Op twitter geeft medewerker RZ van NS onderstaand aan. Heeft er volgens mij ook na 5 jaar nog steeds niets van begrepen.
Het twittergesprek gaat nog even verder maar het eerlijke verhaal over het overstappen op Sloterdijk wordt gewoon niet gegeven. Waarom niet???
Zie het (lange) topic op
Overstappen op Sloterdijk mag best, maar als je dan ‘omreist’ kost het gewoon extra.
Vermijd dus de poortjes op Sloterdijk! En loop maar een boel trappen via spoor `11/12.
Het meest onzinnige advies ooit.
Zie ook deze.
Ik begreep van mijn vader dat hij hier op Amsterdam Zuid tegenaan is gelopen. Ondanks dat hij zich er - o.a. door de notificatie in de reisplanner - van bewust was dat hij bij het overstappen poortjes moest mijden, heeft hij toch uit- en ingeckt, omdat dit niet lukt. De roltrap scheen buiten gebruik te zijn en volgens hem liet dit geen mogelijkheid over voor zijn overstap, anders dan een gewone trap die bij poortjes uit kwam.
Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?
Zou er overigens nog vanuit NS kunnen worden gereageerd op mijn vraag naar mogelijkheden voor automatische compensatie, nu NS (eindelijk) onderkent heeft dat het gebruik van reisgegevens voor het juist dactureren van reizen geen privacyschending is, of althans, dat de reiziger daar toestemming voor gegeven heeft om te kunnen reizen met een ov chipkaart?
Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?
Je betaalt dan niet te veel maar gewoon de gereisde kilometers. Zonder in/uitchecken betaal je in feite te weinig.
Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?
Je betaalt dan niet te veel maar gewoon de gereisde kilometers. Zonder in/uitchecken betaal je in feite te weinig.
Soms is er geen andere reisroute mogelijk.
Amsterdam Zuid? Die is nieuw voor mij. Welke route reisde hij en van welk perron naar welk perron moest hij?
Op de site van ProRail staat aangegeven dat de roltrappen worden vervangen voor vaste trappen om reizigers meer ruimte te geven.
https://www.prorail.nl/nieuws/vervanging-roltrappen-station-amsterdam-zuid-door-vaste-trappen
In een ouder topic wat nu in het archief staat werd in 2016 aangegeven:
Op Amsterdam Zuid kun je:
- met de roltrap zonder langs een poortje te gaan overstappen van het ene naar het andere perron.
- met de 'centrale' trap, moet je wel uitchecken en weer inchecken.
- met de trappen aan de kant van de Parnassusweg kun je wel van het ene naar het andere perron (maar die liggen voor overstappen erg uit de route).
Die roltrap is nu dus buiten gebruik maar dan komen er wel gewone trappen om zonder langs een poortje te gaan over te stappen.
Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?
Je betaalt dan niet te veel maar gewoon de gereisde kilometers. Zonder in/uitchecken betaal je in feite te weinig.
Dat is niet juist. Als je niet uit- en incheckt, betaal je de (vaste) prijs voor een reis van je vertrekpunt naar je bestemming, zoals ook opgegeven in de reisplanner. Je betaalt minder dan je zou betalen als je (langere) route de kortste weg was geweest, maar niet te weinig, want dat is nu eenmaal niet het geval. Als je uit- en incheckt berekent NS meer geld dan in de prijsopgave die ze vooraf doen (in de reisplanner), te veel dus.
Op Amsterdam Zuid kun je:
- met de roltrap zonder langs een poortje te gaan overstappen van het ene naar het andere perron.
- met de 'centrale' trap, moet je wel uitchecken en weer inchecken.
- met de trappen aan de kant van de Parnassusweg kun je wel van het ene naar het andere perron (maar die liggen voor overstappen erg uit de route).
Die roltrap is nu dus buiten gebruik maar dan komen er wel gewone trappen om zonder langs een poortje te gaan over te stappen.
