Skip to main content

Goedendag

Ik heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.

Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.

Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen".

 

Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron.

 

En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

 

Wanneer wordt dit aangepakt? Wanneer komen er overal borden te hangen? Wanneer wordt het NS-personeel geïnstrueerd dat als zij hun outfit aan hebben van de NS, het niet netjes is om te roken, zeker niet op het station zelf? Je ruikt het ook in de trein als een conducteur gerookt heeft (hoewel dat minder is met een mondkapje om 😉 ).

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Marc 

 

  • Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke.

Die draaideuren is toch de taak van Prorail?? 

Ik heb geen idee, maar ik moet er doorheen om met een NS trein mee te kunnen dus als NS het niet zelf op moeten lossen, moeten ze misschien wat harder aan ProRail trekken.


 

 

Niet de taak van een vervoerbedrijf... Dat kan je ruim zien. Heeft NS als grote landelijke vervoerder geen maatschappelijke functie dan.... positieve voorbeelden stellen. Als ik kijk voor welke maatschappelijke zaken aandacht is bij ze. Ik denk aan sporten (NS is "Supporter van bewegen" en biedt o.a NS-wandelingen aan en is betrokken bij wandelevenementen). Diversiteit en LHBTI (Roze Express naar Roze Zaterdag), een leestrein "lekker lezen in de trein". .

Veel mensen ergeren zich aan wat ze zien als woke gedram van NS. Je moet bedenken dat al die maatschappelijke thema's die je hierboven noemt niet onomstreden zijn zoals de laatste Tweede Kamer verkiezingen hebben aangetoond. En dat geldt dus bijv. ook voor een rookverbod in de buitenlucht.

Zo woke is niet roken niet, is het dan ook woke om geen asbest meer te gebruiken in gebouwen omdat het kankerverwekkend is? 

 

Dat een meerderheid heeft gestemd op een partij die tegen de wokeheid is betekend nog niet dat de rest van de stemmers er ook tegen moeten zijn en het maar gewoon moeten accepteren dat het eenmaal zo is, de mensen die tegen woke zijn letten trouwens zo erg op hun gezondheid omdat ze denken dat alles kankerverwekkend is (wat eigenlijk ook zo is) dat het bijna absurd zou zijn dat ze niet tegen roken zijn.

 

Ik leef in een rokersfamilie en kan de rook bijna niet vermijden in mijn familie, de meestte roken buiten wanneer ik er ben, omdat ik asthma heb en het me dus niet kan veroorloven om nog eens kanker erboven op te krijgen.

 

Het kost letterlijk een paar minuten om een plek te vinden waar niemand er last van heeft. 


 

 

Niet de taak van een vervoerbedrijf... Dat kan je ruim zien. Heeft NS als grote landelijke vervoerder geen maatschappelijke functie dan.... positieve voorbeelden stellen. Als ik kijk voor welke maatschappelijke zaken aandacht is bij ze. Ik denk aan sporten (NS is "Supporter van bewegen" en biedt o.a NS-wandelingen aan en is betrokken bij wandelevenementen). Diversiteit en LHBTI (Roze Express naar Roze Zaterdag), een leestrein "lekker lezen in de trein". .

Veel mensen ergeren zich aan wat ze zien als woke gedram van NS. Je moet bedenken dat al die maatschappelijke thema's die je hierboven noemt niet onomstreden zijn zoals de laatste Tweede Kamer verkiezingen hebben aangetoond. En dat geldt dus bijv. ook voor een rookverbod in de buitenlucht.

Snap ik, maar uiteindelijk wil een bedrijf toch tonen waar ze voor staan, wat ze belangrijk vinden en willen uitdragen. Betrokkenheid tonen bij hetgeen zij zien als goed. Mijn eigen werkgever idem dito: probeert ook een steentje bij te dragen aan gezondheid en de maatschappij, uit eigen visie, hoewel dat wel voor een deel ingaat tegen de rechtse geest die er nu hangt in Nederland.

Roken heeft verder m.i. niks met woke te maken. Je kan het nooit iedereen naar de zin maken daarom moet je duidelijke grenzen stellen. Dus wel roken op een station of helemaal niet. En dan gaat de gezondste optie vóór, lijkt me.  Net zoals in de treinen een 100% rookverbod geldt is dat er gelukkig ook op stations. Maar dan wel handhaven - zodat mensen die het onzin vinden en gewoon hun eigen gang gaan, flink aangesproken worden. 100% draagvlak voor maatregelen krijg je toch nooit, er zal altijd wel een groep mensen zich moeten voegen naar regels waar ze niet achter staan. 

