Proef: Verbetering reisinformatie op station | NS Community
Sticky News

Proef: Verbetering reisinformatie op station

  • 25 November 2019
  • 49 reacties
  • 2883 Bekeken

Beste Community leden! Sinds vorige week maandag maandag (18 november) is er een proef gaande in de manier waarop we reisinformatie tonen bij bepaalde treinen. In dit topic willen we deze proef graag iets meer toelichten en feedback verzamelen!

De aanleiding

Voor treinen die met een ‘omweg’ naar hun bestemming rijden tonen we momenteel in de reisinformatieschermen op het station niet overal de echte eindbestemming. In plaats daarvan wordt een belangrijke tussenstop als eindbestemming genoemd (bijvoorbeeld Schiphol Airport) en de stops vóór dit station. Zo maken we duidelijk in welke richting de trein rijdt.

Een voorbeeld hiervan is treinserie 3700. Deze rijdt dagelijks in de avonduren tussen Venlo en Dordrecht via o.a. Eindhoven, Utrecht Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal.

Het grote nadeel van deze weergave is dat de eindbestemming op de reisinformatieschermen op het station afwijkt van de eindbestemming in en op de trein en de ‘richting’ in het reisadvies in de reisplanner. Op de schermen op het station staat bij de 3700 serie bijvoorbeeld Schiphol Airport als eindbestemming, op de trein zelf staat Dordrecht en het reisadvies geeft ‘Intercity richting Dordrecht’ aan. Reizigers raken door deze inconsistentie in verwarring. Om dit te verbeteren starten we een proef, waarin we voor serie 3700 aangepaste reisinformatie laten zien.

De proef

Met ingang van 18 november hebben we als proef bij de 3700 serie voor een aantal weken de reisinformatie in de schermen op de stations aangepast. De proef houdt in:

  • Op alle stations waar de 3700 stopt wordt de echte eindbestemming van de trein getoond: Venlo of Dordrecht.
  • Op een aantal stations wordt in de reisinformatieschermen op het perron een nieuwe tip getoond. Deze ‘overstaptip’ wijst op een snellere verbinding (met maximaal 1 overstap) naar een belangrijk station, die de 3700 zelf ook aandoet. Zie hiervoor onderstaande voorbeelden.
  • Deze tip is dynamisch en wordt alleen getoond als de overstap in de actualiteit ook echt mogelijk is. De tip wordt niet getoond als er belangrijkere opmerkingen zijn, zoals bijvoorbeeld ‘rijdt niet verder dan’.
  • De tip wordt in het Nederlands en het Engels getoond.
Weergave op Venlo - Nederlands
Weergave op Venlo - Engels

Uiteraard ontvangen we over deze proef graag feedback en suggesties. Aan jullie de volgende vragen:

  1. Is deze nieuwe presentatie een verbetering of verslechtering t.o.v. de huidige situatie, waarbij een ‘verkorte’ route wordt weergegeven op de schermen?
  2. Met deze nieuwe weergave worden alle stations weergeven, ook bepaalde 'verre' stations. Het scherm zal door alle bestemmingen 'scrollen'. Hierdoor kan het wel gebeuren dat reizigers even moeten wachten voordat hun bestemming getoond wordt. Denken jullie dat dit voor problemen kan zorgen?
  3. Zijn de overstaptips (voldoende) duidelijk?
  4. Voegen de overstaptips waarde toe?

 

Edit: vraag twee aangepast.


49 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat de tip over de IC van 8.44 niet verschijnt, is ergens wel logisch natuurlijk. Die van 8.44 vertrekt eerder en is een intercity i.p.v. een sprinter. Probleem is (denk ik) vooral dat Amsterdam Centraal in kleine letters als “Amsterdam C.” wordt weergegeven, alsof het een klein tussenstationnetje is. Op Utrecht is mij ook al een aantal keer gevraagd of dat Amsterdam Centraal betreft.

