Roken op perron en stations | NS Community
beantwoord

Roken op perron en stations

  • 12 March 2021
  • 84 reacties
  • 20069 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Goedendag

Ik heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.

Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.

Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen".

 

Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron.

 

En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

 

Wanneer wordt dit aangepakt? Wanneer komen er overal borden te hangen? Wanneer wordt het NS-personeel geïnstrueerd dat als zij hun outfit aan hebben van de NS, het niet netjes is om te roken, zeker niet op het station zelf? Je ruikt het ook in de trein als een conducteur gerookt heeft (hoewel dat minder is met een mondkapje om ;-) ).

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Marc 

 

  • Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke.
icon

Beste antwoord door Mark NS 12 March 2021, 11:29

Bekijk origineel

84 reacties

Reputatie 7

Ik kom veel op station Breda en daar wordt ook gewoon nog gerookt op het perron (met name joints). Veel minder dan voorheen maar nog steeds. In de glazen wachthokken tref ik soms peuken onder de banken aan en soms hangt de rooklucht er nog. Er kijkt niemand naar om. In het begin werd het rookverbod omgeroepen maar nu allang niet meer. Er staan vaak ook mensen pal voor de noord-ingang te roken. Volgens mij mag dat want het is niet "in of op het station". 

Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

Jouw interpretatie is niet juist. Het stationsplein in Amsterdam behoort niet tot het station en is geen eigendom van NS (Stations) en valt niet onder het beheer van NS en/of Prorail. Het is gewoon openbare weg waar niet de huisregels van het station van toepassing zijn, maar de APV van de gemeente Amsterdam.

In dit geval mag er dus in het station niet gerookt worden, maar wel als je het station uitloopt. Het nuttigen van alcohol is op het stationsplein verboden op grond van de APV (in het station zelf niet verboden, want huisregels van toepassing ipv APV), maar hierin staat niets over het roken (van tabak) voor dit gebied. 

NS-personeel en politie mogen hier dus gewoon roken. Hoe onprettig dat ook kan zijn voor sommige mensen.

Hoi MarcB, welkom op de NS Community.

Op stations hangen borden met de huisregels waar het rookverbod in is opgenomen. Verder zijn alle rookfaciliteiten zoals rookpalen en putten en de verlichte rookzone borden verdwenen. Ik kan me echter voorstellen dat het nog niet altijd duidelijk is voor iedereen. Nieuwe regels hebben ook tijd nodig om bij iedereen bekend te worden. 

Er geldt een rookverbod op het station en op de perrons, maar dus niet in het gehele stationsgebied waar bijvoorbeeld een stationsplein onder valt. Zodra je het station betreed, is er een rookverbod, maar de luifel voor het station of het stationsplein, valt daar dus niet onder. Personeel mag daar dus ook roken en dat valt ook niet te verbieden. 

Reputatie 7
Badge +1

Misschien is het een idee om gewoon duidelijke borden te plaatsen op prominente plekken op het station die aangeven dat roken op het station niet toegestaan is, bijvoorbeeld op het perron boven de trappen of een groot bord in de centrale hal op grote stations. Eventueel zou dit aangevuld kunnen worden met stickers op de tegels. Net zoals de DB dit al doet. Nu staat dit verbod alleen klein aangegeven op de sticker met huisregels bij de ingang. 

Dank Rene74 voor je reactie en dank EVJ en Mark NS voor jullie uitleg over het stationsplein. Ik zal met een boog om de rokers heen (blijven) lopen ;-) .

Ik zal ook op zoek gaan naar de huisregels, maar ik hoop dat er meer duidelijkheid in borden of stickers komt, zoals loklok8 aangeeft.

 

@MarcB 

Roken op bepaalde plaatsen rond en op het station zijn al wat vaker aan bod gekomen hier op deze community. 

Een enkele keer (na invoering van het rookverbod) zag je in Amsterdam CS weleens dat er op (ik neem aan perron 1) zelfs voor het politiebureau gerookt werd. Best grappig om te zien, maar wat doe je er tegen? Moet je daar als burger wat van zeggen? 

Reputatie 7

Die kleine bordjes met huisregels ziet niemand denk ik. Laat staan dat ze dan ook nog gelezen worden.... Beter om op meerdere plekken duidelijke niet-roken stickers aan te brengen. In dezelfde lijn als dat je nu die gele mondkapjes pictogrammen op de grond ziet in stations.