 

 

 


@Rene74

Rokers op de perrons zijn ook vaak machinisten en conducteurs die een paar minuten over hebben aan het eindpunt alvorens hun trein weer teruggaat. Als er onder je eigen personeel al matig draagvlak is wees dan terughoudend naar je klanten.

De meeste bedrijven die maatschappelijke doelen uitdragen doen dat echt niet uit idealisme maar omdat ze denken dat dat goed valt bij de klanten en dus goed is voor de omzet. Of denk je dat ze bij de familie van Eerd plots allemaal idealistische vegetariës zijn geworden? 


@Rene74

Rokers op de perrons zijn ook vaak machinisten en conducteurs die een paar minuten over hebben aan het eindpunt alvorens hun trein weer teruggaat. Als er onder je eigen personeel al matig draagvlak is wees dan terughoudend naar je klanten.

Ik dacht dat personeel zich aan de regels van hun werkgever heeft te houden. Notabene de eigen huisregels die op dat bordje bij de stationsingang hangen. Op mijn werk hou ik me aan de regels, ook al ben ik het niet met alles eens. En als ik bewust regels overtreed, word ik daarop gewezen. Bij herhaling volgt een gesprek.

Kennelijk is alles veel te makkelijk en men weet dat er toch geen sanctie is of het niet opgemerkt wordt.


maar uiteindelijk wil een bedrijf toch tonen waar ze voor staan, wat ze belangrijk vinden en willen uitdragen

Waarom zou een bedrijf dat willen buiten de eigen activiteit? Ik kies voor NS omdat dat de enige treinvervoerder is op vrijwel alle trajecten die ik reis, dat verandert echt niet door zelfverkondigde halfzachte maatschappelijke betrokkenheid, integendeel, dat stoot mij veeleer af.

Overigens vind ik wel dat een rookverbod en vooral ook handhaving daarvan op zijn plaats is, maar dan om de niet-rokende reiziger te vrijwaren van overlast, niet omdat dat een bijdrage zou zijn aan (bijvoorbeeld) een rookvrije generatie of dergelijke niet aan NS gerelateerde doelen.


@Rene74

Rokers op de perrons zijn ook vaak machinisten en conducteurs die een paar minuten over hebben aan het eindpunt alvorens hun trein weer teruggaat. Als er onder je eigen personeel al matig draagvlak is wees dan terughoudend naar je klanten.

Ik dacht dat personeel zich aan de regels van hun werkgever heeft te houden. Notabene de eigen huisregels die op dat bordje bij de stationsingang hangen. Op mijn werk hou ik me aan de regels, ook al ben ik het niet met alles eens. En als ik bewust regels overtreed, word ik daarop gewezen. Bij herhaling volgt een gesprek.

Kennelijk is alles veel te makkelijk en men weet dat er toch geen sanctie is of het niet opgemerkt wordt.

Personeel zou zich vast wel aan de huisregels willen houden als ze daarvoor de tijd krijgen. Een aankomst die 5 minuten is vertraagt…. en de koffie of rookpauze is 5 minuten korter. De volgende rit laten uitvallen of 5 minuten vertraagt laten vertrekken? Als het NS personeel zich precies aan hun koffie/rook pauzes zouden houden reden er nog meer treinen niet op tijd en kwam het hele treinverkeer misschien wel meerdere keren per week helemaal stil te liggen. Het is maar wat je wilt… Van mij mag iedereen roken. 


@Rene74

Rokers op de perrons zijn ook vaak machinisten en conducteurs die een paar minuten over hebben aan het eindpunt alvorens hun trein weer teruggaat. Als er onder je eigen personeel al matig draagvlak is wees dan terughoudend naar je klanten.

Ik dacht dat personeel zich aan de regels van hun werkgever heeft te houden. Notabene de eigen huisregels die op dat bordje bij de stationsingang hangen. Op mijn werk hou ik me aan de regels, ook al ben ik het niet met alles eens. En als ik bewust regels overtreed, word ik daarop gewezen. Bij herhaling volgt een gesprek.