Badge +3
  1. Een verbetering. Met name dat de informatie op de trein en het bord ernaast met elkaar in overeenstemming is.
  2. Ik neem aan dat Schiphol Airport wel in de lijst met scrollende via-stations staat? Dat is in de afbeelding niet te zien. Als dat zo is, zie ik geen probleem. Als dat niet zo is, zou dat wel moeten. Alle via-stations tot de getoonde eindbestemming - Dordrecht - moeten in de lijst.
  3. Ja.
  4. Ja.

Op station Alkmaar zie ik dat bij de sprinter 4800 waar vroeger Haarlem als eindbestemming stond, nu Amsterdam Centraal als eindbestemming staat. Ik mis echter de instaptip op Alkmaar. De Intercity naar Maastricht/Nijmegen, die op het spoor ernaast vertrekt, is véél eerder in AmsterdamCS, kan dit nog worden vermeld?
 

  • De werkelijke eindbestemming (en waar mogelijk instaptips) worden dit kwartaal ook bij de 4800 serie (Sprinter Amsterdam Centraal-Haarlem-Beverwijk-Uitgeest-Alkmaar-Hoorn) toegepast.

Ik zal je suggestie doorzetten, maar durf niet te zeggen of het hier ook wekelijk mogelijk of wenselijk is.

Heeft dit er misschien mee te maken dat je überhaupt niet met die sprinter naar Amsterdam Centraal dient te reizen, omdat dit een (niet-toegestane) omweg is?

Oh wacht, dat zou dan ook gelden voor de sprinter van Amsterdam naar Hoorn en daar staat de instaptip wel.

Misschien omdat de sprinter van Alkmaar ook later vertrekt dan de intercity? Maar ja, na de sprinter vertrekt ook vrij snel weer een andere IC die natuurlijk ook eerder in Amsterdam is...

Reputatie 7
Badge +3

En misschien ben je wel iemand die nagenoeg nooit met de trein gaat en niet weet dat het een omweg is. Je wilt naar Amsterdam, je komt op het perron en daar staat groot op het scherm op het perron Amsterdam Centraal. Mooi, daar wil je net heen dus neem je die trein.

Reputatie 4

Ja, en andersom staat op Amsterdam CS wel de instaptip bij de sprinter naar Hoorn.

 

@Stijn NS: dank voor je antwoord. Ik hoopte eigenlijk dat je mijn toegevoegde Alkmaar-foto nog zou kunnen doorzetten, om wat meer duidelijk te maken wat er nu onduidelijk is :)

Badge +3

Ja, en andersom staat op Amsterdam CS wel de instaptip bij de sprinter naar Hoorn.

 

@Stijn NS: dank voor je antwoord. Ik hoopte eigenlijk dat je mijn toegevoegde Alkmaar-foto nog zou kunnen doorzetten, om wat meer duidelijk te maken wat er nu onduidelijk is :)

Probleem op die foto is dat de instaptip voor de sprinter van 8:49 dan tegen 8:44 zou moeten verdwijnen, omdat de IC dan vertrekt.

Beter is de tip van @mrfreeze over de IC Maastricht te tonen, want ook al zit daar wel 8 minuten tussen, je bent alsnog een kwartier eerder in Amsterdam.

Reputatie 7
Badge

Een aandachtspunt is natuurlijk om ook in de trein zelf nog aan te geven dat de eindbestemming van de trein sneller bereikt wordt door over te stappen.

Daarbij is in de trein natuurlijk meer ruimte en tijd voor uitgebreidere informatie dan op het bord op het perron. Daar zou ik dan graag ook terugzien wélke trein ik dan op moet overstappen (vertrekspoor, vertrektijd en eindbestemming zoals die op de trein en op het perron staat).