Reputatie 7
Badge +3

In een ouder topic (toen roken nog wel mocht op de daarvoor aangewezen plekken) heeft Slidestops (medewerker V&S) eens een foto geplaatst van een huisregels bord waarboven nog een duidelijk bord of sticker hing waarop alleen de regel rond roken werd aangegeven. Een dergelijk extra bord/poster ben ik zelf nog nooit op een station tegengekomen, alleen stations waar ik een bord/sticker met de huisregels zag met alleen die huisregels, waar ergens tussen een tiental ander regels die over roken staat. 

Het kan (of kon) dus wel, duidelijker de regel wat betreft roken aangeven. Waarom niet zoiets op alle stations? Met dan nu uiteraard de regel dat je nergens in het station of op de perrons mag roken.

Reputatie 7
Badge +3

Een zeer terechte klacht. Het totale rookverbod moet veel duidelijker uitgedragen worden.

In 2019 heb ik het volgende bordje gefotografeerd in Engeland. De bordjes hangen daar overal op de perrons.

Ik stel voor dat ProRail en NS een Nederlandse versie van het bordje op zoveel mogelijk plaatsen ophangen. Sommige rokers hebben nu eenmaal een geheugensteuntje nodig.

 

@iMark 

Sommige rokers hebben nu eenmaal een geheugensteuntje nodig.

 

De NS en Prorail ook, want jij en ik (waarschijnlijk beide geen rokers) gaan geen bordjes ophangen. Dit probleem speelt al vele jaren en is hier al meermaals besproken. 

Reputatie 7
Badge +3

Het grootste probleem is dat in Nederland de stations geregeerd worden door aan de ene kant de commercie en aan de andere kant de gebouwenpolitie van Bureau Spoorbouwmeester. Die laatsten houden niet van “ontsierende” bordjes. Tegelijkertijd hebben ze nooit veel laten horen tegen de rookpalen en rookputten.

Mijn opmerking over sommige rokers die een geheugensteuntje nodig hebben was  ironisch en ook een beetje cynisch bedoeld.

Reputatie 6

Een zeer terechte klacht. Het totale rookverbod moet veel duidelijker uitgedragen worden.

In 2019 heb ik het volgende bordje gefotografeerd in Engeland. De bordjes hangen daar overal op de perrons.

Ik stel voor dat ProRail en NS een Nederlandse versie van het bordje op zoveel mogelijk plaatsen ophangen. Sommige rokers hebben nu eenmaal een geheugensteuntje nodig.

 

Dat verbod op E-sigaretten heb ik nooit gesnapt, want daar komt alleen waterdamp uit. Wie kan daar nou in hemelsnaam last van hebben?

Badge +3

Dat verbod op E-sigaretten heb ik nooit gesnapt, want daar komt alleen waterdamp uit. Wie kan daar nou in hemelsnaam last van hebben?

Die dingen geven de indruk van ‘roken’ dus is blijkbaar ongewenst gedrag.

Waterdamp is het zeker niet, want dan zou je in feite stoom moeten uitblazen en heb je (jij) een veel groter probleem :sweat_smile: Zal dus wel iets zoals (propyleen)glycol zijn, zoals in rookmachines gebruikt wordt en op zich niet schadelijk is, voor omstanders.

Maar goed, wie gaat er controleren/handhaven of je tabak rookt of een of ander substituut (met voornamelijk nicotine natuurlijk) aan het ‘roken/vapen’ bent, ergens op een station/perron?

Er zijn zelfs topics over het draaien van een joint in de trein tot pure wiet roken (valt niet onder de tabakswet). Dus dan maar alles wat ‘rook uit je mond’ produceert verbieden, toch?

Ondertussen (pre covid-19) was eten van friet/patat speciaal ook gewoon toegestaan met alle ergernissen van dien. Of iemand die een broodje ei met ui of haring of pindakaas verorbert, of zelfs mensen die zich ergeren aan het pellen van een mandarijntje in jouw buurt. Het zou allemaal verboden moeten worden, omdat het stinkt!