Kennelijk is alles veel te makkelijk en men weet dat er toch geen sanctie is of het niet opgemerkt wordt.

Personeel zou zich vast wel aan de huisregels willen houden als ze daarvoor de tijd krijgen. Een aankomst die 5 minuten is vertraagt…. en de koffie of rookpauze is 5 minuten korter. De volgende rit laten uitvallen of 5 minuten vertraagt laten vertrekken? Als het NS personeel zich precies aan hun koffie/rook pauzes zouden houden reden er nog meer treinen niet op tijd en kwam het hele treinverkeer misschien wel meerdere keren per week helemaal stil te liggen. Het is maar wat je wilt… Van mij mag iedereen roken. 

Maar roken is geen basisbehoefte? Toch? Als je te weinig tijd hebt kan je ook wachten op je volgende pauze met roken 🤷‍♂️.

 

En een sigaret roken hoeft geen uren te duren, ja even een plek vinden waar mensen geen last hebben kost dan wat tijd, maar nogsteeds geen excuus om dan maar de regels aan je laars te lappen, eten en drinken kan je in de trein als machinist/conducteur, je weet waar je je voor hebt aangemeld.


Personeel zou zich vast wel aan de huisregels willen houden als ze daarvoor de tijd krijgen. Een aankomst die 5 minuten is vertraagt…. en de koffie of rookpauze is 5 minuten korter. De volgende rit laten uitvallen of 5 minuten vertraagt laten vertrekken? Als het NS personeel zich precies aan hun koffie/rook pauzes zouden houden reden er nog meer treinen niet op tijd en kwam het hele treinverkeer misschien wel meerdere keren per week helemaal stil te liggen. Het is maar wat je wilt… Van mij mag iedereen roken. 

Maar roken is geen basisbehoefte? Toch? Als je te weinig tijd hebt kan je ook wachten op je volgende pauze met roken 🤷‍♂️.

 

Ook personeel dient zich te conformeren aan de regels. Als je het niet eens bent met de regel, ga je in conclaaf met de werkgever en als dat niks oplevert: jammer, maar dat geeft niet het recht om zomaar zelf iets te bepalen. Het zou wat zijn als iedere werknemer gewoon zijn eigen regels en visie ging maken, in dit geval op basis van dat men vindt dat men gewoon een sigaretje “moet kunnen” roken. Goed voorbeeld ook… voor de reizigers dan dan denken “als de machinist dat zo doet, mag ik dat ook”.

Wat heb je aan regels / huisregels als jan en alleman er met de pet naar gooit of z'n eigen creatieve interpretatie daarvan maakt omdat je er niet achter staat. 

Als je een lange vliegreis maakt of lange treinreis, laat je het roken ook uit je hoofd, maar bij even een oponthoud op stations zie je dan verslaafde rokers even snel een peuk buiten roken (op rookvrije stations notabene, of op stations waar wel rookzones zijn maar op enige afstand dan natuurlijk, daar heb je geen tijd voor om naartoe te lopen). De peuk wordt gerookt, op de grond gesmeten en men stapt de trein weer in. Heel bijzonder. Ik zie dat ook regelmatig bij de IC Brussel, als deze bijna 10 minuten stilstaat in Breda. Paf, paf, en peuk op de grond. Eigenlijk vind ik dat asociaal. 

 

 


maar uiteindelijk wil een bedrijf toch tonen waar ze voor staan, wat ze belangrijk vinden en willen uitdragen

Waarom zou een bedrijf dat willen buiten de eigen activiteit? 

Voor NS: gastvrij zijn, samenwerking met andere partijen, voor allerlei groepen reizen aantrekkelijker maken, groen, sociaal en duurzaam zijn en uitstralen. Zie ook de visie van NS. Tuurlijk stoot je dan ook mensen af, maar kennelijk is de positieve werking ervan groter anders deed men het niet.


eten en drinken kan je in de trein als machinist/conducteur, je weet waar je je voor hebt aangemeld.

Lekker hygiënisch idee wel. Dus je gaat je patatje, boterhammetje of maaltijd eten tijdens je werk, in een ruimte waar de hygiënische basis omstandigheden niet op peil zijn. Voor het eten je handen wassen is toch de slogan ? En hoe je het moet opwarmen, er zit geen magnetron in de trein.....


eten en drinken kan je in de trein als machinist/conducteur, je weet waar je je voor hebt aangemeld.

