Skip to main content

Eigenlijk een hele stomme vraag, maar kan een trein stoppen bij een perron in bajonetligging aan de verkeerde zijde? Hiermee bedoel ik dus dat ie niet rechts rijdt, maar links.

Veroorzaakt dat problemen met de spoorbomen of is daar al over na gedacht?

Ligt volgens mij aan beveiliging ter plaatse. Van lang in de aankondiging stilstaan raakt een overweg in storing en lang niet overal is de overweg bij verkeerd spoor rijden nog met seinen beveiligd. Bij Hilversum Sportpark staan die er zo te zien niet, bij Hollandsche Rading weer wel. En als op die seinen een stop-doorschakeling zit heeft een stoppende trein geen impact op de overweg.


We hebben in principe geen beperkingen voor dit soort stations. Het veroorzaakt hooguit dat de spoorbomen al dicht gaan als de trein eraan komt en dus langer dicht zijn dan als de trein op het andere spoor zal rijden.

Om die reden zal het niet zo snel standaard gepland worden, maar het kan dus zonder problemen.


.......bij verkeerd spoor rijden nog met seinen beveiligd. Bij Hilversum Sportpark staan die er zo te zien niet, bij Hollandsche Rading weer wel. En als op die seinen een stop-doorschakeling zit heeft een stoppende trein geen impact op de overweg.....

Verkeerd spoor (VS) bestaat niet meer op de binnenlandse spoorlijnen in Nederland. Dit kent men alleen nog op enkele grensbaanvakken. Het laatste VS traject was tussen Zwolle en Deventer.

Het is dus linkerspoor rijden, en dat is dus in Nederland op alle spoorlijnen mogelijk. Nadeel bij sommige type baanvakbeveiliging is dat dan de overweg wat langer dicht is (zoals @Julian al aangaf) en er qua capaciteit soms beperkingen zijn.


Reageer