pak. Ik voel juist meer respect voor mensen die er alles aan moeten doen om ook maar 1 dag normaal te kunnen leven, daklozen dus.

En nee dan bedoel ik niet de junkie daklozen, maar de daklozen die echt hun leven op orde proberen te krijgen.

 

Mensen in pak verwachten een bepaald soort respect, en denken juist met veel weg te komen. daar kan ik echt slecht tegen.


@BredaTrein ik begrijp uit het feit dat jij hier trein in jouw naam hebt gezet en in uniform loopt een NS medewerker bent?

In dat geval geef je geen visitekaartje af voor NS als je in opgeruimd afval staat te wroeten. Opruimen is wegdoen en niet verzamelen. Ik begrijp dat je dit voornamelijk bij overstappen doet, heb je schoonmaakmateriaal bij je om het lekspoor van die blikjes te verwijderen? In ieder geval verklaart al dat blikjes verzamelen wel waarom de vloeren van de trein en de grond zo plakkerig is. Wat mij betreft mag dat blikjesverzamelen in en om OV verboden worden.


Het probleem zit bij de mensen die die statiegeldverpakkingen bij het afval deponeren. Statiegeld is geen afval dat in de prullenbak hoort. Statiegeld moet worden ingeleverd. Dat heeft als bijkomend voordeel dat alle geretourneerde verpakkingen in de juiste verwerkingsstroom terecht komen.


Het probleem zit bij de mensen die die statiegeldverpakkingen bij het afval deponeren. Statiegeld is geen afval dat in de prullenbak hoort. Statiegeld moet worden ingeleverd. Dat heeft als bijkomend voordeel dat alle geretourneerde verpakkingen in de juiste verwerkingsstroom terecht komen.

Overbodige reactie. Wie betaalt, beslist. 15 cent extra betalen voor een blikje fris is ook onnodig, maar is verwaarloosbaar. Linea recta de prullenbak in dus, en dan mag ik hopen dat niemand er mee aan de haal gaat. Het is tenslotte mijn bewuste keuze om geen smerigheid te veroorzaken, en het blikje gaat dus bij de 1e gelegenheid bij het vuilnis.

Dat er mensen zijn die het zo krap hebben dat zij zich genoodzaakt voelen om zich voor 15 cent per keer te vernederen, zegt overigens een hoop over onze samenleving. En niets goeds. 


@BredaTrein Even voor mijn nieuwsgierigheid: hoeveel van die flesjes / blikjes verzamel je nou op een goeie dag ? Gezien er best veel statiegeldjagers lijken te zijn (ik kom ze dagelijks tegen en vaak meer dan eens) neem ik aan dat het aardig lucratief is...


Ik heb eens met een chauffeur van een vuilniswagen voor afvalcontainers gesproken. Die viste de statiegeldflessen uit de grote zakken en containers als hij ze bovenop zag liggen - hij ging niet graven en wroeten. Volgens hem kwam dat uit op EUR 25 per week. Bwoh.. dat zijn dan toch de simpelst verdiende belastingvrije 25 euros.


Ik heb eens met een chauffeur van een vuilniswagen voor afvalcontainers gesproken. Die viste de statiegeldflessen uit de grote zakken en containers als hij ze bovenop zag liggen - hij ging niet graven en wroeten. Volgens hem kwam dat uit op EUR 25 per week. Bwoh.. dat zijn dan toch de simpelst verdiende belastingvrije 25 euros.

Er zijn aan de ene kant daklozen/verslaafden die iedere dag wat blikjes bij elkaar scharrelen om die vervolgens bij de supermarkt in te leveren en van de opbrengst weer wat blikken bier kopen.

Aan de andere kant zijn er professionele inzamelaars die met een transportbusje sportwedstrijden, stranden en festivals afgaan om daar in een dag duizenden blijkjes en flessen in te zamelen. Daar zijn mensen bij die er behoorlijk wat mee verdienen. Zeker in Duitsland, waar het statiegeld hoger is, is dit big business mede omdat het grotendeels zwart gebeurt.


