beantwoord

Plaatjes op cta

  • 26 March 2024
  • 23 reacties
  • 493 Bekeken

Reputatie 3

De trein heeft vier bakken. Het pijltje links ervan betekent waarschijnlijk dat de trein na aankomst weer terugrijdt. Wat zou die sleutelhanger erboven betekenen?

icon

Beste antwoord door MoDe 26 March 2024, 14:27

Bekijk origineel

23 reacties

Dat is volgens mij de plaats waar u staat.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is geen sleutelhanger maar geeft locatie waar je staat aan.

Reputatie 4

Geeft maar weer aan dat voor iedere slimme toevoeging om het voor de reiziger nóg meer duidelijk te maken, er een reiziger is die het alsnog niet snapt. 

 

En de reisinformatie is bij NS al zo ontzettend goed en duidelijk vormgegeven. 

Reputatie 7
Badge +3

Die pins in Utrecht waren me een paar weken geleden in Utrecht Centraal al opvallen. Misschien is het handig als er later meer informatie bijkomt als de locatie van de eerste klas, de rolstoelplaatsen en de fietsplaatsen worden weergegeven.

Helaas zijn de lettervakken niet meer zichtbaar bij het vertrek van de treinen van spoor 2 in Hilversum. Gelukkig hebben we enige tijd kunnen oefenen met de correlatie tussen de bakborden en de letterborden. Ik weet inmiddels dat ik me bij letter H moet opstellen als er een SLT van 8 bakken komt voorrijden. 

Reputatie 7
Badge +2

Misschien is het handig als er later meer informatie bijkomt als de locatie van de eerste klas, de rolstoelplaatsen en de fietsplaatsen worden weergegeven.

Dat was juist handiger toen de letterborden er nog op stonden. Immers kon je daarmee nog beter inschatten waar je moest staan voor de gewenste plek in de trein. Met die pin moet je het maar een beetje gokken, al werkt de pin wel op meer stations.

Zelf al wel vaker die bakbordjes gebruikt om de 1e klas te vinden: bij een ICM viertje weet je bijvoorbeeld al dat je goed staat bij het midden van de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Letterborden zijn natuurlijk nog handiger. Maar die zijn er slechts op een handjevol perrons. Het systeem met pins op de borden kan landelijk worden uitgerold. 

Reputatie 3

 

Helaas zijn de lettervakken niet meer zichtbaar bij het vertrek van de treinen van spoor 2 in Hilversum. Gelukkig hebben we enige tijd kunnen oefenen met de correlatie tussen de bakborden en de letterborden. Ik weet inmiddels dat ik me bij letter H moet opstellen als er een SLT van 8 bakken komt voorrijden. 

Een tijdje geleden hadden ze zoiets in ‘s-Hertogenbosch. Over de hele lengte van het perron stond wat voor bak daar zou komen. Kennelijk was het een proef die mislukt was.

Badge +3

Een tijdje geleden hadden ze zoiets in ‘s-Hertogenbosch. Over de hele lengte van het perron stond wat voor bak daar zou komen. Kennelijk was het een proef die mislukt was.

Klopt, dat zag er wel leuk uit (op één perron) en daar stond eigenlijk alle info op zoals 1e klas, WC, rolstoel, fietsen, drukte per coupé (blijkbaar via asdrukmeting)… en is in een andere vorm later nog op Schiphol gedaan (misschien nog steeds wel, tijd niet geweest). 

 

Reputatie 7
Badge +2

Het grote probleem wat daarbij wel speelde is dat een groot deel van het IC-materieel (en SNG-drietjes ook) niet symmetrisch is. Intern weet men ook niet in welke richting een trein staat, dus aangeven welke voorzieningen waar zitten gaat niet echt lekker.

Bij de proef in 's-Hertogenbosch gaf men nog wel voorzieningen aan meen ik, maar later op Schiphol alleen de plek waar de deuren zouden zitten omdat het vooral bedoeld was om de toeristen op de juiste plek te hebben staan om snel instappen te bevorderen.

Bij internationale treinen worden nu al wel rijtuignummers, 1e klasse, restauratie e.d. aangegeven op de schermen op de perrons. Alleen gaat het daar ook wel eens fout… vorig jaar nog een ICE gehad die na een omroep over omgekeerde rijtuigvolgorde ook omgekeerd op de borden verscheen. Alleen waren ze vergeten de trein zelf ook om te keren😂

Overigens niet uniek dat NS daar last van heeft. Bij de OeBB gaat het bijvoorbeeld in de reserveringsmodule ook niet lekker met de rijtuigvolgorde bij treinen die ergens onderweg kopmaken.

Badge +3

later op Schiphol alleen de plek waar de deuren zouden zitten omdat het vooral bedoeld was om de toeristen op de juiste plek te hebben staan om snel instappen te bevorderen.

Oh ja, met daarbij nog de tekst ‘first out then in’ die de meeste toeristen helemaal niet nodig hebben, want natuurlijk wacht je even met instappen zolang er nog mensen aan het uitstappen zijn, toch? 🤔

Badge +3

Off-topic maar Breda (spoor 6) 

En Zwolle had er vanmiddag ook last van… 

 

 

 

Een tijdje geleden hadden ze zoiets in ‘s-Hertogenbosch. Over de hele lengte van het perron stond wat voor bak daar zou komen. Kennelijk was het een proef die mislukt was.

Die proef in Den Bosch was niet echt een succes:

1) Apparatuur en installatie waren erg duur.

2) Machinisten stopten niet altijd op de geplande plaats, vooral met treinen met kortere bakken zoals de Flirt en de SLT.

3) Veel misverstanden over stoppen langs spoor a, a/b of b.

4) Soms was er een mismatch qua materieelinzet tussen wat het systeem dacht en de realiteit.