Vorig jaar ook nog een discussie met Arriva en Blauwnet, tijdens een hittegolf. Mensen snakten naar verfrissing maar eten en drinken in hun voertuigen is verboden. Na wat heen en weer discussiëren was water wel ‘toegelaten’ maar thee/koffie (zelfs met een dekseltje er op To Go) of een raket ijsje nog altijd niet…

Ergens de lijn trekken dus. In dit geval is dat dus ‘rook produceren’ of iets dat lijkt op ‘lucht vervuilen’… wel zo logisch. En controle? Die is er niet!

Reputatie 6

Dat verbod op E-sigaretten heb ik nooit gesnapt, want daar komt alleen waterdamp uit. Wie kan daar nou in hemelsnaam last van hebben?

Die dingen geven de indruk van ‘roken’ dus is blijkbaar ongewenst gedrag.

Waterdamp is het zeker niet, want dan zou je in feite stoom moeten uitblazen en heb je (jij) een veel groter probleem :sweat_smile: Zal dus wel iets zoals (propyleen)glycol zijn, zoals in rookmachines gebruikt wordt en op zich niet schadelijk is, voor omstanders.

Maar goed, wie gaat er controleren/handhaven of je tabak rookt of een of ander substituut (met voornamelijk nicotine natuurlijk) aan het ‘roken/vapen’ bent, ergens op een station/perron?

Er zijn zelfs topics over het draaien van een joint in de trein tot pure wiet roken (valt niet onder de tabakswet). Dus dan maar alles wat ‘rook uit je mond’ produceert verbieden, toch? Ondertussen (pre/post covid-19) was eten van een friet/patat speciaal ook gewoon toegestaan met alle ergernissen van dien. Of iemand die een broodje ei met ui of haring of pindakaas verorbert, of zelfs mensen die zich ergeren aan het pellen van een mandarijntje in jouw buurt.

Vorig jaar ook nog een discussie met Arriva en Blauwnet, tijdens een hittegolf. Mensen snakten naar verfrissing maar eten en drinken in hun voertuigen is verboden. Na wat heen en weer discussiëren was water wel ‘toegelaten’ maar thee/koffie (zelfs met een dekseltje er op To Go) of een raket ijsje nog altijd niet…

Ergens de lijn trekken dus. In dit geval is dat dus ‘rook produceren’ of iets dat lijkt op ‘lucht vervuilen’… wel zo logisch.

Vind er niks logisch aan. Het rookverbod is gericht op tabaksproducten. Dus alles wat géén tabaksproduct is, is gewoon toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar heeft @PeterJKH iets gemist: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/30/rookverbod-geldt-ook-voor-e-sigaretten-per-1-juli-2020

Reputatie 6

Heb ik niet gemist. Maar ik snap de logica niet. Het rookverbod geldt voor tabaksproducten, dus hoezo vallen niet-tabaksproducten daar nu opeens ook onder? Dat is net zo idioot als wanneer je een verbod uitvaardigt op het drinken van bier of andere alcoholica op het station, en dat dan opeens een blikje Fanta daar ook onder valt.

Tsja wetgeving verandert. Het is geen rookverbod op tabaksproducten maar een rookverbod op alle rookwaar :)

Reputatie 7
Badge +1

Wat wel het meest lugubere station in NL wordt genoemd: Rijswijk (tussen den Haag en Delluf), een van de eerste ondergrondse en dus vanaf het begin met in principe een totaal rookverbod, zijn de wachthokken-als die soms open zijn, bezaaid met peuken. Dito voor doorloophal en trappen, perrons.

Kort voortsel dat dan de gebouwenbewaakcerberussen niet kan mishagen;

nu al enkele maanden al die lichtbakken toch geen echte commerciele reclame hebben, kan daar toch mooi iets al hierboven worden vertoond? Inclusief hier en daar war reminders voor die coronaregels-zoals ook de mondkapdraagplicht geldt overal waar dat rookverbod geldt.

OOk dat hebben ze hier en daar in DE al zo kunnen doen-althans afgelopen herfst toen reizen daar nog een beetje mocht.

Offe-nu NS blijkbaar in geldnood zit: daar valt dus snel met wat boetes flink wat geld binnen te halen.

Reputatie 7
Badge +3

NS krijgt geen cent van de boetes die hun BOA’s uitschrijven. Met uitzondering van zwartrijden.

