beantwoord

roken op perron

  • 30 October 2023
  • 8 reacties
  • 232 Bekeken

Elke ochtend wordt er in de 3 overdekte wachthokjes station Koog ad Zaan door reizigers gerookt. Bij vriendelijk vragen of ze weten dat er niet gerookt mag worden op de perrons, word je toegebeten ergens anders te gaan staan als je last hebt van de rook; dus moet je onoverdekt dan maar in de regen staan. Kortom, hoe kan de NS ervoor zorgen dat er niet meer gerookt wordt op station Koog ad Zaan. 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 30 October 2023, 21:43

Bekijk origineel

8 reacties

Hallo Memory en welkom bij de NS Community,

 

Wat naar dat je dit dagelijks mee maakt. Ik zal je signaal doorzetten betreffende dit station. Boetes voor roken op het station worden steeds duurder. Er wordt ook nog steeds op gehandhaafd.

Reputatie 7

Handhaving op station Koog aan de Zaan..… Graag ook op alle andere stations dan 🫣

Ik zie altijd op allerlei stations mensen roken, maar handhaving heb ik helaas nog niet gezien. Wel veel peuken op de grond (bijv. in de wachtruimtes op perrons).

Reputatie 7
Badge +3

Op onbemensde stations wordt volop gerookt, zelfs in de lift. Handhaving? Nooit gezien. Aanspreken heeft geen zin want nergens staat aangegeven dat het niet mag. Waarom geen tegels op de grond of een bord wat wijst op rookverbod op de stations.

Reputatie 7
Badge

Af en toe zie je wel eens personeel roken. 

Reputatie 4

Hallo Memory en welkom bij de NS Community,

 

Wat naar dat je dit dagelijks mee maakt. Ik zal je signaal doorzetten betreffende dit station. Boetes voor roken op het station worden steeds duurder. Er wordt ook nog steeds op gehandhaafd.

Handhaving? Daar is geen handhaving. Hcs kunnen geen boetes meer schrijven voor roken, enkel voor vervuiling als je de peuk op de grond laat vallen. En dan, werken ze wel ineens mee? Die lopen gewoon weg.

Dat is dus enkel gezeur in de categorie choose your battles of the day.

Koog aan de Zaan is berucht dat het vol staat met bijzondere figuren (en dan zeg ik het netjes) en er is elke keer iets aan de hand.

Reputatie 3

Hallo Memory en welkom bij de NS Community,

 

Wat naar dat je dit dagelijks mee maakt. Ik zal je signaal doorzetten betreffende dit station. Boetes voor roken op het station worden steeds duurder. Er wordt ook nog steeds op gehandhaafd.

en weet je ook hoe vaak er beboet wordt ? pakkans lijkt me nu voor rokers ongeveer 0% Dat percentage is waarschijnlijk te weinig om mensen te ontmoedigen.

 

en weet je ook hoe vaak er beboet wordt ? pakkans lijkt me nu voor rokers ongeveer 0% Dat percentage is waarschijnlijk te weinig om mensen te ontmoedigen.

Een rookverbod op stations is natuurlijk vrijwel niet te handhaven want dan moet je overal legers personeel (dat er niet zijn) gaan inzetten. Kortom het is weer zo'n regel waarbij bij de invoering niet is nagedacht of het te handhaven is.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou al een heel stuk schelen als NS en ProRail eindelijk heel veel stickers/bordjes gaan ophangen waarop staat dat roken en vapen absoluut niet is toegestaan op het station. De ergste rookhufters hou je daar niet mee tegen maar de mensen die oprecht niet weten dat er een volledig rookverbod is op het station wel.

Verder kunnen er natuurlijk heel veel tegels van de Rookvrije Generatie gelegd worden. Maar ik zou beginnen met een Nederlandse versie van bijgevoegd voorbeeld dat ik 2019 in Engeland heb gefotografeerd.

 

Reageer