En nu tijdelijk moet via de trappen richting de Parnassusweg dus wel lukken. Mooi! Dank voor het terugzoeken,
Overigens zou het wel handig zijn als ook de reisplanner niet zou beweren dat je juist via de stationshal over moet stappen. Dat is (nu tijdelijk) dus namelijk juist verkeerd.
Op Amsterdam Zuid kun je:
- met de roltrap zonder langs een poortje te gaan overstappen van het ene naar het andere perron.
- met de 'centrale' trap, moet je wel uitchecken en weer inchecken.
- met de trappen aan de kant van de Parnassusweg kun je wel van het ene naar het andere perron (maar die liggen voor overstappen erg uit de route).
Die roltrap is nu dus buiten gebruik maar dan komen er wel gewone trappen om zonder langs een poortje te gaan over te stappen.
En nu tijdelijk moet via de trappen richting de Parnassusweg dus wel lukken. Mooi! Dank voor het terugzoeken,
Volgens deze (oude) plattegrond zou dat inderdaad lukken https://plattegrondstation.nl/plattegrond/41.jpg
Zie ook Google maps waarop de poortjes aan de ene kant goed zichtbaar zijn. Het is wellicht wel wat verder lopen op het perron of strategisch instappen in de trein zodat je dichter bij die trappen zit.
Inmiddels vier jaar sinds dit topic geopend werd, en nog steeds worden reizigers gedwongen om te lopen of extra te betalen… Gewoon toestaan om daar uit- en weer in te checken zonder extra kosten kan toch niet zo moeilijk zijn? Duidelijk dat de NS geen enkel respect voor reizigers heeft.
Dit weekend geeft de reisplanner een overstap van de 3300 op de 2400 (IC Amsterdam Centraal - Schiedam Centrum) aan op Amsterdam Sloterdijk, inclusief Hemboog. Dit kan natuurlijk veel makkelijker op Schiphol. In het verleden hier meerdere topics over geopend, maar ja...
Dit weekend geeft de reisplanner een overstap van de 3300 op de 2400 (IC Amsterdam Centraal - Schiedam Centrum) aan op Amsterdam Sloterdijk, inclusief Hemboog. Dit kan natuurlijk veel makkelijker op Schiphol. In het verleden hier meerdere topics over geopend, maar ja...
Hemboog (spoor 9/10) is inderdaad funest, want dan móet je wel door poortjes (en alsnog een flink stuk lopen), maar meestal maakt het voor de kosten niet uit.
Op Schiphol heb je 4 minuten overstaptijd, op Sloterdijk 7. De norm voor overstappen op hetzelfde spoor is gek genoeg 3 minuten (dus langer dan een cross platform overstap, dat is 2 minuten). Overstappen van/naar de Hemboog duren minimaal 6 minuten. Zowel op Schiphol (4-3=1) als Sloterdijk (7-6=1) heb je dus 1 minuut marge in de optiek van de reisplanner. Dan wordt de eerste optie gekozen en dat is Sloterdijk. In de praktijk is die 3 minutennorm natuurlijk onzin. Die norm gaat uit van het feit dat twee treinen nooit binnen 3 minuten langs hetzelfde perron kunnen staan. Dat klopt, maar aangezien de treinen op Schiphol niet op 1, maar 2 sporen tegelijk gepland zijn (spoor 5/6), heb je hier feitelijk een cross platform overstap en zou de norm 2 minuten moeten zijn. Dan is de marge op Schiphol direct groter (4-2 = 2 minuten). En sowieso rijden de treinen op Schiphol achter elkaar aan, waardoor je nooit de overstap mist, maar die logica kun je blijkbaar niet in de reisplanner bakken.
Sloterdijk wordt/werd standaard als ‘overstapknooppunt’ aangegeven, terwijl Schiphol of Zaandam cross-platform is.
Het ligt er volgens mij tegenwoordig aan wat je reisrichting is, en wordt de eerste overstapmogelijkheid getoond? In de ene richting is dat dus Zaandam en de andere kant op Sloterdijk (of Schiphol)?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.