rolstoeltoegankelijkheid zonder reisassistentie | NS Community
beantwoord

rolstoeltoegankelijkheid zonder reisassistentie

  • 10 February 2022
  • 9 reacties
  • 395 Bekeken

De NS sprinters zijn prima treinen waarvan ik weet dat de “instap”-hoogte op (vrijwel) gelijk is aan die van het perron. Ideaal voor een rolstoelgebruiker, want daar is géén reisassistentie voor nodig.

Geldt dit dan ook voor alle stations (in Nederland) waar de sprinter stopt? Indien daar niet echt een lijst van is; het gaat voor een nichtje van mij nu alleen om de stations: Den Haag Laan van NOI en Amsterdam Lelylaan.

Mocht het nog belangrijk zijn i.v.m. perron nr: in Den Haag Laan van NOI is dat perron 4 en in Amsterdam Lelylaan is dat perron 2.

(oftewel de trein van 12 of 42 over het hele uur vanuit Den Haag)

icon

Beste antwoord door Robert B 10 February 2022, 20:12

Bekijk origineel

9 reacties

Niet alle stations hebben de juiste hoogte van de perrons t.o.v. de sprinters van de NS.  Zo kun je op o.a. Amsterdam Centraal nog perrons tegenkomen met een flink hoogte verschil.

 

Wat ik me kan herinneren van Laan van Noi en de Lelylaan speelt het probleem daar niet en kun je makkelijk de sprinter in en uit met een rolstoel o.i.d.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Goede vraag, met als antwoord helaas nee, er is geen lijst.

Er zijn stations waar de perronhoogte afwijkt en er dus strikt genomen geen gelijkvloerse instap is

Strijp-S (Eindhoven) is zo’n station, maar dat station heeft ook geen lift of hellingbaan dus met een rolstoel heb je daar niets te zoeken. Vanzelfsprekend is daar dus ook geen assistentie.

Op andere stations met afwijkende perronhoogte zou je misschien nog wel zelfstandig (of met wat hulp van medereizigers of de conducteur) de trein in/uit kunnen, want het is maar een paar centimeter (vergelijk een half stoeprandje). Iemand met een ‘sportrolstoel’ zal daar geen enkel probleem mee hebben.

Maar iedereen kan zich aanmelden voor Reisassistentie en in de reisplanner (website of app) zien of dat sowieso nodig is. Plan je reis dus via https://www.ns.nl/reisassistentie (inloggen indien nodig) en je weet het.

Voor Lelylaan spoor 2 zie ik dat er met een rolstoel een brug nodig zou zijn, dus daar zal de perronhoogte afwijken. Laan van NOI is geheel zelfstandig toegankelijk.

 

Reputatie 7
Badge +3

Belangrijk is ook dat er een werkende lift en/of hellingbaan is om het perron te kunnen bereiken. Niet alle stations hebben naast een lift een hellingbaan, bij een defecte lift is dat station dan niet rolstoeltoegankelijk. Er is (nog) geen lijst met defecte liften, maar via Twitter worden defecte liften wel regelmatig gemeld.

Reputatie 7
Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Goede vraag, met als antwoord helaas nee, er is geen lijst.

Misschien geen lijst, wel een kaart. 

Op https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-waterstaat/documenten/rapporten/2021/06/28/bijlage-1-actualisatierapport-spoor staat het Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021. Bijlage 6 op pagina 69 is een kaart met de huidige status qua toegankelijke instap (rapport is van van halverwege 2021). Status van een station kan zijn Toegankelijk, Nog te doen of Herstel. waarbij Herstel is gedefinieerd als Als op een station 3 meetpunten (normaliter wordt om de 5 meter gemeten) achter elkaar binnen de nuttige lengte buiten de norm liggen dan heeft het station de status 'herstel'.

Op deze kaart in bijlage 6  is Amsterdam Lelylaan groen (toegankelijk) en Laan van NOI oranje (herstel). 

 

Daarnaast staat er op de ProRail site een kaart drempelvrije toegankelijkheid stations (dus of er bv liften of hellingsbanen zijn). Daarop zijn zowel Lelylaan als Laan van NOI groen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de liften werken.

https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/reizen/drempelvrije-toegankelijkheid-stations-v2021-10-26.pdf

Reputatie 7
Badge +3

Aanvulling op wat ik hierboven heb gezegd:

Zelf heb ik een aantal jaar tussen De Vink en Delft gereisd met een overstap op Laan van NOI (sprinter van en naar De Vink) en ik heb dezelfde herinnering als Jeroen, dat je daar makkelijk met een rolstoel de sprinter in en uit kan, zeker met de uitschuiftredes die er tegenwoordig in de SLT en SNG treinen zijn bij de deuren van de bakken waar de rolstoelplekken zijn. 