 

Dat de aanduidingen op de trein en op het perron weer overeen gaan komen, vind ook ik een heel groot pluspunt van dit idee. Zeker doen wat mij betreft. Wel nog een aanvulling o.b.v. een voorbeeld uit mijn eigen ervaring:

Op Weesp wordt veel cross-platform overgestapt tussen treinen uit de richting van Amersfoort en uit de richting van Almere, naar de noord- en zuidkant van Amsterdam, waarbij ook nog wisselt welke trein waar heen gaat.

De trein richting het noorden van Amsterdam heeft nu 'eindbestemming' Amsterdam Centraal, maar rijdt vanaf daar eigenlijk door via Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan en Schiphol richting Den Haag.

De trein richting het zuiden van Amsterdam rijdt naar Amsterdam Zuid en dan ook via Schiphol richting Den Haag. Als deze treinen beide alleen de eindbestemming Den Haag Centraal/Leiden Centraal/iets anders voorbij Schiphol aan gaan geven, is niet meer duidelijk welke trein langs welke kant van Amsterdam rijdt. In het verleden hebben beide treinen een tijd eindbestemming Hoofddorp gehad en dat zorgde voor grote verwarring (overstappen van de trein richting Hoofddorp op spoor x op de trein richting Hoofddorp op spoor y). Het lijkt me dus erg belangrijk om duidelijk een enkele 'via' bestemming aan te geven die de route bepaald aan te geven waar hier verschillende opties voor zijn, als weer de 'echte' eindbestemming getoond gaat worden. En ook dat moet dan denk ik zowel op het perron (voor mensen die staan te wachten), als op de trein (voor overstappers en mensen die bevestiging zoeken), als in de reisplanner op de website en in de app (voor mensen die hun reis plannen en de overstap anders misschien onterecht voor onnodig aanzien).

Reputatie 7
Badge +1

Mij lijkt voor deze kronkelreisroute en de ervaringen met de SPR Weesp-H’dorp (of verder) wel/niet via AMS C toch het beste aparte treinnrs te benutten en dus het hele systeem als eindpunt uit beide richtingen SCHIPHOL aan te geven, want in feite is deze omweg voor vrijwel verder niemand van echt belang, nog minder als de vele AirB&B gebruikers die in Ams MP geen treintje naar S’hol zien en toch kunnen blijven zitten op Centraal. En de reizigers uit Leiden die naar Zuid/Bijlmer moeten, dat zulen toch veelal vaste klanten zijn die het na 2 dagen wel doorhebben.

Dan in rood of iets anders onder gefingeerde eindbestemming aangeven dat deze trein dan verder doorrijdt naar…., zoals tevens toegepast kan worden op die SPR in in 2 richtingen in Ams C doorgekoppeld zijn. EN het personeel duidelijker informeren-zelfs bij hun schijnt dit velen onbekend te zijn.

Reputatie 6

Het lijkt mij een wel heel vreemde s bocht om met deze trein te gaan. Misschien is het wel zo handig om deze treinreis virtueel in 2en te knippen, en bij vertrek schiphol als eindpunt te geven. Er zullen weinig of geen mensen zijn die met zo een omweg zullen reizen. Vanaf utrecht  wel dordrecht vermelden als eindpunt via schiphol. etc. 

Deze kronkelrit is even logisch als van amsterdam via leeuwarden naar den helder te reizen. 

 

 

  • Reizigers die hun reis plannen kunnen gemakkelijker hun trein vinden omdat de reisplanner, de reisinformatieschermen én de trein nu consistente informatie tonen.

 

De bevindingen verbazen me eerlijk gezegd een beetje, maar het zal ongetwijfeld goed onderzocht zijn.

Bovenstaand punt staat natuurlijk los van wel of niet de echte eindbestemming tonen. In beide gevallen zou je moeten zorgen dat de planner, informatieschermen en treinen consistente informatie tonen, of dat nou de echte eindbestemming is of niet.