Ik ga elk jaar naar Lowlands. Vroeger was aan het eind van de dag het hele terrein bezaaid met lege plastic bekertjes. (die goeie ouwe tijd, sprak opa mrfreeze)

Maar goed, groen als ze willen zijn, zijn ze daar al een tijdje bezig met verschillende statiegeldsystemen. Een jaar of 10 geleden hadden ze het systeem bedacht dat je 11 lege bekertjes kon inruilen voor één consumptiemuntje. Consumptiemuntjes kon je ook weer inwisselen voor geld. Het tweede jaar dat dat systeem er was liepen er overal Oost-Europeanen rond om bekertjes op te rapen. Af en toe bleven ze gewoon bij je wachten tot je je bier op had. Gelukkig kwamen daar zoveel klachten over dat het systeem een jaar later weer anders was.

TL; DR;
Wat ik dus wou zeggen, er stond destijds in de krant een interview met een van die bekertjesrapers. Die verdiende duizenden euro's in een paar dagen tijd.

 

edit: https://www.hpdetijd.nl/2013-08-19/poolse-bekerrapers-verdienen-3-maandsalarissen-op-lowlands/


Elke dag reizen er zo 100.000 reizigers via Utrecht Centraal laten we zeggen dat zo'n 100 mensen hun statiegeld flesje weggooien in de prullenbak dan heb je toch mooi 15-25 euro in een dag verdiend door alleen wat prullenbakken te doorzoeken

 

Dat is 465-775 euro per maand zou je het elke dag doen.

Tuurlijk je hebt niet altijd het geluk dus er zullen ook dagen zijn waar je niks vangt maar ook dagen waar je meer dan normaal vangt.

Ik zou het zelf bijna willen doen, je kan echt een goed zakcentje verdienen met statiegeld jagen.

 

1 flesje is niks, 10 flesjes is niet niks.


Waar komt het idee vandaan dat de inhoud van een prullebak niemands eigendom zou zijn?

De bedoeling van de weggooier is toch inzameling door de eigenaar van de prullebak of een gemachtigde.

Anders zou de weggooier het afval toch los op de grond zetten?

 


Waar komt het idee vandaan dat de inhoud van een prullebak niemands eigendom zou zijn?

De bedoeling van de weggooier is toch inzameling door de eigenaar van de prullebak of een gemachtigde.

Anders zou de weggooier het afval toch los op de grond zetten?

 

De bedoeling van de weggooier is om zelf van de troep af te komen zonder een bende achter te laten, wat er met de troep gebeurd maakt de weggooier niet zo veel uit.

 

Op de grond zetten mag trouwens niet, daarvoor zijn huisregels.


Elke dag reizen er zo 100.000 reizigers via Utrecht Centraal laten we zeggen dat zo'n 100 mensen hun statiegeld flesje weggooien in de prullenbak dan heb je toch mooi 15-25 euro in een dag verdiend door alleen wat prullenbakken te doorzoeken

 

Dat is 465-775 euro per maand zou je het elke dag doen.

Tuurlijk je hebt niet altijd het geluk dus er zullen ook dagen zijn waar je niks vangt maar ook dagen waar je meer dan normaal vangt.

Ik zou het zelf bijna willen doen, je kan echt een goed zakcentje verdienen met statiegeld jagen.

 

1 flesje is niks, 10 flesjes is niet niks.

Alleen zit je dan wel de hele dag op het station te wachten tot je weer een greep in een prullenbak kan doen. Naast de moordende concurrentie want op een groot station zijn volgens mij al gauw tientallen jagers actief...


Alleen zit je dan wel de hele dag op het station te wachten tot je weer een greep in een prullenbak kan doen. Naast de moordende concurrentie want op een groot station zijn volgens mij al gauw tientallen jagers actief...

Net zoals in elke andere business dus 😅, vooral op treinen die een tiental minuten stil staan op een station zie je ze als 1 van de eerste instappen om de prullenbakjes te doorzoeken.

 

Je zult vast ook van die gekken hebben die een prullenbak bewaken totdat iemand z'n flesje weg gooit, daar ben ik dan weer niet zo blij mee...


Alleen zit je dan wel de hele dag op het station te wachten tot je weer een greep in een prullenbak kan doen. Naast de moordende concurrentie want op een groot station zijn volgens mij al gauw tientallen jagers actief...

Net zoals in elke andere business dus 😅, vooral op treinen die een tiental minuten stil staan op een station zie je ze als 1 van de eerste instappen om de prullenbakjes te doorzoeken.

Maar als het slechts de door jou gestelde 465 - 775 euro per maand oplevert zou ik persoonlijk toch voor ander werk kiezen...


Maar als het slechts de door jou gestelde 465 - 775 euro per maand oplevert zou ik persoonlijk toch voor ander werk kiezen...

