beantwoord

reisinformatie..vandaag weer drama

  • 12 February 2022
  • 6 reacties
  • 252 Bekeken

Reputatie 6

Vanmorgen vroeg even in Utrecht geweest. Voor de drukte weer terug, planning was trein van 11.19 naar Leeuwarden. Rond die tijd waren er twee storingen, richting Den Bosch/Maastricht en richting Enkhuizen dus meerder spoorwijzigingen. Maar de Ic van 11.19 zou rijden. Meerdere malen via de omroep de Ic naar Leeuwarden vertrekt vanaf spoor 9. Daar was het al  behoorlijk druk. Het werd na 11.19 nog steeds omgeroepen. Maar ja inmiddels al ruim 11.22 en nog geen trein. App gaf ook nog steeds aan dat de trein zou rijden. Pas rond 11.30 bleek dat de hele rit uitviel ‘plan uw reis opnieuw in de app’. Ja als de app actueel was zou ik de stoptrein hebben genomen naar Zwolle. Waarom is de informatie toch zo laat????? Ik kan nog leven met een foutieve omroep als de app maar klopt maar die liep dus ook hopeloos achter.

icon

Beste antwoord door Momo 12 February 2022, 22:24

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De app, en ook de stationsomroep, kan natuurlijk alleen weergeven wat er in de NS systemen staat.

Ik heb even zitten kijken naar de betreffende trein en vind wat dingetjes waarmee misschien het één en ander (voor een deel) verklaard kan worden. De trein van 11:19 is trein 637 vanuit Rotterdam naar Leeuwarden, vertrek uit Rotterdam om 10:35. Eerder die ochtend was er een defecte trein waardoor de 500 en 600 series niet tussen Gouda en Utrecht Centraal reden. Rit 637 was daarom al om 10:24 opgeheven vanaf Gouda en er werd een vervangende 300637 vanaf Utrecht ingelegd. In eerste instantie stond die met de zelfde stellen als de oorspronkelijke 637 in de planning maar dat wordt al snel (om 10:39) aangepast naar een ander ICM-4 stel, om vervolgens om 11:37 weer uit de planning te verdwijnen. Zolang dus die vervangende 300637 in de planning stond zal de reisplanner, de app, de stationsinfo aangeven dat de trein nog gaat rijden.  Het ICM-4 stel wat vanaf Utrecht de 300637 moest gaan rijden is verder de rest van de dag niet meer in actie gekomen, misschien was daar een defect mee en is er nog een tijd geprobeerd dat te verhelpen. Dat is dan blijkbaar niet gelukt en de rit is gecancelled. Pas na dit cancellen kan de reisplanner de informatie geven dat de trein niet gaat rijden. 

Dit is allemaal gebaseerd op Treinposities gegeven, als iemand een betere verklaring heeft, be my guest.

 

Reputatie 7
Badge +3

De app en de gewone reisplanner worden niet altijd gelijk bijgewerkt. Soms is dat omdat men de info niet heeft. Wat je kunt doen is of op stationsinformatie klikken om te kijken wat er vanaf jouw vertrekstation zal vertrekken of op die van het station waar je naar toe wilt. En eventueel het station waar jouw trein vandaan moet komen. Een mogelijke storing kun je op die manier een enkele keer opsporen en daarop jouw reis plannen.

Reputatie 7
Badge +3

Zolang een trein niet vervallen is omdat bv de machinist denkt het probleem nog te kunnen verhelpen zal de app/reisplanner niet aangeven dat de trein niet rijdt. Ik heb wel eens op Den Haag Centraal in een sprinter gezeten met een probleem, een keer waarbij het probleem opgelost was een paar minuten voor de volgende sprinter richting Leiden gepland was en we dus, met een lekkere vertraging, nog vertrokken. En ook een keer waarbij het niet opgelost kon worden en alle reizigers snel een sprintje trokken van spoor 7 naar 8 om in de volgende sprinter te stappen. Eenmaal in die volgende sprinter hoorde ik misschien een halve minuut of iets langer erna de stationsomroep dat die andere sprinter niet zou rijden. Ook zal die sprinter tot het laatste moment gewoon in de reisplanner/app hebben gestaan (met een steeds oplopende vertraging) om daarna uit te vallen. 

Reputatie 6

Dank voor jullie uitleg! Ik heb idd ook gekeken bij actuele vertrektijden maar de planner bleef maar aangeven dat ie zou rijden. Ik snap dat het complex is maar het is wel vreemd dat de omroep blijft tetteren dat de trein toch Chris van spoor 9 vertrekt als ie helemaal niet rijdt.app, borden en omroep hadden het allemaal fout. En ik wil best omreizen maar eerst moet je info valide zijn

Reputatie 7
Badge +3

Maar als het inderdaad zo is gegaan als ik geschetst heb was het ook de planning dat de trein nog zou gaan rijden en is pas het vlak voor het moment dat alles aangaf dat die uiteindelijk niet zou rijden het besluit gekomen dat die niet reed. Tot die tijd waren app, borden en omroep gewoon juist volgens de planning. 

De NMBS gebruikt daarvoor de prachtige melding “Vertrek moet nog bevestigt worden”. Die status zou in Nederland ook te implementeren zijn.

Reageer