Waarom verbaasd het je?  Er reden nu treinen rond met een andere stationsnaam op de trein dan dat er in de reisplanner en op de CTA bakken vermeld stond, waardoor mensen niet in de trein stapte omdat dat niet de trein was die ze moesten nemen volgens de reisplanner.  Nu wordt dus op de trein getoond wat er ook op CTA bak staat en wat in de reisplanner te vinden is.

Hopelijk wordt de proef ook doorgetrokken naar de (1)4600 treinserie waar op Amsterdam CS altijd heel veel mensen uitstappen die naar Schiphol moeten om er dan op het perron achter te komen dat ze die trein weer moeten hebben om op Schiphol te komen.  Deze sprinterserie is in 2 delen geknipt en dit geeft enorm veel verwarring bij reizigers.

Reputatie 4

Weet niet of het al genoemd/gevraagd is, maar iets als bijv. Eindhoven - Schiphol kan dan gewoon met een kaartje Eindhoven - Dordrecht wat goedkoper is? Dan ga je gewoon in de trein naar Dordrecht zitten die de omweg via Schiphol maakt. Of is een kaartje naar Dordrecht niet geldig in de trein waarop staat dat ie naar Dordrecht gaat? Dat zou raar zijn.

Reputatie 4

Op station Alkmaar zie ik dat bij de sprinter 4800 waar vroeger Haarlem als eindbestemming stond, nu Amsterdam Centraal als eindbestemming staat. Ik mis echter de instaptip op Alkmaar. De Intercity naar Maastricht/Nijmegen, die op het spoor ernaast vertrekt, is véél eerder in AmsterdamCS, kan dit nog worden vermeld?
 

  • De werkelijke eindbestemming (en waar mogelijk instaptips) worden dit kwartaal ook bij de 4800 serie (Sprinter Amsterdam Centraal-Haarlem-Beverwijk-Uitgeest-Alkmaar-Hoorn) toegepast.
Reputatie 4

Overigens wel complimenten voor de duidelijke instaptips te AmsterdamCS (zie foto’s). Eventueel kan de zin misschien nog vriendelijker worden geformuleerd als “De IC naar Enkhuizen is eerder in Hoorn”. Hopelijk kunnen in Alkmaar dus ook nog instaptips komen bij sprinter 4800 richting Haarlem/Amsterdam!

 

Reputatie 4

Hoi NS, zouden jullie nog eens een herinnering willen sturen over bovengenoemde m.b.t. de instaptip in Alkmaar? Ik hoor écht mensen die op Alkmaar in de sprinter (links) ipv de intercity (rechts) willen instappen naar Amsterdam, terwijl de intercity daar veel eerder is.

 

Een instaptip zal dit oplossen.

Ik heb je suggestie in maart al doorgegeven, Rogier de Wit, maar heb ook aangegeven dat ik niet kan garanderen dat het aangepast wordt. Deze aanpassing is niet op alle locaties wenselijk of mogelijk, wat ook hier het geval zal zijn als het niet is aangepast. Nogmaals dezelfde suggestie doorsturen zal daar geen verandering in brengen.

Badge +3

Die instaptip wordt volgens mij alleen gegeven als een intercity later vertrekt maar eerder op tussengelegen stations is?

Voorbeeld:

Sprinter :39 Utrecht - Den Haag
Intercity :43 Utrecht - Den Haag
Tip: IC is eerder in Gouda.

Maar in dit geval is het inderdaad ietwat verwarrend voor wie niet weet (of goed op het bord kijkt) dat een IC Nijmegen ook op Amsterdam C stopt..

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou je alsnog die tip moeten zien voor de IC Maastricht van 8.57 uur.

Badge +3

Dan zou je alsnog die tip moeten zien voor de IC Maastricht van 8.57 uur.

Ja, dat is waar. Wellicht is het lastig omdat de IC de sprinter niet inhaalt (die gaat immers via Haarlem)?

  1. Ik neem aan dat Schiphol Airport wel in de lijst met scrollende via-stations staat? Dat is in de afbeelding niet te zien. Als dat zo is, zie ik geen probleem. Als dat niet zo is, zou dat wel moeten. Alle via-stations tot de getoonde eindbestemming - Dordrecht - moeten in de lijst.

