Skip to main content
Omdat het onderwerp poortjes zowel in https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5 als hier in https://forum.ns.nl/op-station-17 hoort, hier de doorverwijzing: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/poortjes-5356.
Steenwijk en Heerenveen zijn ook afgesloten sinds begin dit jaar.

En alle stations in Almere ook.

En bijvoorbeeld ook Delft en alle Rotterdamse stations.

Maar dat lijkt niet het doel van het kaartje te zijn? Of probeer je er iets anders mee te laten zien?



Want Amsterdam Zuid is bijvoorbeeld ook een overstapstation waar je poortjes tegenkomt op een deel van de routes als je overstapt.


Ik heb me beperkt tot stations die met een rondje staan aangegeven, aanvulling is welkom. bijdragevandennis
Op pagina 13 van Spoor 2017-1 staat de volgende tekst:

In 2017 worden de poortjes op een volgend aantal stations gesloten, zoals Utrecht Centraal, Den Haag Centraal, Eindhoven, Amsterdam Sloterdijk en Apeldoorn.




Persoonlijk ben ik héél benieuwd hoe dat in Apeldoorn in z'n werk zal gaan.

In de eerste plaats staan daar nog überhaupt geen poortjes, laat staan dat ze kunnen worden gesloten.

Daarnaast vraag ik me af hoe perron 1 fatsoenlijk hermetisch kan worden afgesloten. Dat perron is momenteel namelijk toegankelijk over een strook van om en nabij de honderd meter lang.



Weet iemand of er concrete plannen zijn om Apeldoorn daadwerkelijk poortjes te geven? Of is dit een 'per abuisje' van de NS?
Het zal wel een fout zijn, op http://www.ns.nl/over-ns/dossier-ov-chipkaart/steeds-meer-poortjes-in-gebruik.html / http://www.ns.nl/binaries/_ht_1468321600110/content/assets/ns-nl/over-ns/23016/poortjes_sneller_in_gebruik_week_28_2016_07_11.compressed.pdf staat Apeldoorn ook niet vermeld.



Voor Gvc zou het althans aan de halzijde, nog een paar jaar duren, dacht ik, bijdragevandennis
Zover ik weet zou voor Den Haag Centraal eerst het emplacement verbouwd moeten worden, zodat de perrons 6-11 verlengt kunnen worden. Deze sporen kunnen dan verkort worden aan de hal zijde, zodat er binnen het poortjes gebied van het ene naar het andere sporen en andere poortjes gelopen kan worden. Als dat niet gebeurt moeten op sommige perrons alle passagiers door 2 poortjes naar buiten lopen, dat is in de spits niet te doen. Het enige alternatief is tijdelijk poortjes verder in de hal te zetten, maar gezien alle voorbereidingen die al gedaan zijn, lijkt me dat niet waarschijnlijk. Dus dat er dit jaar in de hal van Den Haag Centraal komen, lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Die aanpassing van de perrons van Den Haag Centraal zou pas in 2019 plaats kunnen vinden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/19/waarom-den-haag-cs-pas-in-2019-entreepoortjes-krij-1521939-a1365156

http://www.ad.nl/den-haag/eerst-verbouwen-dan-pas-poortjes-op-den-haag-cs~a2feb13c/
Apeldoorn heeft volgens mij nog nooit op een lijst gestaan om poortjes te krijgen. Op zich zijn er wel stations waar vanuit het niets poortjes zijn geïnstalleerd en in gebruik genomen.



Eerst zul je in Apeldoorn moeten bepalen of spoor 1 en spoor 3/4 samen één poortjesgebied gaan vormen of 2 aparte. In het eerste geval lijkt me vooral de ingang naar de fietsenstalling vanuit de tunnel het lastigste. Je zal daar dan 2 poortjes (NS en Arriva) moeten zetten, dus dat wordt erg krap.



Spoor 1 afsluiten zou op zich wel moeten kunnen. Een rij poortjes zicht bij de AHtogo, een paar aan de andere zijde van het oude stations gebouw en misschien nog een paar naar het busstation. De rest zet je af met hekken. Als er ook ingangen zijn naar het oude stations gebouw (weet ik zo niet) dan zou je die ook kunnen afsluiten. In Dordrecht zijn de toegangen vanaf spoor 1 naar de AHtogo en de Ako ook afgesloten en kun je daar alleen nog maar komen door om te lopen via de stationsvoorkant.
201805 10 21:39

Zie verder https://forum.ns.nl/op-het-station-17/poortjesstations-48578.

Reageer