Het is andersom. Als je gaat uitchecken krijg je juist extra kosten.
Wilt u overstappen? Dan kunt u vaak een omlooproute volgen waarbij u geen poortjes passeert. U betaalt dan niet te veel.
Van spoor 3/4 naar 11/12 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal.
Nou weet ik niet wat ze met omlopen via de stationshal bedoelen, maar je moet die dus juist vermijden volgens mij en de omlooproute naar 11/12 volgen.
Je kunt ook gewoon via Den Haag - Amsterdam Centraal - Haarlem reizen. Dat duurt wel iets langer. Of je neemt de IC direct van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal en neemt daar de IC naar Schagen. Dat kost je dan wel €1,40 of €2,40 toeslag.
Ik zie dat Robert B je reeds heeft voorzien van een passend antwoord. Kun je hiermee vooruit?
Diefstal? Nee!
Je betaalt bij NS de prijs van een reis op basis van de afstand. Als je dus omreist (via Sloterdijk bijvoorbeeld) én daarbij door poortjes moet (of kiest dat te doen) dan betaal je dus (logisch) meer dan via de kortere route (via bijv. Beverwijk).
Maar omdat de reisplanner die (soms onzinnige, want je kunt soms ook gewoon in Zaandam cross-platform en poortjesvrij overstappen zonder die extra kosten) adviezen geeft omdat ze sneller zijn, jaag je mensen die dat niet weten op kosten.
Die je overigens wel terug kunt krijgen, maar dat wordt niet actief gecommuniceerd ("U heeft een reis gemaakt via Sloterdijk en dat was niet de kortste weg. Via {deze link} kunt u het teveel betaalde bedrag terug krijgen")...
Als 's lands grootste kruidenier ervoor zou kiezen om haar zelfscankassa's zo in te richten dat deze consequent bij een bepaalde groep klanten te hoge bedragen aanslaan en vervolgens weigert deze fout te herstellen, klanten pro-actief te compenseren of zelfs maar te informeren dan heet dat in de volksmond gewoon diefstal.
En dat is precies wat NS hier heeft gedaan en nog steeds doet.
NS heeft er heel bewust voor gekozen poortjes dusdanig te plaatsen dat een groep reizigers bij elke reis te veel betaalt, heeft er desondanks voor gekozen deze poortjes te sluiten, heeft de reizigers nooit op een fatsoenlijke wijze hierover geïnformeerd, weigert nog steeds zelf de reizigers te compenseren, zelfs niet degenen die achteraf op rekening betalen en komt pas in actie als de reiziger zelf ontdekt dat hij is opgelicht.
NS moet zich schamen en datzelfde geldt voor iedereen die dit gedrag probeert goed te praten.
Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.
Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo. Bij de NS vinden ze dat goed. Je mag er 4 reizen en voor 3 betalen als dat kan (zonder poortjes).
Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.
Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo. Bij de NS vinden ze dat goed (je mag er 4 reizen en voor 3 betalen als dat kan...)
Die vergelijking gaat niet op, want de NS publiceert zelf de prijzen. Dit kan je vergelijken dat in de bonusfolder staat 4 voor de prijs van 3 en dat de zelfscan kassa deze aanbieding niet herkent.
Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.
Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo.
De vervoerders hebben de vrije hand gekregen om het ov-chipkaart systeem vorm te geven en hebben voor dit gedrocht gekozen.
NS heeft bepaald dat een reis van A naar B een bepaalde vaste prijs kost, ook wanneer deze reis langs Sloterdijk wordt gemaakt.
NS heeft ervoor gekozen de poortjes op Sloterdijk zo te plaatsen dat de reiziger deze bij een overstap wel moet passeren (of een belachelijke omweg moet nemen).
NS heeft ervoor gekozen alle poortjes te sluiten om zo de overstappende reiziger te dwingen tot een uit- en incheck.
NS heeft ervoor gekozen reizigers niet pro-actief te compenseren, ook niet degenen bij wie pas achteraf het tarief wordt bepaald en het dus kinderlijk eenvoudig is om het probleem op te lossen.
NS heeft ervoor gekozen om hier nooit open en transparant over te zijn ondanks talloze verzoeken hiertoe.
NS heeft ervoor gekozen het allemaal wel prima te vinden zo en het probleem niet op te lossen.
NS heeft dus wel degelijk bedacht dat dit wel een lucratieve business is.
Je vergelijking raakt bovendien kant noch wal, jij noemt een voorbeeld waarbij de klant de boel probeert op te lichten, terwijl het bij Sloterdijk juist NS is die haar klanten oplicht.
I know, maar het is vergelijkbaar met omlopen (voor die bonus-korting) of er gewoon 4 aftikken als je toch besluit door poortjes te gaan (of moet..)
Ik vind het ook suf en heb het niet bedacht. Dat de NS daar (achteraf) dingen voor moet compenseren -geen coulance of zo dus- vind ik veel ernstiger.