Reputatie 7
Badge +2

 

2) Machinisten stopten niet altijd op de geplande plaats, vooral met treinen met kortere bakken zoals de Flirt en de SLT.

Die stopten dus wel op de geplande plaats (het systeem werkte met blauwe lamp om de stopplaats op te dragen). Alleen hield het systeem blijkbaar geen rekening met kortere bakken.

3) Veel misverstanden over stoppen langs spoor a, a/b of b.

Dat heeft volgens mij weinig met dat systeem te maken: op a of b stoppen is al jaren een probleem doordat treinen op basis van lengte op a, b of ab worden aangekondigd zonder dat rekening gehouden wordt met bakborden e.d. die de machinist opdragen op een specifieke plek te stoppen.

4) Soms was er een mismatch qua materieelinzet tussen wat het systeem dacht en de realiteit.

Dat ligt ook niet aan het systeem en komt wel vaker voor.

Reputatie 7
Badge

Geeft maar weer aan dat voor iedere slimme toevoeging om het voor de reiziger nóg meer duidelijk te maken, er een reiziger is die het alsnog niet snapt. 

Ah je, het aloude gezegd "If you design something to be idiot proof, the universe will design a better idiot".

Reputatie 4

Geeft maar weer aan dat voor iedere slimme toevoeging om het voor de reiziger nóg meer duidelijk te maken, er een reiziger is die het alsnog niet snapt. 

Ah je, het aloude gezegd "If you design something to be idiot proof, the universe will design a better idiot".

Ik wou het iets schappelijker brengen dan dat, want domme vragen bestaan niet, maar inderdaad 🙂

Badge

Geeft maar weer aan dat voor iedere slimme toevoeging om het voor de reiziger nóg meer duidelijk te maken, er een reiziger is die het alsnog niet snapt. 

Ah je, het aloude gezegd "If you design something to be idiot proof, the universe will design a better idiot".

Hé, geef me m'n handtekening terug! 😝

Reputatie 1

Off-topic maar Breda (spoor 6) 

En Zwolle had er vanmiddag ook last van… 

 

Diemen Zuid had er ook last van.

Reputatie 3

Het grote probleem wat daarbij wel speelde is dat een groot deel van het IC-materieel (en SNG-drietjes ook) niet symmetrisch is. Intern weet men ook niet in welke richting een trein staat, dus aangeven welke voorzieningen waar zitten gaat niet echt lekker.

 

De dingen zijn inderdaad niet symmetrisch, maar eigenlijk zouden ze best kunnen weten hoe de trein geordend is.

Op de plaatjes van de NS-website staan plaatjes van de treinen. Bijvoorbeeld treinstel 4056 (1e klas achterkant van 2e bak) en 4219 (1e klas in derde bak). En op de terugweg zijn de treinstellen verwisseld, eerst 4219, dan 4056. Dat klopt natuurlijk. Maar uit de plaats van de 1e klas blijkt dat ze intussen de treinstellen losgekoppeld en omgekeerd hebben!

Van internationale treinen weet ik dat je een plaats bij het gangpad of het raam kunt reserveren, maar niet aan de linker- of rechterkant van de trein.

Maar er zijn uitzonderingen. Vroeger reed in Spanje de TER. Dat was een treinstel met twee bakken dat aan een kant gekoppeld kon worden, met doorloopkop. Als zo’n trein gecombineerd werd, moest je wel weten dat de treinstellen in de juiste richting stonden.

Reputatie 3

 

3) Veel misverstanden over stoppen langs spoor a, a/b of b.

 

Bij mijn weten komt “a/b” niet meer voor. Er was eens iemand die mij om hulp vroeg “Hier is spoor 3a, maar waar is nou spoor 3?” Ik kan het me heel goed voorstellen, met huisnummers is het immers ook zo. Het zou duidelijker zijn als ze niet “3” aankondigen maar “3 ab”

Reputatie 3

Off-topic maar Breda (spoor 6) 

En Zwolle had er vanmiddag ook last van… 

 

Diemen Zuid had er ook last van.

Raar. Je hebt ook nog een vergrootglas nodig om de via-stations te kunnen lezen.

 

Reputatie 7
Badge +2

 

3) Veel misverstanden over stoppen langs spoor a, a/b of b.

 

Bij mijn weten komt “a/b” niet meer voor. Er was eens iemand die mij om hulp vroeg “Hier is spoor 3a, maar waar is nou spoor 3?” Ik kan het me heel goed voorstellen, met huisnummers is het immers ook zo. Het zou duidelijker zijn als ze niet “3” aankondigen maar “3 ab”

Dubbele fasen in vertreksporen zijn er inderdaad niet meer sinds de nieuwe schermen er zijn en men alleen nog a en b hanteert.

Daarvoor had bijvoorbeeld Dordrecht op het zeer lange spoor 1 drie fasen (1a, 1b en 1c) en stonden vrijwel alle treinen met 1bc als vertrekspoor in de reisinfo.

In de eerste tijd daarna wilden korte treinen nog wel eens verwarring opleveren omdat die dan op alleen 1a aangekondigd werden terwijl de enige treinaanwijzer daarvan onder de traverse hing en niemand die zag (en de trein veel eerder stopte door de plek van de bakborden).

Reputatie 7
Badge

Off-topic maar Breda (spoor 6) 

En Zwolle had er vanmiddag ook last van… 

 

Het lijkt wel, alsof die CTA-layout een website is waar je tegenaan kijkt, waarvan de CSS-stylesheet mist.

Reputatie 7
Badge +3

Ik stond netjes bij de pin, maar blijkbaar snapte de machinist de bedoeling nog niet. Hij stopte ruim voor de pin.

 

Reageer