Lekker hygiënisch idee wel. Dus je gaat je p​​​​​​atatje, boterhammetje of maaltijd eten tijdens je werk, in een ruimte waar de hygiënische basis omstandigheden niet op peil zijn. Voor het eten je handen wassen is toch de slogan ? En hoe je het moet opwarmen, er zit geen magnetron in de trein.....

Handsanitizer is je grootste vriend (en ik mag hopen dat die gewoon aanwezig is in de machinistencabine...), wie een frietje eet in z'n pauze is niet goed bij zijn hoofd (grapjeeeee), en opwarmen kan toch gewoon, je warmt op en gaat weer terug je treintje in (of eet totdat je terug je treintje in moet), soms heb je geen andere keuze met dit soort banen en dan moet je het maar doen met wat je hebt.

 

*Aangepast door moderator


Personeel zou zich vast wel aan de huisregels willen houden als ze daarvoor de tijd krijgen. Een aankomst die 5 minuten is vertraagt…. en de koffie of rookpauze is 5 minuten korter. De volgende rit laten uitvallen of 5 minuten vertraagt laten vertrekken? Als het NS personeel zich precies aan hun koffie/rook pauzes zouden houden reden er nog meer treinen niet op tijd en kwam het hele treinverkeer misschien wel meerdere keren per week helemaal stil te liggen. Het is maar wat je wilt… Van mij mag iedereen roken. 

Maar roken is geen basisbehoefte? Toch? Als je te weinig tijd hebt kan je ook wachten op je volgende pauze met roken 🤷‍♂️.

 

Ook personeel dient zich te conformeren aan de regels. Als je het niet eens bent met de regel, ga je in conclaaf met de werkgever en als dat niks oplevert: jammer, maar dat geeft niet het recht om zomaar zelf iets te bepalen. Het zou wat zijn als iedere werknemer gewoon zijn eigen regels en visie ging maken, in dit geval op basis van dat men vindt dat men gewoon een sigaretje “moet kunnen” roken. Goed voorbeeld ook… voor de reizigers dan dan denken “als de machinist dat zo doet, mag ik dat ook”.

Wat heb je aan regels / huisregels als jan en alleman er met de pet naar gooit of z'n eigen creatieve interpretatie daarvan maakt omdat je er niet achter staat. 

Als je een lange vliegreis maakt of lange treinreis, laat je het roken ook uit je hoofd, maar bij even een oponthoud op stations zie je dan verslaafde rokers even snel een peuk buiten roken (op rookvrije stations notabene, of op stations waar wel rookzones zijn maar op enige afstand dan natuurlijk, daar heb je geen tijd voor om naartoe te lopen). De peuk wordt gerookt, op de grond gesmeten en men stapt de trein weer in. Heel bijzonder. Ik zie dat ook regelmatig bij de IC Brussel, als deze bijna 10 minuten stilstaat in Breda. Paf, paf, en peuk op de grond. Eigenlijk vind ik dat asociaal. 

 

 

Volgens mij staan we er precies hetzelfde in, alleen lees je mijn berichtje verkeerd 🙃.

 

Als je niet genoeg tijd hebt om te wandelen naar een plek waar je wel kan roken, wacht je maar totdat je daar wel de mogelijkheid tot hebt, is ook nog eens een goeie manier om af te kicken 😉.

 

En als je een NS-medewerker ziet roken op een plek waar hij niet mag roken moet je dat eigenlijk gewoon melden bij NS zelf, door middel van naam (Hebben NS mederwerkers naambordjes?) of omschrijving, dan mag ik hopen dat NS daar juist naar handeld.


Personeel zou zich vast wel aan de huisregels willen houden als ze daarvoor de tijd krijgen. Een aankomst die 5 minuten is vertraagt…. en de koffie of rookpauze is 5 minuten korter. De volgende rit laten uitvallen of 5 minuten vertraagt laten vertrekken? Als het NS personeel zich precies aan hun koffie/rook pauzes zouden houden reden er nog meer treinen niet op tijd en kwam het hele treinverkeer misschien wel meerdere keren per week helemaal stil te liggen. Het is maar wat je wilt… Van mij mag iedereen roken. 

Maar roken is geen basisbehoefte? Toch? Als je te weinig tijd hebt kan je ook wachten op je volgende pauze met roken 🤷‍♂️.