Je maakt een reis volgens de planner die duurder is dan zou moeten van A naar B? Regel dat dan in het systeem (overstap/omreis) telt niet mee.
Maar goed, zie het (lange) topic dat
En het is ernstig stil qua verbeteringen (nee, een poster hier en daar 'loop maar via 11/12' is niet de oplossing).
Laat staan een (volkomen fout) advies in de reisplanner dat zegt 'via stationshal'... Wie dat bedacht heeft kent Sloterdijk niet...
En heeft dus een 'klok en klepel' probleem overgedragen aan veel reizigers (niet allemaal, want soms maakt het helemaal niks uit en soms kan je dezelde overstap gewoon op Zaandam doen).
Klopt, maar je bent dan wel (iets) langer onderweg natuurlijk.
Plus (heel) vroeg in de ochtend is via Sloterdijk ook de enige optie soms.
We zijn het er allemaal mee eens dat die poortjes daar gewoon nooit geplaatst hadden moeten worden dus (althans, niet waar ze nu al een paar jaar staan).
Of ze veel mensen met kwade bedoelingen tegen houden laat ik even in het midden.
Woerden was het eerst met besloten binnengebied, en dat is ook nooit echt een succes geweest of geworden.
Amsterdam en Utrecht vind ik helemaal bizar. Een plethora aan poortjes waar goedwillende reizigers zich nog veel te vaak in vergissen ('ja maar ik kwam uit het buitenland en wilde graag naar buiten" en zo)...
Als we het daar allemaal over eens waren, waren ze allang weggehaald.
NS vindt het wel prima zo en dat maakt het nu juist zo kwalijk.
Overigens vind ik het bizar dat mensen met Traject Vrij nog steeds niet automatisch gecompenseerd worden voor het 'omreizen' via Sloterdijk, en gedwongen door de poortjes/stationhal moeten (om een overstap te halen of zo...)
De NS zeggen dan vrolijk "de volgende komt zo" (binnen een kwartier) en dat is natuurlijk waar, maar niet iets wat je als reiziger wilt horen natuurlijk!
Ik ben afgelopen zondag gereisd van Hillegom naar Alkmaar met fiets en bepakking. Het was nogal vol in de trein en op tijd uitstappen lukte net aan.
Het hele overstapgebeuren is nu erg 'ondoorzichtig' vind ik. Geen idee hoe ik dit aan had moeten pakken met fiets en al. Ik heb nu de tekening gedownload dat biedt wel enigszins duidelijkheid, maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg. Ik reis niet vaak genoeg om hier handigheid in te hebben.
Om de poortjes te vermijden moet je de trap naar de centrale hal bij sporen 7/8 nemen, dan de trap naar sporen 11/12, die aan de andere kant van de hal weer naar beneden nemen en dan naar beneden met de trap naar sporen 3/4. Heb je de lift nodig, dan moet je dus in- en uitchecken. Mocht je daarvoor te veel hebben betaald, kun je de klantenservice terugbellen.
maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg.
Ik ga je ervaring doorgeven! Dit is goed om te weten. Bedankt!
maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg.
Ik ga je ervaring doorgeven! Dit is goed om te weten. Bedankt!
Ik ben alleen bang dat NS er niets mee gaat doen Christie B.
In onderstaand topic van een jaar geleden is het ook nog steeds wachten op een reactie vanuit NS-zijde. De posters die enige informatie aan reizigers boden zijn al meer dan een half jaar geleden weggehaald.
NS doet er juist van alles aan om dit in de doofpot te sturen. Ik snap derhalve de reactie van Laura niet.
https://community.ns.nl/op-het-station-17/door-poortjes-bij-sloterdijk-extra-betalen-47136
Ik heb inmiddels ook de afdeling gemaild die hierover gaat. Het lijkt me vooral belangrijk dat de tekst in de app duidelijker wordt, aangezien dit toch nog veel onduidelijkheid oproept.
Ik heb inmiddels al 4 verwijzingen gehad intern, dus ik denk dat ik bijna bij de juiste persoon ben hiervoor. Gezien de feedback die ik intern kreeg tussendoor zie ik dit rooskleurig in en ben ik erg dankbaar dat dit hier werd aangekaart!
Ik heb een reminder gestuurd! Het contact is ineens gestagneerd, wat jammer is. Ik ga er achteraan.
Edit 23.01.2020: Juiste naam is naar voren gekomen. Plan is om dit hier verder uit te vragen, hoe het zit met de rode overstapteksten.
Edit 30.01.2020: Jouke neemt dit van me over, want ik ga met zwangerschapsverlof. Ik hoop dat er spoedig een antwoord komt! :)
Zoals aangegeven neem ik het topic over van Laura NS. Vooralsnog nog geen inhoudelijke reactie verder!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.