Hallo Robert B,

De vraag heb ik uitgezet voor een nichtje (=tiener) die voor het eerst alleen naar mijn dochter in Amsterdam wil reizen. Lang leve de vrijheid, die dan helaas minder wordt als dan alles gepland moet worden via Reisassistentie.

Mijn account heb ik even aangepast als zijnde een rolstoelgebruiker op hetzelfde traject. Dat geeft de reisplanner aan dat er op beide stations reisassistentie nodig is. 

Als ik echter een traject kies waarvan mijn dochter zeker weet dat er géén hoogteverschil is, zoals de sprinter van Tilburg naar Den Bosch (richting Arnhem CS) dan geeft de planner ook aan dat er reisassistentie nodig is. Haar nichtje kan met haar rolstoel zonder probleem 10 cm overbruggen op haar achterwielen (wheelie). In hoogte zou ze dat zelfs nog eenvoudig kunnen doen.

Daarmee geeft de NS reisassistentie planner voor haar helaas (nog) niet de gewenste informatie.

 

@Michiel Sprockel   Ik heb enorm veel op dit traject gereden en het is hooguit een gering verschil op beide stations en er is zeker geen brug nodig vanuit een sprinter zoals die momenteel rijden op dit traject zoals Robert uit de gegevens van de NS haalt.  Deze is dus duidelijk achterhaald, helaas.

 

@Moderators, kunnen jullie een signaal doorzetten over de verouderde informatie voor toegankelijkheid van de stations met de sprinters die er nu rijden.

Badge +3

Hallo Robert B,

De vraag heb ik uitgezet voor een nichtje (=tiener) die voor het eerst alleen naar mijn dochter in Amsterdam wil reizen. Lang leve de vrijheid, die dan helaas minder wordt als dan alles gepland moet worden via Reisassistentie.

Mijn account heb ik even aangepast als zijnde een rolstoelgebruiker op hetzelfde traject. Dat geeft de reisplanner aan dat er op beide stations reisassistentie nodig is. 

Als ik echter een traject kies waarvan mijn dochter zeker weet dat er géén hoogteverschil is, zoals de sprinter van Tilburg naar Den Bosch (richting Arnhem CS) dan geeft de planner ook aan dat er reisassistentie nodig is. Haar nichtje kan met haar rolstoel zonder probleem 10 cm overbruggen op haar achterwielen (wheelie). In hoogte zou ze dat zelfs nog eenvoudig kunnen doen.

Daarmee geeft de NS reisassistentie planner voor haar helaas (nog) niet de gewenste informatie.

 

Nee, een sprinter van Laan van NOI naar Lelylaan geeft voor een rolstoel alleen assistentie (een brug) aan. Nou ja boek die dan maar (uurtje van tevoren) en je nichtje zal zeggen dat het haar zonder dat ook wel gelukt was op Amsterdam Lelylaan.

Ik neem even aan dat het een zelf bewogen roelstoel is, als hulpmiddel.

De reactie van Jeroen gemist, verouderde info dus. En als je nichtje met een ‘wheelie’ een stoepje/drempel kan nemen komt het helemaal goed.

Badge +3

Mijn account heb ik even aangepast als zijnde een rolstoelgebruiker op hetzelfde traject. Dat geeft de reisplanner aan dat er op beide stations reisassistentie nodig is. 

Als ik echter een traject kies waarvan mijn dochter zeker weet dat er géén hoogteverschil is, zoals de sprinter van Tilburg naar Den Bosch (richting Arnhem CS) dan geeft de planner ook aan dat er reisassistentie nodig is. Haar nichtje kan met haar rolstoel zonder probleem 10 cm overbruggen op haar achterwielen (wheelie). In hoogte zou ze dat zelfs nog eenvoudig kunnen doen.

Daarmee geeft de NS reisassistentie planner voor haar helaas (nog) niet de gewenste informatie.

Ik kreeg (via de website) ook te zien dat er Reisassistentie voor Laan van NOI nodig zou zijn, maar daar stond dan een :information_source: bij met de opmerking dat de trein (sprinter uiteraard) en station zelfstandig toegankelijk zijn en je die assistentie dus kunt uitvinken.

Voor Lelylaan spoor 2 (aankomst met dezelfde sprinter) zou een brug nodig zijn, maar dat zou dan hooguit een rijplank zijn, wegens die paar centimeter.

Dat voor Tilburg - Den Bosch assistentie verplicht zou zijn is dus pertinent fout.

Je kunt dus de kaart die @Momo gevonden had aanhouden, https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/reizen/drempelvrije-toegankelijkheid-stations-v2021-10-26.pdf

Reageer