 

Ook personeel dient zich te conformeren aan de regels. Als je het niet eens bent met de regel, ga je in conclaaf met de werkgever en als dat niks oplevert: jammer, maar dat geeft niet het recht om zomaar zelf iets te bepalen. Het zou wat zijn als iedere werknemer gewoon zijn eigen regels en visie ging maken, in dit geval op basis van dat men vindt dat men gewoon een sigaretje “moet kunnen” roken. Goed voorbeeld ook… voor de reizigers dan dan denken “als de machinist dat zo doet, mag ik dat ook”.

Wat heb je aan regels / huisregels als jan en alleman er met de pet naar gooit of z'n eigen creatieve interpretatie daarvan maakt omdat je er niet achter staat. 

Als je een lange vliegreis maakt of lange treinreis, laat je het roken ook uit je hoofd, maar bij even een oponthoud op stations zie je dan verslaafde rokers even snel een peuk buiten roken (op rookvrije stations notabene, of op stations waar wel rookzones zijn maar op enige afstand dan natuurlijk, daar heb je geen tijd voor om naartoe te lopen). De peuk wordt gerookt, op de grond gesmeten en men stapt de trein weer in. Heel bijzonder. Ik zie dat ook regelmatig bij de IC Brussel, als deze bijna 10 minuten stilstaat in Breda. Paf, paf, en peuk op de grond. Eigenlijk vind ik dat asociaal. 

 

 

Volgens mij zijn er helemaal geen rookzones meer op stations. Dus elke sigaret op een station is gewoon illegaal.


Handsanitizer is je grootste vriend (en ik mag hopen dat die gewoon aanwezig is in de machinistencabine...)

Haha was dat maar waar. De cabines zijn soms best wel ranzig en voorzien van de nodige etenskruimels, afgeknipte nagels en andere vloeistoffen waarvan de herkomst soms onduidelijk is... 😬


eten en drinken kan je in de trein als machinist/conducteur, je weet waar je je voor hebt aangemeld.

Lekker hygiënisch idee wel. Dus je gaat je patatje, boterhammetje of maaltijd eten tijdens je werk, in een ruimte waar de hygiënische basis omstandigheden niet op peil zijn. Voor het eten je handen wassen is toch de slogan ? En hoe je het moet opwarmen, er zit geen magnetron in de trein.....

Handsanitizer is je grootste vriend (en ik mag hopen dat die gewoon aanwezig is in de machinistencabine...)

Haha was dat maar waar. De cabines zijn soms best wel ranzig en voorzien van de nodige etenskruimels, afgeknipte nagels en andere vloeistoffen waarvan de herkomst soms onduidelijk is... 😬

Tja, ik vraag me nog steeds af waarom menig HC zich terugtrekt in de cabine….😁


...... patatje, ......

Iemand quoten is prima @Gorott maar de tekst wijzigen is not done. 

 

*Aangepast door moderator


Handsanitizer is je grootste vriend (en ik mag hopen dat die gewoon aanwezig is in de machinistencabine...)

Haha was dat maar waar. De cabines zijn soms best wel ranzig en voorzien van de nodige etenskruimels, afgeknipte nagels en andere vloeistoffen waarvan de herkomst soms onduidelijk is... 😬

Nu mag ik hopen dat de conducteur in iedergeval iets met handsanitizer bij zich heeft of de handjes goed wast anders zal ik toch nog een aantal jaar een angst voor vieze conducteur handjes hebben 😬.

 

Verbaasd me eigenlijk ook niet, als de trein op zichzelf al een enorme bende is zal de cabine niet veel beter zijn…

 

 

...... patatje, ......

Iemand quoten is prima @Gorott maar de tekst wijzigen is not done. 

Sorry ik wist niet dat een correctie niet mocht, met pijn in m'n hart heb ik het aangepast naar het incorrecte... (gelukkig was een moderator mij voor al ben ik wel boos dat de moderator MIJN correcte benaming van friet heeft aangepast in MIJN bericht 😡.)


@Rene74

Rokers op de perrons zijn ook vaak machinisten en conducteurs die een paar minuten over hebben aan het eindpunt alvorens hun trein weer teruggaat. Als er onder je eigen personeel al matig draagvlak is wees dan terughoudend naar je klanten.

