Skip to main content

De stationsinfo van Zwolle gaf aan dat de Kiosk tussen spoor 9 en 10 tot 22.15u open zou zijn. Helaas om 20.15 gesloten, dus geen broodje bij snelle overstap. Niet het einde van de wereld natuurlijk, maar kloppen die tijden vaker niet?

In het lijstje voorzieningen met open/gesloten gaat de suggestie van correctheid uit  

Ik neem aan geen personeel beschikbaar. Dat kan natuurlijk van dag tot dag wisselen en dat kan je dus niet bijhouden op de website.

Hoewel je er vanuit mag gaan dat de tijden kloppen, zul je vanwege personeelsgebrek vaker gesloten deuren vinden.

Het is natuurlijk niet fijn dat de Kiosk dicht is als je je hebt verheugd op een lekker broodje. Wat de exacte reden is van de afwijkende openingstijden durf ik niet te zeggen. Mogelijk heeft het inderdaad met de bezetting te maken. Ik ga in ieder geval even een melding maken van jouw ervaring.

Ik neem aan geen personeel beschikbaar. Dat kan natuurlijk van dag tot dag wisselen en dat kan je dus niet bijhouden op de website.

Op de meeste stations worden dat soort aanpassingen echter wel bijgehouden. Zo zie ik bijvoorbeeld op Utrecht Centraal de Kiosken op sommige perrons wel als gesloten aangegeven voor de avonduren.

(Overigens staan daar dan weer twee Kiosken, op 11b/12b en 8b/9b, vermeld zonder openingstijden)

Dat hoeft niet te zijn vanwege personeelstekort. Sommige Kiosken op station Den Bosch hebben bijv. al jarenlang in de zomervakantie beperkte openingsuren (of zijn dicht) omdat er dan veel minder reizigers zijn.

In de zomervakantie is het aantal OV-reizigers tegenwoordig nog maar 60% vergeleken met de rest van het jaar. Dan is het logisch dat je ook je kosten wat terugschroeft.

Veel Kiosken staan erg uit de loop. Mooi voorbeeld de Kiosken aan de zuidzijde op de perrons te Utrecht en westzijde Rotterdam C. Na de spits stoppen de treinen daar niet meer echt, misschien nog net met de voorste deur. Die Kiosken hebben normaal al weinig te doen, na een uur of 19.00 komt daar niemand meer...…

Zo'n winkel open houden kost bakken met geld, wat je met een bakje cola nooit terugverdient.

Spoor 9/10 te Zwolle is ook niet zo'n dynamische plek, vooral in de avonduren...…

Veel Kiosken sluiten daarom eerder, maar eigenlijk is een centraal gelegen Kiosk op hetzelfde station nog wel open.

Veel Kiosken sluiten daarom eerder, maar eigenlijk is een centraal gelegen Kiosk op hetzelfde station nog wel open.

Ik denk dat reizigers er best begrip voor hebben dat Kiosken waar na een bepaalde tijd weinig klanten zijn eerder sluiten, maar dan moeten die tijden wel correct op bij de stationsinfo staan.  

dan moeten die tijden wel correct op bij de stationsinfo staan.  

Dat dus. En als die tijden vaak veranderen afhankelijk van drukte en/of personeelsaanbod, kun je ook nog iets neerzetten als “Wisselende openingstijden". Maar als er een tijd genoemd wordt, moet-ie ook kloppen 🙂

Veel Kiosken staan erg uit de loop. Mooi voorbeeld de Kiosken aan de zuidzijde op de perrons te Utrecht en westzijde Rotterdam C.

Toch waren ze juist aan de zuidkant van spoor 8/9/11/12 wel open in het weekend, gezien de kopmakende treinen zo ongeveer in Vaartsche Rijn stoppen. Overigens geldt dat ook op 14/15/18/19/20/21. Juist de Kiosken aan de noordzijde liggen daar uit de loop.

De voorzieningen in de NS app kunnen voor station Zwolle sowieso wel een behoorlijke update gebruiken. Veel informatie is behoorlijk gedateerd, inclusief plattegrond.

De AH To Go zit volgens de app aan het busstation (bij spoor 15), terwijl de bussen al jaren vanaf de andere kant van het station rijden. De Starbucks zit al lang niet meer tegenover het station en de Smullers zit ook niet meer in het losse gebouwtje aan de centrumzijde, maar in het stationsgebouw zelf. De bagagekluizen staan ook niet tussen spoor 3 en 5 maar tussen spoor 1 en 14. En blijkbaar kun je midden op spoor 5 ook OV-Fietsen huren?

En vooral de laatste screenshot valt dan ook op, want de AH To Go is geopend en sluit om 23 uur. Maar dat is het toch al geweest (zie screenshot)? 😅 

Maar als er een tijd genoemd wordt, moet-ie ook kloppen 🙂

Iets wat mij overigens opvalt bij veel winkels/restaurants/horeca/kiosks (buiten stations heb ik het dan over); de openingstijden weergeven op de website corresponderen maar matig met de werkelijkheid. 

Er klopt inderdaad weinig van. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor het doorgeven van deze informatie?

De voorzieningen in de NS app kunnen voor station Zwolle sowieso wel een behoorlijke update gebruiken. Veel informatie is behoorlijk gedateerd, inclusief plattegrond.

De AH To Go zit volgens de app aan het busstation (bij spoor 15), terwijl de bussen al jaren vanaf de andere kant van het station rijden. De Starbucks zit al lang niet meer tegenover het station en de Smullers zit ook niet meer in het losse gebouwtje aan de centrumzijde, maar in het stationsgebouw zelf. De bagagekluizen staan ook niet tussen spoor 3 en 5 maar tussen spoor 1 en 14. En blijkbaar kun je midden op spoor 5 ook OV-Fietsen huren?

En vooral de laatste screenshot valt dan ook op, want de AH To Go is geopend en sluit om 23 uur. Maar dat is het toch al geweest (zie screenshot)? 😅 

Een website bouwen of een App maken is allemaal niet zo moeilijk tegenwoordig. De informatie up to date houden dat is het echte probleem. Zie bijvoorbeeld ook de mislukking m.b.t. het bijhouden van de defecte liften in de App.

Maar als er een tijd genoemd wordt, moet-ie ook kloppen 🙂

Iets wat mij overigens opvalt bij veel winkels/restaurants/horeca/kiosks (buiten stations heb ik het dan over); de openingstijden weergeven op de website corresponderen maar matig met de werkelijkheid. 

Verschilt erg tussen winkels/ketens, een kwestie van goed management. Mijn ervaring is dat het bij bijv. AH op hun website altijd keurig klopt terwijl er bij Jumbo op en rond feestdagen vaak niets van klopt. 

Er is letterlijk geen 1 winkel die zich altijd keurig netjes aan de openingstijden kan houden, er is altijd wel een goeie reden voor 😉 (Zoals dat de Lidl en andere winkels eerder besloten te sluiten voor de halve finale EK Nederland - Engeland 😅, hééééle goeie reden)

Nog zo eentje https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker 😅

Reageer