Jij hebt die keuze, de statiegeldjagers blijkbaar niet.

Overigens is datgene wat zij 'mogelijk' zouden verdienen meer dan dat ik verdien als student, al werk ik 6 uur in de week en zij jagen waarschijnlijk gewoon de hele week door.

 

Zoals ik al aangaf, een mooi zakcentje.


Het probleem zit bij de mensen die die statiegeldverpakkingen bij het afval deponeren. Statiegeld is geen afval dat in de prullenbak hoort. Statiegeld moet worden ingeleverd. Dat heeft als bijkomend voordeel dat alle geretourneerde verpakkingen in de juiste verwerkingsstroom terecht komen.

Statiegeld hoeft niet ingeleverd te worden, en qua scheiding zijn er in Eindhoven sinds dit jaar geen (ondergrondse) containers meer voor PMD afval, alleen nog voor glas en textiel en soms papier/karton. KCA zoals lege batterijen, spaarlampen of inktcartridges kan je kwijt bij de supermarkt.

Al het andere (incl. plastic en blik met statiegeld) mag gewoon bij het restafval want wordt ‘nagescheiden’. Veel automaten versnipperen plastic flesjes, dus van hergebruik zoals bij glazen (bier)flesjes is geen sprake.

In omliggende gemeenten (Veldhoven, Nuenen, Geldrop) werkt men met PMD zakken die je wekelijks aan een ring om een lantaarnpaal kunt hangen. Zal ook best wat statiegeld in terecht komen maar ik zie daar eigenlijk nooit ‘graaiers’.

Voor wat betreft de ‘graaiers’ die rondlopen in parken e.d. zijn dat soms inderdaad scholieren of senioren die blijkbaar tijd over hebben, geen daklozen (al zijn die er natuurlijk ook wel). Wel apart wereldje, jongeren die vlak buiten een supermarkt blikjes Red Bull e.d. in een prullenbak (of op de grond) gooien en iemand anders die er weer uit vist om in te leveren.

Meest irritante vind ik wel de personen die geweigerde flesjes/blikjes uit een prullenbak naast een statiegeldautomaat gaan vissen om ze toch nog een paar keer in de automaat te duwen (met wisselend succes). En defecte automaten (moet je al je zooi weer meenemen om ergens anders in te leveren, of inderdaad gewoon in (of netjes naast) de prullenbak en mag iemand anders dat doen 😅

Wegwerpflesjes van glas zonder statiegeld bestaan volgens mij ook nog steeds, daar staat dan een pictogram op met een prullenbak (dus restafval maar liefst in de glasbak natuurlijk).


@BredaTrein ik begrijp uit het feit dat jij hier trein in jouw naam hebt gezet en in uniform loopt een NS medewerker bent?

Blijkbaar wenst TS door personen in uniform aangesproken te worden als meneer of u, en niet als “Hé, jij daar” (ook al kijkt hij in prullenbakken)…

Zou me ook niet snel aangesproken voelen als bijv. winkelpersoneel tegen mij roept “hey jij daar, je hebt je pinpas laten vallen!”… (maar evengoed bedankt in dat geval) 😅


De bedoeling van de weggooier is om zelf van de troep af te komen zonder een bende achter te laten, wat er met de troep gebeurd maakt de weggooier niet zo veel uit.

Op de grond zetten mag trouwens niet, daarvoor zijn huisregels.

Zie een Jumbo en AH hier (allebei twee statiegeldautomaten)… Als de automaat het niet slikt, gooi het maar in de afvalcontainer buiten (10 meter verderop), en bij de Jumbo als ‘huisregel’ één boodschappentas per persoon met leeggoed (en rugzakken moeten in een kluisje voordat je de winkel binnen mag).

Welnee, het gaat op de grond en zoek het maar uit! Ze hebben nu zelfs van die ‘droogloopmatten’ neergelegd omdat mensen uitgleden over de plakkerige zooi, en komen om de paar uur (of als je op een bel drukt) de automaten legen/resetten en een doekje er over. Een openbaar toilet (op een tankstation of in een trein) is er niets bij! 😥

Maar goed, dat gaat dus over het inleveren en niet eens over het ‘graaien/inzamelen’.


Oh, je… ik voel zo weer een nieuwe “NS Huisregel” aankomen.

Te handhaven wanneer ze er zin in hebben...


Reageer