Ik dacht dat personeel zich aan de regels van hun werkgever heeft te houden. Notabene de eigen huisregels die op dat bordje bij de stationsingang hangen. Op mijn werk hou ik me aan de regels, ook al ben ik het niet met alles eens. En als ik bewust regels overtreed, word ik daarop gewezen. Bij herhaling volgt een gesprek.

Kennelijk is alles veel te makkelijk en men weet dat er toch geen sanctie is of het niet opgemerkt wordt.

Personeel zou zich vast wel aan de huisregels willen houden als ze daarvoor de tijd krijgen. Een aankomst die 5 minuten is vertraagt…. en de koffie of rookpauze is 5 minuten korter. De volgende rit laten uitvallen of 5 minuten vertraagt laten vertrekken? Als het NS personeel zich precies aan hun koffie/rook pauzes zouden houden reden er nog meer treinen niet op tijd en kwam het hele treinverkeer misschien wel meerdere keren per week helemaal stil te liggen. Het is maar wat je wilt… Van mij mag iedereen roken. 

De arbeidstijdenwet is vrij duidelijk over minimale pauzes. Als je werkgever zich daar stelselmatig niet aan houdt kun je in gesprek aan en kun je anders terecht bij de inspectie of zo nodig de rechter. En als je meer pauze had verwacht dan je recht op hebt waar je dus niet achteraan kunt, moet je wat mij betreft niet zeuren om het even bot te zeggen. Waarschijnlijk had je dan geen pauze maar speling in je rooster. In ieder geval zie ik niet waarom dit een reden zou zijn om opeens regels van je werkgever te mogen overtreden.


Het is patat, maar ik moet zeggen bij een specifiek fastfoodrestaurant is het friet. Geen idee waarom dat zo is.


Het is patat, maar ik moet zeggen bij een specifiek fastfoodrestaurant is het friet. Geen idee waarom dat zo is.

Dat hangt er vanaf in welk deel van Nederland je bent.


De arbeidstijdenwet is vrij duidelijk over minimale pauzes. 

Alleen de arbeidstijdenwet houd geen rekening met wat nu een pauze werkelijk is. Op een kantoor is dat niet zo'n probleem, daar zijn de kantine en toilet om de hoek. Verder is daar meestal geen tijdsdruk, pauze kwartiertje later begonnen, dan wordt de pauze aan het einde wat langer.

In de rijdende dienst bij een OV-vervoerder spelen er andere zaken mee, alles is op de minuut gepland. Vertragingen bestaan daarin niet, waardoor de pauze korter wordt. Ook zijn de kantine en toilet niet om de hoek, maar vaak 5 minuten of meer lopen. Tijdens dat lopen gaan reizigers vragen stellen....... Ongeacht de begintijd van de pauze moet er weer op tijd vertrokken worden, een trein moet vertrekgereed gemaakt worden, ook dat gaat van de totale (bruto) pauze af. En dan voldoet het aan de regels maar de netto pauze tijd wordt dan zeer kort, denk dan aan een kwartiertje tot maximaal 20 minuten (bv om even rustig warm te eten).

Rokende werknemers in de rijdende dienst moeten dat roken ook nog doen op een andere locatie. Die zullen echt keuzes moeten maken, en dan is even roken tijdens een stilstand van de trein op een (ander) station een makkelijk moment ervoor. Het zal niet mogen, maar wel vanzelfsprekend. 9 1/2 uur werken zonder roken houd geen verslaafde vol.......


Boven de grote rivieren spreekt men volgens mij van patat. Beneden de groten rivieren kom je vaker frites of friet tegen, maar we dwalen af.

 

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3975460/is-het-friet-of-patat-helaas-je-gaat-het-antwoord-niet-leuk-vinden

 

Volgens mij mag er binnen het station nergens gerookt worden. Graag daar nog een bevestiging van. 


Volgens mij zijn er helemaal geen rookzones meer op stations. Dus elke sigaret op een station is gewoon illegaal.

Klopt, maar ik doelde hierbij op wat ik op buitenlandse stations vaak zie (daar nog wel vaak rookzones). Had ik niet duidelijk vermeld inderdaad. 


Geen probleem natuurlijk maar je gaf dus ook Breda als voorbeeld. Daar staat natuurlijk de internationale trein een aantal minuten stil, maar ook daar mag dus niet op het perron gerookt worden. Wordt wel vrij massaal gedaan en wordt niet tegen opgetreden.


Reageer