Reputatie 6

Tsja wetgeving verandert. Het is geen rookverbod op tabaksproducten maar een rookverbod op alle rookwaar :)

Waar staat dat in de wet? Volgens mij gaat de wetgeving echt over tabaksrook. Met andere rook kun je namelijk anderen geen schade toebrengen, dus hoezo zou dat verboden moeten zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar heb je tekst op de pagina waar iMark een link naar gaf niet gelezen. Dat begint met:

Op alle plekken waar een rookverbod geldt – zoals cafés, restaurants, werkplekken en openbare gebouwen – mogen vanaf 1 juli 2020 ook geen e-sigaretten of tabaksverhittingsapparaten meer worden gebruikt. Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) heeft het rookverbod uitgebreid, omdat deze producten zelf gezondheidsschade veroorzaken en een opstapje kunnen zijn voor jongeren om gewone sigaretten te gaan roken.

 

Reputatie 7
Badge +1

Met andere rook kun je namelijk anderen geen schade toebrengen, dus hoezo zou dat verboden moeten zijn?

Weet je dat heel zeker? Dit zegt het RIVM over e-sigaretten.

Ongezond

De damp van een e-sigaret bevat – net als tabaksrook – schadelijke stoffen, zoals nicotine, propyleenglycol, glycerol en aldehyden. Het inademen van deze stoffen kan de luchtwegen irriteren of beschadigen. Ook kunnen hartkloppingen ontstaan en heeft de gebruiker een verhoogde kans op kanker. De damp die een roker van een e-sigaret uitademt kan effecten hebben op  omstanders. Bij hen kunnen keel, neus en/of ogen licht geïrriteerd raken.

Reputatie 7
Badge +3

De wetgeving gaat dus helemaal niet alleen maar over tabaksrook, @PeterJKH. Je hebt dus wel degelijk de wetswijziging en de achterliggende argumentatie gemist. 

Zolang het doel maar bereikt wordt dat er niet meer gerookt wordt op stations vind ik het verder prima. 

Reputatie 6

Met andere rook kun je namelijk anderen geen schade toebrengen, dus hoezo zou dat verboden moeten zijn?

Weet je dat heel zeker? Dit zegt het RIVM over e-sigaretten.

Ongezond

De damp van een e-sigaret bevat – net als tabaksrook – schadelijke stoffen, zoals nicotine, propyleenglycol, glycerol en aldehyden. Het inademen van deze stoffen kan de luchtwegen irriteren of beschadigen. Ook kunnen hartkloppingen ontstaan en heeft de gebruiker een verhoogde kans op kanker. De damp die een roker van een e-sigaret uitademt kan effecten hebben op  omstanders. Bij hen kunnen keel, neus en/of ogen licht geïrriteerd raken.

Treinen verspreiden ook schadelijke stoffen. Minuscule metaaldeeltjes die door metaal op metaal (metalen wielen op metalen rails) loskomen, en zeker bij rembewegingen, zoals op een station. De bovenleiding idem dito, het schuren van de pantografen langs de stroomdraden geven ook bepaalde stoffen af. En die komen allemaal als fijnstof bij de wachtende reizigers terecht. Ook de treinen dan maar afschaffen?

De meeste E-sigaretten blazen niks anders uit dan waterdamp. Wat is het probleem?

Ik reis 5 dagen per week tussen Hilversum en Schiphol.

Ik word stapel gek van dat roken op de perrons en helemaal in het afgesloten glazen hok op de perrons.

Ik heb daar bijna dagelijks een confrontatie met dat soort K ..... zakken die er gewoon lak aan hebben.

En het zijn niet alleen sigaretten en sigaren maar vooral die nietsnutten met hun wiet.

Ik heb het niet eens over hoe het eruit ziet in de ruimtes.

Ik geef de schoonmaker niet de schuld maar wel de mensen die het gewoon op de grond gooien.

Er komt een dag dat het een keer uit de hand loopt, en ik hoop dat dan goed afloopt.

Maar jullie van NS moeten hier wat mee doen voordat het wel verkeerd afloopt.

Besteed eens net zoveel aandacht aan het roken als wat jullie met die muilkorven doen.

Want dan kunnen jullie wel ineens optreden.

Doe hier AUB iets mee.

 

 

Reageer