Ik heb hier meteen al meer informatie over gekregen, alle stations worden inderdaad via een scrollende lijst weergegeven. De vraagstelling zoals ik hem in eerste instantie had verwoord was dan ook niet juist.

 

Ik heb het nu aangepast van:

“Met deze weergave worden bepaalde 'verre' stations op het traject niet meer weergegeven, zoals Schiphol in dit voorbeeld. Denken jullie dat reizigers hun trein naar deze stations nog wel kunnen vinden?”

naar

“Met deze nieuwe weergave worden alle stations weergeven, ook bepaalde 'verre' stations. Het scherm zal door alle bestemmingen 'scrollen'. Hierdoor kan het wel gebeuren dat reizigers even moeten wachten voordat hun bestemming getoond wordt. Denken jullie dat dit voor problemen kan zorgen?”

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft lastige materie door die aanelkaargeknoopte treinseries. In het geval van een reis van Venlo naar Dordrecht is het sneller om 30 minuten later uit Venlo te vertrekken. De snelste verbinding is met twee overstappen in Eindhoven en Breda.

Maar alles is beter dan de huidige incongruentie tussen wat er op de trein staat en wat er op de borden staat.

Ik denk dat de reizigers die op de CTA kijken rustig wachten tot hun “verre” station voorbijkomt. Een aandachtspunt is natuurlijk om ook in de trein zelf nog aan te geven dat de eindbestemming van de trein sneller bereikt wordt door over te stappen.

Reputatie 7
Badge +1

Oh en nog iets: zelfs de screens in de SPR treintjes schijnen het niet te kunnen bevatten dat die SPR doorrijdt en geven dit zelfs niet als overstap aan!

Reputatie 5

Men zou de uiteindelijke bestemming in kleine letters erbij kunnen zetten:

Sprinter vanuit Hoorn: (om eens een ander voorbeeld te geven)

BEVERWIJK/amsterdam centraal

via….

Reputatie 2
  1. Zoals Bahnrider al aangeeft: het kan een optie zijn om nog wel “Schiphol Airport” als bestemming aan te geven, met in rode letters erbij “Rijdt verder als IC naar Dordrecht”. Dat scheelt dan tot aan Schiphol heel wat tussenstations die je dan niet hoeft weer te geven.
  2. Kan dat scrollen niet in het algemeen worden opgelost (dus in alle gevallen waar dat nu gebeurd)? Bv gewoon door een kleiner lettergrootte te gebruiken? Op de vorige generatie CTA's (de oude “flapperkasten”) was dat ook geen probleem. Het is toch duidelijker als je in één oogopslag alle stations kunt zien. Het verschil in grootte hoeft niet veel te zijn; als je 4 stations op één regel kunt weergeven ipv 3, zou dat al een hele regel die je moet doorscrollen schelen. De lettergrootte zou dynamisch kunnen worden aangepast op het aantal weer te geven stations (met een maximale en minimale waarde).
  3. Ja
  4. Ja, overstaptips zijn altijd handig als dezelfde eindbestemming met een overstap sneller bereikt kan worden.

 

Het lijkt mij een wel heel vreemde s bocht om met deze trein te gaan. Misschien is het wel zo handig om deze treinreis virtueel in 2en te knippen, en bij vertrek schiphol als eindpunt te geven. Er zullen weinig of geen mensen zijn die met zo een omweg zullen reizen. Vanaf utrecht  wel dordrecht vermelden als eindpunt via schiphol. etc. 

Deze kronkelrit is even logisch als van amsterdam via leeuwarden naar den helder te reizen. 

 

 


Probleem is dan dat mensen in de reisplanner als eindstation Venlo of Dordrecht zien staan terwijl er op de trein en op het station wat anders vermeld staat.

Reageer